Sant, mycket bra att inte falla för pressen att göra något bara för göra något. Trots det kan man ifrågasätta att man går emot WHO's rekommendation om att testa så många man kan, att man verkligen underskattat krisens allvarlighet (Anders Tegnell, 6 Mars sa att kulmen var nådd) även fast alla varningsklockor ringde, etc.
Argumentet om att andra länder med striktare åtgärder gör de "pga politiskt tryck snarare en evidens" håller inte för mig. Det är lite ironiskt att en "forskare" tjatar om evidens hela tiden men går emot den faktiska evidensen som finns. Några få länder i Asien verkar ha lyckats stoppa spridningen med riktigt starka åtgärder, men man har valt att inte göra som de. Metoden som man valt här KAN leda till en bättre ekonomisk situation när det är över, men man tar en chansning med folks liv.
Detta är naturligtvis min åsikt. Själv kommer jag inte från Sverige så jag är väl färgad av hur mitt land valt att hantera situationen.
EDIT: Såklart kan man inte ha exakt samma hantering som Syd Korea och jag vet inte vad alternativet är (inte heller forskarna, verkar det som).