[OT] Datafrågor - En samlingstråd

fhloston

Aktiv medlem
Jag har upplevt lite konstiga grejor på sistone här hemma (bra början!)

Jag har ett konstant liten förvrängning på allt ljud på mina enheter, lite robotaktigt. Jag har idag testat och labbat på 3 olika datorer, 2 mobiler och 4 olika headsets för att utröna vad källan är.
Avinstallerat/uppdaterat drivrutiner på alla.

Videosamtal, YouTube, andra streamingtjänster så uppstår det hela tiden. Jag har provat köra via Wi-Fi, med nätverkskabel och direkt till fiberkonvertern eller via router för att utesluta någon slags paketförlust.
Jag har även provat via mobilnätverk på mobilen och samma sak uppstår.

Håller jag på att tappa det?

Kör allt via samma wifi/nätverk? Får du väldigt dålig hastighet, så att ljudkvaliteten blir lidande? Testa hastigheten med

manneblask

Aktiv medlem
Kör allt via samma wifi/nätverk? Får du väldigt dålig hastighet, så att ljudkvaliteten blir lidande? Testa hastigheten med

Jag kör de trådlösa enheterna via en router och min stationära är inkopplad via kabel i lägenhetens LAN som båda i sin tur går till en switch och in i Telias CPE (som bara har en port för Internet, de andra är för VoIP och IPTV).
Har testat hastigheten både via Wi-Fi och kabel och den är bra. Har som sagt provat direkt in i CPE:n med en enhet och samma symptom uppstår.

qma

Aktiv medlem
Håller jag på att tappa det?
Har du samma förvrängningar (om än intermittent) genom alla dessa olika apparater så är det ju väldigt otroligt om det skulle vara en delad orsak. Akustiken eller nåt fysiskt med din hörsel verkar ju mer troligt typ. Störning från granne med jättekraftig radio / strålning av nåt slag? :)

Sidonot: Det är ganska sällsynt att behöva specifika drivrutiner för ljudkort/ljudchip/ljudinterface idag (om man inte ska använda ASIO på Windows, vilket kan klassas som sällsynt) då de förvalda av Windows 10 / Windows update tenderar att vara de bästa (men det gäller inte 100% av all hårdvara). Linux och Mac brukar väl bara funka, och där finns sällan versioner av drivrutiner som gör nån skillnad...

manneblask

Aktiv medlem
Har du samma förvrängningar (om än intermittent) genom alla dessa olika apparater så är det ju väldigt otroligt om det skulle vara en delad orsak. Akustiken eller nåt fysiskt med din hörsel verkar ju mer troligt typ. Störning från granne med jättekraftig radio / strålning av nåt slag? :)

Sidonot: Det är ganska sällsynt att behöva specifika drivrutiner för ljudkort/ljudchip/ljudinterface idag (om man inte ska använda ASIO på Windows, vilket kan klassas som sällsynt) då de förvalda av Windows 10 / Windows update tenderar att vara de bästa (men det gäller inte 100% av all hårdvara). Linux och Mac brukar väl bara funka, och där finns sällan versioner av drivrutiner som gör nån skillnad...

Ja det känns helt ologiskt. Det har var ett mindre covid-utbrott på kontoret så har inte kunnat testa om de mer mobila enheterna där upplever samma sak där = It's all in my head 😅

Nä precis, hela grejen med drivrutiner var ett långskott, men man vet aldrig tänkte jag.

Joham

Aktiv medlem
Ja det känns helt ologiskt. Det har var ett mindre covid-utbrott på kontoret så har inte kunnat testa om de mer mobila enheterna där upplever samma sak där = It's all in my head 😅

Nä precis, hela grejen med drivrutiner var ett långskott, men man vet aldrig tänkte jag.
Jag blev irriterad över att man kuddhögtalare förvrängde ljudet så alla lät som piff och puff. Efter att ha påpekat detta för min sambo som inte hörde det visade det sig att det faktiskt var mitt vänsteröra det var fel på. (Märker det inte när jag lyssnar med båda men iom att ljudet från kuddhögtalaren bara går rakt in genom ena örat blev det väldigt påtagligt)

Förlåt, detta var en liten parentes till dataorfrågorna.

manneblask

Aktiv medlem
Jag tror jag blivit tokig på riktigt. Sedan jag postade mitt inlägg så har det successivt blivit bättre och idag är ljudförvrängningen helt borta. :oops::alien:

zinkpasta

Aktiv medlem
..Så, nu har jag fått ihop en virtuell maskin som funkar bra, men åkt på ett annat problem som nån kanske kan hjälpa till med (linuxrelaterat):

Tanken är att två ubuntu-användare ska använda samma VM. De har samma rättigheter och tillhör samma grupper osv (inkl sudo, adm). Problemet är att när en användare kört VM:n så blir .vbox-filen ägd av den användaren, och den andra användaren kan sen inte öppna VM:n (om jag inte först chown:ar till den användaren .. något som är en väldigt suboptimal lösning). .vdi-filen verkar inte spela nån roll hur den ägs.

Jag har testat att chown:a bibliotek och filer till en gemensam grupp (vboxusers) innan start av VM:en, men det verkar inte hjälpa.. vilket kanske inte är så konstigt om rättigheterna beror på användaren och inte gruppen? Jag kan inte dom här bitarna, som ni märker.

Före start:
1657653929161.png

Efter start (av användare kristian):
1657653934467.png

zinkpasta

Aktiv medlem
@MagerValp Tack, gjorde en snabbgoogling men hittade bara diverse diskussioner om rättigheter i VMs samt delade diskar. Jaja, då verkar det "by design" att det blir såhär.. Då blir ju

@jonte987 's förslag desto mer intressanta. Jag skulle helst undvika en tredjeanvändare, för att underlätta för den andra användaren (min sambo, som bara vill att saker ska funka :-D ..helst bara logga in som sin användare i ubuntu och klicka på VM:et alltså). Det här med tjänst låter ju intressant då, några mer detaljer om hur det skulle funka och hur man sätter upp det isåfall?

jonte987

Aktiv medlem
@MagerValp Tack, gjorde en snabbgoogling men hittade bara diverse diskussioner om rättigheter i VMs samt delade diskar. Jaja, då verkar det "by design" att det blir såhär.. Då blir ju

@jonte987 's förslag desto mer intressanta. Jag skulle helst undvika en tredjeanvändare, för att underlätta för den andra användaren (min sambo, som bara vill att saker ska funka :-D ..helst bara logga in som sin användare i ubuntu och klicka på VM:et alltså). Det här med tjänst låter ju intressant då, några mer detaljer om hur det skulle funka och hur man sätter upp det isåfall?
Man får väl göra ett script som jag antar man kan lägga till i menyn om det behövs.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Nån som vet var jag kan köpa infälld dosa för cat och coax i samma?
Helst över disk. Hittar enbart

edit
Alhsells verkar ha samma

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Fullösningen är ju ett script som bara

Bash:
cd /directoryt
while true; do
    sleep 60
    chown användare:grupp fil.vbox
    chmod 664 fil.vbox
done
Men blir inte det problem om bägge användarna är inloggade i ubuntu? Inte använder datorn samtidigt, men iaf har loggat in? Eller "fryses" den inaktiva användaren(s script) under den tiden? Och krävs det inte att man anger sitt lösenord för att köra detta script? Det är ju en liten detalj men nåt jag vet att min sambo kan störa sig på, det behövs ju inte om man istället dualbootar in i windows :-)

Jag kan givetvis testköra ovanstående och få svar på mina frågor själv..

jonte987

Aktiv medlem
Men blir inte det problem om bägge användarna är inloggade i ubuntu? Inte använder datorn samtidigt, men iaf har loggat in? Eller "fryses" den inaktiva användaren(s script) under den tiden? Och krävs det inte att man anger sitt lösenord för att köra detta script? Det är ju en liten detalj men nåt jag vet att min sambo kan störa sig på, det behövs ju inte om man istället dualbootar in i windows :-)

Det är väl därför de gjort som det gjort för att man inte ska göra så.

Hosta den någonstans eller på en annan 3 user alltid oploggad och accessa den remote

MagerValp

Aktiv medlem

Lägg scriptet som en bakgrundstjänst som kör som root. Med rätt chmoddning på diret borde det funka utan problem.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror inte på det. Dela på disken är möjligen enklare

Hur som helst tror jag rätt svar är skit i det. Hosta den någon annanstans tex ett NAS eller ge upp och kör win 10 som host och Ubuntu som gäst

jonte987

Aktiv medlem
Om man tvunget ska maximera chansen för skilsmässa en semesterlördag så det det ut som QEMU går att köra som en tjänst.
Får man till det så kan man sen accessa win10 genom RDP.

Virtual box är inte till för detta

zinkpasta

Aktiv medlem
..Tack för all info @jonte987. Håller med om att man kan ha roligare en lördagskväll.. Men nu är det söndag så nu kör vi ett varv till. :-D

Har insett att det räcker med att filen har följande bitmask: "-rw-rw-r--", då kan bägge användare öppna en virtuella maskinen oavsett vem som äger den. När man kört VM:et (åter)skapas dock filen med bitmask "-rw-------".

Så nu är jag väl ute efter ett script som, så fort .vbox-filen (åter)skapas, sätter den bitmasken (mha chmod).. Ett fulhack är väl att sätta den var 5:e minut oavsett vad som händer. ..Och detta bör väl köras som en systemtjänst då, så det rullar oavsett om användare1 eller 2 loggar in.

Kan nån handleda mig genom detta? :-) (utöver Jonte så pingar jag även @MagerValp )

jonte987

Aktiv medlem
Jag tältar. Men det finns väl nån grej i menyn för att schema lägga job, kanske. Annars kan man lägga upp i cron i command line.

s

Aktiv medlem
Skriv ett skript med chmod-kommandot för filen, ändra ägare till root och sätt SUID flaggan på det.
Sedan skriver du ett start-skript som ropar på det första och sedan startar vbox.
Typ

jonte987

Aktiv medlem
Skriv ett skript med chmod-kommandot för filen, ändra ägare till root och sätt SUID flaggan på det.
Sedan skriver du ett start-skript som ropar på det första och sedan startar vbox.
Typ

Med två användare som ska kunna vara påloggade samtidigt så lär det väl bli knas.... Men allt går... skriptet kan säkert kolla om maskinen är i gång och i så fall ge fan i att ändra permission

s

Aktiv medlem
Med två användare som ska kunna vara påloggade samtidigt så lär det väl bli knas.... Men allt går... skriptet kan säkert kolla om maskinen är i gång och i så fall ge fan i att ändra permission
Uppgiften var att chmod:a filen. Att förhindra samtidig användning måste ju till oavsett hur filen chmod:ats. Med lite tur fixar vbox det själv. Har inte tittat på det.

zinkpasta

Aktiv medlem
@jonte987 @MagerValp @s Kan ju återkoppla att jag nu löst det, jag började med att försöka använda inotifywait för att detektera när filens attribut ändrats, och då sätta dem till 664. Av någon väldigt oklar anledning får jag det dock inte att funka om jag kallar på scriptet från en systemd-service, iaf inte om den startar med systemet, däremot om jag startar servicen manuellt sen. Orkade inte gräva djupare i detta dock, så det blev en fullösning, lite som MagerValp föreslog men något mer advancerad (för att inte sätta attrib om det inte behövs):

#!/bin/bash
while true; do
sleep 10
OUTPUT=`find /mnt/VMs/Win10/*.vbox -type f -not -perm 664`
if [[ ${OUTPUT} == "/mnt/VMs/Win10/Win10.vbox" ]]
then
chmod 664 /mnt/VMs/Win10/Win10.vbox
fi
done

Ovanstående körs som en systemd-service alltså.

zinkpasta

Aktiv medlem
Kvarvarande problem är att om den ena användaren kör igång VM:en och man sen loggar in på den andra användaren och försöker starta där med så kraschar det hela (pga virtbox, inte mitt script ovan). Kanske inget som är så troligt att det sker särskilt ofta, men antar att jag får göra nån grep på htop och virtualbox och enbart tillåta start om den inte hittar nåt där.. Jaja, nåt ska man ju göra på semestern.

zinkpasta

Aktiv medlem
Kvarvarande problem är att om den ena användaren kör igång VM:en och man sen loggar in på den andra användaren och försöker starta där med så kraschar det hela (pga virtbox, inte mitt script ovan). Kanske inget som är så troligt att det sker särskilt ofta, men antar att jag får göra nån grep på htop och virtualbox och enbart tillåta start om den inte hittar nåt där.. Jaja, nåt ska man ju göra på semestern.
För den eventuellt intresserade (försvinnande få gissar jag iofs) så löser jag det genom att detektera om någon virtuell maskin öht är igång, och isåfall tillåts inte start av Virtual Machine Manager. Det får duga.

(Detta bash-script ligger alltså på desktop som genväg för att starta VirtualBox hos bägge användare.)

Bash:
#!/bin/bash

VAR="$(ps -A | grep VirtualBoxVM)"
DETECT='VirtualBoxVM'
if [[ "$VAR" == *"$DETECT"* ]]; then
  notify-send "Virtual machine already running, please logon to other user and stop it before starting here,"
  notify-send "as otherwise work might be lost."
else
  #echo "Virtual machine not running, starting now!"
  VirtualBox %U
fi

zinkpasta

Aktiv medlem
..Ok, en linux/ubuntu-fråga till då. Eller Xfce kanske.

Jag har lyckats slå på Hybrid sleep så att jag kan välja det i Power off-menyn, men jag skulle även vilja att den går ner i detta automatiskt när datorn varit inaktiv en viss tid. I Power manager kan jag dock bara välja mellan Hibernate och Suspend (dessa valen finns ju även i Power off menyn, men då tillsammans med även Hybrid sleep):
1659357763861.png

..Finns hjälp att finna här?

Senast ändrad:

mtbkr

Aktiv medlem
Det lutar nog åt att vi behöver en wifi-repeater till övervåningen då vi kör 4G router och nu har ett xbox på varje våning. (Var enklare när barnen var yngre). Funkar sådana och vilken ska man ha? Tacksam för råd och tips!

ostrand

Aktiv medlem
Det lutar nog åt att vi behöver en wifi-repeater till övervåningen då vi kör 4G router och nu har ett xbox på varje våning. (Var enklare när barnen var yngre). Funkar sådana och vilken ska man ha? Tacksam för råd och tips!
Har du trådat nätverk upp dit? Jag kör google wifi (med kabel till accesspunkterna) vilket ger rätt bra prestanda, men kabel är ändå bäst till xbox, TV som streamar osv, så jag har dragit kablar också.

Topp