[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Chefen kastade långa blickar efter mig, så jag såg inte hela presskonferensen, men rekommendationen är som jag förstod det att om man är symtomfri och inte tillhör en riskgrupp så skall man så långt det är möjligt leva som vanligt. Men med undantaget att människor i storstadsregionerna som har möjlighet att jobba hemifrån skall göra det.
Ja och det känns mycket tveksamt om hela familjen i övrigt ligger och hostar.
Å andra sidan har väl alla med småbarn nån i familjen som hostar.

[OT] Coronatråden 3
Jag beundrar idag svenska politiker och FHM som står emot trycket på att "visa handlingskraftighet" och istället väljer att göra det de faktiskt anser är bästa vägen att gå för Sverige. De tar i och med det en risk att stå med hundhuvudet senare om det visar sig att de faktiskt har fel. En politiker som "agerar handlingskraftigt" skyddar sig effektivt mot framtida klagomål på att de borde agerat mer kraftfullt men kanske inte nödvändigtvis har gjort det som faktiskt var bäst.

Det finns många säljare i detta läget. En del vill sälja in sig själva och andra vill sälja lösnummer. Cred till de som står på sig när det blåser(ordenligt).

[OT] Coronatråden 3
Jag beundrar idag svenska politiker och FHM som står emot trycket på att "visa handlingskraftighet" och istället väljer att göra det de faktiskt anser är bästa vägen att gå för Sverige. De tar i och med det en risk att stå med hundhuvudet senare om det visar sig att de faktiskt har fel. En politiker som "agerar handlingskraftigt" skyddar sig effektivt mot framtida klagomål på att de borde agerat mer kraftfullt men kanske inte nödvändigtvis har gjort det som faktiskt var bäst.

Det finns många säljare i detta läget. En del vill sälja in sig själva och andra vill sälja lösnummer. Cred till de som står på sig när det blåser(ordenligt).

Övriga världen:

"VI MÅSTE GÖRA NÅGONTING NU"
Vad och varför?
"VET INTE! NÅGONTING BARA! GÖR NÅGOT! SPRING!"
Åt vilket håll?
"VET INTE! SPRING BARA, SPRING!"

Lite så känns det nu. En stor jävla penismätning. Vem kan agera kraftfullast. Vem kan kasta den största pajen på någon som gjort något tokigt. Osv. Tiden lär väl utvisa vad som var bäst. Om det nu går att mäta sådant på något vettigt sätt. In the meantime hoppas jag på att tillfriskna snart och därefter leva så normalt jag kan och tillåts...

[OT] Coronatråden 3
Övriga världen:

"VI MÅSTE GÖRA NÅGONTING NU"
Vad och varför?
"VET INTE! NÅGONTING BARA! GÖR NÅGOT! SPRING!"
Åt vilket håll?
"VET INTE! SPRING BARA, SPRING!"

Lite så känns det nu. En stor jävla penismätning. Vem kan agera kraftfullast. Vem kan kasta den största pajen på någon som gjort något tokigt. Osv. Tiden lär väl utvisa vad som var bäst. Om det nu går att mäta sådant på något vettigt sätt. In the meantime hoppas jag på att tillfriskna snart och därefter leva så normalt jag kan och tillåts...
Tillägg: Vem bär ansvaret för denna epidemi?
"TEGNELL (och politikerna)!!!"
Verkligen?
"JA!! RULLA HONOM I TJÄRA!!"
Varför då?
"FÖR HELA VÄRLDEN SKRATTAR ÅT OSS!!"
Gör de?
"VAD TROR DU?!?"

[OT] Coronatråden 3

Sant, mycket bra att inte falla för pressen att göra något bara för göra något. Trots det kan man ifrågasätta att man går emot WHO's rekommendation om att testa så många man kan, att man verkligen underskattat krisens allvarlighet (Anders Tegnell, 6 Mars sa att kulmen var nådd) även fast alla varningsklockor ringde, etc.

Argumentet om att andra länder med striktare åtgärder gör de "pga politiskt tryck snarare en evidens" håller inte för mig. Det är lite ironiskt att en "forskare" tjatar om evidens hela tiden men går emot den faktiska evidensen som finns. Några få länder i Asien verkar ha lyckats stoppa spridningen med riktigt starka åtgärder, men man har valt att inte göra som de. Metoden som man valt här KAN leda till en bättre ekonomisk situation när det är över, men man tar en chansning med folks liv.

Detta är naturligtvis min åsikt. Själv kommer jag inte från Sverige så jag är väl färgad av hur mitt land valt att hantera situationen.

EDIT: Såklart kan man inte ha exakt samma hantering som Syd Korea och jag vet inte vad alternativet är (inte heller forskarna, verkar det som).

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Jag tror att vägra göra nåt utan evidens inte är alltid en garanterad framgång.
Det KAN vara relevant att ta det försiktigt tills man HAR evidens.

Nu har tydligen UK fått mer data från Italien. Gjort om sina simuleringar och kommit fram till att nu blir det det jättejobbigt.
Italienaren kanske får en känsla av att "det var ju det jag sa"

[OT] Coronatråden 3
Såå, hur länge tänker ni att det tar innan högafflarna samlas i stora mängeder på gator och torg och i vilket land sker det först?

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Boris Johnsons rådgivare (8 minuter in i klippet) beskriver läget och de åtgärder som behöver vidtas på ett enkelt, begripligt och transparent sätt.

[OT] Coronatråden 3
Sant, mycket bra att inte falla för pressen att göra något bara för göra något. Trots det kan man ifrågasätta att man går emot WHO's rekommendation om att testa så många man kan, att man verkligen underskattat krisens allvarlighet (Anders Tegnell, 6 Mars sa att kulmen var nådd) även fast alla varningsklockor ringde, etc.

Argumentet om att andra länder med striktare åtgärder gör de "pga politiskt tryck snarare en evidens" håller inte för mig. Det är lite ironiskt att en "forskare" tjatar om evidens hela tiden men går emot den faktiska evidensen som finns. Några få länder i Asien verkar ha lyckats stoppa spridningen med riktigt starka åtgärder, men man har valt att inte göra som de. Metoden som man valt här KAN leda till en bättre ekonomisk situation när det är över, men man tar en chansning med folks liv.

Detta är naturligtvis min åsikt. Själv kommer jag inte från Sverige så jag är väl färgad av hur mitt land valt att hantera situationen.

EDIT: Såklart kan man inte ha exakt samma hantering som Syd Korea och jag vet inte vad alternativet är (inte heller forskarna, verkar det som).
Med tanke på smittsamheten hos Corona kommer inte smittan att avstanna förrän ungefär 60% av befolkningen har smittats (resterande kommer att smittas långsamt), det är ren matematik. R_0 tal på 2,3 ger att en minskad takt vid ungefär 60% smittade. Det är därför man pratar om "skjuta puckeln", för om säg 1% av alla smittade behöver vård på intensiven kommer detta att ta upp alla intensivvårdsplatser.

För att förklara det med all önskvärd tydlighet måste man avskriva sig all form av politisk koppling (då det inte låter så bra); smitta 60% av befolkningen snabbt, skydda våra äldre (som i stor utsträckning blir sjuka). De som har barn i säg grundskoleålder är "per automatik" inte i någon riskgrupp och ska således smittas snarast.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Med tanke på smittsamheten hos Corona kommer inte smittan att avstanna förrän ungefär 60% av befolkningen har smittats (resterande kommer att smittas långsamt), det är ren matematik. R_0 tal på 2,3 ger att en minskad takt vid ungefär 60% smittade. Det är därför man pratar om "skjuta puckeln", för om säg 1% av alla smittade behöver vård på intensiven kommer detta att ta upp alla intensivvårdsplatser.

För att förklara det med all önskvärd tydlighet måste man avskriva sig all form av politisk koppling (då det inte låter så bra); smitta 60% av befolkningen snabbt, skydda våra äldre (som i stor utsträckning blir sjuka). De som har barn i säg grundskoleålder är "per automatik" inte i någon riskgrupp och ska således smittas snarast.
Jag håller med. Och som jag skrev tidigare i tråden det kommer typ ta 300 år innan vi som sitter i karantän i spanska regioner med låg smitta når dit. Högafflarna lär nog dyka upp innan dess tror jag?

[OT] Coronatråden 3

Yes, håller också med, men man kan kanske ta lite starkare åtgärder på just den punkten att skydda de som är mest utsatta...men man gör säkert så gott man kan, givet de medel/utrymme man har.

[OT] Coronatråden 3
Såå, hur länge tänker ni att det tar innan högafflarna samlas i stora mängeder på gator och torg och i vilket land sker det först?
Ingen har högafflar i Sverige längre (det är väl nåns fel det också, antar jag). Det går nästan lika bra med vanliga hatkampanjer. De brukar ju oftast trigga nån dåre, och då är ju målet uppnått.

[OT] Coronatråden 3
Naturliga avgångar kallas det när företag göra sig av med sin äldre personal.

Flockimmunitet är ett finare ord för samma sak när vår egen Dr Mengele aka Tegnell utför samma sak på svenska folket

I mina ögon är det otroligt starka ord att jämföra Tegnell med Dr Mengele. Men YMMV såklart; att försöka minimera den ekonomiska kraschen som kommer som ett brev på posten i och med en total nerstängning i 12-18 månader (tills vaccin finns) är säkert i dina ögon samma sak som att göra vidriga experiment på judar, romani och funktionsvarierade personer.

Nyfiken - vad är lösningen du hade tänkt att vi skulle implementera i Sverige?

[OT] Coronatråden 3
I mina ögon är det otroligt starka ord att jämföra Tegnell med Dr Mengele. Men YMMV såklart; att försöka minimera den ekonomiska kraschen som kommer som ett brev på posten i och med en total nerstängning i 12-18 månader (tills vaccin finns) är säkert i dina ögon samma sak som att göra vidriga experiment på judar, romani och funktionsvarierade personer.

Nyfiken - vad är lösningen du hade tänkt att vi skulle implementera i Sverige?
Först förvärras språket, sen kommer våldet...

[OT] Coronatråden 3
I Kina verkar total lockdown i 1-2 månader ha räckt för att få kontroll. Mina kollegor i Shanghai och Shenzhen jobbade hemma 1-2 veckor efter nyåret, men är nu tillbaka på kontoret sedan några veckor. Chattade precis med en, och det mesta i samhället är tillbaka som normalt också, de flesta restriktioner är lyfta förutom i Hubei-provinsen där man gradvis börjar öppna upp. Dock bär alla munskydd både utomhus och på kontoret. Frågade inte om reserestriktioner, men gissar att de nog ligger kvar.

Det här är intressant. Ja, Kina har minskat antalet smittade i och med nerstängningen. Det ser utan tvivel ut som om de har fått koll på smittan. Men högst sannolikt har de inte utrotat viruset inom sina gränser. Min högst lekmannamässiga gissning är att smittan kommer blomma upp igen i andra megastäder, även om de nu såklart är mer "på tårna" och försöker ta hand om och isolera smittade snarare än att straffa läkarna som slår larm.

Vad tror ni andra?

[OT] Coronatråden 3
Det här är intressant. Ja, Kina har minskat antalet smittade i och med nerstängningen. Det ser utan tvivel ut som om de har fått koll på smittan. Men högst sannolikt har de inte utrotat viruset inom sina gränser. Min högst lekmannamässiga gissning är att smittan kommer blomma upp igen i andra megastäder, även om de nu såklart är mer "på tårna" och försöker ta hand om och isolera smittade snarare än att straffa läkarna som slår larm.

Vad tror ni andra?
Jo, jag tror också det finns en stor risk att det tar ny fart. Därför jag ville kolla direkt med kollegan hur mycket som kommit igång, och det lät som att mycket i vardagslivet faktiskt var igång. Det blir intressant att se hur de klarar balansen att hålla smittan under kontroll och växla upp hastigheten på ekonomin igen.

[OT] Coronatråden 3
Nu är nog utegångsförbudet snart ett faktum i Tyskland också. Idag "uppmanas" alla att stanna hemma. Det var väl vad Frankrike gjorde i helgen, men det struntades det i och nu får de utegångsförbud istället.

[OT] Coronatråden 3

Vad tror ni andra?
Det finns experter som har kommenterat det (från rapporten ett par sidor tillbaka):
"Last, while experience in China and now South Korea show that suppression is possible in the short term, it remains to be seen whether it is possible long-term, and whether the social and economic costs of the interventions adopted thus far can be reduced."

[OT] Coronatråden 3
Ingen har högafflar i Sverige längre (det är väl nåns fel det också, antar jag). Det går nästan lika bra med vanliga hatkampanjer. De brukar ju oftast trigga nån dåre, och då är ju målet uppnått.

Protester tänker jag kommer vara direkt kopplade till hur mycket inskränkningar som görs i människors liv. Där har Sverige valt en klok väg. Däremot ställen där folk tvingas till isolering kommer det inte hålla länge innan makthavare får släppa på karantäner antingen de vill eller ej. Tyvärr lider jag med amerikanarna. Stora grupper kommer drabbas enormt, framförallt grupper som redan har det svårt. Och i slutändan kommer det också drabba rikare grupper pga social oro och avsaknad av billig arbetskraft. Det kommer bli kaos där. Hoppas de inte drar med sig för mycket av resten av världen i deras fall. :/

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Boris Johnsons rådgivare (8 minuter in i klippet) beskriver läget och de åtgärder som behöver vidtas på ett enkelt, begripligt och transparent sätt.

Intressant. Jag har ändå ett visst förtroende för planen som bojan lägger fram det. Och ingen tvivlar väl längre på att Sverige är på samma väg oavsett vad man säger till massorna. Det som enda oroar mig är om man verkligen kan reglera hastigheten med åtgärder i "rätt tid" som man säger.

[OT] Coronatråden 3
Jag håller med. Och som jag skrev tidigare i tråden det kommer typ ta 300 år innan vi som sitter i karantän i spanska regioner med låg smitta når dit. Högafflarna lär nog dyka upp innan dess tror jag?

Ser många som passar på att va ute och gå med hunden när dom "jobbar" hemifrån i sthlmorten . Hur gör dom i länder med svagare politiker ? Avlivar dom hundarna eller köps det kattlådor .. kanske e dit toapappret ska gå .?

[OT] Coronatråden 3
Protester tänker jag kommer vara direkt kopplade till hur mycket inskränkningar som görs i människors liv. Där har Sverige valt en klok väg. Däremot ställen där folk tvingas till isolering kommer det inte hålla länge innan makthavare får släppa på karantäner antingen de vill eller ej. Tyvärr lider jag med amerikanarna. Stora grupper kommer drabbas enormt, framförallt grupper som redan har det svårt. Och i slutändan kommer det också drabba rikare grupper pga social oro och avsaknad av billig arbetskraft. Det kommer bli kaos där. Hoppas de inte drar med sig för mycket av resten av världen i deras fall. :/
De som har det svårt i USA kommer att få det än värre. Undrar dock om de har resurserna till att ställa till med annat än upplopp (som kan begränsas med polisiärt/militärt våld). Värre är om deras samhälle i stort löses upp. Det finns många vapen där, och samhället är så polariserat att det finns många syndabockar klara.

[OT] Coronatråden 3

Det du beskriver är "mitigate" strategin som bygger på att man låter folk bli smittade för att få flockimmunitet, denna strategi har iom denna publikation blivit dömd som en dålig idé och det finns inget land (mig veterligen) som kör på den strategin just nu. Att 60% av befolkningen kommer bli smittade stämmer bara givet ett R_0 på 2,3, men själva poängen med de åtgärder som tas är att få ner R_0 värdet till ett betydligt lägre värde så att spridningen hålls på en relativt låg nivå och invänta vaccin. För så fort man släpper på restriktionerna kommer R_0 gå tillbaka till 2,3 och smittan sprider sig som en löpeld igen.

Vad tror ni om detta? Känns som det kan ligga något i det han säger. Enligt uppgift är han en brittisk läkare med namnet Robert Isaacs.

Samma strategi beskrivs här. Detta är alltså inte en bra idé.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Borde man inte kunna puffa ihop alla världens samhällskostnader som detta för med sig, och skuldbelägga Kina med den summan?

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Hoppas tyska gränsen är öppen så pass länge att mina bunkra-cykeldelar-grejer hinner komma fram. Viktigt som fan just nu. Ni som bunkrat toapapper & makaroner kan skicka PM sen när ni inser att det var Minion DHF & bromsbelägg ni skulle satsat på.

[OT] Coronatråden 3
Hoppas tyska gränsen är öppen så pass länge att mina bunkra-cykeldelar-grejer hinner komma fram. Viktigt som fan just nu. Ni som bunkrat toapapper & makaroner kan skicka PM sen när ni inser att det var Minion DHF & bromsbelägg ni skulle satsat på.
Ja, hur funkar det med posten inom EU? Väntar på en DJI Mavic Mini som jag kan leka med medan jag sitter i karantän.

[OT] Coronatråden 3
Varor ska väl fortf släppas igenom, och enligt Postnord ska det fortf gå att skicka inom EU. Ska vara om chaffisen fått för sig att han omfattas av jobba-hemma-regler det kan bli problem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp