Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Jag funderar på vilka han har kommunicerat om sin resa till Somalia med? Jag tror inte att han har anledning att få tillstånd ens av Happys allvetande forum.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och att han fick "brallorna neddragna" av en journalist betyder att allt hans (och hans kollegors) kunskaper inte är värt nåt? Ska epidemiologer hålla på att kolla flyg? Finns det inte andra myndigheter som är intresserade av detta?Ja, om man uttalar sig att det är liten risk smittan når Sverige och motiverar det bl.a. med att sas stoppat sina flyg till Kina kan jag tycka att man borde ha läst på innan (alternativt bett att få informationen) för att inte riskera få brallorna neddragna av en journalist.
Han har ådragit sig kritik från bl.a. Italiens ambassadör.
Hur ska Luftfartsverket veta vad statsepidemiologen tänker uttala sig om? Jag kan tycka att det är fullt rimligt att en person vars främsta uppgift är att förbereda och skydda landet mot epidemier har koll på de ev vägar viruset har in i landet.Och att han fick "brallorna neddragna" av en journalist betyder att allt hans (och hans kollegors) kunskaper inte är värt nåt? Ska epidemiologer hålla på att kolla flyg? Finns det inte andra myndigheter som är intresserade av detta?
Det är inte första gången en ambassadör kommer med kritik. Vad var kritiken? Och är ambassadören väldigt kunnig på smittor?
tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.
– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.
själv ser jag fram emot att möta viruset, så har man ett virus mindre att oroa sig för när man blir gammal på riktigt.
Senaste jag läste om det, var att de var oklart. Minns inte var jag läste det bara.Blir man resistent efter att ha haft det en gång? Jag har inte hört något om det.
Faktaresistent?Senaste jag läste om det, var att de var oklart. Minns inte var jag läste det bara.
![]()
Viruset stoppar inte sportlovsresandet
Sportlovsresandet närmar sig och många människor ska tränga ihop sig med andra i flygplan för att resa utomlands. Men rädslan för att smittas av coronaviruset har inte ökat antalet avbokningar, enligt de stora resarrangörerna.www.svd.se
Har du också något där en kunnig person den 8:e februari säger något annat. Någon som den dagen avråder folk från alla sportlovsresor?
det kan man såvitt jag förstått räkna med, eftersom så är fallet med en stor mängd liknande virus, även om man inte kan veta säkert i dagsläget.Blir man resistent efter att ha haft det en gång? Jag har inte hört något om det.
Det får du gärna utveckla. Jag trodde jag hade rätt bra koll på autism och har läst hela tråden, men förstår faktiskt inte vad du menar.Sjukt mycket autister på det här forumet.
Det som rapporteras här i Sverige (baserat på El Pais) är att spanska regeringen ska fatta beslutet imorgon lördag och att det ska gälla 15 dagar framåt.Undantagstillstånd i hela Spanien nu om jag fattat rätt. Man får bara röra sig ute om man ska handla mat, gå till apoteket, sjukhus o s v. Allt annat stängt, man får inte ens gå till stränderna längre. Tänkte ta en cykeltur på landsbygden imorgon, hoppas inte undantagstillstånd gäller cykleri...
Svårt att tolka allt som sägs här, vissa regioner o organ kommunicerar lite individuellt. Lite annan kultur här, många Katalaner tycker ju t ex inte att de är spanjorer och skiter högaktningsfullt i vad Madrid säger. ?Det som rapporteras här i Sverige (baserat på El Pais) är att spanska regeringen ska fatta beslutet imorgon lördag och att det ska gälla 15 dagar framåt.
Haha, jo har en kompis i Barcelona så känner till det. Har frågat honom vad som gäller så får vi se. Jag ska egentligen ner om ett par veckor men tänker inte åka, så vore faktiskt bra med ett undantagstillstånd så kanske Norwegian öppnar upp för åtminstone fri ombokning. Hittills har de det bara för Italien, Österrike och USA. Sas har det för alla resor nu, tror jag.Svårt att tolka allt som sägs här, vissa regioner o organ kommunicerar lite individuellt. Lite annan kultur här, många Katalaner tycker ju t ex inte att de är spanjorer och skiter högaktningsfullt i vad Madrid säger. ?
Hur som helst, i Valencia-regionen (där jag bor) och Murcia-regionen verkar det redan infört och det åker runt polisbilar med högtalare som ropar "håll er inomhus".
Men herr T har ju tvärsäkert gått ut och sagt att det inte hjälper...Oavsett rätt eller fel så får man nog räkna med look down inom 7 dagar. Om det inte avtar innan blir det politiskt omöjligt att göra tvärt emot omvärlden.
Precis men om kurvan följer Italien som andra experter säger så blir det nog varmt i vattnet.Men herr T har ju tvärsäkert gått ut och sagt att det inte hjälper...
Det är säkert trams rent tekniskt men det finns mer mellan himmel och jord än att ha tekniskt rätt.Känns det inte lite konstigt att stänga gränser för att skydda sig mot något som redan finns på alla sidor om dessa gränser? Eller vad är tanken?
Om man kollar denna tabell från Kina kan man tycka att det kanske är bättre att sätta alla pensionärer i säkerhetskarantän, så kan smittan få spridas bland oss som klarar av den, skapa en tillfällig flockimmunitet, så köper vi tid att få fram vaccin och beredskap i övrigt till nästa säsong... Och det borde påverka samhället mindre också, att låsa in pensionärerna istället för barn och arbetsföra föräldrar....Varför stänger man just skolor? Är det där de flesta smittade finns eller vad tror man att man ska uppnå med det? Eller är det för att blidka ”folket” som skriker efter det?
Större arbetsplatser än skolor bör väl isf också stängas?
Stängning av skolor får ju oerhört stora konsekvenser även ute i samhället då nästan lika många föräldrar måste vara hemma från sina arbeten.
Förstör inte det här med logik nu. Den lämnade tråden för länge sedan.Känns det inte lite konstigt att stänga gränser för att skydda sig mot något som redan finns på alla sidor om dessa gränser? Eller vad är tanken?
Vilka är det som du anser vara autister, vad grundar du det på och vilken relevans anser du att detta har för diskussionen?Sjukt mycket autister på det här forumet.
Ju mindre folk är runt och träffar folk, desto långsammare går smittspridningen. Att stoppa onödiga resor in/ut ur landet bidrar rimligtvis till det (nödvändiga resor är ju fortf tillåtet till ex.vis Danmark).Känns det inte lite konstigt att stänga gränser för att skydda sig mot något som redan finns på alla sidor om dessa gränser? Eller vad är tanken?
Logik och logik. Att hävda att resten av världen är idioter har säkert också ett fint namn.Förstör inte det här med logik nu. Den lämnade tråden för länge sedan.
Mm, "brukar" väl bli rätt kraftiga rekyler. Därför det är så jävla viktigt att ta det lugnt även om 24% känns lite jobbigtDet blev rally på USA-börserna ikväll, uppåt 10% plus.
Rycket kom p g a detta https://www.di.se/live/trump-frigor-50-miljarder-dollar-for-att-bekampa-viruset/Det blev rally på USA-börserna ikväll, uppåt 10% plus.
Varför skulle Danmark släppa in någon som inte ens förstår språket?
"How dare you?"Sjukt mycket autister på det här forumet.
Verkar inte som nån ändrat sig. Det förespråkas fortfarande bikepacking genom Europa och det är väl få som är rädda. Även om jag börjar bli orolig för det ekonomiska.Är ni rädda nu ?
För bara några dagar sedan skulle vissa ut och resa och ni var inte rädda att bli smittade.
Är det ni som köper ALLT toapapper i hela Enskede???
Ju mindre folk är runt och träffar folk, desto långsammare går smittspridningen. Att stoppa onödiga resor in/ut ur landet bidrar rimligtvis till det (nödvändiga resor är ju fortf tillåtet till ex.vis Danmark).
svårigheten är att veta när är "nu".Plötsligt händer det.. Peter, som jag aldrig hållit med tidigare är på min linje. Galet.
![]()
Peter Wolodarski: Stäng ned Sverige för att skydda Sverige
Inget tyder på att Sverige har kontroll över coronavirusets spridning. Alla återstående val är dåliga. Vi behöver ta i rejält nu för att minska skadorna.www.dn.se
Tack för ditt svar, och jag håller med dig.Tydligen är det precis som du beskriver stor brist på handsprit och andningsmasker på våra sjukhus.
Helt otroligt egentligen med tanke på hur pass kort tid vi haft det här trycket på sjukvården.
Men det är väl som med allt annat i det här landet tyvärr.
Att vissa sjukvårdsanställda får svårt att ta sig till jobbet om skolorna stänger är förstås ett problem men samtidigt ger stängda skolor färre smittade i samhället och därigenom en mindre belastning på vården.
Sen ska man betänka att barnen kan komma att smitta föräldrarna, d.v.s att sjuksköterskorna och läkarna tvingas sjukskriva sig i veckor.
Hamnar vi i Italiens situation så kommer folk att uppleva tider dom aldrig trodde att vi skulle uppleva igen.
Dödstalen där ligger kring 200 personer per dag.
Många äldre avlider delvis av skälet att sjukvården där tvingas till prioriteringar, att äldre människor lämnas halvt om halvt åt sitt öde då de allt annat än tillräckliga resurserna satsas på yngre förmågor istället.
Inte än iaf...Stämmer det att Vätternrundan skall ställas in på grund av smittorisken?