torsten-var-namnet
Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Och nu har vi en pandemi!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Därför att Sverige nu är i det läget som Norge och Danmark var för några dagar sen. Råden/avråden följer utvecklingen i Sverige, inte vad som sker i andra länder. Fullt rimligt tycker jag, annars kan vi ju lika gärna följa Italien och sätta landet i karantän redan nu.
Man ska alltså inte ta lärdom av andra länder som haft viruset längre tid än oss?
Kina och Italien förstod inte problematiken i tid dom heller och blev till sist tvungna till extraordinära åtgärder.
Är det inte då bättre att lära av andras misstag istället för att själv upprepa dem?
Stockholm är idag en av de värst drabbade städerna även i ett globalt perspektiv.
Antingen sätter man staden i någon form av karantän redan nu och på det viset begränsa spridningen eller så väntar man en tid till då det inte längre finns något alternativ.
Skillnaden då blir att fler kommer att drabbas, fler kommer att dö.
Ansvarsfulla beslutsfattare agerar i tid speciellt nu när facit finns.
Viruset är bara en bluff. Varför skulle internet ljuga?Med den hastighet Dunning-Kruger spridits över internet de senaste dygnen är jag förvånad över att man inte satt internet i karantän.
Som synes tycker experterna olika. Ansvarig för intensivvård i Italien tycker att Sverige bör agera redan nu, vi har även professorer i Sverige som tycker folkhälsomyndigheten är för lama. Jag vidhåller att Sverige som vanligt agerar för sent, och att vi om några veckor med facit i hand kommer få höra ”vi har varit naiva”, men det är ju också som vanligt.Och beslutsfattarna har agerat utifrån experternas råd. Om beslutsfattare, utan rätt kompetens, fattar egna beslut blir det lätt fel. Det är lätt att säga vad man borde ha gjort när facit finns. Då det händer agerar man utifrån det underlag man har just då. Inte underlag från andra länder. Hade man satt Sverige i karantän för snabbt (bara för att Italien behövde det) hade det blivit ett j*vla gnäll över det.
Och det är väl fortfarande rimligt att svenska politiker följer svenska experters råd? Även om de är "naiva" och återhållsamma. Ett för tidigt och kraftfullt agerande hade också blivit fel enligt nån. Att förbjuda nån att åka på skidsemester (eller att stoppa semestrare i karantän) hade väl blivit KU-anmält. Så, med facit i hand är det lätt att vara expert.Som synes tycker experterna olika. Ansvarig för intensivvård i Italien tycker att Sverige bör agera redan nu, vi har även professorer i Sverige som tycker folkhälsomyndigheten är för lama. Jag vidhåller att Sverige som vanligt agerar för sent, och att vi om några veckor med facit i hand kommer få höra ”vi har varit naiva”, men det är ju också som vanligt.
"Äntligen!"Alla ni preppers har nu chansen och gå i stabsläge.
Alla ni preppers har nu chansen och gå i stabsläge.
"Äntligen!"
Norge förbjuder evenemang med över 500 deltagare med stöd i Smittevernloven idag, inte för några dagar sedan. Det kanske har varit vagt "frarådt" i sedan helgen, men inte längre. Enligt SVT beslutade Regeringen idag att avråda (eller förbjuda?) evenemang med samma storlek, i Sverige. Men fortfarande släpar Sverige efter med karantänregler för hemresande samtidigt som de hade sitt första dödsfall. Även om jag är ute på tunn is nu så tror jag faktiskt att mörkertalet bland de smittade är större i Sverige än i Norge. Det är till exempel lättare att komma i kontakt med primärvården här och det finns en latent överkapacitet i vården här (folk latar sig lite mer på jobbet här, helt sant) som jag inte tror finns i Sverige.
Ammunition? Jag tänkte nog snarare systemetVar precis nere i vapenskåpet och inventerade ammunitionen. Det ser bra ut!
Det är precis det som är problemet, man är för rädd att "kränka" någon, och därför agerar man inte eller först när det är för sent.Och det är väl fortfarande rimligt att svenska politiker följer svenska experters råd? Även om de är "naiva" och återhållsamma. Ett för tidigt och kraftfullt agerande hade också blivit fel enligt nån. Att förbjuda nån att åka på skidsemester (eller att stoppa semestrare i karantän) hade väl blivit KU-anmält. Så, med facit i hand är det lätt att vara expert.
Är inte problemet att folk alltid BLIR kränkta av (från deras synpunkt) felaktiga beslut? Jag hade inte protesterat mot hårdare restriktioner. Tycker det låter klokt att minska smittspridningen. Men jag behöver inte heller bry mig om konsekvenserna, vare sig mina vardagliga som de nationalekonomiska.Det är precis det som är problemet, man är för rädd att "kränka" någon, och därför agerar man inte eller först när det är för sent.
En tanke.
Den 2:a mars i år stängde Japan sina skolor med ca 200 fall i landet. Vet att jag själv tyckte det lät tidigt.
Idag har Sverige ca 500 fall och Japan ca 650. Ge det en dag till och vi har troligen gått om dem.
Finns det fler länder än Japan som haft så långsam spridning?
Viruset är bara en bluff. Varför skulle internet ljuga?
Ammunition? Jag tänkte nog snarare systemet
Väldigt bra artikel, som visar hur viktigt det är med resoluta beslut fr de vi har valt att ta just dessa beslut, inte för att de ska sitta och oroa sig över vad folk ska tycka...Enligt nedanstående artikel är det liknande utveckling som Japan i Taiwan, Singapore, Thailand och Hong Kong och anledningen är isf att de lärde sig av sars-utbrottet 2003.
![]()
Coronavirus: Why You Must Act Now
Politicians and Business Leaders: What Should You Do and When?medium.com
Jag tycker det var en välgjord och läsvärd (om än lite deprimerande) artikel.
I Hong Kong?Tur att jag inte handlar där!
Nä och lösnummer och konserver är livet, det är ju sen gammalt.Siffror som inte intresserar någon...: Antal känt smittade i säsongsinfluensa (alltså positiva prover tagna pga symptom som kräver vård, inte att förväxla med antal faktiskt smittade) hittills denna säsong 5791 varav 797 föregående vecka. Antal fall av influensa denna säsong som krävt intensivvård 115. Antal dödsfall i influensa denna säsong 56... Och då är siffrorna betydligt lägre än både säsong 17/18 (1012 döda) och 18/19....
Men det säljer inga lösnummer eller konserver...
Vill du inte bidra till statskassan och vår gemensamma välfärd?Jag handlar inte på Bolaget. Det känns så fel.
Jag drar iallafall mitt strå till stacken!Vill du inte bidra till statskassan och vår gemensamma välfärd?
Siffror som inte intresserar någon...: Antal känt smittade i säsongsinfluensa (alltså positiva prover tagna pga symptom som kräver vård, inte att förväxla med antal faktiskt smittade) hittills denna säsong 5791 varav 797 föregående vecka. Antal fall av influensa denna säsong som krävt intensivvård 115. Antal dödsfall i influensa denna säsong 56... Och då är siffrorna betydligt lägre än både säsong 17/18 (1012 döda) och 18/19....
![]()
Coronasmitta bekräftad - Systembolaget hålls stängt
En anställd vid Systembolaget i Mariestad har bekräftats smittad av coronaviruset covid-19.www.mariestadstidningen.se
????
Ska man jämföra siffror så bör det ju vara för liknande omständigheter.Siffror som inte intresserar någon...: Antal känt smittade i säsongsinfluensa (alltså positiva prover tagna pga symptom som kräver vård, inte att förväxla med antal faktiskt smittade) hittills denna säsong 5791 varav 797 föregående vecka. Antal fall av influensa denna säsong som krävt intensivvård 115. Antal dödsfall i influensa denna säsong 56... Och då är siffrorna betydligt lägre än både säsong 17/18 (1012 döda) och 18/19....
Nej, så klart inte.. Bara perspektiv..Nä det är det allt handlar om nu. Lösnummer o konsumtion?
Finns många siffror och omständigheter att vrida och vända på... Facit finns längst bak i matteboken, till jul kanske vi alla vet mer/bättre...Ska man jämföra siffror så bör det ju vara för liknande omständigheter.
Siffrorna du listar är från när influensan sprider sig tämligen obehindrat. Tex inga karantärsåtgärder.
Corona i Sverige har än så länge knappt spridits alls i samhället.
Det är lämpligare att jämföra med Italien där det har spridits mer allmänt i samhället. Där ökar antalet smittade med >1000/ dag och det dör 200/dag.
Då säljer det lösnummer.