[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Du vet inte vad FHM gör, du vet inte vad Tegnell gör och gjort, men ändå kan du konstatera att Tegnell bara är en byråkrat. Det är nåt som inte stämmer. Epidemiologer i Norden och Europa träffas regelbundet. Svenska epidemiologer har fel. Utländska epidemiologer har rätt. Sverige gör fel. Alla andra gör rätt. Vad skulle Sverige ha gjort? Ingen "som vet" vill svara. Men Tegnell har fel. Det är det enda vi "vet". Nåt stämmer inte.
Det är han själv som säger att han är byråkrat. Det är svenska professorer som efterfrågar en strategi mer lik andra länders.

[OT] Coronatråden 3
Det är han själv som säger att han är byråkrat. Det är svenska professorer som efterfrågar en strategi mer lik andra länders.
Så, du har snappat upp nåt han sagt iaf. Och vad sysslar han då med? Bara för att han inte tar prover själv, betyder det väl inte att han inte hanterar andras forskning och information? Han är statsepidemiolog. Jag tror att han i sina möten med andra epidemiologer pratar om annat är flygavgångar. Men det är ju jag. Vad tror du att en statsepidemiolog har för arbetsplatsbeskrivning? Och vad skulle Sverige ha gjort, och när? FHM och Tegnell verkar hålla fast vid "rätt åtgärd vid rätt tidpunkt". Men, han är ju bara en byråkrat, så berätta du.

[OT] Coronatråden 3
Det är svenska professorer som efterfrågar en strategi mer lik andra länders.
Frankrike har nu också total lockdown. Macron säger "Vi är i krig", alla får sitta hemma, de har mobiliserat 100 000 poliser som ska kontrollera, det finns kontrollpunkter etc. Och i Holland säger premiärminister Rutte bara "man får tvätta händerna noga så ingen panik" men för säkerhetskull har de stängt skolor idag men inte för barn som föräldrar jobbar inom vård (de får utsätta sig för ännu mer risk). Finns därför enorm osäkerhet och det växer en till virus nämligen racism/discrimanationvirus mot kineser och utlänningar. Helt otroligt ..

[OT] Coronatråden 3
Eftersom det inte finns att uppbringa I butik, får man blanda sin egen.

Praktisk flaska om man vill ha med sig på cykelturen, gäller att ta rätt bara ?

DSC_0119.JPG

[OT] Coronatråden 3

Visa bilaga 406230
Jag skulle inte vilja ha smaken från rödsprit på fingrarna hela tiden.. eller det kanske är bra om man försöker sluta bita på naglarna och inte hanterar mat :-)

[OT] Coronatråden 3

Visa bilaga 406230
Har hört från folk i förbifarten att handsprit inte är speciellt effektivt mot corona-virus, utan att det är tvål som är grejen. Någon som vill verifiera eller bara gräla även om detta i största allmänhet? ?

[OT] Coronatråden 3

Visa bilaga 406230

Verkar dock vara svårt att få tag i glycerin för tillfället. Man kansle inte skall vara förvånad.

[OT] Coronatråden 3
Så, du har snappat upp nåt han sagt iaf. Och vad sysslar han då med? Bara för att han inte tar prover själv, betyder det väl inte att han inte hanterar andras forskning och information? Han är statsepidemiolog. Jag tror att han i sina möten med andra epidemiologer pratar om annat är flygavgångar. Men det är ju jag. Vad tror du att en statsepidemiolog har för arbetsplatsbeskrivning? Och vad skulle Sverige ha gjort, och när? FHM och Tegnell verkar hålla fast vid "rätt åtgärd vid rätt tidpunkt". Men, han är ju bara en byråkrat, så berätta du.
Läs och försök förstå vad jag skriver istället för att agera i affekt. Allt handlar inte om Tegnell, jag är mer intresserad av varför en stor del svenska och engelska (över 200 undertecknade artikeln i Guardian) professorer, forskare och läkare argumenterar för strategier mer lik andra länders, trots att det ur forskningssynpunkt vore mer intressant med olika strategier.

[OT] Coronatråden 3
Presskonferens med statsministern, utbildningsminstrarna och FHM-GD:n kl 9.45. Kommer skolstängningen nu, eller nöjer man sig med universiteten (som ju redan börjat packa ihop på sina håll)?

[OT] Coronatråden 3
Läs och försök förstå vad jag skriver istället för att agera i affekt. Allt handlar inte om Tegnell, jag är mer intresserad av varför en stor del svenska och engelska (över 200 undertecknade artikeln i Guardian) professorer, forskare och läkare argumenterar för strategier mer lik andra länders, trots att det ur forskningssynpunkt vore mer intressant med olika strategier.
För att det i princip finns två typer av strategier man kan använda sig av för att bekämpa smittan, mitigation och supression, fram tills nyligen har det varit oklart vilken strategi som är bäst men nu har det kommit en forskningsrapport som visar mycket dystra resultat. Läs mitt tidigare inlägg på förra sidan.

[OT] Coronatråden 3
Presskonferens med statsministern, utbildningsminstrarna och FHM-GD:n kl 9.45. Kommer skolstängningen nu, eller nöjer man sig med universiteten (som ju redan börjat packa ihop på sina håll)?

Som sagt, läs mitt senaste inlägg i tråden så vet du vad det handlar om.

[OT] Coronatråden 3
Om Tegnell inte är intressant, varför är det då så viktigt att nämna att han är en byråkrat? Varför är det viktigt att ifrågasätta hans kunskaper? Det får jag läsa väldigt ofta. Om strategierna är viktigast, varför får jag aldrig ett svar på vad Sverige skulle ha gjort? Tegnell (och de svenska, nordiska och europeiska epidemiologer han regelbundet träffar) verkar vara överens om att rätt åtgärd vid rätt tidpunkt är en bra strategi. Så, jag frågar igen (för vilken gång i ordningen vet jag inte): vad skulle Sverige ha gjort?

[OT] Coronatråden 3
Toapappet i all ära men i US säljer ammo och vapen bra. Går det att skjuta ihjäl coronavirus? Har bara en halv ask hagel och en näve .308 kvar. Ska jag vara orolig?

[OT] Coronatråden 3
Sitter ni också sjukskrivna på hemmaplan eller är det mer ”jobba” hemma som gäller?

Tror inte jag har Corona dock. Mer dagisförkylning med hosta.

[OT] Coronatråden 3
För att det i princip finns två typer av strategier man kan använda sig av för att bekämpa smittan, mitigation och supression, fram tills nyligen har det varit oklart vilken strategi som är bäst men nu har det kommit en forskningsrapport som visar mycket dystra resultat. Läs mitt tidigare inlägg på förra sidan.
Och olika strategier fungerar olika bra i olika länder. Det som fungerar bäst i Italien kanske inte fungerar bäst i Frankrike och så vidare. Det som fungerar bäst i Stockholm kanske inte ens fungerar bäst i Borlänge. Ska man förhindra smittan helt med ett undantagstillstånd? Ska man fördröja smittan så att vården hinner med att vårda de som behöver vård? Tänk om man kunde ge ett tvärsäkert svar på vad som vore bäst.

[OT] Coronatråden 3
Toapappet i all ära men i US säljer ammo och vapen bra. Går det att skjuta ihjäl coronavirus? Har bara en halv ask hagel och en näve .308 kvar. Ska jag vara orolig?
Om nån med mer eldkraft (och som köpte ammo medans du köpte toapapper) blir skitnödig kan du råka illa ut.

[OT] Coronatråden 3
Och olika strategier fungerar olika bra i olika länder. Det som fungerar bäst i Italien kanske inte fungerar bäst i Frankrike och så vidare. Det som fungerar bäst i Stockholm kanske inte ens fungerar bäst i Borlänge. Ska man förhindra smittan helt med ett undantagstillstånd? Ska man fördröja smittan så att vården hinner med att vårda de som behöver vård? Tänk om man kunde ge ett tvärsäkert svar på vad som vore bäst.

Ja olika strategier funkar bra i olika länder, jag ska försöka sammafatta det artiklen säger. Man kan välja två sätt att hantera detta utbrott, man kan antigen försöka fördröja spridningen av viruset så att det sker i lagom takt så att vården hinner med, men så att ca 60% av befolkningen blir smittad tillslut och vi då får flockimmunitet detta kallas mitigation och är den strategi som Sverige och UK tidigare haft. Den andra strategin är supression, detta betyder att man inte siktar på att få flockimmunitet genom att låta en majoritet av landets folk bli smittade, utan instället att man genom strikta åtgärder håller smittan nere medans man väntar på ett vaccin för att på så vis skydda riskgrupper. Jag har tidigare fördömt supression metoden eftersom detta innebär att landet måste hålla dessa extrema restriktioner ända tills vi får ett vaccin, vilket i princip är omöjligt, se bara på italien, folk är REDAN less på karantän och bryter den. Men studien jag hänsivade till visar dessvärre att mitigation metoden är ännu värre, folk kommer troligen dö som flugor om vi går på den metoden. Man kan inte ge ett tvärsäkert svar nej, men nu börjar man kunna ha en väldigt bra gissning och tyvärr ser det inte ljust ut.

[OT] Coronatråden 3
Engelsmännen justerar lite men kan inte säga att det känns dramatisk. Puben kanske många redan hoppar över.

[OT] Coronatråden 3
Frågan är väl hur länge världsekonomin tål en supression. Har svårt att tro att att det funkar tills ett vaccin är klart.

[OT] Coronatråden 3
Ja olika strategier funkar bra i olika länder, jag ska försöka sammafatta det artiklen säger. Man kan välja två sätt att hantera detta utbrott, man kan antigen försöka fördröja spridningen av viruset så att det sker i lagom takt så att vården hinner med, men så att ca 60% av befolkningen blir smittad tillslut och vi då får flockimmunitet detta kallas mitigation och är den strategi som Sverige och UK tidigare haft. Den andra strategin är supression, detta betyder att man inte siktar på att få flockimmunitet genom att låta en majoritet av landets folk bli smittade, utan instället att man genom strikta åtgärder håller smittan nere medans man väntar på ett vaccin för att på så vis skydda riskgrupper. Jag har tidigare fördömt supression metoden eftersom detta innebär att landet måste hålla dessa extrema restriktioner ända tills vi får ett vaccin, vilket i princip är omöjligt, se bara på italien, folk är REDAN less på karantän och bryter den. Men studien jag hänsivade till visar dessvärre att mitigation metoden är ännu värre, folk kommer troligen dö som flugor om vi går på den metoden. Man kan inte ge ett tvärsäkert svar nej, men nu börjar man kunna ha en väldigt bra gissning och tyvärr ser det inte ljust ut.
Och hur ser det ut med möjligheterna med "flattening the curve" i Storbritannien jmf med Sverige (det är glesare i Sverige)? Om vi har tillräckligt med vårdplatser (för de som är 80+ och de med en sjukdomsproblematik) kommer vi inte att dö som flugor. Att köra en total lockdown (om det ens funkar) tills ett vaccin är klart (12-18 månader) kommer också att kosta. Inte bara i kronor och ören.

[OT] Coronatråden 3
Och hur ser det ut med möjligheterna med "flattening the curve" i Storbritannien jmf med Sverige (det är glesare i Sverige)? Om vi har tillräckligt med vårdplatser (för de som är 80+ och de med en sjukdomsproblematik) kommer vi inte att dö som flugor. Att köra en total lockdown (om det ens funkar) tills ett vaccin är klart (12-18 månader) kommer också att kosta. Inte bara i kronor och ören.

Vi har olika förutsättningar om man jämför med UK ja så man kan egentligen inte direkt applicera det man kommit fram till på Sverige, men intensivvården i UK skulle alltså med den mest effektiva mitigation-metoden ändå överskrida antalet intensivvårdsplatser... Åttafaldigt... låt det sjunka in.

Världsekonomin kommer inte må bra av detta nej, och följderna av det är katastrofala, hur vi än väljer blir det katastrof.

[OT] Coronatråden 3
– Från och med imorgon kommer alla Sveriges gymnasieskolor, komvux, yrkeshögskolor, högskolor, universitet att rekommenderas distansundervisning.

Elever från gymnasiet och uppåt ska inte vara i skolan, utan studera hemma.

[OT] Coronatråden 3
– Från och med imorgon kommer alla Sveriges gymnasieskolor, komvux, yrkeshögskolor, högskolor, universitet att rekommenderas distansundervisning.

Elever från gymnasiet och uppåt ska inte vara i skolan, utan studera hemma.
Bra, då frigörs lokaler och ytor som sjukvården kan ta i anspråk för att utöka antalet vårdplatser.

[OT] Coronatråden 3
UK säger att hela familjen ska isoleras om någon visar symptom. Jag undrar om det inte är läge för det i sverige.

[OT] Coronatråden 3
Vi har olika förutsättningar om man jämför med UK ja så man kan egentligen inte direkt applicera det man kommit fram till på Sverige, men intensivvården i UK skulle alltså med den mest effektiva mitigation-metoden ändå överskrida antalet intensivvårdsplatser... Åttafaldigt... låt det sjunka in.

Världsekonomin kommer inte må bra av detta nej, och följderna av det är katastrofala, hur vi än väljer blir det katastrof.
Åttafaldigt är dåliga siffror. Hur ser det ut för Sverige? Vet du hur många platser vi har? Det förbereds för att använda skolor till tillfälliga sjukhus i Sverige, vet jag. Och hur ser vårt smittoförlopp ut jämförelse med Storbritanniens? Vi har ju lite annorlunda sociala mönster.

[OT] Coronatråden 3
Det är ungefär vad Rocklöv försökte säga i Agenda i söndags, enl hans beräkningar med åtgärder enl mitigation-metoden skulle Region Stockholm när peaken nås behöva 500-1000 intensivvårdsplstser. I dagsläget finns 90 enl chefsläkaren som var med, det gick att bygga ut till 145. Så det är ju också en faktor i den storleksordningen (åttafaldigt).

[OT] Coronatråden 3
UK säger att hela familjen ska isoleras om någon visar symptom. Jag undrar om det inte är läge för det i sverige.
Det var det besked min kollega fick förra veckan där sonen visade symptom och sedan testades positivt. Hela familjen isolerad hemma till minst en vecka efter att han tillfrisknat. Men det var i Sthlm och innan man övergav smittspårnings-strategin. Här i Uppsala säger alltså kommunen nu att barn till bekräftat smittade/sjuka ska gå till skolan.

[OT] Coronatråden 3
Iofs, men ett stort problem är ju utrustning och personal också.
Jovisst, men de utbildningslokaler där det bedrivs omvårdnadsutbildning på både gymnasie- och vuxennivå borde ju ha en del basala saker på plats redan. Annan utrustning och personal får väl bara se till att fraktas dit.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
I Kina verkar total lockdown i 1-2 månader ha räckt för att få kontroll. Mina kollegor i Shanghai och Shenzhen jobbade hemma 1-2 veckor efter nyåret, men är nu tillbaka på kontoret sedan några veckor. Chattade precis med en, och det mesta i samhället är tillbaka som normalt också, de flesta restriktioner är lyfta förutom i Hubei-provinsen där man gradvis börjar öppna upp. Dock bär alla munskydd både utomhus och på kontoret. Frågade inte om reserestriktioner, men gissar att de nog ligger kvar.

[OT] Coronatråden 3
Mycket märkligt att de på frågan om flock-immunitet metoden (mitigation-metoden) säger att de aldrig haft den strategin. De har ju sagt att de går på samma strategi som UK och säger att dom är bäst i världen på epidemiologi och UK har ju öppet sagt att de går på flock-immunitets metoden.

[OT] Coronatråden 3
Chefen kastade långa blickar efter mig, så jag såg inte hela presskonferensen, men rekommendationen är som jag förstod det att om man är symtomfri och inte tillhör en riskgrupp så skall man så långt det är möjligt leva som vanligt. Men med undantaget att människor i storstadsregionerna som har möjlighet att jobba hemifrån skall göra det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp