[OT] Dags för Smartphone, vilken billig är bäst?

Tjena!

Är ju många tillverkare som anger det själva. Samsung har med det i specifikationen på varje modell.
Där är det dock enkelt, 7 år på S-Modellerna och 6 år på A-Modellerna
Jo, men att ha det samlat på en sida gör det ju enklare att snabbt se vilka som är intressanta resp inte. Men jo, det går vanligtvis med lite mer jobb, ja.

Jag bytte batteri i gamla cat 41 är klistra var nära att riva sönder batteriet fick vara försiktig lyckades göra bytet själv men den går inte göra bank ärenden i men duger surfa med är Android 8 men är 4G

Min Motorola g73 5G fick jag skaffa mig nationellt id men blev en cykel sväng på 8 mil till Haparanda för Kalix är stängd gammla behövdes blev hubb kabel adapter för överföring cat till Motorola appar och NFC var kolla i under menyn på gamling men på nya var mycket kolla om allt var rätt och under menyn att saker var på för funktion Motorola vara Android 13 och uppdaterades till 14 men krävde även webb uppdateringar som stod i enheten hjälp? frågetecken appen för funktion och fart telefonen sökte jag på webben blev norsk webbplats bäst pris.

Har en iPhone 13 mini. för att jag ville ha en liten telefon...och är supernöjd med den. Den har Strava, Ride with GPS, jag kan ringa med den och den kan ta bilder. Bank-ID såklart,

Vill man inte ha en iPhone finns såklart Androider...

Alla lurarna numera är så stora. Vem vill ha en stor lur när man tränar?

Jag köpte en Flip vikbar så den är hälften så stor i fickan. Använder aldrig telefon när jag trampar annat än i nödfall.

Det är synd att Google inte har infört för Android vad de har för ChromeOS, att man dels på webben samlat kan läsa hur länge uppdateringar kommer för ett device (som här https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?sjid=2341743977594088900-EU ), men även i devicet ( https://support.google.com/chromebook/answer/9367166?hl=en )

Jag tittar på nederländska Tweakers.net som anger både antal år och sista året med uppdateringar för varje modell. Dessutom bra att kunna ser (låga) priserna i Nederländerna, då vet man om priset i Sverige är något rimligt.

Har en iPhone 13 mini. för att jag ville ha en liten telefon...och är supernöjd med den. Den har Strava, Ride with GPS, jag kan ringa med den och den kan ta bilder. Bank-ID såklart,

Alla lurarna numera är så stora. Vem vill ha en stor lur när man tränar?
Samma här. Hade en iPhone SE 2016 innan. Den känns ju pytteliten idag.

Senast ändrad:
Ja, jag vill också ha mindre. Enda anledningen till att jag har en S istället för A samsung.
Vet ej vad google kostar men hade också valt ett rent android om jag kunnat.

Det är en av anledningarna till att jag föredrar telefoner som klarar Qi-laddning och har en billig dammplugg i USB-C uttaget

Om https://shop.fairphone.com hade klarat trådlös laddning hade det nog blivit en sådan istf ytterligare en Samsung när jag bytte senast.
Jag landade i en Fairphone när jag behövde en ny telefon nu pga 2g/3g nedläggningen, min gamla, en Nokia smartphone, var 7,5 år gammal men blir blockad av Telenor o jag orkade inte byta till Telia, tänkte att det ändå kunde vara dags.
Kollade efter nya OSversioner och långt uppdateringslöfte då det var anledningen till telefonbytet innan. Kabeluttaget bekymrar mig inte för jag har inte haft det problemet, men visst skulle det kunna döda en lur, men en på Fairphone borde man kunna byta kontakten.
Orkade inte köpa med deGooglat OS (eOS)pga jobbigt att byta email, men det finns. Ganska naken installation ändå.
Finns säkert bättre bang/buck men jag känner mig inte jätteblåst.
Kollade flera av de ovanligare, som Oneplus och Xiaomi men chansen till långt liv för fairphonen kändes högre.

Senast ändrad:
Saknar funktionen på min Pixel 6a. Nej, damm låter som den helt logiska förklaringen.
Jag hittade en pinsamt stor dammtuss i hörlursuttaget som jag trodde började vara glappt... Och lite damm även i USB-C-porten. Klart värt att göra en försiktig utgrävning... tandpetare i trä funkade för mig.

Jag hittade en pinsamt stor dammtuss i hörlursuttaget som jag trodde började vara glappt... Och lite damm även i USB-C-porten. Klart värt att göra en försiktig utgrävning... tandpetare i trä funkade för mig.
Du kan göra rensjobbet lite enklare om du använder dammpluggar, jag tipsade om sådana för USB-C i #43
Men det finns även de handlare som säljer kombipack för både ladd och hörlursuttag
Tex
OTB-Anti-Dust-Plug-Set-USB-3-1-Type-C-3-5mm-Port-Black-10012018-1.webp

Endast 45 SEK

Kabeluttaget bekymrar mig inte för jag har inte haft det problemet, men visst skulle det kunna döda en lur, men en på Fairphone borde man kunna byta kontakten.
Det är inte så mkt damm i laddkontakten jag vill undvika utan att när katten hoppar upp på nattduksbordet skall det räcka med att han petar ned enbart telefonen istf att USB-sladden även drar med glasögon o det mesta på nattduksbordet.
Jag har också som vana att duttladda telefonen lite då och då under dagen och då blir det enklare för mig med laddplattor lite här o där.

Det är inte så mkt damm i laddkontakten jag vill undvika utan att när katten hoppar upp på nattduksbordet skall det räcka med att han petar ned enbart telefonen istf att USB-sladden även drar med glasögon o det mesta på nattduksbordet.
😁 Jag förstår ditt problem!
Lägg dem på golvet/längst ner i hyllan. Det är både kortare att ramla och mindre risk att katten tar den vägen.
Sen jag bytte från en lampa med glasskärm till en med tyg-dito hoppar ena katten inte längre upp på min sida för att gnaga på skärmen när han är hungrig. Den andra går från andra sidan.

För billig och bra skulle jag köra Motorola. Deras mobiler känns inte premium, men är ofta rätt pigga, har dugliga kameror och riktigt bra batteri. De är ofta helt i plast så de tål mer stryk än flagskeppsmobiler.

Versus.com är rätt okej på att jämföra processorer i mobilerna och utomordentliga på batteri och visa vilka funktioner som finns på en lur och saknas på en annan.

Köp en begagnad pixel 8a på Blocket om du vill ha något rimligt billigt (ca 2500 kr?) och som kommer att få uppdateringar länge (2031).

Håller med om prisvärdheten. Dock så får den bara os-uppdateringar i två år till vilket kan vara eller inte vara ett problem. Samsung a56 kanske reas lite runt jul med tur, är inte alltför dålig och uppdateras rätt länge till.

Jag landade i en Fairphone när jag behövde en ny telefon nu pga 2g/3g nedläggningen, min gamla, en Nokia smartphone, var 7,5 år gammal men blir blockad av Telenor o jag orkade inte byta till Telia, tänkte att det ändå kunde vara dags.
Kollade efter nya OSversioner och långt uppdateringslöfte då det var anledningen till telefonbytet innan. Kabeluttaget bekymrar mig inte för jag har inte haft det problemet, men visst skulle det kunna döda en lur, men en på Fairphone borde man kunna byta kontakten.
Orkade inte köpa med deGooglat OS (eOS)pga jobbigt att byta email, men det finns. Ganska naken installation ändå.
Finns säkert bättre bang/buck men jag känner mig inte jätteblåst.
Kollade flera av de ovanligare, som Oneplus och Xiaomi men chansen till långt liv för fairphonen kändes högre.
Fast Fairphone har ju ändå rätt höga priser?
De lovar som det verkar både det ena och andra, lång supporttid för Android, reservdelar m m.

Jag har en Fairphone 5 som har fungerat väldigt bra under den korta tid jag har ägt den, knappt 2 år.

Jag tycker cmf phone är ruggigt svårslaget när det gäller prestanda kontra pris...
De är snygga för prisklassen, men moto g15 är snarlik i prestanda i prisklassen under (på erbjudande runt tusenlappen) och har oftast större internminne till samma pris. Just nu kan man också få Motorola G56 för samma pris som CMF phone 1. G85 är inte så dum heller i den prisklassen.

Men CMF är betydligt snyggare.

De är snygga för prisklassen, men moto g15 är snarlik i prestanda i prisklassen under (på erbjudande runt tusenlappen) och har oftast större internminne till samma pris. Just nu kan man också få Motorola G56 för samma pris som CMF phone 1. G85 är inte så dum heller i den prisklassen.

Kommer Motorola fortfarande utan sjuttioelva värdelösa appar som inte går att avinstallera ? (tänker Samsung.. )

Kommer Motorola fortfarande utan sjuttioelva värdelösa appar som inte går att avinstallera ? (tänker Samsung.. )
Det kommer alltid vara en del bloat om man inte kör googles egna, ärligt talat. Sett till batteriprestanda så verkar inte skiten belasta telefonen iaf.

Det kommer alltid vara en del bloat om man inte kör googles egna, ärligt talat. Sett till batteriprestanda så verkar inte skiten belasta telefonen iaf.

Tjena!

Det lustiga med Samsung nuförtiden är att deras egna appar kan man "avinstallera"* men många appar från andra kan man inte ta bort. Typ Google, FB m.m.

*Eller ja, dom syns inte längre men finns fortfarande kvar på telefonen och tar plats.

Tjena!

Det lustiga med Samsung nuförtiden är att deras egna appar kan man "avinstallera"* men många appar från andra kan man inte ta bort. Typ Google, FB m.m.

*Eller ja, dom syns inte längre men finns fortfarande kvar på telefonen och tar plats.
Man kan disabla dem. Det räcker långt tänker jag. Utrymmet spelar ju mindre roll.

Undrar hur mycket extra man skulle behöva betala för att slippa apparna.. Hade varit roligt om möjligheten hade funnits

Personligen har jag haft lite svårt för Motorola pga en jävla massa skräp jag inte är intresserad av i telefonen, men där kanske de blivit bättre., det var ett tag sen jag använde en.
Annars uppskattar jag att man får ett förhållandevis rent android i cmf.

Fast Fairphone har ju ändå rätt höga priser?
De lovar som det verkar både det ena och andra, lång supporttid för Android, reservdelar m m.

Jag har en Fairphone 5 som har fungerat väldigt bra under den korta tid jag har ägt den, knappt 2 år.
Sent svar men.
Ja, dubbelt så dyr typ. Jag kalkylerar med (hoppas) att den ska hålla i minst 6 år, och vara bättre än en 3000:- lur i 3 år och ~ samma i 3 år till. Ta i trä o allt sånt hokus pokus.
Plusvärden blir mindre resursslöseri och att den är gjord i fabriker med förhoppningsvis bättre villkor än generell billig lur.

Sent svar men.
Ja, dubbelt så dyr typ. Jag kalkylerar med (hoppas) att den ska hålla i minst 6 år, och vara bättre än en 3000:- lur i 3 år och ~ samma i 3 år till. Ta i trä o allt sånt hokus pokus.
Plusvärden blir mindre resursslöseri och att den är gjord i fabriker med förhoppningsvis bättre villkor än generell billig lur.
Jo, det är ungefär så jag tänker och räknar.
Men jag kanske är en naiv och lurad idealist?

Sent svar men.

Jag borde köpa en nederländsk telefon ;)

Fairphone gen 6 kam ut efter jag behövde köpa en ny smartphone. Jag har haft Google smartphones de sista tio år. De brukar hålla 5 år för mig. Software uppdateringar, tillsammans med batteri som blir sämre, är största problem. Min nuvarande Pixel 8 har uppdateringar till, åtminstone, 2030. Då är villkor för arbetare kvar. Svårt att hitta något om det. Antar att Pixel 8 är tillverkad i Vietnam. Jag har ingen stora förhoppningar om bra villkor ...

Jag borde köpa en nederländsk telefon ;)

Fairphone gen 6 kam ut efter jag behövde köpa en ny smartphone. Jag har haft Google smartphones de sista tio år. De brukar hålla 5 år för mig. Software uppdateringar, tillsammans med batteri som blir sämre, är största problem. Min nuvarande Pixel 8 har uppdateringar till, åtminstone, 2030. Då är villkor för arbetare kvar. Svårt att hitta något om det. Antar att Pixel 8 är tillverkad i Vietnam. Jag har ingen stora förhoppningar om bra villkor ...
Fairphone. Made in China.
Vilket är bäst Vietnam eller China.

Mycket en frågan vad som prioriteras bra kamera är Motorola med 50 pixel är skarp min gamla är inte skarp i gamla cat telefonen ens på 1 meter från skogs ripa foto sedan är minst 4G eller 5G standard är det Android är högre nummer för de lägre Android system är utgångna för bank id själv har jag 14 och gammla var 8 som inte är användbar längre men fungerar surfa. Är mycket teknik standard så man inte köper en mobil som är funktionell ute ur användar synpunkt.

Billigaste modellen från en tillverkare är sällan bra. Sen skulle jag inte vilja köpa en kinesisk telefon, även om komponenterna tillverkas där. Därmed skulle jag peka på Samsung A36 eller A56.

Billigaste modellen från en tillverkare är sällan bra. Sen skulle jag inte vilja köpa en kinesisk telefon, även om komponenterna tillverkas där. Därmed skulle jag peka på Samsung A36 eller A56.
Made in China eller Vietnam eller india välj bara så det är bara tillbaka till ärtburk och björntråd som är garanterat inte Made In China .:ROFLMAO:

Mycket en frågan vad som prioriteras bra kamera är Motorola med 50 pixel är skarp min gamla är inte skarp i gamla cat telefonen ens på 1 meter från skogs ripa foto sedan är minst 4G eller 5G standard är det Android är högre nummer för de lägre Android system är utgångna för bank id själv har jag 14 och gammla var 8 som inte är användbar längre men fungerar surfa. Är mycket teknik standard så man inte köper en mobil som är funktionell ute ur användar synpunkt.
Det som prioriteras är inte en bra kamera.
Bara att den funkar med BankID och har NFC.

En TCL 501 var en jag funderade på med sämre kamera och 4G och Android 14.
Utgick i Clas Ohlson fanns Kjell och Company.

Men den har väl inte NFC vad jag kan se?
Tyvärr det stämmer har inte NFC kollat på Cdon teknik data.
Blev från proshop jag köpte 2024 Motorola g73 5G 1750 kr ser ingen billig 5G i Motorola på proshop var många som saknade i teknisk specifikation NFC i de under 2k kr i 4G var det Motorola g15 som hade NFC men är 4G telefon där saknar Motorola E15 och g05 NFC
Står i specifikation trådlöst gränssnitt.
(Motorola G06 är 4G telefon NFC på webhallen 990 kr) Nothing phone 2a är dyrare med 5G (2780kr) .

Elgiganten Honor 200 smart 5G (1490kr) nackdel är intern minne inget stöd för sd kort minne är en föra över till datorn gamla mobil telefon faller bort är Android 8 #@?? en surfa med men den går inte bank id på Honor 200. Smart 5G är nog många som tror den är ett 5G fynd men är gammal Android 8 som inte längre stöds av bankerna för inloggning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp