[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Sant. Dålig jämförelse. Rysslands 306 rapporterade fall är ett bättre exempel.
Ja det verkar öka en del i Ryssland också, tydligen är det främst i Moskva fallen finns.

Man bygger upp ett sjukhus av kinesisk modell utanför staden för att kunna ta emot större patient mängder.

[OT] Coronatråden 3
Trump verkar gå all in på en kombination av Hydroklorokin och Azitromycin som i en fransk studie visat sig vara verkningsfull. Kanske att gripa efter halmstrån då studien är baserad på väldigt få patienter

kontrollgruppen består av 16 personer med en genomsnittsålder på 37 år och behandlingsgruppen är 20 personer med en genomsnittsålder på 51 år. Redan där tycker jag att man kan säga att studien i bästa fall är intressant och kan ge uppslag till ytterligare studier, men den är alldeles för osäker att dra några större slutsatser av, än mindre något att som president luta sig mot när det handlar om att lägga upp en strategi för att behandla befolkningen.

[OT] Coronatråden 3

Jag älskar Trump för att han gör det enda vettiga i en pandemi. Vi kan tala värdegrunder och åsiktsflashande när den är över. I mitt USA skulle det dock redan skett 50 olika trials med livstidsdömda.

[OT] Coronatråden 3

Jag älskar Trump för att han gör det enda vettiga i en pandemi. Vi kan tala värdegrunder och åsiktsflashande när den är över. I mitt USA skulle det dock redan skett 50 olika trials med livstidsdömda.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att han gör det enda rätta i en pandemi? Kan du utveckla?

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Så du tänker att vi ska testa på livstidsdömda? Wow. Vilken framstående humanist!

I en annan tråd kallade du dig ”oerhört mycket godare än [GoranS] (och andra)” I beg to differ.
Det är fint att du är en sån fin människa. Hellre slakta oskyldiga djur för att få en kulinarisk upplevelse än att testa vacciner på mördare och våldstäktsmän i en pandemi. Nu orkar jag inte med godhetsknarkandet längre, får bli en kort paus ifrån dessa trådar.

[OT] Coronatråden 3
Australien är på väg mot total nedstängning.
Fick just besked att här Melbourne, och hela delstaten Victoria, kommer stänga ner alla "non essential" arbetsplatser och tjänster inom de närmsta 48 timmarna.
Fick in en cykeltur i skogen idag (ensam såklart). Kanske sista på ett bra tag.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3

Han avfärdade först viruset (den skulle försvinna av sig själv i April), kallade det sen en bluff (och en vanlig influensa), sa att det fanns tester till alla (inte sant) och nu låter han påskina att det finns en medicin (på samma presskonferens där en expert säger att det inte finns nån medicin). Är vilseledande det enda rätta att göra?

[OT] Coronatråden 3
Tror det varit uppe tidigare i tråden om det är "bättre" att vara frisk och äldre än ung och sjuklig. I denna artikel säger Tegnell tvärtom, dvs att det är åldern som är största riskfaktorn för att bli allvarligt sjuk:

[OT] Coronatråden 3
Det är fint att du är en sån fin människa. Hellre slakta oskyldiga djur för att få en kulinarisk upplevelse än att testa vacciner på mördare och våldstäktsmän i en pandemi. Nu orkar jag inte med godhetsknarkandet längre, får bli en kort paus ifrån dessa trådar.

<sarkasm>Själv lutar jag åt att vi borde testa på veganer. Eventuellt frånfall ökar ju i varje fall empatin i landet genomsnittligt.</sarkasm>

Mer allvarligt nu. Vänligen ta av dig godhetskoftan som du har dragit på dig i och med ditt beslut att äta mat från växtriket. Med tanke på att din experimentlusta närmar sig det man gjorde i tredje riket skulle jag klassa dig som en sämre människa, godhetsmässigt, än random svensson som käkar tacobuffé på afterskin i vemdalen i påsk och hostar i medium-tacosåsen. Jag är hemskt lessen, men du har uppenbarligen suttit och kuckilurat ihop en egen människosyn som inte riktigt rimmar väl med det pluralistiska liberala samhälle vi bor i.

Och du, vet du vilken kost jag äter?

[OT] Coronatråden 3
<sarkasm>Själv lutar jag åt att vi borde testa på veganer. Eventuellt frånfall ökar ju i varje fall empatin i landet genomsnittligt.</sarkasm>

Mer allvarligt nu. Vänligen ta av dig godhetskoftan som du har dragit på dig i och med ditt beslut att äta mat från växtriket. Med tanke på att din experimentlusta närmar sig det man gjorde i tredje riket skulle jag klassa dig som en sämre människa, godhetsmässigt, än random svensson som käkar tacobuffé på afterskin i vemdalen i påsk och hostar i medium-tacosåsen. Jag är hemskt lessen, men du har uppenbarligen suttit och kuckilurat ihop en egen människosyn som inte riktigt rimmar väl med det pluralistiska liberala samhälle vi bor i.

Och du, vet du vilken kost jag äter?
Fullständigt svammel ifrån en godhetsknarkare som aldrig har dragit ett logiskt resonemang utanför en värdegrundsövning.

Går ju inte att diskutera vidare med människor som inte kan erkänna att det är moraliskt överlägset att inte lustmörda.

[OT] Coronatråden 3
Lugna ner er nu, ikväll kl 21.15 ska vår landsfader hålla tal till nationen, direktsänt i SVT. Det blir spännande.

[OT] Coronatråden 3
Fullständigt svammel ifrån en godhetsknarkare som aldrig har dragit ett logiskt resonemang utanför en värdegrundsövning.

Går ju inte att diskutera vidare med människor som inte kan erkänna att det är moraliskt överlägset att inte lustmörda.
Är "nödmörda" moraliskt överlägset jmf med att inte mörda?

[OT] Coronatråden 3

Så ... du har inga argument annat än att kalla mig saker? Moget.

Själv lägger jag ner den här argumentationen här. Jag har insett att du inte har ett intresse av att väga saker och ting för och emot och dra fram argument som stöder dina teser; det du istället gör när du har slut på argument är att kalla folk lustmördare. Och såna saknar jag intresse av att argumentera med.

Till sist kan jag ge dig ett tips. Läs Peter Singer. Hans filosofi rimmar rätt bra med det du försöker argumentera för, men kapitalt misslyckas att argumentera för.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Så ... du har inga argument annat än att kalla mig saker? Moget.

Själv lägger jag ner den här argumentationen här. Jag har insett att du inte har ett intresse av att väga saker och ting för och emot och dra fram argument som stöder dina teser; det du istället gör när du har slut på argument är att kalla folk lustmördare. Och såna saknar jag intresse av att argumentera med.

Till sist kan jag ge dig ett tips. Läs Peter Singer. Hans filosofi rimmar rätt bra med det du försöker argumentera för, men kapitalt misslyckas att argumentera för.

Peter Singer har man tenterat av på. Tänkare som man är. Men alltså jag har varken ork eller tid till att slutföra sådana tankegångar här.

Nu ska vi gemensamt hålla en räkneövning. Svårighetsgrad: icke-vegan.

Ni talar om flockimmunitet till sommaren. Låt säga att 60% av befolkningen behöver ha varit sjjuka för att det ska uppnås. Det är cirkus 5 miljoner människor. Jag vet inte exakt siffra på hur många som behöver vård i coronatider men låt säga att det är några procent... Det blir alltså flera hundratusen människor som behöver vård.. har ni funderat på detta eller är det bara lockande att tänka sig att man kan få ut och rulla igen lagom till Mallorcasemestern eller grillkvällen i juli?

[OT] Coronatråden 3
Avinstallerade alla mina Eur-travel & Booking apps från mobilen nu. Samt alla flygbolags appar. Nice, blev en massa extra space. I sommar blir det en massa äventyr i Swe, camping & rafting & biking !!

[OT] Coronatråden 3
Peter Singer har man tenterat av på. Tänkare som man är. Men alltså jag har varken ork eller tid till att slutföra sådana tankegångar här.

Nu ska vi gemensamt hålla en räkneövning. Svårighetsgrad: icke-vegan.

Ni talar om flockimmunitet till sommaren. Låt säga att 60% av befolkningen behöver ha varit sjjuka för att det ska uppnås. Det är cirkus 5 miljoner människor. Jag vet inte exakt siffra på hur många som behöver vård i coronatider men låt säga att det är några procent... Det blir alltså flera hundratusen människor som behöver vård.. har ni funderat på detta eller är det bara lockande att tänka sig att man kan få ut och rulla igen lagom till Mallorcasemestern eller grillkvällen i juli?
Vad har veganism med förmåga att räkna att göra?

[OT] Coronatråden 3
Tror faktiskt att Kina har det hela i hyffsad kontroll, man har i likhet med grannländerna Sydkorea och Japan erfarenhet av epidemier sedan tidigare (Sars) och man tar det hela numera på största alvar.
Kina skickar nu hjälp till bl.a Italien och Iran vilket indikerar att man har kapacitet som inte längre behövs hemma.
Faktum är att det främst är västvärlden som är problemet här någonting som även WHO sagt.
Östeuropa är relativt förskonat än så länge även om det ökar där också.
Många länder där var snabba med att stänga gränser alternativt införa karantän för folk som anlände utifrån.
Hade vi själva gjort samma sak med då främst italienresenärerna hade vårt läge varit ett helt annat nu.

Vår sjukvård har inte längre möjlighet att vårda alla fall, snart har vi en situation som liknar Italiens, tyvärr kommer snart dödstalen att stiga i rask takt här med.
För att undvika en totalkatastrof kommer även vårt land att tvingas stänga ner en tid.
Sorgligt men sant.
Vår sjukvård har fortfarande god kapacitet att ta hand om alla fall som behöver det! Ja, dödstalen kommer stiga närmaste dagarna, eftersom det är nu, dag 14-20, i sjukdomsförloppet som drabbade antingen tillfrisknar eller avlider. Att jämföra oss med Italien hela tiden är ganska orimligt. Deras siffror är extrema jämfört med alla andra länder som är drabbade. Det finns dessutom stora olikheter med Sverige och Italien, i allt från demografi, basala hygien rutiner inom sjukvården och hur deras initiala smittspridning skedde. Ingen av oss vet med säkerhet hur detta kommer att sluta, men just nu klarar vården i Sverige absolut av att ta hand om de som behöver vård!

[OT] Coronatråden 3
Det tror jag oxå. Många här har ju fattat vad som händer och uppför sig klokt, dock inte ett fåtal. Spridningen minskas genom att folk inte minglar så mkt & håller sig undan & är försiktiga, mkt mer än FHM rekommendationer. Stora problemet är väl nu ekonomin istället, och alla som förlorar inkomster -- Kanske som T har redan simulerat --- ?

[OT] Coronatråden 3
Hmm, var det inte nån som propagerade för att strunta i alla rekommendationer, att allt var överdrivet, etc, för nån vecka sedan?

[OT] Coronatråden 3
Älskar hans attityd om att det bör göras saker. Inte nödvändigtvis hans person eller ens övriga handlingar.
Vita huset har ju en helt olämplig ledare för den situation som råder.
Ett av hans första beslut var ju att bestämma Corona epedemin var ett påhitt av elaka medier och politiska motståndare. Sen har han ju bytt åsikt flera gånger. Om det kommer ske ngt bra så kommer han helt utan att skämmas påstå det beror på honom. Om det sker ngt dåligt så kommer det alltid vara ngn annans fel.
USA har en tuff period framför sig och det kommer inte hjälpa med nuvarande president.

[OT] Coronatråden 3
Ja den är verkligen superviktig när vi står inför en pandemi. Det absolut viktigaste vore att livstidsdömd inte fick oväntade bieffekter!
Det är ju grunstenen i all klinisk forskning och inkorporerat i internationelt regelverk. Finns ju vissa riktlinjer som upprättades efter nazisternas framfart som förhindrar det som du föreslår. Att följa riktlinjerna är ju 1A för att få godkännt för att bedriva försök i de allra flesta länder. Tror att det skulle vara mycket svårt att avskaffa dessa krav och inte heller önskvärt.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Ej svar på frågan. Och även om det dom mätt skulle korrelera extremt väl med förmågan att räkna förefaller veganism vara en extremt dålig indikator på förmåga att räkna. Jag kan tänka mig betydligt bättre.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Vår sjukvård har fortfarande god kapacitet att ta hand om alla fall som behöver det! Ja, dödstalen kommer stiga närmaste dagarna, eftersom det är nu, dag 14-20, i sjukdomsförloppet som drabbade antingen tillfrisknar eller avlider. Att jämföra oss med Italien hela tiden är ganska orimligt. Deras siffror är extrema jämfört med alla andra länder som är drabbade. Det finns dessutom stora olikheter med Sverige och Italien, i allt från demografi, basala hygien rutiner inom sjukvården och hur deras initiala smittspridning skedde. Ingen av oss vet med säkerhet hur detta kommer att sluta, men just nu klarar vården i Sverige absolut av att ta hand om de som behöver vård!
Stockholm har drygt 90 intensivvårdsplatser, man jobbar förstås på att utöka dessa med ungefär lika många till.
Problemet är att staden redan i detta nu har nästan 90 personer som behöver intensivvård och antalet ökar snabbt.
Om bara några dagar riskerar staden att bortprioritera vissa patienter, man kan tvingas lämna vissa åt sitt öde likt så som är fallet i Italien.

Sant är att vi inte kan jämföra länderna rakt av, finns olika faktorer som gör att det ena landet kan klara sig bättre än det andra.
En sådan sak är hur många sjukhusplatser man har per capita och där ligger Italien långt bättre till än oss.
Vad som borde tala för oss är att landet är mindre tätbefolkat, att svensken inte äter ute/på restaurang etc i samma utsträckning.
Även om våra myndigheter är mer än lovligt tröga så verkar folket här ha förstått allvaret precis som de flesta företag gjort.
Det kan naturligtvis ligga till vår fördel här.

[OT] Coronatråden 3
Ej svar på frågan. Och även om det dom mätt skulle korrelera extremt väl med förmågan att räkna förefaller veganism vara en extremt dålig indikator på förmåga att räkna. Jag kan tänka mig betydligt bättre.
Jag förstår att du inte förstår korrelationen mellan IQ och förmåga att räkna

[OT] Coronatråden 3
Nu... Nu har det gått för långt igen.
Jag har suttit och tittat på denna tråd och sättet ni uppför er på.
Man behöver inte leta länge innan politik blir inblandat... Och personliga påhopp...

Vad är det för fel på er egentligen? Är ni så konfliktkåta att ni måste bråka öppet i en tråd?

Era personliga värderingar om huruvida det är rätt att vara Vegan/Vegetarian/Köttätare eller inte, Vilken partipolitisk tillhörighet ni företräder när ni skriver, Era personliga påhopp på medlemmar för att dom inte har samma/likadan åsikt som ni har.
Allt det... Suger fett.

Det är förbannat irriterande att sitta och titta på hur förbannat illa ni uppför er.
Ni borde skämmas. På riktigt!

Jag låser tråden helt enkelt för att nu är det nog med skitsnack.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp