[OT] Dagens fönsterbild (OBS! Regler i första inlägget)

IMG_1300.jpeg

Alltså, helt nyss påfyllt med färska solrosfrön. Har varit det mest poppis matstället i hela grannskapet. Nu helt iskallt, även vädret har blivit kallt (-10C).

Var är mina tättingar ???

Vad gör jag för fel???

Vad bjuder grannarna på ?
IMG_5402.jpeg

Alltså, helt nyss påfyllt med färska solrosfrön. Har varit det mest poppis matstället i hela grannskapet. Nu helt iskallt, även vädret har blivit kallt (-10C).

Var är mina tättingar ???

Vad gör jag för fel???

Vad bjuder grannarna på ?Visa bilaga 742423
Har också noterat att småfåglar slutar äta när det blir "kallt".

De kommer tillbaka.

IMG_2972.jpeg

Åker man till Kina och förväntar sig massa kineser på cyklar kommer man bli besviken. De verkar glömt hur man cyklar.

Stötte dock på både en Look-butike och en Giant-butik under min korta vistelse. I Look-butike hade de ett Campa Record Aniversity set, magiskt fint men trist att det låg i ett skåp.

Ordningen återställd. De kom tillbaka. Nu är det full rulle och glada tättingar igen. 🙂

Detr faktiskt ett par grader varmare nu än det varit senaste dagarna.
Jag var orolig ett tag...
=)

Det kanske tar mer energi att få i sig mat och hålla sig varm när det är så kallt så då sitter de bara och kurar någonstans i lä?
Det ser ju inte så effektivt ut att flyga fram, ta ett frö, flyga bort en bit för att äta den och sedan repetera? Vissa arter sitter dock kvar vid mataren.

20241212_164824.jpg

När man flyger rakt västerut på våra breddgrader håller planet ungefär samma hastighet som jorden snurrar runt sin egen axel. Så istället för en klassisk solnedgång där solen snabbt försvinner bakom en statisk kuliss fick idag solnedgången agera statisk kuliss till himlen och marken därunder.

Bott här sedan mars 1990. Det var 20 grader sista mars då vi flyttade in och björkarna hade musöron. "Så här skrev den nu framlidne statsmeteorologen Haldo Vedin i Väder och Vatten Mars 1990: ”Februari blev rekordvarm, och vilka rekord sedan! Även vid alla våra äldsta väderstationer med undantag för Härnösand blev det nya rekord, och på sina håll slogs de tidigare noteringarna med så mycket som 2-3 grader. Värmerekorden från februari i år ter sig därmed i det närmaste lika oslagbara som köldrekorden från maj nödåret 1867.” För att förtydliga gäller att för Härnösands del var februari 1891 lika mild som februari 1990"
Skärmavbild 2024-12-15 kl. 19.55.20.png

Tillbaka
Topp