[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Och jag snetänder på folk som jämför detta med andra storheter. Detta är ett nytt hot. Utöver de du räknar upp. Ett hot vi vet lite om, har ingen immunitet mot, ingen behandling mot, inget vaccin mot. Är du +80 så dör du sannolikt.
Bull.

[OT] Coronatråden 3
Om det var en respons på mitt inlägg så var min invändning enbart angående tonen och hur man uttrycker saker, inte på något sätt angående vad som i sak framförs. På ett öppet diskussionsforum får man inse att alla möjliga människor uttrycker sina tankar, resonemang, funderingar, ... Så länge man håller sig till reglerna för forumet ser jag ingen anledning till att man inte ska få framföra sin mening. Sen gör ju just detta också att man lämpligen tar allt som skrivs med en lastbilslast salt.

Jo, jag har väl svårt att hantera någon som fanatiskt driver tesen att man blint ska lita på makten som en vuxen frisk människa.
Jag får försöka jobba med mig själv. Det är mycket jobb kan jag lova.

[OT] Coronatråden 3
Nä. Min synvinkel: jag tycker det naturliga vore att lita på (och försöka förstå) experterna istället för att försöka dumgöra dem. Sen blir det tyvärr som det blir.
Det jobbiga är att "experterna" uttalar sig efter politisk skolning så deras utsagor bara är ett eko av nuvarande lednings önskemål. Är då inte ambitionen samhällets eller folkets väl så blir det snabbt fel.

Dessutom så ledde detta i förlängningen till att totala dårar som herr Trump kunde komma till makten - för helt plötsligt kunde han med viss rätt hävda att det inte går att lita på officiella "fakta". Och tji så gav småmyglande politiker rätt till de som helt vinner på att ifrågasätta systemet.

Har man en offentlig roll som expert får man aldrig någonsin oaktat konekvensverna eller politiska hänsyn rucka på sanningen - även om man tror att det vore rätt i att styra folket. Folket är för smarta idag och kommer tids nog alltid att genomskåda bluffen.

[OT] Coronatråden 3
Problemet är väl att de diskvalificerat sig själva kanska snabbt. Anders som tvärsäkert uttalar sig om det ena än det andra och det blir precis tvärtemot.... Hade han varit mer ödmjuk inför ett okänt hot, vem hade inte varit det, så hade mycket varit vunnit för hans del.
Precis. Hade han varit mer ödmjuk (väldigt många uppfattar honom som arrogant och "jag vet bäst", det är bara att läsa vad många ledarskribenter och krönikörer tycker), avstått fr rena gissningar (istället sagt som WHO "vi kan inte säga när kulmen är nådd") och framförallt rent politiska uttalanden (en statstjänsteman får aldrig nånsin låta sin politiska/ideologiska åsikt komma fram officiellt, det är förödande) så hade han inte alls haft den uppförsbacke han har idag. Genom att göra dessa val så bidrar han ju själv i största drag att dra ner förtroendet för sig själv och FHM.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Jo, jag har väl svårt att hantera någon som fanatiskt driver tesen att man blint ska lita på makten som en vuxen frisk människa.
Låter bra! Jag har själv skrivit dumma kommentarer, men försöker numera innan jag trycker på skicka-knappen tänka: "Har jag hållit mig saklig nu?" och om jag får nekande svar från mig själv fixa till innan jag skickar. Tror det i alla fall lett till att jag bättrat mig.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Låter bra! Jag har själv skrivit dumma kommentarer, men försöker numera innan jag trycker på skicka-knappen tänka: "Har jag hållit mig saklig nu?" och om jag får nekande svar från mig själv fixa till innan jag skickar. Tror det i alla fall lett till att jag bättrat mig.

Det är väl väldigt sällan någon ifrågasätter din saklighet?

• Gilla
Reactions: Bsk
[OT] Coronatråden 3
  • Gilla
[OT] Coronatråden 3
Du? Som fick en hel tråd stängd häromsistens? ?

[OT] Coronatråden 3
Jag antar att jag (d)en som "fanatiskt driver tesen" att man ska lita på experter. Att påstå att epidemiologer (från olika länder, som samtalar flera gånger i veckan) är "makten" är (i mina "fanatiska" ögon) något magstarkt.

[OT] Coronatråden 3
Precis. Hade han varit mer ödmjuk (väldigt många uppfattar honom som arrogant och "jag vet bäst", det är bara att läsa vad många ledarskribenter och krönikörer tycker), avstått fr rena gissningar (istället sagt som WHO "vi kan inte säga när kulmen är nådd") och rent politiska uttalanden, så hade han inte alls haft den uppförsbacke han har idag. Genom att göra dessa val så bidrar han ju själv i största drag att dra ner förtroendet för sig själv och FHM.
Rent allmänt så är det väl lite av en balansgång. I ena extremen har man personen som uttrycker sig tvärsäkert om allt och i andra den som lägger in så många brasklappar och uttrycker sig så vagt att innehållet väsentligen är noll. Med tanke på att ämnet är komplext kan man nog anta att det är nästan omöjligt att ha rätt i allt, såvida man inte är fru Fortuna själv, så den som uttrycker sig tvärsäkert i alla frågor kommer nog att karva på sitt förtroendekapital.

Jag säger inget om hur T lyckats i denna roll. Däremot är det nog inte så svårt att hamna fel den rollen.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Du? Som fick en hel tråd stängd häromsistens? ?
Någon gång finner även blind höna korn!

Om man ska vara lite seriös var det ett tramsinlägg som via olyckigt namngivande av person tydligen triggade moderatorerna. Försökte ju förklara hur jag menat, men det hjälpte uppenbarligen inte. Jag förstår dock att moderatorerna inte tycker det är kul att sitta och bevaka pyrande eldar och därför hellre slänger på en rejäl balja vatten när det någon tänder elden även om jag inte alls är säker på att mitt inlägg hade lett till någon eldsvåda.

[OT] Coronatråden 3
Det jobbiga är att "experterna" uttalar sig efter politisk skolning så deras utsagor bara är ett eko av nuvarande lednings önskemål. Är då inte ambitionen samhällets eller folkets väl så blir det snabbt fel.

Dessutom så ledde detta i förlängningen till att totala dårar som herr Trump kunde komma till makten - för helt plötsligt kunde han med viss rätt hävda att det inte går att lita på officiella "fakta". Och tji så gav småmyglande politiker rätt till de som helt vinner på att ifrågasätta systemet.

Har man en offentlig roll som expert får man aldrig någonsin oaktat konekvensverna eller politiska hänsyn rucka på sanningen - även om man tror att det vore rätt i att styra folket. Folket är för smarta idag och kommer tids nog alltid att genomskåda bluffen.
Efter vilken politisk skolning? Statsepidemiologen träffar andra epidemiologer (från Norden och andra länder) och de är rätt överens. Är alla länder med på denna politiska...kupp? Och de är ansvariga för att USA har sin nuvarande president? Med vilken rätt kunde han hävda att experterna/politikerna haft fel? Vad har du för exempel där? Och vilken bluff har statsepidemiologen (tillsammans med andra epidemiologer) framfört som genomskådats av...folket?

[OT] Coronatråden 3
Haha, ja vatten är grymt!
Eldvatten är en av mina särskilda favoriter.
Och saklighet är väl inte alltid så nödvändigt?
Själva charmen här på Happy är väl för det mesta bristen på just detta?
Hursom måste jag berömma er grabbar ( Bengt o Göran) för att ni har en sådan vuxen ton i era inlägg och ofta kyler ned när saker börjar få sladd, ni är duktiga och jag blir avis ibland då jag själv har tendens att fara iväg.
Men som sagt, jag blir jävligt triggad av det här coronafjamset.
Min sköna polare André sa skönt: Det som händer det händer, det är väl bara att åka med...

[OT] Coronatråden 3
Efter vilken politisk skolning? Statsepidemiologen träffar andra epidemiologer (från Norden och andra länder) och de är rätt överens. Är alla länder med på denna politiska...kupp? Och de är ansvariga för att USA har sin nuvarande president? Med vilken rätt kunde han hävda att experterna/politikerna haft fel? Vad har du för exempel där? Och vilken bluff har statsepidemiologen (tillsammans med andra epidemiologer) framfört som genomskådats av...folket?

Ta det bara lugnt så kommer nog insikten även till dig.

[OT] Coronatråden 3
Rent allmänt så är det väl lite av en balansgång. I ena extremen har man personen som uttrycker sig tvärsäkert om allt och i andra den som lägger in så många brasklappar och uttrycker sig så vagt att innehållet väsentligen är noll. Med tanke på att ämnet är komplext kan man nog anta att det är nästan omöjligt att ha rätt i allt, såvida man inte är fru Fortuna själv, så den som uttrycker sig tvärsäkert i alla frågor kommer nog att karva på sitt förtroendekapital.

Jag säger inget om hur T lyckats i denna roll. Däremot är det nog inte så svårt att hamna fel den rollen.

Många hade hade nog backat hem efter ett par tre tvärsäkra uttalande på kort tid som med förödande resultat visat sig felaktiga. Om de är smartare är eller bara av mjukarevirke vet jag inte.

Men nu vänder vi blad. Till sist måste det bli rätt.

[OT] Coronatråden 3
Jag tror Bengt-re far efter uttalandet om jämlikhet som Tegnell gjorde och som togs upp i en krönika i SvD idag där personen faktiskt tagit kontakt med Tegnell för at försäkra sig om att det inte var ngt missfärstånd (vilket det tydligen inte var).

I just den frågan tycker jag att kritikerna av T har en poäng - jämlikhetsfrågor är knappast något en statsepidemiolog bör uttala sig i.

• Gilla
Reactions: BJS
[OT] Coronatråden 3
Nåt som kan få mig att bli "syrlig" är när jag ställer enkla frågor (för att komma nånstans med tjafsandet) och sen inte få en antydan till svar.
Tyvärr inte mkt att göra då mer än att upprepa frågorna i saklig ton (eller lägga ner). Min erfarenhet är att människor sällan blir mer välvilligt inställda av syrliga kommentarer.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Jag tror Bengt-re far efter uttalandet om jämlikhet som Tegnell gjorde och som togs upp i en krönika i SvD idag där personen faktiskt tagit kontakt med Tegnell för at försäkra sig om att det inte var ngt missfärstånd (vilket det tydligen inte var).

I just den frågan tycker jag att kritikerna av T har en poäng - jämlikhetsfrågor är knappast något en statsepidemiolog bör uttala sig i.
En sån här epidemi drabbar inte människor jämlikt (och det har effekter på samhället). Huruvida det det har nåt med problemlösningen att göra vet jag inte (jag är ingen epidemiolog). Men det uttalandet kan knappast diskvalificera honom som epidemiolog. Han och de andra epidemiologerna som jobbar med detta (i Sverige, Norden och Europa) verkar ju vara rätt överens vad gäller smittan.

[OT] Coronatråden 3
Haha, ja vatten är grymt!
Eldvatten är en av mina särskilda favoriter.
Och saklighet är väl inte alltid så nödvändigt?
Själva charmen här på Happy är väl för det mesta bristen på just detta?
Hursom måste jag berömma er grabbar ( Bengt o Göran) för att ni har en sådan vuxen ton i era inlägg och ofta kyler ned när saker börjar få sladd, ni är duktiga och jag blir avis ibland då jag själv har tendens att fara iväg.
Men som sagt, jag blir jävligt triggad av det här coronafjamset.
Min sköna polare André sa skönt: Det som händer det händer, det är väl bara att åka med...

?
Du har rätt! Eldvatten är gott - låter som en god ide att ta en stänkare och ut och cykla i morgon. Sprit och cyklar - lösningen på världens problem?! ?

[OT] Coronatråden 3
Tyvärr inte mkt att göra då mer än att upprepa frågorna i saklig ton (eller lägga ner). Min erfarenhet är att människor sällan blir mer välvilligt inställda av syrliga kommentarer.
Min erfarenhet (från andra forum) är att det inte kommer några svar (även om jag numrerar frågorna). Men, du har såklart rätt.

[OT] Coronatråden 3
En sån här epidemi drabbar inte människor jämlikt (och det har effekter på samhället). Huruvida det det har nåt med problemlösningen att göra vet jag inte (jag är ingen epidemiolog). Men det uttalandet kan knappast diskvalificera honom som epidemiolog. Han och de andra epidemiologerna som jobbar med detta (i Sverige, Norden och Europa) verkar ju vara rätt överens vad gäller smittan.

Problemet blir när man börjar tveka om var ens lojalitet skall ligga.

[OT] Coronatråden 3
Problemet blir när man börjar tveka om var ens lojalitet skall ligga.
Vilken lojalitet pratar du om?

[OT] Coronatråden 3
Vilken lojalitet pratar du om?

Vill du vara naiv så var då det.

[OT] Coronatråden 3
Du har samma problem på andra forum. Ett mysterium.
Jag kan ta ett exempel (om du missat de obesvarade frågorna här ovan). Nån skrev att alla över 80 skulle dö. Jag skrev att det enligt kinesisk studie (som bla DN hänvisat till) var 14,8% risk. Jag (!) fick såklart mothugg. Hur skulle du beskriva det? Jag tycker det är ganska mystiskt.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Vill du vara naiv så var då det.
1.Efter vilken politisk skolning? Statsepidemiologen träffar andra epidemiologer (från Norden och andra länder) och de är rätt överens.
2. Är alla länder med på denna politiska...kupp?
3. Och de är ansvariga för att USA har sin nuvarande president?
4. Med vilken rätt kunde han hävda att experterna/politikerna haft fel? Vad har du för exempel där?
5. Och vilken bluff har statsepidemiologen (tillsammans med andra epidemiologer) framfört som genomskådats av...folket?
6. Vilken lojalitet pratar du om?

[OT] Coronatråden 3
presidentens lojalitet med bluffen från de utländska ickepolitiska jämnlika sportdrycktillverkarna.

[OT] Coronatråden 3
Men alltså; vad tror ni själva att detta ska leda till?
Beskriv ert värsta scenario?
Kom igen o kör!
Det kan ju bli lite kul OM det blir så att vi i framtiden har möjlighet att se tillbaka på gamla trådar.
Kör nu, vad tror du kommer att hända...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp