[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Långa köer och tomma butiker i Danmark enligt tidningen. Har de flesta så lite förberedelse hemma? Jag vet att jag är lite överdriven men för några veckor har man väl i alla fall?

[OT] Coronatråden 3
Långa köer och tomma butiker i Danmark enligt tidningen. Har de flesta så lite förberedelse hemma? Jag vet att jag är lite överdriven men för några veckor har man väl i alla fall?
Ett par veckor iaf, även om det kanske blir lite enformigt mot slutet. Alltid men mest av ren bekvämlighet.

[OT] Coronatråden 3
Ett par veckor iaf, även om det kanske blir lite enformigt mot slutet. Alltid men mest av ren bekvämlighet.

Tror jag klarar en månad kanske, men då får jag nog lov att hugga in på sparade rariteter, kanske till och med offra mig på några surisar jag ändå inte tänkt öppna!

[OT] Coronatråden 3
Tror jag klarar en månad kanske, men då får jag nog lov att hugga in på sparade rariteter, kanske till och med offra mig på några surisar jag ändå inte tänkt öppna!
Sprit klarar jag mig nog livet ut, vin ett par månader, men ölförrådet är lite skralt just nu...

[OT] Coronatråden 3
Normalt har vi inte för några veckor men nu har vi tidigt handlat upp på mat och en del annat för 2v sen. Ansiktsmaskar hade jag ett paket i verkstan. Det är nog det enda som inte går att få tag i här nere.
Blir ändå lite orolig idag så har startat en frys till.

[OT] Coronatråden 3
Sitter på pendeltåget. Naturligtvis sitter det ett par idioter och snorar konstant.

[OT] Coronatråden 3
Fattar inte varför myndigheterna inte förklarar vad som kommer hända med statistiken nu när man slutar testa personer utanför vården och riskgrupperna.

Antalet verkliga fall kommer vara långt högre än den rapporterade siffran. Därför kommer det snart se ut som att dödligheten är långt högre än den egentligen är.

Man borde ta fram en statistisk modell för att beräkna antalet verkliga fall.

[OT] Coronatråden 3

Hmm nu är jag illa ute. Frysarna är fulla med viltkött men torrt med passande dricka. Päronlikören från -98 finns kvar men passar sådär till vildsvinscarnitan, tror jag.

[OT] Coronatråden 3
Varför hamstrar folk dasspapper egentligen? Tror de att de ska bli dåliga i magen av viruset?
Känns väl rimligare att hamstra nåt som inte tillverkas i Sverige i så fall, och sånt som man faktiskt inte överlever utan (typ mat). Själv ska jag sluta gnälla över att frysen alltid är så full att det inte går att få in något i den, så jag slipper hamstra något. Ölen kommer nog att ta slut först för mig, men det ska nog gå att överleva utan i några veckor om det behövs.

[OT] Coronatråden 3
Så, Göteborgsvarvet ställs in 'tills vidare'? Då kanske det inte gör så mycket att jag missat att komma i form till långloppspremiären...

[OT] Coronatråden 3
Vafan, skämtar du eller???
:-)
Jag förstår verkligen inte alls. Klara sig? Utan öl? I veckor?
images (1).jpeg

[OT] Coronatråden 3
Blandade otillförlitliga fakta från okända källor:

Om någon som är smittad, nyser 3 meter ifrån dig, faller viruset till marken och når dig inte. Viruset kan överleva i 12 timmar på en metallyta. Har du varit i kontakt med sådana ytor - såsom handtag, dörrar, elapparater, inredning på bussar och tunnelbanor etc., bor du tvätta händerna grundligt och desinficera dem. Viruset överlever inte i kläder i mer än 6,5 timmar, och normalt tvättmedel kan döda dem.

Viruset sätter sig i halsen, vilket leder till inflammation och känslan av att vara torr i halsen. Dessa symptom varar i 3-4 dagar. Viruset vandrar med fukt genom luftvägarna in i lungorna, och frambringar lunginflammation. Det tar 5-6 dagar. Lunginflammation visar sig med hög feber och andningsbesvär, inte som en klassisk förkylning.

Viruset överförs främst genom direkt kontakt, eller att man tar på sig kläder eller material infekterade av viruset. Därför är det mycket viktigt att tvätta händerna ofta. Viruset överlever bara i 10 minuter på händerna, men under den tiden kan mycket hända: du kan torka sig själv i ögonen, klia näsan, och det är så här viruset kan vandra in i halsen.

Experterna från Taiwan rekommenderar att du tar ett enkelt test varje morgon: Ta ett djupt andetag och håll andan i 10 sekunder. Om du klarar det utan att hosta, känna obehag eller tryck över bröstet betyder det att lungorna inte är infekterade, och det tyder på att du inte har en infektion.

Eller yodla lite samtidigt som du gör en bakåtvolt.

Själv tänker jag nog ta i saker med höger hand och pilla mig i ansiktet med vänster hand när man är ute på stan, måste ju funka !! Och sluta läs Aftonbladet & Expressen såklart.

[OT] Coronatråden 3
Det vore intressant med någon sorts helhetstäckande (är det ens ett ord?) statistik/graf som visar hur snabbt saker eskalerat. Alltså inte bara smittade från dag till dag, utan även synkad med restriktioner som trätt i kraft, nedstängningar, isoleringar, företag som stänger ner tjänster, etc. Så man får en sorts kurva som i högst enkla drag kan beskriva hur samhället i stort påverkas, dag för dag. Det kan ju kanske även hjälpa en att visualisera hur saker potentiellt kan komma att se ut om både en och två veckor.

[OT] Coronatråden 3
Det vore intressant med någon sorts helhetstäckande (är det ens ett ord?) statistik/graf som visar hur snabbt saker eskalerat. Alltså inte bara smittade från dag till dag, utan även synkad med restriktioner som trätt i kraft, nedstängningar, isoleringar, företag som stänger ner tjänster, etc. Så man får en sorts kurva som i högst enkla drag kan beskriva hur samhället i stort påverkas, dag för dag. Det kan ju kanske även hjälpa en att visualisera hur saker potentiellt kan komma att se ut om både en och två veckor.
Jag läste precis exakt en sån analys men dock med lite oklara källor och upphovsman. Intressant men låter ändå bli att länka när jag inte känner mig säker på källan. Det vore intressant med en lite mer uppenbart tillförlitlig.

[OT] Coronatråden 3
Resultatet av en åtgärd syns ju inte heller efter 1-2 veckor eftersom man tror att sjukdomen har en inkubationstid på 5-12 dagar i de flesta fallen.

[OT] Coronatråden 3
Varför hamstrar folk dasspapper egentligen? Tror de att de ska bli dåliga i magen av viruset?
Känns väl rimligare att hamstra nåt som inte tillverkas i Sverige i så fall, och sånt som man faktiskt inte överlever utan (typ mat). Själv ska jag sluta gnälla över att frysen alltid är så full att det inte går att få in något i den, så jag slipper hamstra något. Ölen kommer nog att ta slut först för mig, men det ska nog gå att överleva utan i några veckor om det behövs.

Tydligen blir en viss procent av de smittade kassa i magen, men för den skull behöver man ju inte hamstrar... ?

[OT] Coronatråden 3
Det var väl just en sån som länkades i inlägg #247. Den var rätt intressant, även om den kändes lite hemsnickrad.

[OT] Coronatråden 3
Enligt nedanstående artikel är det liknande utveckling som Japan i Taiwan, Singapore, Thailand och Hong Kong och anledningen är isf att de lärde sig av sars-utbrottet 2003.

Jag tycker det var en välgjord och läsvärd (om än lite deprimerande) artikel.
Denna tror jag ni menar?

[OT] Coronatråden 3
Många som har käk för lång tid i frysen, men tänk om elgubben blir sjuk då!

[OT] Coronatråden 3
Lite periodisk fasta är ju inte helt fel heller. Inte äta frukost tex sparar ju rätt rejält på matlagret. Det är också bra för immunförsvaret.

[OT] Coronatråden 3
En läsvärd och lättsmält bok som på ett visserligen överdrivet, och skönlitterärt sci-fi-laddat, men ändock relativt verklighetsförankrat sätt beskriver en samhällskollaps i Sverige.
9789174752113_200x_stjarnklart_pocket.jpeg

[OT] Coronatråden 3
Randonneur Galicia ställer in sin BRM300 nu på lördag. Det verkar förutom smittorisken svårt att veta om faciliteter längs vägen har öppet.
I Sverige verkar bara Köping ha en 200km i helgen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp