[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Vanliga havregrynen slut på City Gross i Jönköping idag, enligt min sambo. Så nu är skefferiet fullt av svindyra ekologiska. Nu är det på riktigt!
På mitt Ica så har mer bröd levererats och personalen jobbar i skytteltrafik mellan lagret och toapappershyllan. Tyvärr fortfarande grötkris men det kommer säkert med ordinarie leverans

[OT] Coronatråden 3
Jo, jämförelsen har faktiskt gjorts. Och jag tycker det är bättre med en kompetent person som förklarar nåt komplext än en kommunikatör som inte ens har förståelsen (på happynivå). Jag har tex inga krav på att en läkare ska gulla med mig för att jag ska lyssna. Trots att även läkare kan göra fel tror jag inte att jag vet bättre. Jag vet, inte så handlingskraftigt att tvivla på min känsla, men rent statistiskt är det troligare att läkaren har rätt.

Visst är det så att din läkare oftare har rätt än du, och även om hon uttrycker sig lite styltigt så lär du lyssna. Och fattar du inte är det ju bara att fråga, då du har henne framför dig.

Fast det är verkligen inte den typen av jobb snubben vi diskuterar här har. Hans uppgift är att stå trygg och tydlig vid kriser och lämna raka och underbyggda svar och besked. Inte att killgissa om när kulmen nås, att tro att viruset stannar i Kina eller uttrycka sig politiskt om det rättvisa i att vissa kan jobba hemma.

[OT] Coronatråden 3
Drygt 400 igår, 168 ytterligare idag.
Hur många blir det i morgon?
Det här är ingen vanlig säsongsinfluensa, man stänger inte ner landet för det.
Italien nu, Spanien och Frankrike om någon eller några veckor.
Situationen i vår huvudstad börjar eskalera, fortsätter det så här några dagar till så måsta man börja agera på alvar.

Snart får kanske vår Somalia resenär ringa till Kina om råd.
I tisdags hade Italien drygt 570 bekräftade dödsfall till följd av coronautbrottet.
Idag tre dagar senare har man 1266 avlidna, omkring 233 personer per dag sedan dess.
Betänk att Italien har nästan dubbelt så många sängplatser på sjukhusen per capita än vad Sverige har.
Tycker att ansvariga i landet borde förklara på ett saklig sätt hur deras plan för att tackla problemen skulle vara mer framgångsrikt än vad Italiens motsvarande program var.

[OT] Coronatråden 3
Jag kommer iallafall prioritera mitt jobb på olika former av maskiner som fungerar som ventilatorer. Men det gör jag iofs alltid, så inget nytt.

• Gilla
Reactions: Bsk
[OT] Coronatråden 3
Långsökt? Han utsätts för en hatkampanj. Och då "får man nog räkna med att inte alla älskar en." Får/ska man räkna med hatkampanjer?
Nej. Men det krävdes lite utfyllnad för att faktiskt göra den tolkningen även möjligheten fanns. Men du har reagerat på samma sätt på flera inlägg nu, övertolkat och gått i någon märklig försvarsställning.

[OT] Coronatråden 3
Gör en lista på allt statsepidemiologen sagt som varit felaktigt. Har han sagt att fallen minskar? Att det är som en vanlig influensa? Sagt att viruset försvinner i April?
Allt jag säger är att media behandlar uttalanden i samma härad helt olika beroende på vem de kommer ifrån och att detta är jävligt oseriöst och förmodligen påverkar folks ageranden; i det här fallet kring hur viruset sprids. Media ska förmedla information, inte pådyvla läsarna/tittarna journalisternas åsikter. Ganska basic, men konstigt nog allt annat än gängse i Sverige.

Eftersom moderatorn tydligen inte tycker att man får diskutera ämnet så blir detta mitt sista inlägg i tråden. Jag ville bara förtydliga var jag står; det handlar inte ett dyft om att försvara Trump om nån nu tror det. Goafton.

[OT] Coronatråden 3
Visst är det så att din läkare oftare har rätt än du, och även om hon uttrycker sig lite styltigt så lär du lyssna. Och fattar du inte är det ju bara att fråga, då du har henne framför dig.

Fast det är verkligen inte den typen av jobb snubben vi diskuterar här har. Hans uppgift är att stå trygg och tydlig vid kriser och lämna raka och underbyggda svar och besked. Inte att killgissa om när kulmen nås, att tro att viruset stannar i Kina eller uttrycka sig politiskt om det rättvisa i att vissa kan jobba hemma.
Exakt. Det är bara att fråga om man inte förstår.
Och han är ff inte en kommunikatör. Han samordnar information och strategi i samråd med hans nordiska och europeiska kollegor. Och hur ska han kunna ge raka svar om nånting som inte går att förutbestämma? Han och hans kollegor (även utländska) är överens. Killgissar alla epidemiologer?
Jag tycker att han ger så klara svar som kan ges. Vill du ha en självsäker siare som berättar hur det är efter sommaren får du gärna berätta vem det är. Nån medicinskt utbildad person är det knappast.

[OT] Coronatråden 3
Exakt. Det är bara att fråga om man inte förstår.
Och han är ff inte en kommunikatör. Han samordnar information och strategi i samråd med hans nordiska och europeiska kollegor. Och hur ska han kunna ge raka svar om nånting som inte går att förutbestämma? Han och hans kollegor (även utländska) är överens. Killgissar alla epidemiologer?
Jag tycker att han ger så klara svar som kan ges. Vill du ha en självsäker siare som berättar hur det är efter sommaren får du gärna berätta vem det är. Nån medicinskt utbildad person är det knappast.
I den rollen han har behöver han antingen vara eller ha en kommunikatör för det är en viktig del av jobbet. Det går att träna sig också. Annars är det nämligen svårt att utstråla förtroende.

[OT] Coronatråden 3
Allt jag säger är att media behandlar uttalanden i samma härad helt olika beroende på vem de kommer ifrån och att detta är jävligt oseriöst och förmodligen påverkar folks ageranden; i det här fallet kring hur viruset sprids. Media ska förmedla information, inte pådyvla läsarna/tittarna journalisternas åsikter. Ganska basic, men konstigt nog allt annat än gängse i Sverige.

Eftersom moderatorn tydligen inte tycker att man får diskutera ämnet så blir detta mitt sista inlägg i tråden. Jag ville bara förtydliga var jag står; det handlar inte ett dyft om att försvara Trump om nån nu tror det. Goafton.
Jag håller inte alls med. T's uttalanden går inte att jämföra med nån annans. De har varit hårresande felaktiga. Och media rapporterar såklart vad han sagt. Sen pratar de med nån (som faktiskt kan nånting) som får berätta hur fel han hade. Det är ingen vinklad åsikt att låta experter kommentera rena felaktigheter. Det är journalistik.

[OT] Coronatråden 3
Jag håller inte alls med. T's uttalanden går inte att jämföra med nån annans. De har varit hårresande felaktiga. Och media rapporterar såklart vad han sagt. Sen pratar de med nån (som faktiskt kan nånting) som får berätta hur fel han hade. Det är ingen vinklad åsikt att låta experter kommentera rena felaktigheter. Det är journalistik.
Fast alla som säger dumma saker blir inte lika grillade. Det är en bra poäng även om jag totalt sett inte tycker att det är alls lika dystert som Makten tycker.

[OT] Coronatråden 3
I den rollen han har behöver han antingen vara eller ha en kommunikatör för det är en viktig del av jobbet. Det går att träna sig också. Annars är det nämligen svårt att utstråla förtroende.
Jag tar samma exempel igen: min läkare behöver inte utstråla förtroende. Jag vill ha en utbildad läkare. Och jag tycker inte heller att han uttrycker sig dåligt. Han kan och ska inte vara tvärsäker. Det kan ingen vara i en sån här situation. Iallafall inte nån som är professionell.

[OT] Coronatråden 3
En kommunikatör skall vara en expert på att kommunikatera, kunskapen kan gärna komma från en expert!

[OT] Coronatråden 3
Nä, hatkampanjer är inget jag står bakom, men att inte alla älskar honom får han nog stå ut med
Han klagar inte på att han inte är älskad. Han blev knappast smittskydds/läkare för att bli älskad. Men han verkar tycka att det börjar bli gränsfall då han blir hotad. Vilket är helt sjukt (att nån hotar en läkare som försöker rädda liv).

[OT] Coronatråden 3
Jag tar samma exempel igen: min läkare behöver inte utstråla förtroende. Jag vill ha en utbildad läkare. Och jag tycker inte heller att han uttrycker sig dåligt. Han kan och ska inte vara tvärsäker. Det kan ingen vara i en sån här situation. Iallafall inte nån som är professionell.
Du utgår från att hans faktiska arbetsuppgifter är helt andra än vad jag gör.

Det är ju just tvärsäker han verkat. Vilket är en del av problemet.

[OT] Coronatråden 3
En kommunikatör skall vara en expert på att kommunikatera, kunskapen kan gärna komma från en expert!
Han är inte en kommunikatör. Han är epidemiolog. Han är expert på smittor. Trots det har jag inga problem att förstå vad han säger (och jag blir inte kränkt heller).

[OT] Coronatråden 3
Han klagar inte på att han inte är älskad. Han blev knappast smittskydds/läkare för att bli älskad. Men han verkar tycka att det börjar bli gränsfall då han blir hotad. Vilket är helt sjukt (att nån hotar en läkare som försöker rädda liv).

Men det var det jag skrev, att han inte skulle bli älskad för detta

[OT] Coronatråden 3
Du utgår från att hans faktiska arbetsuppgifter är helt andra än vad jag gör.

Det är ju just tvärsäker han verkat. Vilket är en del av problemet.
Han träffar andra epidemiologer och de enas om vad de tycker är bäst åtgärd mot smittan.
Jag har inte alls uppfattat honom som tvärsäker. Vad har han yttrat sig tvärsäkert om?

[OT] Coronatråden 3
I sthlm påstås det att ca 85% av förskolebarnen redan hålls hemma så där har man väl ordnat en nerstängning frivilligt redan.

Sambon är förskollärare och dom hade fått den infon på något möte dom var på idag.

[OT] Coronatråden 3
Det luktar väldigt mycket elcykel om tjafset. Var vi inte överens om att trollen skulle hålla sig i det ignorerade sub forumet?

[OT] Coronatråden 3
Jag har nog bara en åsikt här. Det är att ju mer kris desto mer viktigt för experten att jobba med krisen. Att berätta vad som bestämts på ett bra sätt finns det betalda okunniga som kan göra. De skall ju ändå förmedla experternas råd utan att experterna bli störda.

[OT] Coronatråden 3
Han träffar andra epidemiologer och de enas om vad de tycker är bäst åtgärd mot smittan.
Jag har inte alls uppfattat honom som tvärsäker. Vad har han yttrat sig tvärsäkert om?
Att det skulle stanna i Kina. Att kulmen skulle nås fredag-lördag. Sedan att den skulle nås måndag-tisdag. Osv.
Utöver det åker han till Somalia mitt under brinnande kris på hemmaplan. Han uttalar sig politiskt/ideologiskt i egenskap av chef för en expertmyndighet (rimligtvis tjänstefel). Han visste inte att Air China flög direkt till Arlanda fr Peking flera dagar i veckan (i samband med uttalandet att det skulle stanna i Kina). Han kritiserar andra länders åtgärder så till den grad att han ådrar dig kritik fr ambassadörer. Osv.

[OT] Coronatråden 3
Fast alla som säger dumma saker blir inte lika grillade. Det är en bra poäng även om jag totalt sett inte tycker att det är alls lika dystert som Makten tycker.

Jag tycker tvärt om. Det är helt absurt vad den teflonmannen kommer undan med.
Han ljuger, använder utrikespolitiken för privata syften, försöker påverka domstolsväsendet för att ändra domar för sina korrupta vänner. Bananrepublik deluxe. Bara en enda Republikan hade ryggrad nog att rösta för att avsätta honom i riksrättsprocessen.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Åkte en tur på pendeltåg och Tbana i Sth idag, och vandrade runt en hel del. Do not touch anything. Känns som ganska mkt mindre folk & trafik än vanligt, och en del stängda small businesses, tex frisörer odyl.
Undrar om jag dör nu ? Om någon vill ha Corona så kan jag hosta lite ..

Jobbar som maskinoperatör i tunnelbanan och igår så hade vi en kollega som kände sig hängig. Det var redan tillräckligt med folk på plats så vi bad honom åka hem utan att vi skulle säga nåt till chefen.

Kollegan säger då att det är ingen fara att bli smittad i tunnelbanan då vi är under jord och där är det ju vindstilla.

Gissa om vi var många som såg ut som fågelholkar av det påståendet ?

[OT] Coronatråden 3
Att det skulle stanna i Kina. Att kulmen skulle nås fredag-lördag. Sedan att den skulle nås måndag-tisdag. Osv.
Utöver det åker han till Somalia mitt under brinnande kris på hemmaplan. Han uttalar sig politiskt/ideologiskt i egenskap av chef för en expertmyndighet (rimligtvis tjänstefel). Han visste inte att Air China flög direkt till Arlanda fr Peking flera dagar i veckan (i samband med uttalandet att det skulle stanna i Kina). Han kritiserar andra länders åtgärder så till den grad att han ådrar dig kritik fr ambassadörer. Osv.
Vet inte om du syftar på när han sa att det var väldigt liten risk att smittas i Sverige (när det var väldigt liten risk att amittas i Sverige)?
Jo, han är statsepidemiolog och har sedan länge andra uppgifter än att vara kommunikatör. Det finns andra epidemiologer att prata med. Han är inte ensam.
Ska en statsepidemiolog verkligen hålla koll på olika flighter? Är inte det uppgifter som andra borde ge honom?
Vilka andra länder har han kritiserat? Han samtalar och samordnar ju med de nordiska och de europeiska epidemiologerna (och de verkar rätt överens om åtgärder osv).

[OT] Coronatråden 3
Vet inte om du syftar på när han sa att det var väldigt liten risk att smittas i Sverige (när det var väldigt liten risk att amittas i Sverige)?
Jo, han är statsepidemiolog och har sedan länge andra uppgifter än att vara kommunikatör. Det finns andra epidemiologer att prata med. Han är inte ensam.
Ska en statsepidemiolog verkligen hålla koll på olika flighter? Är inte det uppgifter som andra borde ge honom?
Vilka andra länder har han kritiserat? Han samtalar och samordnar ju med de nordiska och de europeiska epidemiologerna (och de verkar rätt överens om åtgärder osv).
Ja, om man uttalar sig att det är liten risk smittan når Sverige och motiverar det bl.a. med att sas stoppat sina flyg till Kina kan jag tycka att man borde ha läst på innan (alternativt bett att få informationen) för att inte riskera få brallorna neddragna av en journalist.
Han har ådragit sig kritik från bl.a. Italiens ambassadör.

[OT] Coronatråden 3
Utifrån det jag sa innan tror jag att epidemiologen gör fel saker. Kommunikatören jobbar nog hemifrån och den som har betalda ansvaret att fatta och stå för besluten har gått i bivack på obestämd tid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp