[OT] Datafrågor - En samlingstråd

zinkpasta

Aktiv medlem
Ny vecka, ny fråga. Köpte nyss en begagnad ThinkPad från inrego. I BIOS så finns det val ang virtualisering. Dessa är avstängda default, finns det nån anledning att inte slå på dem?

1660074718268.png

mzi

Aktiv medlem
Om du inte tänker använda virtualisering så är det ju inte så nödvändigt att ha dem igång. Det finns lite malware där ute som kör sin payload virtualiserat och de slipper du ju.

Men du kan nog slå på det om du vill.

zinkpasta

Aktiv medlem
Om du inte tänker använda virtualisering så är det ju inte så nödvändigt att ha dem igång. Det finns lite malware där ute som kör sin payload virtualiserat och de slipper du ju.

Men du kan nog slå på det om du vill.
Tack för svaret. Tanken är väl att då och då (om än sällan) köra Win10 genom VirtualBox (startat från ubuntu), så då känns det som att jag kan slå på virtualiseringshjälpen.

Är inte jätteoroad för malware, datorn används halvofta och alltid på eget nätverk bakom både hård- och mjukvarubrandvägg samt noscript, ublock origin et.c.

mzi

Aktiv medlem
Jag har provat att dra in Garmin Express i wine på min dator, och det går bra, men när jag startar och ska lägga till enheten så hittar den enheten, men inte Garmins servrar, och vägrar helt enkelt att lägga till något. Kör jag cmd och "ping www.google.com" i samma prefix så är det inget problem, så nät och namnuppslagning funkar.

Nån som vet något?

Just nu tankar jag ned en virtualbox-image, vi får se om det lirar.

argungu

Medlem
Har upptäckt ett mystiskt data-fenomen. Håller på och sorterar foton. När jag flyttar bilder från mappen D:\Users\Argungu\Mina bilder till andra mappar på D:\ som inte ligger under Mina bilder sparas filerna om av sig själv. Filstorleken ändras oftast, ibland större, ibland mindre, och ändrat-datum uppdateras till dagens. Bilden ser likadan ut, men i en hex-viewer framgår att det är ändringar i början av filen (metadata).

Men om jag först gör en kopia av bilden i samma mapp och sen flyttar kopian, då är kopian oförändrad. Om jag flyttar originalbilden till C:\ är den också oförändrad. Det rör sig om bilder som legat två veckor eller mer i Mina bilder-mappen. Om jag skapar en helt ny bild och flyttar den efter en stund ändras den inte.

Datorn är en pc med Windows 7. Har haft datorn länge, men det här är kanske första gången jag fått för mig att flytta foton från Mina bilder. Mina filmer och Min musik-mapparna beter sig likadant ser jag nu också. Och det verkar som att bara vissa filtyper påverkas: jpg, png och mp4 ändras, men inte t.ex. gif, webp, avi, mkv och mp3. Virussökning hittar inga fel för övrigt.

Ska det verkligen vara på det här viset? (Och i så fall, varför har jag inte märkt det tidigare.)

me.I.am

Aktiv medlem
Nån som vet vad det här är för typ av projekt?
Det jag vet är att det är för API-dokumentation, men ingen aning om något bra redskap för att editera, eller om man måste göra någon "Make", och isf hur (finns ju en Makefile).
Innehåller ".md"-filer i _posts.

dl_docs_files.PNG

MagerValp

Aktiv medlem
Nån som vet vad det här är för typ av projekt?
Det jag vet är att det är för API-dokumentation, men ingen aning om något bra redskap för att editera, eller om man måste göra någon "Make", och isf hur (finns ju en Makefile).
Innehåller ".md"-filer i _posts.

Visa bilaga 579823
Gissar på en jekyll-sajt. Om du kollar i Makefilen så finns det säkert ledtrådar.

RN

Aktiv medlem
index.html skulle kunna ge lite hints också. vim är väl en klassiker även om det borde funka med less på filerna för att läsa dem. (eventuellt kan man inte stänga vim utan måste starta om datorn ;))

qma

Aktiv medlem
Har upptäckt ett mystiskt data-fenomen...
Låter troligt att Windows har lagt till nåt meta-data i filen, som antingen tas bort eller ändras när du kopierar eller flyttar filen.

Mappen "My pictures" är kanske kopplad till Photos som är ett "library", dvs. är en kombination av valfria mappar som du kan lägga till och ta bort. Kanske är meta-datat som ändras bara path till originalfilen på disk.

Du kan se mycket av meta-datat genom att välja Properties i högerklick/popup-meny, och sen tabben Details. Där kan det även finnas en funktion för att tömma det (iaf på Windows 10/11). Du kanske kan se en konkret skillnad genom att jämföra Details för en ursprungsfil och en kopia som automagiskt fått ändrad storlek.

RN

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad som gör en texteditor kraftfull. Jag har kodat C i vim (och misslyckats att stänga av den :)) men jag körde mest emacs när jag lekte linux mer än jag gör nu. Jag upplevde att det fanns mer stöd med tillägg för olika språk jag använde då som hjälpte mig. Fördelen jag ser med vim är att den alltid finns så jag har använt den för att ändra konfigfiler på server.

argungu

Medlem
Låter troligt att Windows har lagt till nåt meta-data i filen, som antingen tas bort eller ändras när du kopierar eller flyttar filen.

Mappen "My pictures" är kanske kopplad till Photos som är ett "library", dvs. är en kombination av valfria mappar som du kan lägga till och ta bort. Kanske är meta-datat som ändras bara path till originalfilen på disk.

Du kan se mycket av meta-datat genom att välja Properties i högerklick/popup-meny, och sen tabben Details. Där kan det även finnas en funktion för att tömma det (iaf på Windows 10/11). Du kanske kan se en konkret skillnad genom att jämföra Details för en ursprungsfil och en kopia som automagiskt fått ändrad storlek.

Tackar för svar! Ja det är någonting sånt som händer. (Det är inte förrän jag flyttar filen från Mina bilder som den ändras.) Och jag ser nu att det går att tömma metadata även i Windows 7.

Men är det alltså en feature snarare än en bug, att Windows ändrar metadata helt på eget bevåg? Jag har som sagt aldrig lagt märke till det förrän nu.

qma

Aktiv medlem
Tackar för svar! Ja det är någonting sånt som händer. (Det är inte förrän jag flyttar filen från Mina bilder som den ändras.) Och jag ser nu att det går att tömma metadata även i Windows 7.

Men är det alltså en feature snarare än en bug, att Windows ändrar metadata helt på eget bevåg? Jag har som sagt aldrig lagt märke till det förrän nu.
Det fanns minst en tråd att hitta där nån annan rapporterat liknande när jag snabbgooglade, så det är troligt att det är Windows som gör så med mening och inte nåt trasigt eller typ virus. Det borde som sagt gå att bli säker på vad som ändras, och därmed troligen säkert bekräfta orsaken, genom att jämföra och pilla om du orkar.

argungu

Medlem
Det fanns minst en tråd att hitta där nån annan rapporterat liknande när jag snabbgooglade, så det är troligt att det är Windows som gör så med mening och inte nåt trasigt eller typ virus. Det borde som sagt gå att bli säker på vad som ändras, och därmed troligen säkert bekräfta orsaken, genom att jämföra och pilla om du orkar.
Tror som du, inget virus e.d. Jag googlade också, såg liknande fall men inte samma. Ändring av Accessed Date förekom, men någon variant där Modified Date och själva filen ändrats utan att man använt annat än Utforskaren hittade jag inte. Men vi grottar inte mer i det här, tror jag bara ska låta bli att använda just de mapparna fortsättningsvis. Tack igen! (y)

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad som gör en texteditor kraftfull. Jag har kodat C i vim (och misslyckats att stänga av den :)) men jag körde mest emacs när jag lekte linux mer än jag gör nu. Jag upplevde att det fanns mer stöd med tillägg för olika språk jag använde då som hjälpte mig. Fördelen jag ser med vim är att den alltid finns så jag har använt den för att ändra konfigfiler på server.
< esc > ZZ

(tur man har ett tryckt "cheat card" på analoga anslagstavlan.) =)

mzi

Aktiv medlem
Det där kan vara farligt, eftersom det är "spara och avsluta". ESC för att vara säker på att vara i kommandoläge och sedan :q!

Kolon för kommando, q för quit och utropstecken för att göra force, t ex slänga alla ändringar som du råkat göra.

Men det beror ju såklart på vad du vill göra. ZZ använder jag typ jämt.

tmalm

Aktiv medlem
Vet inte om detta räknas som datorfråga men iaf: försöker skaffa ett Twitterkonto och då måste man ange födelsedatum vilket man tydligen gör genom att scrolla månad för månad till rätt datum, eftersom jag börjar närma mid de femtio så blir det typ 600 månader att scrolla igenom... finns det något annat sätt?
Screenshot_20220908-195846.png

/T

fhloston

Aktiv medlem
Vet inte om detta räknas som datorfråga men iaf: försöker skaffa ett Twitterkonto och då måste man ange födelsedatum vilket man tydligen gör genom att scrolla månad för månad till rätt datum, eftersom jag börjar närma mid de femtio så blir det typ 600 månader att scrolla igenom... finns det något annat sätt? Visa bilaga 580239

/T
Nu gissar jag, men går det att klicka på årtalet? Högst upp till vänster alltså.

dardos

Aktiv medlem
Emacs och vi/vim är som våta drömmar när man hamnar i något läge där bara ed finns. Lite stress på det så är man redo för psykakuten.

MagerValp

Aktiv medlem
Med en tredjepartsklient som TweetBot blir twitter både trevligt och användbart. Meddelanden i kronologisk ordning bara från de du följer, inget skräp.

me.I.am

Aktiv medlem
Stående "skämt" om att ingen vet hur man stänger av vim ;)

Tycker vim är helt outstanding för viss typ av editering. Typ göra samma ändringar på flera rader, söka, ersätta, och smidigt att spela in macro, sätta bokmärken etc. Använder det mycket för stora statistikfiler och loggfiler, samt en del annat.

Ren kodning gör jag helst i "vanlig"´editor, men i Netbeans som jag för tillfället använder så har jag en snabbknapp för att ta upp filen i vim. Gör det ibland om jag skall repetera någon editering på flera rader.

Men det är en hög tröskel, hänt någon gång att jag inte använt det på ett bra tag, då är det inte många av dom mer avancerade kommandona jag kommit ihåg.
Är man på nivån att man inte kan :q, :w, :q!, :qa etc. och annat basic. utantill så är vim väldigt omständligt.

mzi

Aktiv medlem
Spännande! De som skriver Java på jobbet använder Eclipse eller IntelliJ, vi andra blandar mellan vim, emacs, vscode och diverse jetbrains.

Jag tror det var mer än tio år sedan jag träffade någon som använder NetBeans!

HejaSverige!

Aktiv medlem
Kanske inte direkt en datorfråga men har börjat få reklam i eposten(outlook)från microsoft, dom vill att man prenumererar på 365 för att få reklamfritt, har inte fått det tidigare vet inte varför det ändrats, går det att bli av med?

HejaSverige!

Aktiv medlem
Det är på mobilen jag får reklamen i outlook appen, funderade och kom just på att jag installerat just office appen för ett tag sen!
Avinstallerade den och voila no more microsoft ads!..

Topp