[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Men om elen försvinner.......

Ja då blir det värre. Men skulle tro man kan äta av det man har i frysen 3-4 dagar iaf. Allt blir ju inte dåligt på en gång. Så här års är det ju dessutom kylskåpstemperatur utomhus. Sen kan man ju gå över till skafferiet osv.

[OT] Coronatråden 3
Han har haft den här positionen i åtminstone 5 år. Det är nu de ev rutinerna och planerna testas skarpt. Funkar de inte är det hans ansvar, oavsett vem som skapat dem. På
5 år har man gott om tid att sätta sig in i och omarbeta planer och rutiner.

Första steget, spåra och stoppa smittspridningen har uppenbart inte funkat eftersom man underskattade problemet och inte satte in åtgärder i tid, trots att erfarenhet fr andra länder fanns. Nu har man gått vidare till nästa steg som är att skydda riskgrupper. Återstår att se hur det går med det.
Jo, han har haft denna position i flera år. Och (troligtvis) inte utformat planer och rutiner själv, utan i samråd med andra epidemiologer. Detta tycker du, som inte har nån insikt, är för dåligt. Han har absolut ett ansvar. Men blir det bättre om han blir syndabock? Vad har de andra länderna lyckats bättre med? Har Norge och Danmark färre smittade? Har de också missat alla erfarenheter från Italien? Eller lyder de också under den svenska statsepidemiologen? Ja, vi får se hur det går. Jag hoppas det går bra.

[OT] Coronatråden 3
Jo, han har haft denna position i flera år. Och (troligtvis) inte utformat planer och rutiner själv, utan i samråd med andra epidemiologer. Detta tycker du, som inte har nån insikt, är för dåligt. Han har absolut ett ansvar. Men blir det bättre om han blir syndabock? Vad har de andra länderna lyckats bättre med? Har Norge och Danmark färre smittade? Har de också missat alla erfarenheter från Italien? Eller lyder de också under den svenska statsepidemiologen? Ja, vi får se hur det går. Jag hoppas det går bra.

Ju mer drastiska åtgärder man tar till och ju mer "handlingskraft" man visar ju bättre är det alltid? Vi skulle stängt alla skolor och systembolag för två veckor sedan osv. Jag hoppas också det går bra och är inte övertygad om att mer pådrag nödvändigtvis är bättre men jag vet inte.

[OT] Coronatråden 3
Jag tycker inte det är festligt att det finns folk som försvarar inkompetenta högavlönade tjänstemän

[OT] Coronatråden 3
Han har bakgrund som smittskyddsläkare, men blev byråkrat för 10-15 år sedan. Mitt intryck av DN-intervjun är att här har vi nån som hittat en lugn reträttposition och mest inväntar pensionen. Sen small det till. Det lilla förtroende jag hade kvar försvann totalt när han började prata om ”ojämlikhet”...
Så, han var smittskyddsläkare och glömde bort allt han lärt sig när han blev "byråkrat"? Jag tror inte han ignorerat de erfarenheter han fått som statsepidemiolog. Men, du får såklart lita på ditt intryck.

[OT] Coronatråden 3
Ju mer drastiska åtgärder man tar till och ju mer "handlingskraft" man visar ju bättre är det alltid? Vi skulle stängt alla skolor och systembolag för två veckor sedan osv. Jag hoppas också det går bra och är inte övertygad om att mer pådrag nödvändigtvis är bättre men jag vet inte.
Det finns nackdelar med att ta i för kraftigt också. Det säger iallafall de som jobbar med sånt här (men de har nog inte läst denna tråd).

[OT] Coronatråden 3
Jag tycker det är festligt att tro att lekmän, som inte har nån erfarenheter av olika yrken, verkar tro att de vet bättre än yrkesmännen bara genom att googla.

Tyvärr är det en tydlig trend i världen idag att göra allt för att försöka bevisa att de som gör något gör fel och borde bytas ut mot någon som är duktig på att förklara att andra är genomkass på det dom gör.

[OT] Coronatråden 3
Vem har påstått att Trump är en virusexpert? Vad är vitsen med att hitta på saker som ingen sagt?
Måste man vara expert för att vidta åtgärder? I så fall kan ju Sveriges regering avgå omedelbart eftersom de inte är experter men ändå har vidtagit åtgärder.

Medias hatvinkling mot Trump har pågått sen han tillträdde. Det blir bara patetiskt påtagligt när även vettiga saker utmålas som negativt. Men du gillar förmodligen den vinklingen och då är det rätt meningslöst att vi "diskuterar", då du knappast kommer kunna bedöma saken objektivt.
Trump har ju upprepade gånger sagt att han vet mer om olika saker än nån annan. Så det är inget påhitt. Ang corona hade han en "hunch" att dödligheten var lägre än de siffror som angetts ("way under 1%" istf 3,4%). Blev jag en hatare nu, eller hur funkar det? Ska media inte rapportera det förenta staternas president säger?

[OT] Coronatråden 3
Jaha och jag som trodde att jag skulle slippa jobba men ack så jag bedrog mig.
Får istället tillbringa helgen med att ta fram beredskapsplaner. :(
Det är ju fan att en pandemi ska ge en mer jobb.

[OT] Coronatråden 3
Det finns många med dokumenterad "kompetens" som gör ett kass jobb. Det finns också nåt som heter "Peter principle". "people in a hierarchy tend to rise to their "level of incompetence". Look it up baby.

Så bror duktig kan spänna av lite.

Det enda vi vet är att han är dålig på att kommunicera och att hans partibok ligger i bröstfickan. Nu får vi bara hoppas att han vet vad han gör - för ingen i position verkar vilja styra upp gubben

[OT] Coronatråden 3
Tyvärr är det en tydlig trend i världen idag att göra allt för att försöka bevisa att de som gör något gör fel och borde bytas ut mot någon som är duktig på att förklara att andra är genomkass på det dom gör.
Det är enkelt att vara i opposition, så att säga.
"Men, hur hade DU gjort det?"
"Bättre..."

[OT] Coronatråden 3
Det finns många med dokumenterad "kompetens" som gör ett kass jobb. Det finns också nåt som heter "Peter principle". "people in a hierarchy tend to rise to their "level of incompetence". Look it up baby.

Så bror duktig kan spänna av lite.

Det enda vi vet är att han är dålig på att kommunicera och att hans partibok ligger i bröstfickan. Nu får vi bara hoppas att han vet vad han gör - för ingen i position verkar vilja styra upp gubben
Visst finns det de med kompetens som gör ett dåligt jobb. Är det nån sorts bevis på att personer utan kompetens gör ett bra/bättre jobb?

Jag vet inte vad som är viktigast för en statsepidemiolog, kunskaper om smittor eller kommunikation? Det senare skadar ju inte, men torde knappast vara det viktigaste.

[OT] Coronatråden 3
...

Dunning-Kruger.jpg

[OT] Coronatråden 3
Visst finns det de med kompetens som gör ett dåligt jobb. Är det nån sorts bevis på att personer utan kompetens gör ett bra/bättre jobb?

Jag vet inte vad som är viktigast för en statsepidemiolog, kunskaper om smittor eller kommunikation? Det senare skadar ju inte, men torde knappast vara det viktigaste.

Jag tror kanske inte att det bra att han förefaller föra ett resonemang helt utan sammanhang och inte kan svara på frågor utan att sväva iväg.

Ditt första stycke förefaller vara mera trams från en djup källa så jag lämnar det.

[OT] Coronatråden 3
En sak som jag är lite förundrad över är att de, i Stockholm i alla fall, har slutat testa de som inte är allvarligt sjuka.

Vore det inte en bra info att även de som har haft milda symptom faktiskt vet att de sedan är immuna(re) och kan återgå till att jobba och bidra till minskad ekonomiska problem?

Själv sitter jag nu i en situation där jag har varit osocial i fjällen en vecka, så jag är troligen inte smittad. Under tiden har min sambo, som är kvar i den stora människobyn, fått ont i halsen. Om jag åker hem i morgon lördag så borde jag alltså sätta mig i karantän och inte gå till jobbet på måndag (går inte att jobba hemma). Om hon bara har en vanlig förkylning så är det ju kontraproduktivt att jag sitter i karantän två veckor, och sedan kanske ger mig ut och blir smittad?

[OT] Coronatråden 3
Jag tror kanske inte att det bra att han förefaller föra ett resonemang helt utan sammanhang och inte kan svara på frågor utan att sväva iväg.

Ditt första stycke förefaller vara mera trams från en djup källa så jag lämnar det.
Att han dessutom är arrogant, ägnar sig åt gissningar (när han inte behöver), samt kommer med ideologiska/politiska uttalanden bidrar ju inte till att skapa nåt förtroende, varken för honom eller den myndighet han företräder.

[OT] Coronatråden 3
En sak som jag är lite förundrad över är att de, i Stockholm i alla fall, har slutat testa de som inte är allvarligt sjuka.

Vore det inte en bra info att även de som har haft milda symptom faktiskt vet att de sedan är immuna(re) och kan återgå till att jobba och bidra till minskad ekonomiska problem?

Själv sitter jag nu i en situation där jag har varit osocial i fjällen en vecka, så jag är troligen inte smittad. Under tiden har min sambo, som är kvar i den stora människobyn, fått ont i halsen. Om jag åker hem i morgon lördag så borde jag alltså sätta mig i karantän och inte gå till jobbet på måndag (går inte att jobba hemma). Om hon bara har en vanlig förkylning så är det ju kontraproduktivt att jag sitter i karantän två veckor, och sedan kanske ger mig ut och blir smittad?
De måste prioritera de resurser de har. De vet ju nu att allmän smittspridning finns, och då är det inte så mycket värt att smittspåra längre, såvida man inte satsar på massiv testning som i Sydkorea, men de resurserna finns nog inte här.

[OT] Coronatråden 3
De måste prioritera de resurser de har. De vet ju nu att allmän smittspridning finns, och då är det inte så mycket värt att smittspåra längre, såvida man inte satsar på massiv testning som i Sydkorea, men de resurserna finns nog inte här.

Jag förstår att de måste prioritera, men min tanke är inte att man ska smittspåra, mer bara kunna ”klar-rapportera” de som haft viruset.

[OT] Coronatråden 3
Jag förstår att de måste prioritera, men min tanke är inte att man ska smittspåra, mer bara kunna ”klar-rapportera” de som haft viruset.
Det blir ju ändå en massa människor att testa (om alla med symptom skall testas) vilket antagligen kostar både testmaterial och personal (som man antagligen tycker behövs för annat just nu).

[OT] Coronatråden 3
Nu stoppar DK all inresa av Icke-danskar och kallar hem alla danskar som är utomlands och inte bofasta där.
Shit pommes.

[OT] Coronatråden 3
Är lite nyfiken på hur det är med fördelningen coronadiskussioner kontra försök att förlöjliga/idiotförklara/gnälla på motpartens inställning i denna tråd.

[OT] Coronatråden 3
.... Om jag åker hem i morgon lördag så borde jag alltså sätta mig i karantän och inte gå till jobbet på måndag (går inte att jobba hemma). Om hon bara har en vanlig förkylning så är det ju kontraproduktivt att jag sitter i karantän två veckor, och sedan kanske ger mig ut och blir smittad?

Om det inte kommit nya direktiv så rekommenderar de att du fortsätter att jobba, men... Du bör vara extra uppmärksam på din egen hälsa och sjukskriva dig vid minsta tecken på egen förkylnings-symptom. Och under tiden självklart vara extra noga med handhygien mm.
Så har iallafall jag förstått det.

[OT] Coronatråden 3
Ja, vpn kan säkert bli ett problem. Förhoppningsvis så jobbar nån på det också. Än då länge funkar det klocka. Sitter på vpn nu

[OT] Coronatråden 3
Prio 1 måste naturligtvis vara att stoppa upp spridningstakten nu till att börja med.
Vi har en sjukvård som inte har resurser för att ta hand om en situation likt den i Italien.
Det finns som sagt en hel del länder som klarat av det här långt bättre än vad vi har gjort.
Det är ingen atomforskning vi pratar om, det är smittspridning människor emellan.
Man måste helt enkelt minska ner på antalet mänskliga möten.
Många av våra företag reagerar med pondus och vi kan vara glada för att dom tar ansvar i motsats till vad våra myndigheter gör.
Det är bara att se hur exempelvis Japan har gjort, hur kan det komma sig att dom har färre smittade människor än vad vi har?
Att stänga skolorna, åtminstone i de värst drabbade delarna av landet borde vara självklart.

[OT] Coronatråden 3
Var kan man köpa viruset så man kan få det överstökat?

Åkte en tur på pendeltåg och Tbana i Sth idag, och vandrade runt en hel del. Do not touch anything. Känns som ganska mkt mindre folk & trafik än vanligt, och en del stängda small businesses, tex frisörer odyl.
Undrar om jag dör nu ? Om någon vill ha Corona så kan jag hosta lite ..

[OT] Coronatråden 3
Jo, Andreas Fischer, ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna tycker uppenbarligen att det är lite o jmf med Italien som har dubbelt så många. Och ja, 90 platser i Sthlm låter lite klent, tycker du inte det? Ingen aning vilken buffert ett samhälle bör ha men brister har blivit tydliga redan nu initialt i pandemin; personalbrist, vårdplatser, handsprit, skyddskläder, testutrustning,respiratorer osv osv. Något man kanske borde ha kunnat planera för tidigare.

Såg förresten att försvarets skyddsmask 90 inte får användas annat än av försvaret. Det pga att CE-märkning saknas.
Jag tror inte någon ifrågasätter att 90 platser är otillräckligt för att klara att hantera alla fall som blir följden av om stora delar av befolkningen smittas. Likaledes tror jag knappast att någon menar att det vore lämpligt att dimensionera efter det värsta tänkbara scenariot. Jag tycker vidare att sista stycket i mitt inlägg ("Och med detta inte sagt att det är fel att ha en buffertkapacitet. När det handlar om sådana våldsamt annorlunda volymer än normalt blir dock dimensioneringen inte helt uppenbar.") ganska klart indikerar att jag inte uttrycker åsikten att 90 platser skulle vara tillräckligt.

Min poäng är att just att dimensioneringen är svår. Min gissning är att om man lät människor i tider som dessa få tycka till om hur många plaster det är rimligt att h, givet kunskap om antalet som kan förväntas behöva intensivvård skulle man hamna på nivåer som skulle kosta både rätt mkt pengar och även andra resurser att upprätthålla under perioder då behovet är mer normalt.

[OT] Coronatråden 3
Det finns inget land som har så många ensamhushåll som Sverige. I Italien så bor flera generationer ihop och de är några fler i ett mindre land.
Minst sagt olika förutsättningar.

[OT] Coronatråden 3
Prio 1 måste naturligtvis vara att stoppa upp spridningstakten nu till att börja med.
Vi har en sjukvård som inte har resurser för att ta hand om en situation likt den i Italien.
Det finns som sagt en hel del länder som klarat av det här långt bättre än vad vi har gjort.
Det är ingen atomforskning vi pratar om, det är smittspridning människor emellan.
Man måste helt enkelt minska ner på antalet mänskliga möten.
Många av våra företag reagerar med pondus och vi kan vara glada för att dom tar ansvar i motsats till vad våra myndigheter gör.
Det är bara att se hur exempelvis Japan har gjort, hur kan det komma sig att dom har färre smittade människor än vad vi har?
Att stänga skolorna, åtminstone i de värst drabbade delarna av landet borde vara självklart.
Jag vill stoppa ner spridningstakten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp