Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Karantäns-reglerna har vi haft sedan januari, men som asiatiskt företag ligger vi nog lite före Europa i detta.För att hålla sig lagomt till tråden då så har Söderhamns kommun infört karantän för sina anställda om du varit i riskområden.
På mitt arbete ställs fysiska möten in och ändras till teams-möten så snart är det väl lika bra att börja planera att sitta hemma. En hel våning i sthlm är begränsad till enbart de som arbetar där, alla andra är portade. Vi har även karantän på två veckor om du varit i riskområden.
Karantäns-reglerna har vi haft sedan januari, men som asiatiskt företag ligger vi nog lite före Europa i detta.
Går folk i tunnelbanan med munskydd än? Borde väl vara ett gäng från huvudstaden i tråden. Antar många undviker den men alla har väl inte den lyxen heller.
Aj fan var det fullt här, aaaa atjoo! Sen är det bara att slå sig nerInte sett så många med munskydd men folk flyttar på sig jävligt fört om man nyser/hostar......speciellt om man säger att man precis kommit hem från Italien ?
Jag har inte så mycket val i jobbet, så är mer eller mindre stammis där. Besitter dessutom både astma och (är medicinerad för) högt blodtryck...Flyga via shithole-flygplatsen är väl alltid en miss, oavsett Corona eller inte.
Jag har inte så mycket val i jobbet, så är mer eller mindre stammis där. Besitter dessutom både astma och (är medicinerad för) högt blodtryck...
Åas undviker du väl blaskig skitöl?Jag har inte så mycket val i jobbet, så är mer eller mindre stammis där. Besitter dessutom både astma och (är medicinerad för) högt blodtryck...
This.Åas undviker du väl blaskig skitöl?
Nu är frun och bunkrar. Iaf en vecka+ ska man väl klara utan att knapra på hundmaten.
Jag åkte hem från kurs i Göteborg förra veckan. Tåget mellan Sthlm och Uppsala: två stolar bort sitter en kille och pratar i mobilen om hur 'han kanske inte ska träffa farmor och farfar' i helgen, för han hade nyligen haft en presentation på jobbet med en kollega. Kollegan hade varit i norra Italien och låg efter presentationen hemma sjuk. Men, han - killen på tåget alltså - skrattade betryggande och sa 'ja nej men alltså jag personligen är ju inte rädd'. Nej fine, men tänker du på alla andra i vagnen? Äldre och sjuka? Så länge den här typen av dum-naiva egoism finns (och den finns i överflöd i vårt avlånga land) så kan nog den mexikanska blaskölen fortsätta skratta hela vägen till banken...Nu är risken för allmän smittspridning höjd till ”mycket hög”.
Jag förutspår att det ändå kommer sitta lallare och snora/hosta på pendeltåget.
Nej det är en riktigt knepig period. Högsäsong för allt från influensa och vintertorrhosta till hösnuva, förkylning och allergier. Allt med samma symtom som covid-666. Så var drar man gränsen. Hur balanserar man mellan 'äsch är nog bara vanlig hosta' och 'jag borde låsa in mig i källaren'?Är själv förkyld just nu. Inte haft kontakt med någon riskperson, inga resor. Men har barn på förskolan. Det är ju inte som att de normala vabruari-sjukorna försvinner. Jobbigt dock när det är sådant fokus på hosta osv för denna tid på året har varenda småbarnsförälder i sverige hosta och snuva. Är man ute tror väl varenda människa att man har corona så fort man hostar till..
Nej det är en riktigt knepig period. Högsäsong för allt från influensa och vintertorrhosta till hösnuva, förkylning och allergier. Allt med samma symtom som covid-666. Så var drar man gränsen. Hur balanserar man mellan 'äsch är nog bara vanlig hosta' och 'jag borde låsa in mig i källaren'?
Covid-19 ger ett eller flera av följande symtom:
- torrhosta
- feber
- andningsbesvär.
Ja, det är det som avses med allmän smittspridning. Det innebär att de hittat fall som de inte kunnat spåra till kontakt med ex.vis Italien-resenär.Ja men t.ex torrhosta och feber är ju vardagsmat för småbarnsföräldrar.... Särskilt i desa tider.
Men nu skriver visst folkhälsomyndigheten följande:
"Folkhälsomyndigheten ser tecken på samhällsspridning i Region Stockholm och i Västra Götalandsregionen. Samhällsspridning i hela landet ser myndigheten inte, men risknivån höjs nu till den högsta – mycket hög risk för samhällsspridning i Sverige. Alla med symtom på luftvägsinfektion, även lindriga, uppmanas nu att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta. "
Vad jag är lite osäker på här, är om "alla" avser just, alla. Även de som inte haft kontakt med sjuka eller varit i italien osv. Det är ju i alla fall vad man tidigare sagt, har du varit i italien.. eller varit i kontakt med osv...
Men, uppmanas nu ALLA med någon form av luftvägssymtom att stanna hemma?
Har Instagram stängt ner?Stanna hemma? Hur ska de då kunna skryta med sin Italienskidresa?
Angående just detta läste jag något paradoxalt på antingen 1177 eller Folkhälsomyndighetens egen hemsida (minns inte, var ju ändå någon timme sen). Att detta trots allt fortfarande bara gällde personer med uppvisade symtom i KOMBINATION med att man befunnit sig i något av de särskilt drabbade länderna (alternativt varit i kontakt med någon som är sjuk i just Corona). Så jag vet fortfarande inte vad som är det konkreta svaret...Ja, det är det som avses med allmän smittspridning. Det innebär att de hittat fall som de inte kunnat spåra till kontakt med ex.vis Italien-resenär.
Således helt korrekt att ALLA med symptom bör hålla sig hemma (vilket borde bara en självklarhet även i vanliga fall, men vissa lallar ju glatt runt o smittar sin omgivning ändå).
I Italien, Rom, släpper de in 5 st åt gången i varuhusen.. minst 1m lucka.. långa köer utanför tydligen.
Och jo, nu är viruset ute i Sverige också - fritt utan kontroll. Vi lär se många sjuka nu tippar jag. Kunde man gjort annorlunda? Vet inte men samhället bör dra lärdomar utav det som sker. Nästa gång kanske viruset uppträder mer dödligt.
Undrar just vad vår statsepidemiolog tycker därnere i Somalia om den nya situationen i Sverige? Han kanske kan slå en signal till sin standin här hemma, det vill säga om inte biståndsarbetet upptar all hans tid.
Här finns kanske en del att fundera över:
![]()
Djur, medicin och hoten mot människan | Dagens Arena
I journalen blinkar en varning: patienten har en resistent bakteriestam. I livsmedelsaffären bär samtidigt kycklingarna på samma resistenta bakterier, utan någon som helst varning. Fanny Nilsson tittar närmare på förhållandet mellan djur och medicin på randen till en pandemi.www.dagensarena.se
Han gillar ju uppenbarligen inte Mexiko. Men Corona ser han ändock inte som ett allvarligt hot.Trumpen har en annan bild av Corona.
Vi får inte prata politik.Trumpen har en annan bild av Corona.
Hos oss är det två veckor jobba hemma om man varit i kontakt med nån som kommit fr ”confirmed outbreak areas”. I princip hela Syd- och mellanruropa står på listan nu, utöver Kina, Japan, Sydkorea, Iran och ev nåt mer. Totalt reseförbud råder.Fick ganska hårda restrektioner från företaget jag är på när jag berättade att dottern kommer hem från Korea. Hon kom hem i söndags.
Men han spelar bra snooker, världsmästaren.Vi får inte prata politik. Var det inte ok att nämna Löfven borde det inte vara ok att nämna Trumpen heller.
Tur att ingen har behövt ställa in sin sportlovssemester.
Hörde precis något om potentiella fängelsestraff för personer som bryter mot restriktioner i Norge.Jag bor i Norge och avbeställde nyss min skidresa till Österrike. Folkhelseinstituttet pålägger alla som varit i riskområder med två veckors hemmakarantän, så då känns det inte så ansvarsfullt att dra. Verkar som att norska myndigheter är lite strängare än svenska.
Jag bor i Norge och avbeställde nyss min skidresa till Österrike. Folkhelseinstituttet pålägger alla som varit i riskområder med två veckors hemmakarantän, så då känns det inte så ansvarsfullt att dra. Verkar som att norska myndigheter är lite strängare än svenska.
Drygt 400 igår, 168 ytterligare idag.Italien har ca 60 miljoner pers, 400 har dött, snittåldern på de som gått åt är 81 år. Vet inte exakt vad jag vill säga med det...
Elva länder (med officiella siffror, notera) i Afrika med bekräftade fall. Just saying.Vi ska nog vara tacksamma så länge det inte blir fri smittspridning i stora länder med dålig sjukvård. Då blir det snabbt en pandemi globalt.
De flesta länders myndigheter och regeringar är strängare än de svenska.Jag bor i Norge och avbeställde nyss min skidresa till Österrike. Folkhelseinstituttet pålägger alla som varit i riskområder med två veckors hemmakarantän, så då känns det inte så ansvarsfullt att dra. Verkar som att norska myndigheter är lite strängare än svenska.