[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Är väl knappast skidåkningen eller afterskin i sig som är problemet .
Utan att 100000 08:or och Glenns ska åka upp till smittfira områden med få respirator platser...

[OT] Coronatråden 3
Är väl knappast skidåkningen eller afterskin i sig som är problemet .
Utan att 100000 08:or och Glenns ska åka upp till smittfira områden med få respirator platser...
Inga problem. Man hinner med en 6-7 skiddagar innan man blir sjuk och då är man redan på hemväg.

[OT] Coronatråden 3
.
Ar3.jpg

[OT] Coronatråden 3
Inga problem. Man hinner med en 6-7 skiddagar innan man blir sjuk och då är man redan på hemväg.
Gissar att majoriteten av de som åker till Åre inte tillhör riskgruppen, multisjuka 70+ utan risken är väl att de som åker upp är smittade utan att veta om det och väl där smittar ner hela Norrland under sin påsklovsvecka.

[OT] Coronatråden 3

Tur att man inte tror på konspirationsteorier:

"Även Volvos fabrik i USA stängs då och sedan tidigare är det stopp i produktionen i Belgien. Däremot producerar nu fabrikerna i Kina igen."

50 spänn på att grund o förskolorna stänger på samma dag!
När Samuelsson o hans kompisar talar så lyssnar nog även Lö**en!

[OT] Coronatråden 3
Gissar att majoriteten av de som åker till Åre inte tillhör riskgruppen, multisjuka 70+ utan risken är väl att de som åker upp är smittade utan att veta om det och väl där smittar ner hela Norrland under sin påsklovsvecka.
Men det skiter väl stockholmarna i? Bara de får sitt påsklov i fjällen, precis som sportlovet i italienska alperna, så är de nöjda!

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
I en understreckare i SvD idag argumenteras för att det politiska systemet i Kina gjorde att utbrottet under tre veckor mörkades från lokala myndigheters håll vilket kraftigt bidrog till att åtgärder på nationell nivå försenades och att möjligheten att hindra internationell spridning av viruset försattes.

Själva texten ligger bakom betalvägg.

[OT] Coronatråden 3
Om handel och industri ingår i kritiska sektorer vad är icke kritiskt?

Hörde jag rätt att att Dan Eliasson sa att han inte ser hur det kan funka?

[OT] Coronatråden 3
Känns lite överdrivet trots allt.

Borde det enklaste vara att alla 70+ får utegångsförbud och vi stänger alla äldreboende. Folk i andra riskgrupper får isolera sig själv med full lön betald av staten.

Lär ju vara minst lika effektivt och göra 10% av den ekonomiska skadan man gör nu.

[OT] Coronatråden 3

Jepp.

Skönt med nån som vågar vara ärlig.
Tror enda chansen vi har att klara detta utan för stora slag in i våra dagliga liv är att alla hjälps åt. Dvs vi som har stora barn får dra ett tyngre lass en stund.
Jag är iaf beredd att anstränga mig för samhällets skull.

Bor i Sthlm och har varken varit i Alperna eller i fjällen ?

[OT] Coronatråden 3

Jag läste bara texten och såg inte pressträffen direkt. Men det känns ju helt poänglöst om 50% av landet har rätt till omsorg vid en stängning. Då är det lika bra att skita i det hela.

[OT] Coronatråden 3
Jag läste bara texten och såg inte pressträffen direkt. Men det känns ju helt poänglöst om 50% av landet har rätt till omsorg vid en stängning. Då är det lika bra att skita i det hela.
Ja, han var nog inte så impad av listan men lustigt att han säger så och att ingen journalist ställer någon fråga om det.

[OT] Coronatråden 3
12 sektorer ingick, handel och industri var en (eller två?). När jag nyss läste listan över alla 12 kändes det som att det inte fanns nåt kvar. Dock tolkade jag det som att MSB nu ska gå igenom dessa sektorer och välja ut mer detaljerat.

[OT] Coronatråden 3
Byggsektorn och övriga hantverkare verkar inte göra nån samhällsnytta ...
Edit eller mer konstigt utbildning och barnomsorg ...

[OT] Coronatråden 3
12 sektorer ingick, handel och industri var en (eller två?). När jag nyss läste listan över alla 12 kändes det som att det inte fanns nåt kvar. Dock tolkade jag det som att MSB nu ska gå igenom dessa sektorer och välja ut mer detaljerat.
Så måste det vara. Annars får man kanske gå på arbetsplats mer än yrke.

Sen finns det många som kan lösa det själv och ändå jobba hjälpligt. Det är väl framför allt vårdpersonal som ska ha all hjälp de kan få.

[OT] Coronatråden 3
Jag tolkade det som listan var från MSB med de samhällskritiska sektorerna. Vi får nog se närmaste dagarna vad dom menar.

Tycker mycket självklara frågor inte besvaras. Exempel nu när lönerörelsen är uppskjuten till oktober. Ska man få höjningen retroaktivt från April eller inte? Typ enda relevanta frågan.

[OT] Coronatråden 3

Ja men dom vill ju inte stänga barnomsorgen och skola . Dom vill ju bara visa handlingskraft mot en nervös väljarkår . Nu kan dom visa handlingskraft men ändå har kvar arbetskraften .. smart .

[OT] Coronatråden 3
Jag tolkade det som listan var från MSB med de samhällskritiska sektorerna. Vi får nog se närmaste dagarna vad dom menar.

Tycker mycket självklara frågor inte besvaras. Exempel nu när lönerörelsen är uppskjuten till oktober. Ska man få höjningen retroaktivt från April eller inte? Typ enda relevanta frågan.

Höjning ? Du menar hur stor lönesänkningen det blir för dom som råkar ha något jobb kvar i oktober ...

[OT] Coronatråden 3
Känns lite överdrivet trots allt.

Borde det enklaste vara att alla 70+ får utegångsförbud och vi stänger alla äldreboende. Folk i andra riskgrupper får isolera sig själv med full lön betald av staten.

Lär ju vara minst lika effektivt och göra 10% av den ekonomiska skadan man gör nu.

Blanda inte in logik i känslor nu. Här orsakar vi värsta skadan på vår ekonomi sedan årtionden för art med förvirrade insatser försöka stoppa en influensa som troligen i slutändan kommer ta färre liv än den vanliga influensan.

Det ligger i vår mentalitet att infektionssjukdomar skall gå att bota trots att vi ändå förlorar 500-2500 personer per år i influensen. Sen att hjärt och kärlsjukdomar och cancer tar 30 gånger så många per år är nog en annan historia där vi hade kunnat i viss mån påverkat talen med livsstilsfaktorer. Fast hade vi sänkt de talen så hade de ökar för infektionssjukdomar - något tar oss ju alla till slut...

[OT] Coronatråden 3
Höjning ? Du menar hur stor lönesänkningen det blir för dom som råkar ha något jobb kvar i oktober ...

Lönesänkningar är nästan omöjliga att göra. Sedan har jag noll sympati för företagen då man föregående kris var snäll från facket sida och sänkte sina krav rejält (tre-årigt avtal då). Men när det började gå riktigt bra efter 1 år så vägrade man höja takten på löneökningar. Nu tycker jag man ska vara stenhård och få igenom vettiga löneökningar. Måste man permittera folk så får man göra det men då med deras 3% höjda lön.

[OT] Coronatråden 3
Blanda inte in logik i känslor nu. Här orsakar vi värsta skadan på vår ekonomi sedan årtionden för art med förvirrade insatser försöka stoppa en influensa som troligen i slutändan kommer ta färre liv än den vanliga influensan.

Det ligger i vår mentalitet att infektionssjukdomar skall gå att bota trots att vi ändå förlorar 500-2500 personer per år i influensen. Sen att hjärt och kärlsjukdomar och cancer tar 30 gånger så många per år är nog en annan historia där vi hade kunnat i viss mån påverkat talen med livsstilsfaktorer. Fast hade vi sänkt de talen så hade de ökar för infektionssjukdomar - något tar oss ju alla till slut...
Låter som vi har exakt samma åsikt. Efter denna cirkus är klar så kanske man får något typ av vettigt ramverk till nästa gång något liknande kommer.

[OT] Coronatråden 3
Låter som vi har exakt samma åsikt. Efter denna cirkus är klar så kanske man får något typ av vettigt ramverk till nästa gång något liknande kommer.
Man kan hoppas. Tron på att mänskligheten kan lära sig och utvecklas måste man hålla vid liv.

[OT] Coronatråden 3

App app, sitt lungt i båten nu så kommer vi nog få se att corona tar mer än 2500 svenska liv i år.

[OT] Coronatråden 3
Idag var jag hos lokala paketmannen och hämtade paket med cykeldelar samt köpte lösgodis. Om jag inte fick corona nu så har jag uppenbarligen redan haft det.

[OT] Coronatråden 3
App app, sitt lungt i båten nu så kommer vi nog få se att corona tar mer än 2500 svenska liv i år.

Är du säker? Jag säger aldrig att du har fel - det har du för bra koll för att våga säga, men jag är inte säker på att det är korrekt heller.

[OT] Coronatråden 3
Corona har en magiskt hög dödlighet i Italien. Så förhoppningsvis blir det inte lika illa, men under 2500 är en rätt optimistisk skattning.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Kommer osökt tänka på:

Undrar om denna kris kommer få en och annan att slänga stinkpinnen?
Cynikern i mig säger att det i så fall kommer att röra sig om ytterst få. Tycker man inte lungcancer, kol, ... är tillräckliga skäl undrar jag om en virussjukdom, vars like det kan dröja decennier tills vi ser igen, kan få rökare att sluta.

[OT] Coronatråden 3
En förklaring till de relativt många dödsfallen i norra Italien är att viruset fick spridas fritt under flera veckor i de miljöer man absolut inte vill, dvs bland gamla och redan sjuka individer på ålderdomshem och sjukhus.

[OT] Coronatråden 3
Italien sticker helt klart ut i statistiken och jag tror helt klart det är en bra del av förklaringen. Vi har däremot sämre vårdberedskap...

[OT] Coronatråden 3
Sättet att hälsa på vänner och familj är annorlunda mot nordiska nickar och/eller handskakningar i södra Europa. Att kindpussa varandra är väldigt vanligt och traditioner är svårbrutna.

[OT] Coronatråden 3
Sättet att hälsa på vänner och familj är annorlunda mot nordiska nickar och/eller handskakningar i södra Europa. Att kindpussa varandra är väldigt vanligt och traditioner är svårbrutna.
Ja, förhoppningsvis kanske det här innebär att det erbarmliga kramandet som växt till sig i Sverige de senaste 15-20 åren får ett slut!

[OT] Coronatråden 3
Ja, Italien har nog sämre förutsättningar, men det ser inte bra bra ut här. Jag försöker så gott jag kan, men är inte stolt över mina insatser.

[OT] Coronatråden 3
Hela västvärlden saknar ju tyvärr styrning just nu. Vad som behövs är att riskgrupper i arbetsför ålder (astmatiker? diabetiker? mfl) identifieras och isoleras och att resten av samhället kör på. Det borde finnas statistiskt underlag för den analysen.
Den strategi som implementeras nu, med gränsstängningar, allmän nedstängning och isolering är helt vansinnig och kommer att leda till ekonomisk katastrof och massarbetslöshet om den får pågå tillräckligt länge.
Om pessimismen får fäste på allvar kan det bli 10 år av depression.

[OT] Coronatråden 3
Kan vi vara överens om att det här inte är ungefär som en influensa?

Situationen i sydeuropa är helt djävla fasansfull och jag förstår inte varför folk tror att det inte blir så illa här? Förutom att dom inte heller trodde det då. ?

Att köra på ungefär som vanligt för att man själv inte bryr sig är ungefär lika hänsynsfullt som att knulla runt med AIDS.

• Gilla
Reactions: rln
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp