[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Kollar på myndigheternas presskonferens. Nu är det journalisternas frågestund. Med tanke på frågorna som ställs är jag inte förvånad över hur det ser ut i svensk media idag. Vilka stolpskott alltså.

[OT] Coronatråden 3
Och jag tycker fortfarande att rätt åtgärd vid rätt tillfälle låter klokt. Att göra för mycket är inte bättre. Att ta dubbel dos medicin är inte dubbelt så bra som att ta rätt dos medicin. En fara med "folk" är att de inte lyssnar på experternas råd, utan gör som de själva vill. Det skapar följdproblem.
Jo, det märker vi. Fast du har väldigt svårt att utveckla detta, tex varför en viss åtgärd är mer rätt än en annan. Det verkar som du bara tar allt du får från SVT som en sanning och blir väldigt aggressiv när någon har en avvikande uppfattning?
Som nu tex. Läste du ens inlägget jag svarade på? Då borde sammanhanget säga dig att du inte hade behövt utveckla för mig?

[OT] Coronatråden 3
Var inne på Apoteket idag en repa och hämta ut en grej. Medan jag stod där och väntade så lyssnade jag på en riktigt speedad lirare. Han pratade om allt från att man skulle ta ut alla pengar man hade för snart slår bankerna igen och tar dina pengar, att armén snart kommer ta över samhället till att nya strängar av Coronaviruset redan har börjat spridas, muteras, ännu starkare och mer resistent än Covid-19. Och så skulle man bunkra så mycket askorbinsyra som möjligt.

Just ja, han hade en bil redo, fulltankad och klar, med matvaror och förnödenheter, som han skulle sätta sig i och dra till någon båt han hade utplacerad, sen skulle han sitta på havet och "rida ut stormen".

När han sa hej då till sin bekant var han noga med att säga "Jag hoppas verkligen vi kommer ses igen", underförstått att han inte var säker på att någon överhuvudtaget skulle överleva det här.

Det var en minst sagt speciell person...

[OT] Coronatråden 3
Var inne på Apoteket idag en repa och hämta ut en grej. Medan jag stod där och väntade så lyssnade jag på en riktigt speedad lirare. Han pratade om allt från att man skulle ta ut alla pengar man hade för snart slår bankerna igen och tar dina pengar, att armén snart kommer ta över samhället till att nya strängar av Coronaviruset redan har börjat spridas, muteras, ännu starkare och mer resistent än Covid-19. Och så skulle man bunkra så mycket askorbinsyra som möjligt.

Just ja, han hade en bil redo, fulltankad och klar, med matvaror och förnödenheter, som han skulle sätta sig i och dra till någon båt han hade utplacerad, sen skulle han sitta på havet och "rida ut stormen".

När han sa hej då till sin bekant var han noga med att säga "Jag hoppas verkligen vi kommer ses igen", underförstått att han inte var säker på att någon överhuvudtaget skulle överleva det här.

Ja låter spännande. Jag jobbar som vanligt och surfar på happy ibland. Man kanske borde ta tillfället i akt och verkligen dra på äventyr.

[OT] Coronatråden 3
Tänkte på sak som skrevs tidigare (8 mars). Att viruset sprids okontrollerat i vissa regioner. Vad innebär egentligen det? Okontrollerat. I det här fallet. Betyder det att man i alla andra områden har full koll på varje enskild smitta och sjukdomsfall? Att påstå att något är kontrollerat vs. okontrollerat känns som en rätt vag förklaring för myndigheter att anamma just nu.

[OT] Coronatråden 3

Underbart, rekommenderade du den här tråden?

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Statsepidemiolog är ju ett coolt jobb så länge som det inte händer nåt eller är en Pandemi. Men då det händer blir man plötsligt sågad av 100 tusen besserwissers som vet bättre. Lite jobbigt !

[OT] Coronatråden 3
Yes, för en del är det bättre med jobb där det aldrig, istället för nästan aldrig, spelar nån roll vad man gör

[OT] Coronatråden 3
Hur var det det stod i DN-artikeln, att Tegnell brukade säga att han skulle gå i pension innan nästa pandemi skulle komma. Tji fick han.

[OT] Coronatråden 3
Yes, och vill man se hur det ser ut så finns det andra forum man kan kolla. Lite skillnad i nivå mot happy finns kvar

[OT] Coronatråden 3
Audax UK ställer in rubbet.
You may already be aware from the AUK Forum and social media of the Board's decision on Monday night to suspend recognition of all calendar, permanent and DIY events, with immediate effect, until further notice.

Inte ens solo-permanenter (förutom för håret) alltså. Cykla får man men att registrera höjd/distans hos AUK går ej.

[OT] Coronatråden 3
Jo, det märker vi. Fast du har väldigt svårt att utveckla detta, tex varför en viss åtgärd är mer rätt än en annan. Det verkar som du bara tar allt du får från SVT som en sanning och blir väldigt aggressiv när någon har en avvikande uppfattning?
Som nu tex. Läste du ens inlägget jag svarade på? Då borde sammanhanget säga dig att du inte hade behövt utveckla för mig?
Jag har utvecklat detta en massa gånger. Men jag kan ta det igen: jag tror epidemiologerna kan det här med epidemier bättre än de flesta. Jag tror att de har mer erfarenhet av epidemier och en bättre utbildning på virus och hur virus fungerar och förs vidare i ett samhälle. Jag har dock inga egna och handlingskraftiga teorier, om det är det du efterfrågar. Jag ifrågasätter dem som inte litar på experterna (som trots allt verkar vara rätt överens), och undrar hur de kan missuppfatta epidemiologerna (och samtidigt tro att de vet bättre än epidemiologerna). Det är tydligen aggressivt (hoppas det inte dyker upp en vaccintråd). Allt verkar vara Tegnells fel (trots att han inte jobbar ensam). När jag frågar om "folk" tror att han jobbar ensam får jag inget svar. När jag påpekar rena faktafel är jag väl också aggressiv.
Jag läste det du skrev, och påpekade bristerna med "folks" ifrågasättande av experternas råd. En icke aggressiv respons (från din sida) hade varit att spinna vidare på den tråden. Men, det verkade inte så intressant.

[OT] Coronatråden 3
Mitt Twitterflöde är kidnappat av Tegnell-haters. Vad har den stackars karln gjort för att reta upp folk så in i helsike? Det är en lite normal professor Kalkyl mitt i analysen av rörlig materia som får jobbiga frågor av politiska reportrar.
Kritiker eller? Ordet haters är så svengelskt och används alltför frekvent för att tysta en diskussion.

[OT] Coronatråden 3
Konstigt. Cykla kan man ju alltid göra, utan att ta på alla prylar överallt som förmodligen kryllar av Corona-virus -:) ?
Tror ändå att Swe ligger bra till. Vi har mkt mindre social kontakt osv än Ita och Spanien, och dom flesta tänker till och anpassar sig. Det kommer slöa ned spridningen mkt.

"Haters" är ofta något som någon ofta använder mot någon som inte tycker samma som någon, vanligt i media, no need to bother.

[OT] Coronatråden 3
Jag har utvecklat detta en massa gånger. Men jag kan ta det igen: jag tror epidemiologerna kan det här med epidemier bättre än de flesta. Jag tror att de har mer erfarenhet av epidemier och en bättre utbildning på virus och hur virus fungerar och förs vidare i ett samhälle. Jag har dock inga egna och handlingskraftiga teorier, om det är det du efterfrågar. Jag ifrågasätter dem som inte litar på experterna (som trots allt verkar vara rätt överens), och undrar hur de kan missuppfatta epidemiologerna (och samtidigt tro att de vet bättre än epidemiologerna). Det är tydligen aggressivt (hoppas det inte dyker upp en vaccintråd). Allt verkar vara Tegnells fel (trots att han inte jobbar ensam). När jag frågar om "folk" tror att han jobbar ensam får jag inget svar. När jag påpekar rena faktafel är jag väl också aggressiv.
Jag läste det du skrev, och påpekade bristerna med "folks" ifrågasättande av experternas råd. En icke aggressiv respons (från din sida) hade varit att spinna vidare på den tråden. Men, det verkade inte så intressant.
Slappna av? Du behöver absolut inte upprepa dig igen. Det var ju just det som var poängen.

[OT] Coronatråden 3
Nä, det är tråkigt men han har inte gjort det lätt för sig. Bara i den här tråden är vi inte ens överens om Tegnell försöker bromsa eller inte och än mindre om hur det sammanfaller med det han säger/sagt. Själv tycker jag det klarnat men alla håller nog inte med.

[OT] Coronatråden 3
Slappna av? Du behöver absolut inte upprepa dig igen. Det var ju just det som var poängen.
Så, ingen uppföljning av följdproblemen av "folk" som ifrågasätter/struntar i experternas råd? De problemen är ju rätt viktiga om man nu diskuterar smittspridning.

[OT] Coronatråden 3
Och hat används för att tysta/skrämma personer. Tegnell utsätts för hat.
Jag menar bara att det är blir väldigt lätt att undvika kritik genom att stämpla det som hat. Hatinlägg är enkelt att bemöta genom att inte citera eller kommentera. Det är ändå inga personer som byter åsikt eller ens lyssnar/läser.

[OT] Coronatråden 3
Jag menar bara att det är blir väldigt lätt att undvika kritik genom att stämpla det som hat.
Absolut finns det människor som gör det. Men för en normal människa kan det vara svårt att förstå att det faktiskt finns hat, och inte bara mer lättsmälta "haters". "Haters" (om de inte kritiserar sakligt) inspirerar de som hatar.

[OT] Coronatråden 3
Här är det ändå några som är nåt så när sansade oavsett åsikt. Men ändå surrar det som fan.

[OT] Coronatråden 3
I många frågor nuförtiden så finns det inga definitiva svar. Det är bedömmningar & uppskattningar, Corona & Invandring tex, vad skall Swe göra? Då övergår debatten alltid till personangrepp och påhopp & förolämpningar osv. Dom som inte tycker som jag "Hatar" --Öhh what ? Skärp er nu !!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp