[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Rattnalle sa:
Mitt USB-ljudkort på jobbet börjar bli lite väl glappt. Det är en nuForce uDAC.

Förslag på ersättare? Används ihop med Spotify och ett par Audiotechnica ATH-M50x. Så någon rimlig prisklass som matchar det behovet, vad det nu blir.

Jag är väl inte extremt kräsen men tillräckligt för att tycka att det inbyggda i laptopen låter som en transistorradio som överlevt apokalypsen.

du behöver inte jätteförstärkning, så jag skulle kolla på t.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346 eller https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280070 ifall du gillar udacs produkter.

vill du nörda ner dig finns denna fina tråd på sweclockers
https://www.sweclockers.com/forum/t...starkare-dacs-pads-osv-osv-its-all-here?p=426

mcperand sa:
... Både den svarta och den röda behöver "värmas upp" rejält innan första användningen och ger inte sitt bästa ljud förrän efter ca 30 h (så du inte blir besviken vid en ev provlyssning av ett helt färskt exemplar)....

Tvivlar på det, båda dessa är helt digitala å utan radiorör eller dylikt, om jag fattat rätt. Finns därför ingen uppvärmning eller inkörning. Däremot kan ju lyssnarens öron å då hjärna behöva lite anpassning om ljudet är annorlunda på nått vis. :)
Knappast ett gott betyg på en dylik produkt.

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
mcperand sa:
... Både den svarta och den röda behöver "värmas upp" rejält innan första användningen och ger inte sitt bästa ljud förrän efter ca 30 h (så du inte blir besviken vid en ev provlyssning av ett helt färskt exemplar)....

Tvivlar på det, båda dessa är helt digitala å utan radiorör eller dylikt, om jag fattat rätt. Finns därför ingen uppvärmning eller inkörning. Däremot kan ju lyssnarens öron å då hjärna behöva lite anpassning om ljudet är annorlunda på nått vis. :)

frid!
De har en inbyggd krets som försöker kompensera för det individuella jitter som varje exemplar har. Den kretsen behöver data från ungefär 20-30 timmars användning innan det blir riktigt bra. Därav "värma upp" och inte värma upp som med gamla rör.

mcperand sa:
Miracle sa:
mcperand sa:

frid!
De har en inbyggd krets som försöker kompensera för det individuella jitter som varje exemplar har. Den kretsen behöver data från ungefär 20-30 timmars användning innan det blir riktigt bra. Därav "värma upp" och inte värma upp som med gamla rör.

Missförstå mig rätt nu - placebo funkar, alla köper och tror på vad de vill osv. men rent tekniskt så låter det där som typisk audiofil-mumbojumbo.

Jag försökte hitta nån referens till just 'uppvärmning' på nätet och hittade bara en forumtråd full med skönt trollande, och där nån klistrat citat från tillverkaren att 'den helt enkelt låter bättre och bättre ju längre du använder den' https://audiophilestyle.com/forums/topic/31133-dragonfly-red-or-dacs-in-general-warm-up/

Hittar du nån länk som nämner denna data-ackumulerande krets för nåt jitter-relaterat?

Klockningen av en DAC-lösning med egen kristallklocka och USB-mikrokontroller lider inte av nåt el-jitter - nivån är helt försumbar, och eventuellt mätbara effekter av det är inte hörbara.

qma sa:
mcperand sa:
Miracle sa:
mcperand sa:

frid!

Missförstå mig rätt nu - placebo funkar, alla köper och tror på vad de vill osv. men rent tekniskt så låter det där som typisk audiofil-mumbojumbo.

Jag försökte hitta nån referens till just 'uppvärmning' på nätet och hittade bara en forumtråd full med skönt trollande, och där nån klistrat citat från tillverkaren att 'den helt enkelt låter bättre och bättre ju längre du använder den' https://audiophilestyle.com/forums/topic/31133-dragonfly-red-or-dacs-in-general-warm-up/

Hittar du nån länk som nämner denna data-ackumulerande krets för nåt jitter-relaterat?

Klockningen av en DAC-lösning med egen kristallklocka och USB-mikrokontroller lider inte av nåt el-jitter - nivån är helt försumbar, och eventuellt mätbara effekter av det är inte hörbara.
Uppvärmning var ett dåligt ordval, datainsamling är bättre. Du kan läsa en oberoende, detaljerad test av DACen och vad den försöker göra med jitter här: https://www.stereophile.com/content/audioquest-dragonfly-usb-da-converter Om det stämmer lämnar jag upp till var och en att bedöma.

Ljud och upplevelsen av det är ju alltid en subjektiv fråga, men jag känner mig trygg i att jag hörde skillnad på den Dragonfly som jag först köpte till min son, ovetandes om "uppvärmningen", som använts ett tag jämfört med min egen som jag köpte senare. Eftersom jag då hade fått höra om "uppvärmningen" från den mycket seriösa säljaren så jämförde jag den gamla "uppvärmda" med den nya "kalla", sida vid sida. Skit i det om du vet bättre.

Som att läsa Voodoo-magasinet det där testet ;-)

Jag har dock läst andra mindre pretentiösa recensioner som också gett den mycket bra betyg för sitt pris. Skulle väl helst vilja ha något med ett volymvred, men det är inte ett absolut skallkrav.

mcperand sa:
Uppvärmning var ett dåligt ordval, datainsamling är bättre. Du kan läsa en oberoende, detaljerad test av DACen och vad den försöker göra med jitter här: https://www.stereophile.com/content/audioquest-dragonfly-usb-da-converter Om det stämmer lämnar jag upp till var och en att bedöma.

Ljud och upplevelsen av det är ju alltid en subjektiv fråga, men jag känner mig trygg i att jag hörde skillnad på den Dragonfly som jag först köpte till min son, ovetandes om "uppvärmningen", som använts ett tag jämfört med min egen som jag köpte senare. Eftersom jag då hade fått höra om "uppvärmningen" från den mycket seriösa säljaren så jämförde jag den gamla "uppvärmda" med den nya "kalla", sida vid sida. Skit i det om du vet bättre.

OK, jag hittar inget om nån datainsamling eller "anpassning över tid" som spekulationerna gäller. Det enda de skriver med ordet jitter är en riktigt skum harang som jag tror från början betydde att gubben bakom mikrokontroller-programmeringen skrivit den återanvändbar, och har sen sålt licenser av den, vilket ju är orelaterat.

Asynkron USB är en till icke relevant term i testet. DACen kör som alla vettiga USB-ljudinterface med så kallad isochronous överföring av ljuddatat, direkt från USB-specifikationerna, och funkar därför med t.ex. macOS och Linux utan speciell drivrutin. Det finns inget man kan göra med ljudkvaliteten i de delarna ändå.

Ljudkvaliteten bestäms mest av analoga delen efter DAC-chipet (men det behöver inte vara så dyrt för att vara bra), följt av själva chipet (men de allra flesta är väldigt bra) och toleranserna på klockkristallen (för dåligt och det blir felstämd musik, men inte egentligen sämre kvalitet).

Med det sagt så verkar produkten inte så dyr, så den är nog inte full av orm-olja på nåt sätt.

Jag kör själv bara med interface för inspelning och musikproduktion, med mic-ingångar osv. (som länkade M-audio produkten) pga. jobbet, så har aldrig testat nån sån där uppspelnings-specifik DAC själv. Har kört mycket med Focusrite Scarlett 2i2 som funkar bra senaste åren.

Kanske borde slå ihop voodoo-tråden och hjulbyggartråden
Voodootråden är för övrigt min absoluta favorittråd på happy.

Senast ändrad:
Något som jag läst och även erfarit själv ang. Dragonfly är att volymen blev väldigt hög med Windows 10. Så hög att man får använda typ steg 2-3 av 100 på volymkontrollen. Någon som vet om det fungerar bättre numera?

Ang. Fiio E10K och NuForce uDAC 3 så verkar dom ju om man läser recensioner ha några nackdelar var vilka gör mig tveksam till köp.

DanielS sa:
Något som jag läst och även erfarit själv ang. Dragonfly är att volymen blev väldigt hög med Windows 10. Så hög att man får använda typ steg 2-3 av 100 på volymkontrollen. Någon som vet om det fungerar bättre numera?

Ang. Fiio E10K och NuForce uDAC 3 så verkar dom ju om man läser recensioner ha några nackdelar var vilka gör mig tveksam till köp.
MS bytte standard och drivrutin för ljudkort via USB (USB Audio från 1.0 till 2.0) i och med OS-version 1706 och det ska tydligen göra viss skillnad. Med den äldre har jag inte haft problem alls utan kört runt 50% i min dators ljudkontroll. Tyvärr inte testat den med nya versionen då jag bytte till en RHA L1. Den nya är jag väldigt nöjd med vad det gäller ljudkvaliteten, men den får kämpa lite med tungdrivna lurar. Jag har ett par B&W P9 som ändå är relativt lätta att driva och då måste jag gå upp på steg 3 av 3 i gain-inställningen. Väl där behöver jag inte ta i mycket alls med volymkontrollen. Om 3700 kr är ett ok pris ger den ett härligt ljud.

mcperand sa:
MS bytte standard och drivrutin för ljudkort via USB (USB Audio från 1.0 till 2.0) i och med OS-version 1706 och det ska tydligen göra viss skillnad. Med den äldre har jag inte haft problem alls utan kört runt 50% i min dators ljudkontroll. Tyvärr inte testat den med nya versionen då jag bytte till en RHA L1. Den nya är jag väldigt nöjd med vad det gäller ljudkvaliteten, men den får kämpa lite med tungdrivna lurar. Jag har ett par B&W P9 som ändå är relativt lätta att driva och då måste jag gå upp på steg 3 av 3 i gain-inställningen. Väl där behöver jag inte ta i mycket alls med volymkontrollen. Om 3700 kr är ett ok pris ger den ett härligt ljud.

Låter ju som det kan vara dags att testa Dragonfly igen då...

För TS kan jag tänka mig att 3700kr är lite mycket om man tänker fortsätta med Audiotechnica ATH-M50x eller något annat i samma prisklass.

DanielS sa:
mcperand sa:

Låter ju som det kan vara dags att testa Dragonfly igen då...

För TS kan jag tänka mig att 3700kr är lite mycket om man tänker fortsätta med Audiotechnica ATH-M50x eller något annat i samma prisklass.
Mm det låter som en mismatch tycker jag. Runt tusenlappen, kanske lite över, är nog ungefär vad jag hade tänkt mig. Vill ha lagom dyra grejer liggande på skrivbordet på jobbet också, man vet ju aldrig.

mcperand sa:
DanielS sa:

Ah just det - Microsoft blev som sista OS på marknaden äntligen klara att skeppa en generell USB 2.0 ljuddrivrutin nyligen. Ska testa den själv på några saker när jag får tid.

För att testa den bör man avinstallera specifik drivrutin, först från Programs and Features i Windows och sen eventuellt från ansluten och påslagen enhet i Device Manager. Uninstall driver -> Delete om det valet finns -> scan for changes -> repetera tills det slutar bli nån skillnad. Då bör den ha landat på den generella drivrutinen oavsett utgångsläge.

Edit: förvirring löst kring priset på diskuterad modell. Tack Rattnalle.

Senast ändrad:
Skulle vilja ha ett enkelt kalender/schemaprogram för att kunna planera min tillvaro. Prövar med en happy-efterlysning, någon kanske känner till något som passar?

Förutsättningar:
Jag jobbar normalt fem veckor, och är sedan ledig fem veckor.
Ibland behöver jag och min avlösare justera detta lite framåt och bakåt för att det ska passa med viktiga datum (högtider, personliga angelägenheter och dylikt).
Exempelvis kan vi skjuta schemat två veckor genom att man jobbar ett sexveckorspass och sedan är ledig sex veckor, innan man går tillbaka till det vanliga femveckorsschemat.

I dagsläget görs planerandet och pusslandet mestadels genom att kladda i ett excelschema med celler i olika färger, eller genom att helt enkelt rita i en vanlig papperskalender. Detta är rätt fippligt.
Hade varit fint om det fanns ett program eller en tjänst där man på ett överskådligt sätt kunde göra exempelvis femveckorsblock i en kalender, och sedan skjuta dessa framåt/bakåt, förkorta/förlänga dem och liknande.

Tips på lämpliga program för detta mottages tacksamt.

marr sa:
Behöver dra ihop en ny dator åt min far.

Legat av mig rätt mycket, men pusslade ihop en kundvagn.

Input? Bra/Dåligt? Funkar allt ihopa?

Användning, excel,surf,playtjänster och lite foto.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12319630/pappa-v2

Jag rekommenderar Komplett paketbyggen och konfigurator. De har Fractal case som tillval. Här är deras paket nära samma prisbild.
Edit: länk föll bort https://www.komplett.se/product/943...i-delar-intel/pc-i-delar-value-gamer-rtx-2070

Senast ändrad:
qma sa:
marr sa:

Jag rekommenderar Komplett paketbyggen och konfigurator. De har Fractal case som tillval. Här är deras paket nära samma prisbild.
Edit: länk föll bort https://www.komplett.se/product/943...i-delar-intel/pc-i-delar-value-gamer-rtx-2070

Mnjaa.. Saknade skärm, 4tb lagring och så där... Ska inte spelas något, så annat än inbyggd intel grafik behövs inte.

marr sa:
qma sa:
marr sa:

Mnjaa.. Saknade skärm, 4tb lagring och så där... Ska inte spelas något, så annat än inbyggd intel grafik behövs inte.

Såg inte det, men jag menade mest som startpunkt för att kolla om konfiguratorn ger bättre paketpris än lösa delar, plus slippa bygga ihop själv (kanske inet bygger oxå).

qma sa:
marr sa:
qma sa:
marr sa:

Såg inte det, men jag menade mest som startpunkt för att kolla om konfiguratorn ger bättre paketpris än lösa delar, plus slippa bygga ihop själv (kanske inet bygger oxå).

Ska kolla i den :)

Bygger gärna själv, bra att hålla liv i färdigheterna, även om det blir sällan.

marr sa:
Ska kolla i den :)

Bygger gärna själv, bra att hålla liv i färdigheterna, även om det blir sällan.

Grymt - jag skippade det till jobbdatorn sist och lät Komplett bygga vattenkylning, fästa jätte-CPU med momentnyckeln Threadripper (döpt efter CPUn och inte vad den gör med gängor forhoppningsvis ;) ) och allt. Lite skönt att slippa ändå.

Hur tusan får man cURL att fungera med SSL i phyton när man behöver köra i Windows? Jo jag har försökt med pycurl men det bråkar med SSL. Hur svårt skall det vara att få grundläggande basfunktioner i Windows....

Fusket är väl att köra befintlig kod på en VM med CentOS på windowshosten, men hur jobbigt skall det vara att få 40 rader kod att köra på en äcklig windowsburk. Morr.

thomaslundstrom sa:
Varför behöver du köra just curl från Python? Requests är ett väldigt trevligt bibliotek för att göra HTTP-anrop.

Jo. Säkert, men har beprövad pålitlitlig kod och trist att behöva skriva om det bara för att man behöver köra den på en annan plattform.

Klart att det är lösbart - bara lite störande.

#latgnälliggubbe

Jag har 131 xml-filer som är döpta 1-131.xml. Filerna är identiska och innehåller strängen ### på 3 ställen i varje fil.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<Query>
<Name>###</Name>
<Description />
<FeatureProvider Type="myCarta.Analysis.JoinFeaturePipe, myCarta.Analysis, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=37783b008e3522de">
<Connections>
<Connection Type="System.Data.OleDb.OleDbConnection, System.Data, Version=4.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089">
<identifier>acbf6a27-74c3-4a55-b9ac-1783fde9c3b2</identifier>
<connectionString>Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Temp\detaljplaner\dp-punkter.xls;Extended Properties="Excel 8.0;HDR=Yes;"</connectionString>
</Connection>
</Connections>
<InputFeatureProvider>
<FeatureProvider Type="myCarta.Analysis.OriginatingFeaturePipe, myCarta.Analysis, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=37783b008e3522de">
<Name>Detaljplaner-###</Name>
<FeatureReader Type="myCarta.mCgFeatureReader, myCarta, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=37783b008e3522de">
<fileName>C:\Temp\detaljplaner\mcg_korrekt\Detaljplaner-###.mCg</fileName>
</FeatureReader> ....

I en korsreferenslista har jag filnamn och ett värde som ska ersätta ### i varje unik fil.

1 4012003
2 4012005
3 4012002
4 5430221
5 5430219

osv.

Hur gör jag det enklast? Powershell? Access? Något annat? Sughävert kanske? (internt skämt sedan 10 år tillbaka) Kan inte så mycket om att scripta eller programmera men jobbar mycket i oracle och är rätt duktig på klipp/klistra & sök/ersätt.

jansson99 sa:
Jag har 131 xml-filer som är döpta 1-131.xml. Filerna är identiska och innehåller strängen ### på 3 ställen i varje fil.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<Query>
<Name>###</Name>
<Description />
<FeatureProvider Type="myCarta.Analysis.JoinFeaturePipe, myCarta.Analysis, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=37783b008e3522de">
<Connections>
<Connection Type="System.Data.OleDb.OleDbConnection, System.Data, Version=4.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089">
<identifier>acbf6a27-74c3-4a55-b9ac-1783fde9c3b2</identifier>
<connectionString>Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Temp\detaljplaner\dp-punkter.xls;Extended Properties="Excel 8.0;HDR=Yes;"</connectionString>
</Connection>
</Connections>
<InputFeatureProvider>
<FeatureProvider Type="myCarta.Analysis.OriginatingFeaturePipe, myCarta.Analysis, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=37783b008e3522de">
<Name>Detaljplaner-###</Name>
<FeatureReader Type="myCarta.mCgFeatureReader, myCarta, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=37783b008e3522de">
<fileName>C:\Temp\detaljplaner\mcg_korrekt\Detaljplaner-###.mCg</fileName>
</FeatureReader> ....

I en korsreferenslista har jag filnamn och ett värde som ska ersätta ### i varje unik fil.

1 4012003
2 4012005
3 4012002
4 5430221
5 5430219

osv.

Hur gör jag det enklast? Powershell? Access? Något annat? Sughävert kanske? (internt skämt sedan 10 år tillbaka) Kan inte så mycket om att scripta eller programmera men jobbar mycket i oracle och är rätt duktig på klipp/klistra & sök/ersätt.

Om filerna är identiska, så kan du använda Word som mall och excel som datakälla. Detta kan användas bla för att skapa massutskick. Du generera då alltså 131 nya filer.

Reservation dock för hur bra Word är på xml...

Edit: förtydligande. Du skapar alltså ett dokument i Word som innehåller fält som du kopplar till Excel.

Edit 2 https://support.microsoft.com/en-us...e-feature-in-word-to-create-and-to-print-form

Senast ändrad:
Word och xml är antagligen inte en bra övning. Powershell borde kunna göra det åt dig. Spontant tycker jag inte att du borde behöva 131 filer utan en mallfil och en datafil och sen bör powershell eller annat skript skapa upp filerna åt dig.

Typ något i stil med en var för mallen och sedan en foreach på datafilen "byt ### mot dataX och skriv till filnamn Y" där Y är fil<räknare>.xml

Jag kanske hade gjort det i c# men det är för att jag är van vid det :)

/R

fhloston sa:
Om filerna är identiska, så kan du använda Word som mall och excel som datakälla. Detta kan användas bla för att skapa massutskick. Du generera då alltså 131 nya filer.

Reservation dock för hur bra Word är på xml...

Edit: förtydligande. Du skapar alltså ett dokument i Word som innehåller fält som du kopplar till Excel.

Edit 2 https://support.microsoft.com/en-us...e-feature-in-word-to-create-and-to-print-form

Smart, kopplat dokumet i Word borde ju funka fint. XML är ju bara text med tabbade indrag. Tack!

Var sitter C: i en sån här dator? Dell Precision m7510,

Det är i alla fall inte i lådan markerad med A i bilden nedan. Den skulle visserligen rymma en hårddisk men den är tom.

Kan man använda någon av dessa instruktioner och i så fall vilken? https://www.dell.com/support/manual...aae6e7-9d06-4c20-82bf-728abc2df3ef&lang=en-us

20190304_185952.jpg

Tillbaka
Topp