[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Igår provade jag en browserbaserad flygsimulator:

FPS på min W11-dator (11e gen i5/16GB/integrerad grafik): 3
FPS på min iPhone 16: 50

Hur kan det vara en så otrolig diff?
Misstänker en jobburk helt utan diskret grafik. Den orkar inte så mycket. Är det en modern Appletelefon har de orimligt mycket grafikprestanda, ja vanlig processor också, jämfört med vad som behövs för uppgiften.

Har en Win10-dator som används som Spotifyspelare. Den ska ersättas av en Win11-dator, men det har dragit ut på tiden då fläkten i den krånglar. ASUS-router med extremt svårforcerat lösenord. Arbetsdator med Win11.

Vilka risker tar jag om jag fortsätter använda Win10-datorn några veckor till?

Som jonte säger. Den första ordinarie säkerhetsuppdatering du missar är den som kommer 11 nov, registrera dig, så har du till andra tisdagen i oktober 2026 på dig.

Har en Win10-dator som används som Spotifyspelare. Den ska ersättas av en Win11-dator, men det har dragit ut på tiden då fläkten i den krånglar. ASUS-router med extremt svårforcerat lösenord. Arbetsdator med Win11.

Har du testat att uppdatera den till Win11 då?
Kanske funkar, även om fläkten krånglar.

inser nu att det är win11 datorn som har problem med fläkten och att routerns password är den del av riskanalysen. Jag hängde inte riktigt med innan.

Hur som helst så tror jag risken är begränsad för en dator som bara används för spotify på ett privat nätverk.

inser nu att det är win11 datorn som har problem med fläkten och att routerns password är den del av riskanalysen. Jag hängde inte riktigt med innan.

Hur som helst så tror jag risken är begränsad för en dator som bara används för spotify på ett privat nätverk.
Allt med internet är en risk! I alla fall enligt HP's The Wolf-följetong med Christian Slater som slutar med företagskollaps, börskrasch och ond bråd död, om jag minns rätt

Som jonte säger. Den första ordinarie säkerhetsuppdatering du missar är den som kommer 11 nov, registrera dig, så har du till andra tisdagen i oktober 2026 på dig.

Jag visste inte att det gick att förlänga. Trodde inte det skulle vara möjligt heller då jag har ärvt datorn och inte har några uppgifter om den. Det gick dock att genom att koppla mitt MS-konto.

Tack båda för bra input!

Villhöver expandera meshnätverket (Byggt på TP-link Deco X20’s) till garaget, och behöver en puck till. Kommer denna smälta in i befintligt nätverk?

Enskilda beggade X20 eller X10 verkar det vara ont om..

Misstänker en jobburk helt utan diskret grafik. Den orkar inte så mycket. Är det en modern Appletelefon har de orimligt mycket grafikprestanda, ja vanlig processor också, jämfört med vad som behövs för uppgiften.
Sen underlättade det knappast att ha energiinställningarna på ”balanserad”, fick faktiskt 20FPS när jag hade ändrat till ”prestanda” 🙂

Sen underlättade det knappast att ha energiinställningarna på ”balanserad”, fick faktiskt 20FPS när jag hade ändrat till ”prestanda” 🙂
Nu låter det rimligare. En modern apple-telefon är på papperet bara ungefär dubbelt så snabb som en gen-11 intel dator. Sen lite ytterligare "prestandaskatt" för att du antagligen kör windows också.

Vill göra en media server på min nas.

Verkar som att varken Jellyfin eller plex kan spela ISO filer för att behålla alla menyer, audio och undertexter.

Missar jag något? Eller finns det ett annat format som är bättre?

MP4 eller MKV är dina kompisar. Handbrake eller MakeMKV funkar bra för konvertering. Om inte din uppspelande enhet kan köra VLC tex, den grejar "allt".
Utan att veta hur, så har jag fått till det. Gör en mkv fil med makemkv och jag kann välja språk och undertexter i menyn på Chrome casten.

Ingen aning om hur, men man skall väll ha tur i land i alla fall:)

Tur att det bara handlar om några gamla dvd till kidsen, Herregud vad dvd kvalitet ser dåligt ut på projektorn. Inte många pixlar som ska bli väldigt stora:)

Tur att det bara handlar om några gamla dvd till kidsen, Herregud vad dvd kvalitet ser dåligt ut på projektorn. Inte många pixlar som ska bli väldigt stora:)
Är det inte sånt man har uppskalning till? Det går aldrig att trolla fram detaljer som inte finns men det går att jämna ut kanterna. På festival har jag sett DVD på bioduk utan att det såg dumt ut.

Blås ren fläkten, vet jag! Eller byt till en ny, fixar du på nolltid. De bästa fläktarna under min modding-tid kom från ADDA, men det var länge sedan. Passa på att blåsa ren moderkort, grafikkort och ev. ventilationshål.

Är det inte sånt man har uppskalning till? Det går aldrig att trolla fram detaljer som inte finns men det går att jämna ut kanterna. På festival har jag sett DVD på bioduk utan att det såg dumt ut.
Det är inte DVD:n det är fel på, utan på den kvalitet man "vågade" använda vid inspelningen när det begav sig.

Är det någon mening med att ha hålla liv i fiberlådan hemma vid strömavbrott, finns det reservkraft i andra änden när det gäller vanliga hushållsfiber?

Är det någon mening med att ha hålla liv i fiberlådan hemma vid strömavbrott, finns det reservkraft i andra änden när det gäller vanliga hushållsfiber?
Är det OK att killgissa om man säger att det är det man gör?
Inget jag skulle lita på. De större stationerna har säkert UPS, men är nog svårt att garantera att ev punkter på vägen har det. Beror ju också helt på hur du är uppkopplad som @Kalle Kula säger. För egen del tänker jag delning från telefoner, kompletterat med laddade powerbanks, i det fallet. Men jag har knappt något mer än telefonerna som använder nätet om jag inte har ström i huset...
Har också en 4G/5G-router för det fall att fibern går ner och man har ström i huset (vilket känns som ett vanligare problem, åtminstone för mig). Då kan man ju få igång "samma" nätverk som vanligt så alla uppkopplade enheter fungerar som vanligt.

Nä, operatören förlorar väl ingen inkomst när din fiber är nere?

Förr hade mobilnäten batteribackup i radionätet, men det svenska elnätet ansågs så stabilt att batteriunderhållet var bortkastade pengar.

Det beror på.
Vissa fibernät har aktiva enheter ute i sitt nät och andra har byggt sina nät passiva. Och sen är det som vårt nät som var aktivt från början men vi bygger om det passivt bit för bit. Tyvärr inte inblick i KR's fibernät som jag förmodar det är du har.

Är det passivt och strömavbrottet inte når ut till knutpunkt så kommer du ha kommunikation.
Fördelen är att du kommer ha kommunikation längre via fiber än via telenätet då batterierna begränsar masterna.

Nä, operatören förlorar väl ingen inkomst när din fiber är nere?

Förr hade mobilnäten batteribackup i radionätet, men det svenska elnätet ansågs så stabilt att batteriunderhållet var bortkastade pengar.
Jag tror mobiloperatörerna ser det som att de tjänar pengar på att följa sveriges lag, för annars tjänar de inga pengar alls. Och lagen säger att man måste ha batteribackup i 1 eller 4 h beroende på område.

gissar vilt att om 4G dör så dör nog fibern också. Inte för att jag vet hur det funkar men det lär väl behövs ström där mitt fibersnöre slutar?

gissar vilt att om 4G dör så dör nog fibern också. Inte för att jag vet hur det funkar men det lär väl behövs ström där mitt fibersnöre slutar?
Ja att det behövs ström för att blinka i fibern kan du nog utgå ifrån. Sen beror ju allt på hur lokala problemen är. De kan ju drabba fiberanslutningen, mobilmasten eller båda. För de står ju inte nödvändigtvis på samma ställe.

Jag tror mobiloperatörerna ser det som att de tjänar pengar på att följa sveriges lag, för annars tjänar de inga pengar alls. Och lagen säger att man måste ha batteribackup i 1 eller 4 h beroende på område.
Se där, ser ut som PTS har fräschat upp föreskrifterna 2022 pga världsläget. Det är några år sedan jag jag råkade ut för strömavbrott och upptäckte att mobilaccessen också dog samtidigt som allt annat elektriskt.

Humm. Till och med upp till 24 timmar tydligen.

IMG_0063.webp

IMG_0062.webp

Eller som det sades för länge sedan: underskatta inte bandbredden i en lastbil fylld med DVD-skivor. Det är bara latensen som är problematisk.

Starlink lär ju vara ganska tåligt mot lokala störningar annars

Ett ställe jag jobbade på flyttade sitt affärssystem från England till Tyskland. Snabbaste sättet var att chartra ett plan och flyga en kopia på backupen. (sen fick man lägga på delta backuper via nätet också) men att föra över allt via nätet var inte en option.

Tillbaka
Topp