[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Kom på att möjligheten att köra trainer och titta på Tacx alpvideos (inte för att det händer ofta) försvann med sonens dator. Tacx rekommenderar Intel i7 och ATI/AMD/ Nvidia compatible – 1 GB. När jag tittar på speldatorer för knappt 10 tkr har de i5, men väldigt mkt mer grafikminne. Med i7 blir de löjligt dyra.

Vad blir skillnaden mellan att köpa en vanlig stationär dator med en snabb processor och ett sämre grafikkort? Hur viktar man grafikprestanda mot processorprestanda?

Är de erbjudanden som finns nu verkligen sänkta priser? Hos Elgiganten är det uppenbart båg, men hur är det med Webhallen,Dustin och Inet? Kan jag lika gärna köpa datorn i mars och räkna med samma prisnivå som nu? Jag vill ha en sekundär hårddisk på minst 2 TB och de är de ju normalt inte utrustade med. Är det bättre att köpa en skräddarsydd från tex Inet?

Bele sa:
Kom på att möjligheten att köra trainer och titta på Tacx alpvideos (inte för att det händer ofta) försvann med sonens dator. Tacx rekommenderar Intel i7 och ATI/AMD/ Nvidia compatible – 1 GB. När jag tittar på speldatorer för knappt 10 tkr har de i5, men väldigt mkt mer grafikminne. Med i7 blir de löjligt dyra.

Vad blir skillnaden mellan att köpa en vanlig stationär dator med en snabb processor och ett sämre grafikkort? Hur viktar man grafikprestanda mot processorprestanda?

Är de erbjudanden som finns nu verkligen sänkta priser? Hos Elgiganten är det uppenbart båg, men hur är det med Webhallen,Dustin och Inet? Kan jag lika gärna köpa datorn i mars och räkna med samma prisnivå som nu? Jag vill ha en sekundär hårddisk på minst 2 TB och de är de ju normalt inte utrustade med. Är det bättre att köpa en skräddarsydd från tex Inet?

Ett stycke i5/AMD ryzen, 16GB ram och ett 1050ti bör fungera. Väldigt luddigt med att skriva i7 som krav då första i7an presterar långt sämre än senaste i3an.

Bele sa:
Rattnalle sa:
Vad menar du med "ladda upp"?

Så slarvigt formulerat av mig att det blev helt missvisande. Sorry. En dator som jag kan titta på bilder och videos lokalt, ev även redigera. Min nuvarande gamla häck har irriterande fördröjningar när man t ex öppnar mappar med foton (runt 10 MB/st). Jag lägger mig hellre i överkant än underkant när det gäller prestanda.

Möjligt att ditt problem är en feature/bug som finns (eller har funnits i) windows explorer. Windows explorer försöker vara smart och behandlar kataloger med bilder på ett "smart" sätt. Vilket tyvär medför att det tar en evighet att öppna sådana mappar med många bilder utan att vänta väldigt länge (på en dårlig dator i alla fall).

Möjligt att de har löst detta nu men jag kunde inte se på kataloger med många bilder i explorer på ett vettigt sätt när det fungerade som det skulle i explorer++ (nu har explorer++ slutat fungera på mina nya dator... men bilderna verkar fungera i explorer).

TACX-filmer snurrar hur bra som helst på min gamla stationära i5 med 8gb ram. SSD-disk såklart. i5-4570 @ 3.20GHz.
Grafikkortet är det som är inbyggt på moderkortet. Riktigt budgetbygge men spelar man inte andra spel än nån gammal AoE v2 så.. :-)

Datorn börjar kännas seg så jag funderar på att uppgradera.
Lönar det sig att byta till SSD disk för OS, mer RAM och uppgradera till Win10?

Idag sitter det följande i ett hembygge från 2011:
Intel i7-2600K 3,4GHz (överklockad till 4,4GHz)
8GB RAM (1600MHz)
1 TB SATA disk för OS samt 500GB för lagring
Moderkort: MSI P67A-GD65

8GB ytterligare RAM, SSD disk samt win10 går lös på ca 3500:-
Är det värt det på en såpass gammal pc?

Köper jag delar till en ny landar jag på ca 10000:- om jag behåller nuvarande chassi och strömpaket, fläktar etc.

Datorn används till bildredigering i Photoshop elements samt enklare spel (typ Sims) utöver surfande och SVTplay streaming etc.

Bara en SSD lär räcka långt.

Mitt hemmabyggd är generationen innan din men i övrigt snarlik och känns fortfarande rätt rapp. Dock haft SSD för annat än ren lagring sen dag ett.

Booten sa:

8GB RAM (1600MHz)

Köper jag delar till en ny landar jag på ca 10000:- om jag behåller nuvarande chassi och strömpaket, fläktar etc.

Datorn används till bildredigering i Photoshop elements samt enklare spel (typ Sims) utöver surfande och SVTplay streaming etc.
SSD brukar ge en väldig skjuts framåt hastighetsmässigt. Mera RAM lider datorn aldrig av. Kanske du skall börja med det i vart fall? Vad kostar Windowsuppdateringen?

Booten sa:

8GB RAM (1600MHz)

Byt till SSD och nytt os så blir burken pigg igen. 2600k är en snabb cpu även idag.

Byt kylpasta och montera om cpu kylare så att thermal throttling är det som slöar ner cpu vid hög belastning. Kör gärna mem test och kolla att det inte bråkar minnet

Senast ändrad:
En SSD gör en hel del skillnad för hur snabbt datorn och program startar, och gör att en del saker blir lite smidigare och rappare. Men du ska inte vänta dig nån kraftig prestandaökning i program och spel generellt. Men en på ungefär 250 GB för system, program och lite annat kostar inte så mycket, ca 500 kr. Eftersom du redan har en del lagringsutrymme redan så behöver du inte köpa nån stor SSD. Förmodligen tillkommer runt en femtilapp för en SATA-anslutningskabel, om du inte har liggande.

Mer RAM hjälper om du i dag slår i taket när det gäller minnet. Bildredigering kan ju vara minneskrävande om man jobbar med lite större bilder. Ladda ner ett gratisprogram som ger dig data kring hur olika delar av systemet arbetar, t ex CPUID HWMonitor som anger hur stor andel av minnet (procent) som utnyttjas för stunden. Då kan du köra igång ett typiskt arbetsflöde och se var du hamnar. Om det finns marginal där kanske inte mer minne är så viktigt. Har du i dag 2 x 4 GB eller 1 x 8 GB? Hur många minnesplatser har du på moderkortet? En sticka på 8 GB i 1600 MHz kostar ca 600-700 kr. Ett paket med 2 st 4 GB i 1600 MHz kostar ungefär samma.

Windows 10 kan du installera och sen inte aktivera på ett tag. Så du kan skjuta på den utgiften lite om du vill. Men en fullversion (som du sen kan använda på en ny dator om/när du byter helt) kostar under 1400 kr.

Så även om du kör SSD, RAM och Win10, så blir det inte 3500 kr utan snarare 2500-2600 kr. Plus att mer än hälften av den kostnaden kan dras av från kostnaden för en helt ny burk eftersom du kan flytta Win10 dit.

En billigare uppgradering, om du kan tänka dig AMD i stället för Intel, skulle vara följande (nu länkar jag bara till Inet av bekvämlighetsskäl - det går säkert att hitta lägre priser här och var):
Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1901318/asus-prime-b450-plus - 990 kr
CPU: https://www.inet.se/produkt/5301188/amd-ryzen-5-2600-3-4-ghz-19mb - 1790 kr
RAM: https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3000mhz-cl15-vengeance-lpx-svart - 1449 kr
GPU: https://www.inet.se/produkt/5403354/msi-geforce-gt-1030-2gb-aero-itx-oc - 1049 kr
SSD: https://www.inet.se/produkt/4300685/samsung-860-evo-250gb - 679 kr
OS: https://www.inet.se/produkt/9120486/windows-10-home-svensk-usb - 1349 kr

Totalt under 7500 kr med frakt, skulle jag tro.

Alternativet är en Intel-baserad lösning med t ex en i5-8600K eller i5-9600K där du använder den inbyggda grafiken i stället för ett löst grafikkort. För det du gör bör det räcka bra. Moderkort och processor blir lite dyrare, plus att du behöver köpa till en lös kylare (t ex en Pure Rock för 350 kr), så totalen blir lite högre, med ca 1000 kr.

Senast ändrad:
Installera om os från scratch var förr guld. Antar att det fortfarande stämmer.

Win7 till win10 går nog fortfarande att göra gratis

Att byta till SSD och mer RAM är ju en bra början..
Tycker nog också att en överklockad i7-2600 bör räcka för Sims 4 och fixa kontrasten på RAW filer..

Kör med win10 på jobbet och det känns smutt... win7 har dock aldrig krånglat hemma med undantag av en portabel USB3 disk som krånglar pga kassa drivrutiner till win7.
Win 10 kostar ca 1200-1400 hos Inet där jag brukar handla IT prylar.
Ska kolla minnet samt kylningen, det var ett tag sen jag körde ordentliga tester. Tack för tipset!

Mer RAM tror jag inte du märker av om du inte vet med dig att det faktiskt blir fullt. 8 räcker rätt långt om man inte ska ha hundra grejer igång samtidigt.

zinkpasta sa:
Finns det nåt instagram-for-one? Jag vill inte dela mina bilder med någon annan, däremot är det trevligt att då och då välja ut ett kort som minne, och sen komma åt det via moln. Utan alltför mycket pill, orkar inte sätta upp någon egen server eller så alltså.

Är det regga ett instakonto och inte dela det med nån som är lösningen eller finns alternativ (till android)? Hade gärna sluppit det onda ansiktsbok-imperiet, o kan tänka mig att betala en liten slant om det krävs.

Cluster funkar nog för vad du vill. Som instagram fast man måste bjuda in andra till sitt kluster, så standard är att allt är opublikt.

https://cluster.co/

geologen sa:
En SSD gör en hel del skillnad för hur snabbt datorn och program startar, och gör att en del saker blir lite smidigare och rappare. Men du ska inte vänta dig nån kraftig prestandaökning i program och spel generellt. Men en på ungefär 250 GB för system, program och lite annat kostar inte så mycket, ca 500 kr. Eftersom du redan har en del lagringsutrymme redan så behöver du inte köpa nån stor SSD. Förmodligen tillkommer runt en femtilapp för en SATA-anslutningskabel, om du inte har liggande.

Mer RAM hjälper om du i dag slår i taket när det gäller minnet. Bildredigering kan ju vara minneskrävande om man jobbar med lite större bilder. Ladda ner ett gratisprogram som ger dig data kring hur olika delar av systemet arbetar, t ex CPUID HWMonitor som anger hur stor andel av minnet (procent) som utnyttjas för stunden. Då kan du köra igång ett typiskt arbetsflöde och se var du hamnar. Om det finns marginal där kanske inte mer minne är så viktigt. Har du i dag 2 x 4 GB eller 1 x 8 GB? Hur många minnesplatser har du på moderkortet? En sticka på 8 GB i 1600 MHz kostar ca 600-700 kr. Ett paket med 2 st 4 GB i 1600 MHz kostar ungefär samma.

Windows 10 kan du installera och sen inte aktivera på ett tag. Så du kan skjuta på den utgiften lite om du vill. Men en fullversion (som du sen kan använda på en ny dator om/när du byter helt) kostar under 1400 kr.

Så även om du kör SSD, RAM och Win10, så blir det inte 3500 kr utan snarare 2500-2600 kr. Plus att mer än hälften av den kostnaden kan dras av från kostnaden för en helt ny burk eftersom du kan flytta Win10 dit.

En billigare uppgradering, om du kan tänka dig AMD i stället för Intel, skulle vara följande (nu länkar jag bara till Inet av bekvämlighetsskäl - det går säkert att hitta lägre priser här och var):
Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1901318/asus-prime-b450-plus - 990 kr
CPU: https://www.inet.se/produkt/5301188/amd-ryzen-5-2600-3-4-ghz-19mb - 1790 kr
RAM: https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3000mhz-cl15-vengeance-lpx-svart - 1449 kr
GPU: https://www.inet.se/produkt/5403354/msi-geforce-gt-1030-2gb-aero-itx-oc - 1049 kr
SSD: https://www.inet.se/produkt/4300685/samsung-860-evo-250gb - 679 kr
OS: https://www.inet.se/produkt/9120486/windows-10-home-svensk-usb - 1349 kr

Totalt under 7500 kr med frakt, skulle jag tro.

Alternativet är en Intel-baserad lösning med t ex en i5-8600K eller i5-9600K där du använder den inbyggda grafiken i stället för ett löst grafikkort. För det du gör bör det räcka bra. Moderkort och processor blir lite dyrare, plus att du behöver köpa till en lös kylare (t ex en Pure Rock för 350 kr), så totalen blir lite högre, med ca 1000 kr.

Jag är medveten om att SSD främst snabbar upp starten av OS samt andra mjukvaror.
Har 2X4GB Ram idag, samma typ av minne kostar ca 800 för ytterligare 2X4. Vill minnas att moderkortet inte gillar 1X8 utöver de som sitter där men det får jag kolla upp. Det finns 4 platser varav 2 är lediga. Kan man blanda olika Volt på minnet? De som sitter där körs på 1,65V vilket begränsar utbudet.

När jag redigerar RAW filer från systemkameran som ligger runt 28MB så äts minnet fort upp, Photoshop är resurskrävande.

CPUID har jag sen tidigare på datorn liksom div minnestest program etc. Jag använde dessa när jag överklockade CPU'n.
Ska köra lite tester i eftermiddag/kväll

AMD har jag kört med för 10-15 år sen, funkade väl ok även om jag minns att något trasslade så jag bytte tbx till Intel.
Blir det en ny PC ska jag kolla alternativen noga.
De siffror jag nämnde ovan var efter en snabbtitt hos Inet, går ju att få allt billigare om jag lägger ner tid på att konfigurationen av alla komponenter.

Kablage etc har jag i nån låda.

Tackar för all input.

Om man regelbundet får slut på RAM kommer ju en SSD snabba upp även arbetsflödet. Fast om det är fallet bör nog mer RAM vara första köpet.

gjorde ett stresstest på processorn.. efter ett par minuter med100% load steg temperaturen till 98 grader och frekvensen gick ner till 3,4Mhz... det låter inget vidare.. vill minnas att max ligger runt 75 grader på Sandy Bridge.. stoppade stresstestet och tempen gick ner till dryga 30 grader igen vid 1,6 MHz som är vilo freq.

Senast ändrad:
Frågan är hur stabil kylpastan är över tid... Kanske rör processorkylaren lite på sig under åren också, när datorn flyttas eller hanteras. Ta loss, gör rent, skruva i allt från grunden och montera igen?

Booten sa:
gjorde ett stresstest på processorn.. efter ett par minuter med100% load steg temperaturen till 98 grader och frekvensen gick ner till 3,4Mhz... det låter inget vidare.. vill minnas att max ligger runt 75 grader på Sandy Bridge.. stoppade stresstestet och tempen gick ner till dryga 30 grader igen vid 1,6 MHz som är vilo freq.

Säger ju att man måste göra rent och byts kylpasta efter några år. Kylare blir även dammiga. Det är bra att ta bort.

jo, det lär bli service av nåt slag.. jag är mest förundrad över att den inte la av eller rent av pajade.
Brände en processor en gång när jag snålade med kylpastan..

Booten sa:
jo, det lär bli service av nåt slag.. jag är mest förundrad över att den inte la av eller rent av pajade.
Brände en processor en gång när jag snålade med kylpastan..

Thermal throttling är bra skit! Bättre att det går lite långsammare än att det går sönder. Dock finns det begränsningar på derivatan så startar man helt utan cpu kylare brukar det gå sönder ändå eftersom den inte hinner reglera ner snabbt nog.

tyckte den rusade upp i 98 grader väl fort så jag laddade ner en ny mjukvara och nu har stresstestet pågått i över 15 min med bra temperaturer vid 100% belastning (maxat 66 grader hittils)

Bengt-re sa:
Booten sa:

Säger ju att man måste göra rent och byts kylpasta efter några år. Kylare blir även dammiga. Det är bra att ta bort.
Beror nog på hur bra grejerna sitter.. jag har inte rört kylblocket sen vattenkylning åkte dit 2012 eller så. Men det väger ju å andra sidan inget och är skruvat genom moderkortet i alla fyra hörn så det sitter still. Ungefär samma temps fortfarande som i början.

Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Booten sa:

Beror nog på hur bra grejerna sitter.. jag har inte rört kylblocket sen vattenkylning åkte dit 2012 eller så. Men det väger ju å andra sidan inget och är skruvat genom moderkortet i alla fyra hörn så det sitter still. Ungefär samma temps fortfarande som i början.

Inte ens bytt vätska och rensat?

Jag tilltalas enormt av vätskekylning ur ett nörd- och mekarperspektiv, men gillar inte tanken på läckage och mixen av el och vatten. Kanske i ett bygge med moderkortet i "taket" av chassit så att eventuella läckor rinner bort från alla komponenter och droppar rakt ner. :)

En grej jag skulle vilja göra är ett helt passivt vattenkylt bygge. Förutom cirkulationspump då. En gigantisk radiator (nån kvadratmeter med ganska luftig konstruktion för lätt genomflöde utan fläkt) och sen en loop till alla komponenter med signifikant kylbehov, som processor, grafikkort och VRM-komponenter.

Är det någon som är vass på webbprogramering i allmänhet och att skicka JSON till API på annan server?

Jag har sedan tidigare lagt in i min fakturamall så den via en PHP fil på min server hämtar en QR kod som när den scannas i en bankapp fyller i mottagsre, summa, fakturanummer osv. Min tanke är att även lägga till en Swish QR, men jag stöter på lite patrull.

Det går ju att få till informationen i en vanlig QR, men en "äkta" Swish skulle kännas proffsigare. Dom har ett API (https://developer.getswish.se/qr-api-manual/4-create-qr-codes-using-swish-qr-code-generator-apis/) men jag får det inte att fungera.

Lyckas inte ens via Postman direkt mot APIt få rätt resultat.... Är det någon på allvetande Happy som bråkat med det här eller andra APIn som vill ha JSON in?

Mitt mål är att ha en PHP fil som tar parametrarna, kodar om till JSON, kontaktar APIt och returnerar QR koden som bild....

geologen sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Booten sa:

Jag tilltalas enormt av vätskekylning ur ett nörd- och mekarperspektiv, men gillar inte tanken på läckage och mixen av el och vatten. Kanske i ett bygge med moderkortet i "taket" av chassit så att eventuella läckor rinner bort från alla komponenter och droppar rakt ner. :)

En grej jag skulle vilja göra är ett helt passivt vattenkylt bygge. Förutom cirkulationspump då. En gigantisk radiator (nån kvadratmeter med ganska luftig konstruktion för lätt genomflöde utan fläkt) och sen en loop till alla komponenter med signifikant kylbehov, som processor, grafikkort och VRM-komponenter.
Så länge vätskan i den genomskinliga reservoaren ser klar ut tänkte jag inte göra något. Fyller på ett par cl batterivatten om året bara. Uppenbarligen dunstar lite. I mitt fall är det pumpen som låter så att ta bort fläktarna skulle inte göra så stor skillnad. Inget häftigt bygge i övrigt.
https://www.sweclockers.com/galleri/9813-define-r2-intern-360mm-vattenkylning

geologen sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Booten sa:

Går det inte att få "självdrag" på vattnet så det cirkulerar av sig själv?
Temperaturgradienten borde gå att använda på något sätt?

perzzon sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Booten sa:

Det lär krävs rätt mycket egenbygge om det går. Allt färdigt är designat för hyfsade flöden. Temperaturskillnaden i en vanlig slinga är mycket liten varvet runt.

perzzon sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Booten sa:

Knappast. Det är mycket motstånd i alla små rör och slangar som krävs.

Men en fördel med ett vätskekylt system är att pump och kylare inte behöver befinna sig i samma rum som datorn. Om datorns plats är mer eller mindre låst så kan man ju bygga med långa slangar till och från datorn, och sen ha en rejäl pump och radiator i rummet intill. :)

För övrigt anser jag att trådrubriken borde inledas med "Datorfrågor" i stället för "Datafrågor"...

geologen sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Booten sa:

Såg någon på sweclockers som använde en vattenradiator, alltså en sån man normalt värmer rum med. Såg häftigt ut.

geologen sa:
Frågan är hur stabil kylpastan är över tid... Kanske rör processorkylaren lite på sig under åren också, när datorn flyttas eller hanteras. Ta loss, gör rent, skruva i allt från grunden och montera igen?
Hur ofta byter man kylpasta på en bärbar.

sdx sa:
geologen sa:

Hur ofta monteras den av användaren på en bärbar?

Naturligtvis kan en tillverkare av en bärbar använda en kylpasta som är gjord för att vara stabil över lång tid.

geologen sa:
sdx sa:
geologen sa:

Naturligtvis kan en tillverkare av en bärbar använda en kylpasta som är gjord för att vara stabil över lång tid.

Jag hade iofs en jobbdator som dog på grund av cpu kylningen blev dålig. Iofs kan det ju lika gärna ha berott på damm och att den datorn ofta jobbade med tunga beräkningar över lång tid - fel tänkt att köra tunga saker på en laptop iofs. Men den höll inte ens två år.

Bengt-re sa:
geologen sa:
sdx sa:
geologen sa:

Jag hade iofs en jobbdator som dog på grund av cpu kylningen blev dålig. Iofs kan det ju lika gärna ha berott på damm och att den datorn ofta jobbade med tunga beräkningar över lång tid - fel tänkt att köra tunga saker på en laptop iofs. Men den höll inte ens två år.
De laptops jag haft lite längre har behövt öppnas och städas plus ny kylpasta efter två tre år. Allt rör sig väl lite när den släpas runt.

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
geologen sa:
sdx sa:
geologen sa:

Sitter i regel heatpipe i dom .Det gör det i min från 2005.

h.g.j sa:
Är det någon som är vass på webbprogramering i allmänhet och att skicka JSON till API på annan server?

Jag har sedan tidigare lagt in i min fakturamall så den via en PHP fil på min server hämtar en QR kod som när den scannas i en bankapp fyller i mottagsre, summa, fakturanummer osv. Min tanke är att även lägga till en Swish QR, men jag stöter på lite patrull.

Det går ju att få till informationen i en vanlig QR, men en "äkta" Swish skulle kännas proffsigare. Dom har ett API (https://developer.getswish.se/qr-api-manual/4-create-qr-codes-using-swish-qr-code-generator-apis/) men jag får det inte att fungera.

Lyckas inte ens via Postman direkt mot APIt få rätt resultat.... Är det någon på allvetande Happy som bråkat med det här eller andra APIn som vill ha JSON in?

Mitt mål är att ha en PHP fil som tar parametrarna, kodar om till JSON, kontaktar APIt och returnerar QR koden som bild....

Om du delar med dig av din postman-kod så kan man ju försöka hjälpa till. Bäst är ju att kolla vad man får för felmeddelanden...

Rattnalle sa:
Mer RAM tror jag inte du märker av om du inte vet med dig att det faktiskt blir fullt. 8 räcker rätt långt om man inte ska ha hundra grejer igång samtidigt.

När jag byggde min senaste för några år sedan så slog jag till på 32 gigabyte RAM, det räcker fortfarande.

geologen sa:

Fluorinert dög ju åt Cray.... ?

Vet inte riktigt om min fråga passar här, men nära nog.

Är på jakt efter en Usb-hub /usb-ladd station. Någon som har tips på vettig modell med 6-8st usb portar.

Är det någon skillnad mellan det som benämns som usb-hub respektive usb-ladd station? Sedan har jag sett att det finns "snabbvarianter", både för laddning och dataöverföring. Är det någon risk att prylarna tar skada genom att laddas av ett snabbuttag?

Primärt kommer den att användas för att ladda diverse prylar, men det vore även bra ifall den går att koppla in till datorn för att få fler usb-uttag.

Pearl sa:
Vet inte riktigt om min fråga passar här, men nära nog.

Är på jakt efter en Usb-hub /usb-ladd station. Någon som har tips på vettig modell med 6-8st usb portar.

Är det någon skillnad mellan det som benämns som usb-hub respektive usb-ladd station? Sedan har jag sett att det finns "snabbvarianter", både för laddning och dataöverföring. Är det någon risk att prylarna tar skada genom att laddas av ett snabbuttag?

Primärt kommer den att användas för att ladda diverse prylar, men det vore även bra ifall den går att koppla in till datorn för att få fler usb-uttag.

Köpte en på netonnet som gör jobbet.
https://www.netonnet.se/art/telefon...-charger-2xqc-3-0-4-usb-a-2-4a/1003994.13739/

Andra alternativ kan vara.
https://www.mobilladdaren.se/anker-powerport-10-mobilladdare-med-10-uttag

https://www.mobilladdaren.se/mobilladdare

Tack för tips! Det där verkar vara renodlad laddare. Finns det även varianter där man kan koppla till datorn för att få fler usb-uttag?

Mitt USB-ljudkort på jobbet börjar bli lite väl glappt. Det är en nuForce uDAC.

Förslag på ersättare? Används ihop med Spotify och ett par Audiotechnica ATH-M50x. Så någon rimlig prisklass som matchar det behovet, vad det nu blir.

Jag är väl inte extremt kräsen men tillräckligt för att tycka att det inbyggda i laptopen låter som en transistorradio som överlevt apokalypsen.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Mitt USB-ljudkort på jobbet börjar bli lite väl glappt. Det är en nuForce uDAC.

Förslag på ersättare? Används ihop med Spotify och ett par Audiotechnica ATH-M50x. Så någon rimlig prisklass som matchar det behovet, vad det nu blir.

Jag är väl inte extremt kräsen men tillräckligt för att tycka att det inbyggda i laptopen låter som en transistorradio som överlevt apokalypsen.
Nu varierar ju det oerhört i frågan om vad vi anser vara rimlig prisklass, men jag är väldigt nöjd med den svarta Dragonfly-DACen från Audioquest. Den finns från ca 900 kr på nätet. Den röda låter ju ännu bättre, men till dubbla priset. De lurarna du har på 38 Ohm kan ev behöva lite finlir om du väljer den röda då den egentligen tycker om högre impedanser, men det bör gå utmärkt om du är försiktig med förstärkningen och undviker de kraftigaste signalerna. Både den svarta och den röda behöver "värmas upp" rejält innan första användningen och ger inte sitt bästa ljud förrän efter ca 30 h (så du inte blir besviken vid en ev provlyssning av ett helt färskt exemplar). Jag har precis bytt upp mig till en RHA1 och ångrar mig inte fast jag var helnöjd med min gamla, men det är ju jag...

Tillbaka
Topp