[OT] Dashcams olagliga i Sverige
Datainspektionen skriver att Dashcams kräver tillstånd (som i princip inte går att få) och användningen av sådana därför är olaglig. Detsamma gäller således även om man fäster kamera på styret på cykel som filmar och sparar vad som händer. Syftet är ointressant och likaså om det är helt privat. Det som är intressant är att kameran är monterad att filma vägen och omfattas därmed av kameraövervakningslagen.
Se sid 15 på denna länk:
http://www.datainspektionen.se/Documents/integritetifokus/integritet-i-fokus-14-03.pdf
Se sid 15 på denna länk:
http://www.datainspektionen.se/Documents/integritetifokus/integritet-i-fokus-14-03.pdf
