[OT] Dags för Smartphone, vilken billig är bäst?

Vad är nu detta? Dök upp i mitt flöde. Nån som begriper det tekniska mumbo-jumbot får gärna ha synpunkter
Och nej, inte särskilt billig.

Vad är nu detta? Dök upp i mitt flöde. Nån som begriper det tekniska mumbo-jumbot får gärna ha synpunkter
Operativ system sailfich os värkar intressant som stöds Android system med lägre än ca 10 stöds ju inte längre för Bank ID Annars vet jag inte så mycket om saken annat än Linux fria utveckling system.

Osäkerhet kring om BankID och Swish kommer att fungera är väl en showstopper för de flesta svenska användare. Annars är väl konceptet bra med en mobil utan skräp från de stora jättarna...

Samma här. Hade en iPhone SE 2016 innan. Den känns ju pytteliten idag.
Fortfarande den bästa form factorn. Hade det gått att köra supportat iOS på den gamla SE 2016 skulle jag aldrig ha något annat.

Vem behöver en hel dator i fickan egentligen, känns lite 2020 att behöva vara online med allt överallt på det viset. Visst kan man väl ha en sån i nån väska nånstans men i fickan eller bilen är det en sån där liten minimalism jag vill ha. Där man har SMS, google maps, gmail, BankID, 35 elbilsladdnings-appar och 32 parkerings-appar och that's it.

Tror vi tröttnar på smartphones med allting på snart.

Riktigt skön storlek var också den gamla SE Xperia Active, hittade min gamla i skrotskåpet nyligen men samma problem där, stannade i Android updates kanske 2012.

Den funkade tydligen under vatten och i regn/snö också med "wet finger tracking".

1767566332903.webp

Vem behöver en hel dator i fickan egentligen, känns lite 2020 att behöva vara online med allt överallt på det viset.

väldigt många av dom som handlade telefoner när jag jobbade med sånt hade telefonen som sin enda enhet. Intresset att ha en dator eller liknande hemma var obefintligt.
Där var resonemanget snarare "vem behöver en dator hemma egentligen"

Olika perspektiv 😁

Osäkerhet kring om BankID och Swish kommer att fungera är väl en showstopper för de flesta svenska användare. Annars är väl konceptet bra med en mobil utan skräp från de stora jättarna...
Såg att senaste operativsystemet är typ liknande motsvarande Android 13 men den är lite trög på vissa webbsidor under menyn funktioner och Google system stöd funktion för seif Bank och id var osäkert på hur förhåller sig var vist en sök funktionen Google seife ply för göra komplativt operativsystemet där sedan uppdatering på operativsystemet de kommer de fortsätta med fristående seifich os.
Har VPN mer säkert en vanlig Android system att tillgå som extra.

Hade en liten mobil telefon efter brorsan stor som en halv tjock kortlek Motorola blev fort gammal Android system och G uppkoppling storlek var behändig men lätt att den gled ur fickan.

Senast ändrad:
Hur för man reda på det? Finns ingen fråga farbror Barbro- länk på sajten. Eller är det BankID/Swish som ska tillfrågas? Jag försöker läsa på men hajar noll och tänker verkligen inte lägga två års studier på,att lära mig all teknisk mumbo-jumbo. Vore bra om man bara kunde knalla in i affären och köpa en telefon fri från alla amrikanska appar och ändå fungerande i EU och inte minst med de nödvändigaste svenska apparna.

NFC verkar inte 100% nödvändigt för bankid om jag förstår rätt. Det är bara för att läsa passet.

Jag hade också helst kört med en ren android men så kul är det inte. Samsung A16 duger säkert eller de motorola som länkats ovan.

NFC verkar inte 100% nödvändigt för bankid om jag förstår rätt. Det är bara för att läsa passet.

Jag hade också helst kört med en ren android men så kul är det inte. Samsung A16 duger säkert eller de motorola som länkats ovan.
Då måste man göra med bank kontor och giltigt id vilket inte är körkortet.

Hur för man reda på det? Finns ingen fråga farbror Barbro- länk på sajten. Eller är det BankID/Swish som ska tillfrågas? Jag försöker läsa på men hajar noll och tänker verkligen inte lägga två års studier på,att lära mig all teknisk mumbo-jumbo. Vore bra om man bara kunde knalla in i affären och köpa en telefon fri från alla amrikanska appar och ändå fungerande i EU och inte minst med de nödvändigaste svenska apparna.
Var inget riktigt klar svar i testet på jolla mobil mer än att operativsystemet seifich os senaste motsvarande Android 13 i funktion och är uppdaterad nerladda fria system och att Google seife som administratör av operativsystemet utanför de kända leverantörer operativsystemen att gå in låsa upp för bank och id funktion? Blev stod något där i flödet? Test och operativsystem?
Är där hanteringen oklar extra sök aktivera stöd tillgänglighet?

NFC används i kombination med BankID för att signera dokument av en del aktörer. Senast i fredags behövde jag blippa nID-kortet för att godkänna fullmakter, men visst skulle jag såklart kunnat klä på mig istället och kört iväg till lokal på annan ort och kråkat med en penna.

Jag betalar gärna några kronor extra för att få NFC i mina telefoner.

Ok, det har inte hänt mig än - men de flesta mobiler NFC så vaför köpa en utan om inte 2000 spänn är ett oöverkomligt problem.

Jag är mest intresserad för att jag vill ha backup på tablet där NFC är mer ovanligt och det verkar funka så vitt jag förstår.

NFC skall väl också gå använda som betalning blippa i kassan som ring på fingret men är väl någon app till det vet inte så mycket om den funktionen säkerhet skulle aldrig mer än kort blippa i dagens samhälle.

Senast ändrad:
Om man köper en ny phone nu så ska man såklart ha nfc / 4g / 5g. Det är väl standard. Nfc behövs för att hämta nytt bankId till mobilen.

Senast ändrad:
Fortfarande den bästa form factorn. Hade det gått att köra supportat iOS på den gamla SE 2016 skulle jag aldrig ha något annat.

Vem behöver en hel dator i fickan egentligen, känns lite 2020 att behöva vara online med allt överallt på det viset. Visst kan man väl ha en sån i nån väska nånstans men i fickan eller bilen är det en sån där liten minimalism jag vill ha. Där man har SMS, google maps, gmail, BankID, 35 elbilsladdnings-appar och 32 parkerings-appar och that's it.

Tror vi tröttnar på smartphones med allting på snart.

Riktigt skön storlek var också den gamla SE Xperia Active, hittade min gamla i skrotskåpet nyligen men samma problem där, stannade i Android updates kanske 2012.

Den funkade tydligen under vatten och i regn/snö också med "wet finger tracking".

Visa bilaga 810970
Min fd favorit!

Om man köper en ny phone nu så ska man såklart ha nfc / 4g / 5g. Det är väl standard. Nfc behövs för att hämta nytt bankId till mobilen.
Tyvärr även rätt operativsystemet för gammalt system går inte längre logga in med i bank för Android är det nyare högre nummer som godkänts säkerhets krav på som går finns 5g telefon med Android 8 som inte går gick ut i oktober 2024 som Elgiganten Honor 200 smart 5G med NFC för gammalt Android system är på rea men för surfa runt fungerar den men inte bank längre.

Senast ändrad:
Värkar inte få bank stöd effter läst på jolla operativsystemet är ju inte Android tyvärr effter Google i Ai frågan.

OK!
Men Android 15 kan väl antas funka några år till, eller?
Android version 15 går nog att leva med ett bra tag till.

Jag använde just en telefon med Android 14 i några dagar då min vanliga telefon behövde skickas in för ett skärmbyte. Märkte inte av några som helst problem med bank-appar, swish, bank-id, etc.
Bank-id funkar förövrigt ned till version 9. Swish tror jag funkar med version 8 (kanske även 7).

Rörande SailfishOS så kan det vara kul. Har själv haft både telefoner och en platta med detta OS. Idag så är det dock bara plattan som användas som filmspelare på resor ibland så jag har ingen bra koll på hur väl det fungerar med den nyare versionen av det operativsystem samt Android app-stöd.
Tror dock att man ska vara lite intresserad av mjukvara och beredd på en del manuellt arbete med att justera/uppdatera ett telefon-OS + att vissa program och funktioner inte kommer stödjas fullt ut då användargruppen är för liten.

//j

Den äldsta telefonen som är i bruk här hemma är annars en gammal Nokia N9 från 2011.
Funkar dock bara som väckarklocka idag.
PXL_20260105_192239274.MP.webp

//j

Senast ändrad:
Nu kollade jag på Samsungs sida, och där står det att Galaxy A17 G5 ska få Android 16 i "december 2025"

Det finns ju inte officiellt stöd, men som andra antyder verkar det finnas sätt att få igång BankID/Swish. För att få igång det krävs nog att du läggar åtminstone ett års studier på tekniskt mumbo-jumbo:

Jag håller med dig om önskemålet. Ställer du frågan till BankID och Swish så gissar jag att svaret blir att de inte tänker lägga några resurser på det förrän alternativa OS kommer upp mot 5-10% av marknaden (eller annan siffra). Men om ingen efterfrågar det så är väl chansen ännu mindre att det kommer.

Många menar ju att apple ska vara bättre för privacy då de inte har lika stora incitament att använda ditt data. Själv kör jag Android eftersom jag inte gillar apples vilja att låsa in användaren i sitt ekosystem.

En parentes. Eftersom jag var seg med att skaffa mobilt bank-ID skickade Nordea hem en bankdosa som kan läsa QR-koder för typ 5 år sedan. Det borde man väl kunna tjata till sig från sin primära bank än i dag om man vill ha backup när handdatorn (smarttelefonen) krånglar?

En parentes. Eftersom jag var seg med att skaffa mobilt bank-ID skickade Nordea hem en bankdosa som kan läsa QR-koder för typ 5 år sedan. Det borde man väl kunna tjata till sig från sin primära bank än i dag om man vill ha backup när handdatorn (smarttelefonen) krånglar?
Jag har den dosan!
Som läser QR-koder. Så kommer man in i banken åtminståne, utan nått annat.
Fick den nog för 5-6 år se'n, eller tidigare än så?

Senast ändrad:
Min Motorola g73 5G var ju Android 13 som uppdaterad 14 var viss tröghet på webbplatser nyare med undermeny med Android 13 vid uppdatering till 14 blev det låst och konstigt med stor liten som funktion tills jag kollade i enheten hjälpen appen stod är gammal webbläsare uppdatering klickar här sen blev det fart vissa sidor som Clas Ohlson har klick ruta cakor klicka på annars händer inget lite gömd på sidan i bilden kant.☺️

Drar slutsatsen Android 14 till 16 är fart även på nya webbplatser lägre fungerar med viss långsam resultat fram visning och ett batteri håller ca 6 år i mobilen de finns mycket mobil som är fel till salu på webbplatser de viktigaste är uppkoppling 4G till 5G och ansluta enhet NFC och operativsystem Android högre än 8 för funktion och helst 14-15-16.
Honor 400 smart 5G har allt i prestanda utom FM radio 1490 kr proshop men honor 200 på Elgiganten är för gammalt Android 8 systemet.

Installera i gamla cat 41med Android 8 några appar Dokument & PDF gick ett tag med ingorera länk sedan funkade inte datum effter tag var bara avinstallera allt in inställns appen appar och aviseringar app information klicka på appen dokument & PDF tvinga avinstallera sedan fungerar datum år i som tidigare.

Senast ändrad:
Det finns ju inte officiellt stöd, men som andra antyder verkar det finnas sätt att få igång BankID/Swish. För att få igång det krävs nog att du läggar åtminstone ett års studier på tekniskt mumbo-jumbo:

Jag håller med dig om önskemålet. Ställer du frågan till BankID och Swish så gissar jag att svaret blir att de inte tänker lägga några resurser på det förrän alternativa OS kommer upp mot 5-10% av marknaden (eller annan siffra). Men om ingen efterfrågar det så är väl chansen ännu mindre att det kommer.

Många menar ju att apple ska vara bättre för privacy då de inte har lika stora incitament att använda ditt data. Själv kör jag Android eftersom jag inte gillar apples vilja att låsa in användaren i sitt ekosystem.
Jo, tack. Jag har samma inställning till äpplet. Har iofs en fådd padda men kör allt i chrome på den...
Min nuvarande Samsung Fe20etc etc funkar bra än så länge men jag vet ju att den kommer at ta slut nångång så det vore bra att ha ett alternativ i rockärmen.
Och utan femtioelva satans oraderbara appar som bara tar plats på skärmen. Och som sagt, helst utan amrikansk inflytande om möjligt. Men det blir väl till att hålla sig uppdaterad på alternativen.

Går det avinstallera appar man inte vill ha på en Android?

Tjena!

Inte alla tyvärr. Men med rätt launcher så kan du gömma dom så du inte ser dom iallafall. Eller så gör man som jag, eftersom min launcher inte kan gömma dom, jag har döpt alla jag inte använder så att dom har ett Z före namnet så dom hamnar längst ner.

Edit: Eller man kan det i min, men då måste man ha betalversion vilket jag inte har trots att jag betalat för den två gånger. Verkar behöva köpas till varje telefon, nån bugg.

Tjena!

Hemskärmen kan ju vara helt tom om man vill. Använder man en Launcher så kan man ju få en väldigt ren applåda också genom att gömma alla appar som aldrig används.

Visa bilaga 811147
Ja och skulle man av oklar anledning vilja slippa se skit på de andra skärmarna, vad de nu heter, kan man lägga allt i en folder.

Jag hade föredragit en ren lur, jag säger bara att så stort problem är det inte.

Barnen lägger av oklara anledning allt i foldrar så man inte kan hitta nåt. Grabben kallar iofs själva luren för "appen som du ringer på"....

Tjena!

Inte alla tyvärr. Men med rätt launcher så kan du gömma dom så du inte ser dom iallafall. Eller så gör man som jag, eftersom min launcher inte kan gömma dom, jag har döpt alla jag inte använder så att dom har ett Z före namnet så dom hamnar längst ner.

Men man kan deaktivera allt som man vill, då ser man som inte längre. Eller?

På min Google Pixel kan jag avinstallera allt.

Tillbaka
Topp