[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Om det går att verifiera att de allra flesta i princip inte får några symptom alls (enligt testningen i Italien) tycker jag att det är något man måste vara väldigt tydlig med! och är det så är det ju inte rimligt att hela världen stänger ner för att skydda en liten liten andel redan multisjuka äldre som kanske inte skulle överleva ett halvår oavsett Corona eller inte.
Låter kanske inhumant men alternativspåret vi kör på nu är helt orimligt om det är som studien i Italien säger.
Ja, om alla som är och känner sig friska "offrar sig" och skaffar sig covid-19 snarast. Sen isolerar sig. Så vips tre veckor senare (eller två) är man ju att betraktas som "vaccinerad".
Dessa grupper blir en stor tillgång att hålla samhället igång och nå "gruppimmunitet" så småningom.
Det är ju extremt viktigt samhället kommer tillbaka och börjar fungera normalt igen?

[OT] Coronatråden 3
Hmm, betyder det att de kan ha "förhöjda värden" alltså ganska många virus partiklar, men visar inga symptom och därför "asymptomatic"?
Men jag hänger inte riktigt med på varför de är "false positive" om de har tillräckligt många partiklar för att ge positivt svar på testen. ?

ja antingen reagerar testet även på andra liknande smittämnen, eller så har dessa personer genomgått infektionen utan att få symptom?

[OT] Coronatråden 3
Fast det är väl det uk och Sverige (De facto) gör? Eller missförstår jag dig?
Det är väl iaf det som FHM delvis försöker förmedla men media är däremot inte så bra på det. Den ena krigsrubriken efter den andra om detta fasansfulla virus. Det är ett influensavirus (som ingen har immunitet mot) inte digerdöden.
Nu varnar media för att tusentals kan vara smittade utan symptom... varnas... det är väl jättebra att så få som möjligt blir allvarligt sjuka eller?
Det behöver förtydligas att de inom riskgrupperna är de som måste ta ansvar och undvika kontakt med andra en tid framöver. Att stänga förskola och grundskolan hindrar inte de äldre från att gå ut, det skapar bara ännu mer kaos i samhället när människor som behöver arbeta inte längre kan det.

[OT] Coronatråden 3
Det är väl iaf det som FHM delvis försöker förmedla men media är däremot inte så bra på det. Den ena krigsrubriken efter den andra om detta fasansfulla virus. Det är ett influensavirus (som ingen har immunitet mot) inte digerdöden.
Nu varnar media för att tusentals kan vara smittade utan symptom... varnas... det är väl jättebra att så få som möjligt blir allvarligt sjuka eller?
Det behöver förtydligas att de inom riskgrupperna är de som måste ta ansvar och undvika kontakt med andra en tid framöver. Att stänga förskola och grundskolan hindrar inte de äldre från att gå ut, det skapar bara ännu mer kaos i samhället när människor som behöver arbeta inte längre kan det.

Jag hoppas på det. Möjligen mot bättre vetande eftersom det går dåligt i Italien.

[OT] Coronatråden 3
Mitt kina-paket i all ära men här hittade jag faktiskt en riktigt läsvärd text från en FB-grupp. Jag brukar inte dela med mig av sådana här inlägg, det finns redan så många men den här gången så kände jag att detta borde alla ta till sig.

Dr Julia Slezak...
Vem är jag?

Jag är en doktor med andningsskydd. Jag är ingen hjälte. Allt jag kan göra mot Covid-19 är att ge goda råd och medicin mot feber. Samt be en tyst bön för de personer som blir inlagda på sjukhus med syrgasbehandling, må de klara sig från försämring och respiratorbehov...

Däremot, riktig hjältar är de människor som:
- Går hem direkt vid förkylningssymtom. Och stannar hemma.
- Begränsar sina sociala kontakter för att hålla nere hastigheten på smittospridningen. Jobb. Hem. Det är allt.
- Tvättar sina händer med tvål och vatten. Noggrant. Ofta.
- Ställer in kurser, evenemang och föreställningar.
- Är småföretagare och får ta den ekonomiska smällen.
- Hjälper sin granne med veckohandlingen.
- Ställer in det stora födelsedagskalaset.
- Jobbar hemifrån och avstår den viktiga jobbresan.
- Hoppar över den där fredagsfikan på caféet eller det där biobesöket som du redan har biljetter till.

Du tänker att ”Vad spelar det för roll? Riskgruppen är ändå gamla med begränsad livslängd. Hade det varit så viktigt så hade väl myndigheter gjort slag i saken?”

Men jag påminner dig om att riskgrupp är också den trevliga kassapersonalen på ICA med diabetes och KOL. Det är också småbarnsföräldern på andra sidan trappuppgången med tung immunhämmande medicinering mot sin autoimmuna sjukdom. Det är också den tonåringen som ska få sista dosen av sin cellgiftsbehandling mot leukemi och som precis börjat hoppas på att kunna leva vidare.

Vill just du vara en hjälte? Vill du rädda ett liv redan idag?

Se listan ovan. Håll nere hastigheten på smittspridningen. Så att jag slipper oroa mig för sjukvårdens kapacitet. Så kan alla otursförföljda som råkar få stroke, njursten eller en blindtarmsinflammation dessa dagar få komma in på en akutmottagning som är tillräckligt välbemannad för att hålla en separat akutmottagning öppen för patienter med luftvägsproblem.

Så att vi kan visa för resten av världen att vi genom sunt förnuft och solidaritet med varandra klarar av detta utan att myndigheter behöver ta till tvingande åtgärder.

[OT] Coronatråden 3
Jag är dåligt påläst men jag tycker det låter bra?
För dem är det ju bra, problemet är att de när de lever sitt liv som vanligt riskerar de smitta ner en massa folk och därmed accelerera smittspridningen, precis vad FHM med flera experter vill undvika.
(se även citatet fr läkaren som Socialgimp postar ovan också, inte alls bra med en massa smittspridare (utan att veta om det) ute i samhället)

[OT] Coronatråden 3
Det här var ju också rätt intressant, men inte så goda nyheter för oss i Sverige.

Lätt att blanda ihop korrelation med kausalitet även i detta fall. Att någon som dör visade sig ha Covid-19 betyder inte att personen i fråga dog av Covid-19.

[OT] Coronatråden 3
"Mr. Trump told reporters. “I felt it was a pandemic long before it was called a pandemic.”"

Blir avis på amerikanarna, vi skulle haft han som statsepidemiolog.

Men men men han sa ju att viruset skulle försvinna i april när värmen kommer. Självklart han är sjukt duktig på epidemiologi hans ”uncle” va duktig på sånt tydligen rekordmånga år på MIT. Så Trump har ärvt all den kunskapen genetiskt, så funkar det det vet ju alla. Okiiii

[OT] Coronatråden 3
Lätt att blanda ihop korrelation med kausalitet även i detta fall. Att någon som dör visade sig ha Covid-19 betyder inte att personen i fråga dog av Covid-19.

Gränsen är väl inte alltid knivskarp när det gäller dödsorsak? Man måste väl tala om orsaker i plural ibland?

[OT] Coronatråden 3
Ja, om alla som är och känner sig friska "offrar sig" och skaffar sig covid-19 snarast. Sen isolerar sig. Så vips tre veckor senare (eller två) är man ju att betraktas som "vaccinerad".
Dessa grupper blir en stor tillgång att hålla samhället igång och nå "gruppimmunitet" så småningom.
Det är ju extremt viktigt samhället kommer tillbaka och börjar fungera normalt igen?
Om du med "offrar sig" menar att man går hem, låser dörren och sedan ser om man överlever för att låsa upp dörren så visst. Men eftersom även unga kan bli sjuka och behöva vård (och med rätt vård överleva) så kommer en sådan strategi att belasta sjukvården.

Ska samhället fortsätta fungera måste vi acceptera en viss form av smittspridning, främst bland yngre i arbetsför ålder. Men det finns ingen anledning att accelerera förloppet, eller ens låta det gå i "naturlig" takt. Det är bara dumt. Håll ställningarna så länge som möjligt för att låta sjukvården göra vad som går för att öka kapaciteten, och inför bara åtgärder som vi är beredda att hålla tills vi kan flagga faran över.

[OT] Coronatråden 3
För dem är det ju bra, problemet är att de när de lever sitt liv som vanligt riskerar de smitta ner en massa folk och därmed accelerera smittspridningen, precis vad FHM med flera experter vill undvika.
(se även citatet fr läkaren som Socialgimp postar ovan också, inte alls bra med en massa smittspridare (utan att veta om det) ute i samhället)

Så är det ju såklart. Dock måste det ju vara oerhört positivt om de flesta inte får några större problem av Corona öht än om en riktigt stor andel av befolkningen verkligen skulle bli ordentligt sjuka vilket väl inget öht tyder på?

[OT] Coronatråden 3
Om du med "offrar sig" menar att man går hem, låser dörren och sedan ser om man överlever för att låsa upp dörren så visst. Men eftersom även unga kan bli sjuka och behöva vård (och med rätt vård överleva) så kommer en sådan strategi att belasta sjukvården.

Ska samhället fortsätta fungera måste vi acceptera en viss form av smittspridning, främst bland yngre i arbetsför ålder. Men det finns ingen anledning att accelerera förloppet, eller ens låta det gå i "naturlig" takt. Det är bara dumt. Håll ställningarna så länge som möjligt för att låta sjukvården göra vad som går för att öka kapaciteten, och inför bara åtgärder som vi är beredda att hålla tills vi kan flagga faran över.

Ja tyvärr drabbas nog lite för många unga och till synes friska för att en sån strategi skulle fungera. Nu handlar det om att hålla smittspridningen så låg som möjligt för att sjukvården ska ha en chans hänga med och samtidigt låta samhället fungera hjälpligt. Tyvärr är väl de två förhoppningarna sannolikt oförenliga.

[OT] Coronatråden 3
"Mr. Trump told reporters. “I felt it was a pandemic long before it was called a pandemic.”"

Men vi måste dras med en inkompetent pajas som Tegnell. Varför ska bara Sverige göra allt fel?

[OT] Coronatråden 3
Men men men han sa ju att viruset skulle försvinna i april när värmen kommer. Självklart han är sjukt duktig på epidemiologi hans ”uncle” va duktig på sånt tydligen rekordmånga år på MIT. Så Trump har ärvt all den kunskapen genetiskt, så funkar det det vet ju alla. Okiiii
Hans farbror var ju ett "super genius". Visserligen inte inom nåt som hade med biologi att göra, men vem bryr sig om det, egentligen?

[OT] Coronatråden 3

Det är så jobbigt när man tänker en sak och helt andra saker kommer ut ur munnen, händer mig hela tiden.

[OT] Coronatråden 3
Jag tycker att man gott kunde stänga svenska skidorterna inför påsken, det är uppenbarligen svårt att ställa in sin semester självmant.

Finns det några riktlinjer kring inhemskt resande?
Anledningen att jag frågar är för att vi har som plan att åka på skidsemester imorgon och jag hittar inga riktlinjer vare sig i media eller på skidanläggningens hemsida.

[OT] Coronatråden 3

Är det klarlagt hur smittspridningen går till? Jag trodde inte man smittade om man inte hade några symptom?

[OT] Coronatråden 3
Är det klarlagt hur smittspridningen går till? Jag trodde inte man smittade om man inte hade några symptom?
Det är väl det man trott och försökt hamra in, men det kommer ju hela tiden rapporter och mindre studier (inkl denna) som indikerar att det inte är så. Alt att det krävs väldigt låg grad av symptom. Men naturligtvis är man mer smittsam om man har tydliga symptom, vilket också påpekas i artikeln.

[OT] Coronatråden 3

Det finns tydligen inte klar data och "evidens" på detta . Jag läste att bla norge tar höjd för att det kan göra det men sverige går på evidens. Jag läste också vad WHO tyckte. Typ "sannolikt inte så jättemycket" men jag minns inte exakt.

Det är bla detta jag och några andra funderat över (för vi är inte inte kritiska gud förbjude), om det är så smart att utgå från att det inte smittar tills man har evidens för det. Jag tänker att man kanske skulle anta att det är farligt tills motsatsen bevisas.

[OT] Coronatråden 3
Anledningen att jag frågar är för att vi har som plan att åka på skidsemester imorgon och jag hittar inga riktlinjer vare sig i media eller på skidanläggningens hemsida.
Jag har inte sett något. Jag tänker att folk kommer att vara mindre benägna att hålla sig inomhus vid symptom på förkylning om man sitter med dyra liftkort. Det brukar vara trängsel på skidorterna under påsk och människor från många olika delar av landet. Jag tycker att det verkar vara vettigt att undvika om man vill hjälpa till att bromsa smittan, speciellt i det här läget där det är det verkar rätt oklart om var vi är i spridningen.

[OT] Coronatråden 3
Detta låter ju lovande:

Toppen, då kanske man kan slippa lock down om man har en stämpel i pannan. Det kan lösa den del. (Plus jag vill inte ha nåt vaccin om det inte behövs)

[OT] Coronatråden 3
Iom att många verkar klara sig väldigt lindrigt, eller knappt uppvisa några symptom alls, vore det ju bra om man kunde testa om man haft skiten. Enl Tegnell igår i Aktuellt (f.ö. ett bra framträdande av honom) så är ett sånt test bara någon/några veckor bort. Men det kommer väl primärt användas för sjukvårdspersonal och liknande, och inte finnas tillgängligt för allmänheten.

Edit: Tvåa eller trea på bollen..,

[OT] Coronatråden 3

Oklart hur många i gruppen "starka o friska" som utvecklar svår sjukdom. Jag har uppfattat typ inga?

Hursomhelst känns det som om vi är lite tillbaka i resonemanget som gällde 1992. Då skulle "den svenska kronan försvaras till vilket pris som helst". Det fick förödande konsekvenser.
Nu ska "kurvan plattas ut" till vilket pris som helst. Det får inte ifrågasättas.
Men, jag tror inte samhällsekonomin och samhället i stort kan stänga ner som vi gör nu någon längre tid.

[OT] Coronatråden 3
Jag följer inte så bra tråden så kanske nån har sagt det redan. Men ny forskning publicerad i New England Journal of Medicine visar att viruset kan överleva i luften tre timmar och på ytor i flera dagar. Alltså tre dagar på plast och rostfritt stål, på kartong 24tim och på koppar fyra timmar. Läste det i en belgisk tidning och har ingen länk på svenska, men här är NEJM länken https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973?query=featured_home och om man googlar lite hittar man säkert mer info, men jag hinner inte nu :)

[OT] Coronatråden 3
Oklart hur många i gruppen "starka o friska" som utvecklar svår sjukdom. Jag har uppfattat typ inga?

Hursomhelst känns det som om vi är lite tillbaka i resonemanget som gällde 1992. Då skulle "den svenska kronan försvaras till vilket pris som helst". Det fick förödande konsekvenser.
Nu ska "kurvan plattas ut" till vilket pris som helst. Det får inte ifrågasättas.
Men, jag tror inte samhällsekonomin och samhället i stort kan stänga ner som vi gör nu någon längre tid.
Ja, fast frågan är ju inte om vi gör för mycket i dagsläget. Utan ”folk” vill ju att vi ska anpassa oss efter omvärlden och göra ännu mycket mer. Vi har alltså knappt börjat stänga ner än.

[OT] Coronatråden 3

Får och får, de olika strategier som väljs ifrågasätts ju överallt och från alla håll så det är nog bara att ifrågasätta på.

Sverige är ju för övrigt ett av de länder som stänger ner allra minst i nuläget, men vi får se hur det utvecklar sig. Det är ju en balansgång mellan att å ena sidan försöka hålla nere antalet fall så att vården kan behandla de drabbade och samtidigt ha ett fungerande samhälle.

[OT] Coronatråden 3
Känns väl ganska oansvarigt att åka, tänker jag?

[OT] Coronatråden 3
Ja, fast frågan är ju inte om vi gör för mycket i dagsläget. Utan ”folk” vill ju att vi ska anpassa oss efter omvärlden och göra ännu mycket mer. Vi har alltså knappt börjat stänga ner än.
Och jag tycker fortfarande att rätt åtgärd vid rätt tillfälle låter klokt. Att göra för mycket är inte bättre. Att ta dubbel dos medicin är inte dubbelt så bra som att ta rätt dos medicin. En fara med "folk" är att de inte lyssnar på experternas råd, utan gör som de själva vill. Det skapar följdproblem.

[OT] Coronatråden 3
Vore inte en potentiell strategi att man uppmanar människor att andas med mun och näsa stängd? Och att man förbjuder hostningar och nysningar så klart. Bara en idé.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp