[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Corona har en magiskt hög dödlighet i Italien. Så förhoppningsvis blir det inte lika illa, men under 2500 är en rätt optimistisk skattning.
Hur många av de döda i Italien hade överlevt fram till, låt oss säga Juli. Om det inte varit för corona? Som här, verkar de flesta vara gamla och sjuka.
Hur många dör "normalt" i italien på en dag för en

[OT] Coronatråden 3
Hur många av de döda i Italien hade överlevt fram till, låt oss säga Juli. Om det inte varit för corona? Som här, verkar de flesta vara gamla och sjuka.
Hur många dör "normalt" i italien på en dag för en

Nu är det här inte svar på din fråga men det finns inget normalt med det här. Min kompis fru är infektionsläkare i Madrid och det går fram som en slåttermaskin där. Det är illa för befolkningen generellt men framförallt dom äldre dör som flugor. På sjukhuset är det som om det vore ett krig därute.

Många av dom som dör nu hade säkert levt om dom fått ordentlig vård men den räcker helt enkelt inte till. Tänk på det som att hela årets bilolyckor sker på samma dag istället för utspritt över året. Så tanken med minskade sociala kontakter är att dra ut förloppet över fler dagar snarare än att skydda 40-åriga mellanchefer från snuva.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Mena

Nu är det här inte svar på din fråga men det finns inget normalt med det här. Min kompis fru är infektionsläkare i Madrid och det går fram som en slåttermaskin där. Det är illa för befolkningen generellt men framförallt dom äldre dör som flugor. På sjukhuset är det som om det vore ett krig därute.

Många av dom som dör nu hade säkert levt om dom fått ordentlig vård men den räcker helt enkelt inte till. Tänk på det som att hela årets bilolyckor sker på samma dag istället för utspritt över året. Så tanken med minskade sociala kontakter är att dra ut förloppet över fler dagar snarare än att skydda 40-åriga mellanchefer från snuva.

Jag försöker inte påstå att det är normalt. Försöker mer förstå.

[OT] Coronatråden 3
627 coronasmittade personer som dog igår i Italien talar sitt tydliga språk.

[OT] Coronatråden 3
Trodde aldrig jag skulle sätta mig på tantens motionscykel men här är jag! Går ju inte att sitta still i 1 månad direkt.
#nödenharingenlag
1584772607773.png

[OT] Coronatråden 3
Bor 60 miljoner människor i Italien. Med ett inte fullt realistiskt antagande om jämn åldersfördelning och medelålder på 80 år bör det vara runt 2000 italienare som dör en typisk dag.

[OT] Coronatråden 3
Nu är det ju tveklöst så att äldre drabbas värst men när man tvingas prioritera bort äldre till förmån för yngre blir statistiken än mer skev.

23% av befolkningen är över 65år. Älsta i EU.

Och vi har Lägst antal vårdplatser per capita i EU.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Finns det någon i din här tråden som känner någon som fått covid 19??
Känner två personer som förmodligen har/haft corona.
En kusin hade tre dagars flunsa helgen som var, har inte testats men han är själv övertygad om att det var corona.
En tjej i dotterns stall är smittad, blivit testad för det och är nu hemma i karantän.
Båda verkar vara vid gott mod men så tillhör dom heller inga riskgrupper här.

[OT] Coronatråden 3
En på avdelningen har högst troligtvis Corona. En väldigt besvärlig förkylning med hög feber. Han hade aldrig varit så sjuk. Rätt ung och stark också. Inge vidare.

[OT] Coronatråden 3
Har varit hemma med torrhosta hela veckan. Så sannolikt, ja. Som tur är är jag en sån som kan jobba hemifrån och som inte är jättesjuk, så de värsta konsekvenserna är uttråkning och rastlöshet.

[OT] Coronatråden 3
Bor 60 miljoner människor i Italien. Med ett inte fullt realistiskt antagande om jämn åldersfördelning och medelålder på 80 år bör det vara runt 2000 italienare som dör en typisk dag.

Vore lite intressant och höra om det då dog 2000 italienare igår Eller 2627st ?

[OT] Coronatråden 3
Vore lite intressant och höra om det då dog 2000 italienare igår Eller 2627st ?
Sen är det ju så att det är till största delen Lombartiet med ca 10 miljoner invånare som är drabbat. Så det normala i drabbade delar är nog snarare kanske 400-500.

[OT] Coronatråden 3
Apropå ekonomins påverkan av en pandemi. Efter hundratals år av ökad produktivitet så borde ett stabilt ekonomiskt system påverkas marginellt att världen går på sparlåga några månader. Jag vet inte hur ett sådant system kan se ut, men en ekonomi som bygger på skulder verkar bli väldigt störningskänsligt.

[OT] Coronatråden 3
Problemet med att icke riskgrupper kör på som vanligt är att vi blir effektiva smittspridare så riskgrupperna åker dit lite senare ändå.

När efterfrågan på respirator är större än tillgången lär vi kunna räkna döda i tusental. Vi har av någon anledning låg kapacitet.

sittande regering får svårt att väljas om när ”old mans friend” har gallrat hårt bland våra 70+.

Tvätta händerna!

[OT] Coronatråden 3
Jag tror jag kanske har corona men det verkar så otroligt ur ett sannolikhetsperspektiv så vem vet..

Åkte till fjällen (branäs) förra torsdagen och då hade väl vi knappt ett enda konstaterat fall av icke "importerad" infektion i sverige? Så svårt att se när jag skulle fått det.

Hade lite stickningar i halsen på kvällen när jag kom fram på torsdagen. Var sedan (vad jag minns iaf) symtomfri i ett par dagar men vaknade sedan mitt i natten med svettningar. Somnade om och var ändå ok på morgonen efter.
Var några dagar under veckan lite klen och trött men inget som egentligen var tydligt som det ena lr andra. Jag är oxå väldigt känsligt för gluten vilket gör att jag lite då o då har liknande symptom i vanliga fall oxå. Delade dessutom boende med min brors barnfamilj som åt mackor o kex mest hela tiden vilket inte gör saken bättre..

Åkte hem nu i torsdags och på morgonen hade jag ont i halsen och var underligt trött med muskelvärk.
Fick feber på kvällen i torsdags. Har haft fortsatt feber (men låg) sedan dess men är bättre idag.
Har oxå haft kramper i magen vilka har känts lite annorlunda än mina vanliga gluten symtom.
Det har även känts tungt i lungorna på ngt underligt sätt men kan oxå vara stress och oro i dessa tider såklart.

Har inte haft vanlig sjukdom med feber på iaf 5 år innan och då var det halsfluss och innan det var det nog lika länge till. Så det känn iaf lite suspekt att jag får ngt sånt här just nu. Men som sagt det fanns ju knappt några fall innan jag åkte och ingen jag har bott med har fått några tydliga symtom ännu trots att jag tillbringat minst 7 dagar med 7 andra personen. 1 av dessa hade iofs ont i huvet och var trött igår men hoppas det inte är ngt, är ju inte exakt några specifika corona symptom.

[OT] Coronatråden 3
Min mormor är ju 70+, har kol och försämrad lungkapacitet. Hon blir ju andfådd bara hon går upp för trappen hemma, så hon är ju definitivt sårbar. Inte alls säkert att hon överlever en infektion av det här slaget, nästan tvärtom vad det verkar.

Blir lite krångligt nu i vår och sommar när jag brukar cykla ut till henne hjälpa henne i trädgården med gräsklippning och annat. Hon skulle aldrig acceptera att jag sa "Nej jag vill inte hälsa på dig mormor för jag vet ju inte om jag bär på något skit". Det verkar ju som att en del bär på smittan utan att känna av det själva och blir sjuka utan symtom. Hur fan ska då jag veta om det är safe att hälsa på min mormor? :/

[OT] Coronatråden 3
Min mormor är ju 70+, har kol och försämrad lungkapacitet. Hon blir ju andfådd bara hon går upp för trappen hemma, så hon är ju definitivt sårbar. Inte alls säkert att hon överlever en infektion av det här slaget, nästan tvärtom vad det verkar.

Blir lite krångligt nu i vår och sommar när jag brukar cykla ut till henne hjälpa henne i trädgården med gräsklippning och annat. Hon skulle aldrig acceptera att jag sa "Nej jag vill inte hälsa på dig mormor för jag vet ju inte om jag bär på något skit". Det verkar ju som att en del bär på smittan utan att känna av det själva och blir sjuka utan symtom. Hur fan ska då jag veta om det är safe att hälsa på min mormor? :/
Det kanske låter knasigt, men du får väl själv aktivt försöka söka upp smittan och se till att bli sjuk snart. För har du haft det så verkar det ju vara som att man är säker och enligt vad många säger; helt immun mot att bli smittad och sjuk på nytt eller bära smitta igen. Så kanske du kan hjälpa din mormor som planerat i sommar eventuellt. Men jag bara fantiserar hejvilt...

[OT] Coronatråden 3
Det kanske låter knasigt, men du får väl själv aktivt försöka söka upp smittan och se till att bli sjuk snart. För har du haft det så verkar du ju vara säker och enligt vad många säger helt immun mot att bli smittad eller bära smitta igen. Så kanske du kan hjälpa din mormor som planerat i sommar eventuellt. Men jag bara fantiserar hejvilt...

Det var ju just så man inte skulle tänka för då plattar vi inte ut kurvan.. De flesta har ngn kär de skulle vilja träffa och kan då resonera likadant. Verkar inte som ngn bra ide!

[OT] Coronatråden 3
Apropå självdiagnostisering. Självklart ska man ha respekt för sjukdomen, men på det hela taget är det fortfarande väldigt mycket mer sannolikt att ha drabbats av helt vanlig säsongsinfluensa eller något oskyldigt förkylningsvirus snarare än COVID-19.

Kan ändras snabbt ja, och självklart beror det också på var i landet man vistas och vilka kontakter med potentiellt smittade man har.

[OT] Coronatråden 3

Jag tror, hoppas i alla fall, att jag har covid-19. Sjuk är jag i alla fall och uppfyller de flesta symptom, men har inte hög feber. Men jag är ju inte testad, så jag vet inte. Jag hoppas på en bekräftelsetest så jag vet sen.

[OT] Coronatråden 3
Har oxå haft kramper i magen vilka har känts lite annorlunda än mina vanliga gluten symtom.

Intressant. Jag hade några svåra fall av plötsligt (våldsamt) illamående härom dan, men det gick över. Tänkte inte ens på att det kan hänga ihop med allt det andra.

Apropå självdiagnostisering. Självklart ska man ha respekt för sjukdomen, men på det hela taget är det fortfarande väldigt mycket mer sannolikt att ha drabbats av helt vanlig säsongsinfluensa eller något oskyldigt förkylningsvirus snarare än COVID-19.

Jag skulle säga att sannolikheten är rätt stor med tanke på hur lite vi vet om hur många som faktiskt är smittade, i kombination med hur extremt smittsamt det verkar. De symptom jag själv har, känner jag inte alls igen från tidigare influensor och +ANNAT. Särskilt huvudvärken är nåt speciellt, plus hals-skrammel som okulärt ser ganska illa ut men som inte känns annat än ibland.

Hur som helst bör man nog passa sig eftersom symptomen tycks kunna vara väldigt olika. Synd att smitta nån med vanlig influensa för den delen också. Det kan också ha kommit till Sverige mycket tidigare än vi ens började höra om det från Kina. Affärsresor görs ju hela tiden och Kina mörkade skiten i ett par månader.

Edit: Ett av de konstigaste symptomen jag har är att mina annars ständigt igensvullna näsborrar är vidöppna. Som om jag går på ständig nässpray. :oops: Det går inte heller ihop med förkylning eller influensa, som om något brukar korka igen kranen totalt. Det liksom "sticker" lite i bihålorna utan att kännas allvarligt.

[OT] Coronatråden 3
Intressant. Jag hade några svåra fall av plötsligt (våldsamt) illamående härom dan, men det gick över. Tänkte inte ens på att det kan hänga ihop med allt det andra.

Jag skulle säga att sannolikheten är rätt stor med tanke på hur lite vi vet om hur många som faktiskt är smittade, i kombination med hur extremt smittsamt det verkar. De symptom jag själv har, känner jag inte alls igen från tidigare influensor och +ANNAT. Särskilt huvudvärken är nåt speciellt, plus hals-skrammel som okulärt ser ganska illa ut men som inte känns annat än ibland.

Hur som helst bör man nog passa sig eftersom symptomen tycks kunna vara väldigt olika. Synd att smitta nån med vanlig influensa för den delen också. Det kan också ha kommit till Sverige mycket tidigare än vi ens började höra om det från Kina. Affärsresor görs ju hela tiden och Kina mörkade skiten i ett par månader.

Edit: Ett av de konstigaste symptomen jag har är att mina annars ständigt igensvullna näsborrar är vidöppna. Som om jag går på ständig nässpray. :oops: Det går inte heller ihop med förkylning eller influensa, som om något brukar korka igen kranen totalt. Det liksom "sticker" lite i bihålorna utan att kännas allvarligt.

Information kring antal smittade i säsongsinfluensa finns för allmän beskådan på FHMs hemsida. Kriterierna för provtagning för COVID-19 är (väl?) numera desamma över hela landet; provtagning sker vid symptom, fast endast hos riskgrupper. Precis samma kriterier som för influensaprovtagning m.a.o. Hos oss har vi fortfarande mångdubbelt fler konstaterade fall av influensa, alternativt RS-virus per vecka än vad vi har för COVID-19. (Procentuellt sett).

Fast visst beror det också på hur man ser på saken. Viss immunitet finns ju redan för de vanliga virussjukdomarna medans det som bekant saknas helt för COVID-19.

Just att hålla sig isolerad oavsett sjukdomsbild är förhoppningsvis något som gemene man börjar anamma i större utsträckning när detta väl är över. Istället för "bita ihop", ta två Alvedon och sedan skryta över sin låga sjukfrånvaro.

[OT] Coronatråden 3
Har blandade känslor inför det här. Å ena sidan förstår jag vikten av att begränsa smittans framfart då sjukvården kollapsar om antalet sjuka samtidigt blir för många (där andra, icke-corona patienter riskerar att bortprioriteras, vilket leder till ännu högre dödstal).

Å andra sidan dör det ca 4000 människor om dagen i trafiken i värden, 8200 dör om dagen pga alkohol, varje dag dör 800 pers i värden pga vanlig influensa, för att nämna några exempel, vilket får corona-dödsfallen att blekna i jämföresle. Har dessutom läst att minskade luftföroreningar till följd av att folk slutar resa kommer rädda mer liv än vad viruset dödar(!).

Är det läge att stanna samhället och sitta i karantän eller är det mest panik & rädsla som härjar och läget är inte så illa som det skrivs i media?

[OT] Coronatråden 3
UK räknade ju på det där, och kom fram till att de skulle få 250000 döda om de gjorde ingenting pga överbelastning i vården. Så något måste ju göras, men fråga är om det är nog med det vi svenskar gör eller om man ska köra total lockdown.

[OT] Coronatråden 3
Har blandade känslor inför det här. Å ena sidan förstår jag vikten av att begränsa smittans framfart då sjukvården kollapsar om antalet sjuka samtidigt blir för många (där andra, icke-corona patienter riskerar att bortprioriteras, vilket leder till ännu högre dödstal).

Å andra sidan dör det ca 4000 människor om dagen i trafiken i värden, 8200 dör om dagen pga alkohol, varje dag dör 800 pers i värden pga vanlig influensa, för att nämna några exempel, vilket får corona-dödsfallen att blekna i jämföresle. Har dessutom läst att minskade luftföroreningar till följd av att folk slutar resa kommer rädda mer liv än vad viruset dödar(!).

Är det läge att stanna samhället och sitta i karantän eller är det mest panik & rädsla som härjar och läget är inte så illa som det skrivs i media?
Det är inte att folk slutar resa som gör att luftföroreningarna minskar, det är pga att samhället stannar av. Och det leder nog i förlängningen till att långt fler dör enl all tillgänglig erfarenhet och forskning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp