[OT] Då var det dags igen: "PCn snart död.."

kakad

Ny medlem
"PCn snart död - telefoner tar över"
Symbians vd Nigel Clifford dömer ut dagens pc-maskiner och ger dem inte mycket mer än fem år till. Bla bla bla....

Från http://www.idg.se/2.1085/1.79292 idag, så många gånger PCn dött hittills men endå inte. Vad tror ni?

Menar han att Windows ska ersättas av Symbian, eller att de bärbara Windowsdatorerna snart är små nog att räknas som telefoner/PDAer?

Kanske får Ken Olsen till sist rätt; "There is no reason for any individual to have a computer in his home".

Visst kan han ha rätt men 5 år!? Nej tror inte det. Ge det snarare uppåt 10 år tills det möjligen kan bli verklighet men då kommer den ändå inte helt ersätta en dator. Avancerade grafikkort, ljudkort, processorer, ram-minne, osv kommer inte kunna få plats i en liten telefon på länge.

Nästa stora grej inom datorutvecklingen spår jag bli Solid State Memory (flash-memory) som kommer ersätta dagens slöa, sköra och ljudliga hårddiskar. Det tror jag har slagit ut dagens hårddisk helt om 5 år.

Flashminnen som ersätter hårddisken är ingen omöjlighet. Redan idag
finns det tillämpningar där man kör allt från ett flashminne (OS, applikationer etc).

Jag tror (eller snarare hoppas) att utvecklingen också går mot strömsnålare,
tystare och mindre datorer. Macarna är i alla fall på god väg (iMac, Mac Mini)

well.. psp är väll ett bra exempel på dator i fickformat? en 333mhz processor med 16mb ram och 8gb minne.. batteritid på 20H film och än fler musiktimmar och 10H aktivt spelande med ett starkare batteri, som jag exempelvis har.

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Menar han att Windows ska ersättas av Symbian,
> eller att de bärbara Windowsdatorerna snart är
> små nog att räknas som telefoner/PDAer?
>
Tippar på att det är en önskan om att Symbian ska ersätta Windows helt enkelt. Telefoner och PDAer lär inte slå ut PCs, kanske att bärbara PCs kommer slå ut stationära men jag tror inte mångfalden har lust att sitta med små displayer och obifintliga möjligheter att skriva med.

Har ju sagts att PCn är död ganska många gånger men det lever än. Klart att den dör nån gång men när.. Det får vi se.

> Kanske får Ken Olsen till sist rätt; "There is
> no reason for any individual to have a computer in
> his home".

Hehe, jag kankse det kanske.

Att flashminnen och andra lagringstyper tar över framöver tycks vara ganska klart, iaf som komplement till en början. Men inte helle det kommer att döda datorer, snarare utveckla dem vidare.

Andematt: Nä, personliga PCn lever än den å :) Dock heller moderkortskrasch än HD-krasch iaf, ett moderkort är lätt bytt men förlorad icke backupad data är jobbigare att återskapa.

PDA:n har ju varit dödförklarad i flera år redan men jag har inte hittat någon telefon som har en kalender värdig att ersätta kalendern i min Palm. Oftast blir det en för plottrig skärm eller en för klumpig telefon. :(

Tror det blir rätt lika med datorer, mycket duger 'smarta' telefoner till men inte allt hur man är försöker. Jag är beredd att ändra åsikt när det kommer neurala interface! ;)

Jag gillar verkligen att se på film på min 3.5" Palm skärm. Man får verkligen vrida på huvudet för att se hela skärmen! En stationär dator/laptop är ett måste tycker jag. Visst är det bra om själva datorn tar lite plats men skärm ska vara stor. Hur kan man t.ex. spela utan mus? Visst kommer datorerna förändras men de ska fasen inte få plats i en mobil, inte på 5 år. Hoppas dock att de skotar windows redan imorgon.

Stämmer lika mycket som: 'Vi kommer aldrig att behöva mer än 32kb lagrings yta i en dator'
Kommer inte ihåg exakt men jag tror att det var appels grundare som sa det nånngång på sent åttital.

Det kommer att se rätt kul ut när man installerat need4speed eller liknande i sin telefon och kopplar en stor j**la ratt till den :)

Ekfeldt skrev:
> Stämmer lika mycket som: 'Vi kommer aldrig att
> behöva mer än 32kb lagrings yta i en dator'
> Kommer inte ihåg exakt men jag tror att det var
> appels grundare som sa det nånngång på sent
> åttital.

Du tänkte inte på Bill Gates då? :)
"640 kilobyte borde räcka för vem som helst."
Bill Gates 1981

iMats skrev:
> Ekfeldt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stämmer lika mycket som: 'Vi kommer aldrig att
> > behöva mer än 32kb lagrings yta i en dator'
> > Kommer inte ihåg exakt men jag tror att det
> var
> > appels grundare som sa det nånngång på sent
> > åttital.
>
> Du tänkte inte på Bill Gates då? :)
> "640 kilobyte borde räcka för vem som helst."
> Bill Gates 1981

Myt.

Se wikisource: http://en.wikiquote.org/wiki/Bill_Gates

nisseson skrev:

> Myt.

jaja, jag tycker i alla fall att myten är roligare och allt som står på internet är sant så det så.

He, he, he jag har jobbat på UNIX-maskiner hela mitt yrkesliv och nu börjar det talas om att gå över till PC och då är den snart död!!! nja kanske inte....

Gillar annars Ines Usmans "Internet är en fluga som kommer att flyga förbi".
Som min lärare sa till mig 1981 "jag lovar att när du blir vuxen och får barn så kommer du inte att lyssna på punk längre". (precis satt på Exploited)

PeaceDog skrev:
> Som min lärare sa till mig 1981 "jag lovar att
> när du blir vuxen och får barn så kommer du
> inte att lyssna på punk längre". (precis satt
> på Exploited)

Hehe, det där känner man ju igen... :D

Sitter här och lyssnar på Korn. Gamla farbröder i nästan 41-årsåldern jobbande på ett "anrikt" (d v s inavlat...) kontor i Lysekil förväntas inte göra så. Di medelålders här blir förbannade över fel musik under de två sekunder det tar att passera mitt kontor. Fascister är vad dom är :P

Dom flesta andra här absolut HATAR Wesley Willis. Han körde ungefär samma melodi till nästan alla sina låtar, men av någon märklig anledning hatar mina fascistarbetskompisar "Rock Saddam Hussein´s ass" mer än dom andra Wesley Willis-låtarna :)

När vi var uppe i Åre härom veckan så var det en av de som ringde in till Ring så spelar vi på morgonen som önskade just en låt med Exploited. Strax innan hade det spelat AC/DC. Tiderna förändras!

cerberos skrev:
> He, he, he jag har jobbat på UNIX-maskiner hela
> mitt yrkesliv och nu börjar det talas om att gå
> över till PC och då är den snart död!!! nja
> kanske inte....

Är inte UNIX-maskiner PC:ar? I alla fall kan man köra UNIX på PC så vitt jag vet....

Valhalla skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > He, he, he jag har jobbat på UNIX-maskiner
> hela
> > mitt yrkesliv och nu börjar det talas om att
> gå
> > över till PC och då är den snart död!!! nja
> > kanske inte....
>
>
> Är inte UNIX-maskiner PC:ar? I alla fall kan man
> köra UNIX på PC så vitt jag vet....

Ok -ursäkta för mig är uttrycket så förknippat med Windows......

PeaceDog skrev:
> Hahaha, ja det är därför jag kör med
> hörlurar. Har hört ett och annat om min
> musiksmak.

Då kan man ju inte retas :D

Fast vissa har större problem med bredden på min musiksmak. Att dom när dom passerar kan höra t ex Gunnar Turessons tonsättning av Hjalmar Gullberg dikt "Den tänkande lantbrevbäraren", men för att bara några minuter senare plågas av DLK:s "Scania-hjon". Det blir för mycket för dom små liven att det inte är homogent nog för dom.

Jag jobbade förresten på Scania i Södertälje när DLK släppte EP:n med Scania-hjon på. Jag var på kvällsskiftet (15.30-24.00 mån-tors. Gav mycket tid till mtb-träningen) på "bana två", så när dagtidarna hade gått hem så spelades det rätt friskt. Chefer och arbetsledare var inte särskilt förtjusta i den där låten :)

Jag lyssnar alltså nu på: DLK - Scania-hjon

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp