[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Ja, BankId på fil finns inte, var för osäkert. Gäller även andra, som Freja eID (som är bättre på allt, min åsikt).
Dessa Id, körs med app, lämpligen på telefonen.

Vill du vara framtidssäker ett bra tag, så hade jag nog tittat på ett paket med DDR5 minnen istället, då DDR4 är på väg att fasas ut. (sen hur snabbt utfasningen kommer att ske, låter jag vara osagt)
Det går fortfarande fint köpa ddr3 minnen. Jag tror ddr4 kommer leva länge.

Det är väl snarare allt Intel en ska hålla sig borta från om en vill ha lite framtidssäkerhet med tanke på deras dåliga ekonomiska läge och oförmåga till att låts cpu-socklar och annat leva längre än någon generation i taget.

I praktiken spelar det ju ingen roll tror jag. Dator som dator...

Det är väl snarare allt Intel en ska hålla sig borta från om en vill ha lite framtidssäkerhet med tanke på deras dåliga ekonomiska läge och oförmåga till att låts cpu-socklar och annat leva längre än någon generation i taget.

Är mycket möjligt att de kommer att göra det, där av min brasklapp inom parentes ;)

Bortsett från deras ekonomi för tillfället så har inte intel mycket att komma med när det kommer till budget segmentet, där sopar "team red" mattan med dem när det kommer till pris/prestanda. (lite därför jag valde AMD rakt igenom till mitt datorbygge)
Med det sagt så har/hade intel några riktigt bra i3/5/7 som kunde hantera en hel del misshandel innan de kastade in handduken, men för tillfället så är de tyvärr omsprugna...

BankID på fil är bara till att feteglömma, det är (mig veterligen) bara mobilt bankID som fungerar när man använder linux baserade operativ. (Den svenska communityn har gnällt över det här i flera år)

Har du provat med det här, för att få det att fungera?

Misstänker att det är Libre office det handlar om, och har de inte tagit bort möjligheten, så skall det gå att få microsofts "ribbon interface" där, så det går att hitta det man behöver
Tack, ska kolla den länken. Jag är hyfsat teknisk, så jag får nog till det. Det var bara irriterande att det inte fungerade direkt.

Det blir mer och mer vanligt med conditional access på mailen, så då kan man ändå glömma det. Det är visserligen oberoende på om det är windows eller Linux. Om det är jobb mail det handlar om.

Tack, ska kolla den länken. Jag är hyfsat teknisk, så jag får nog till det. Det var bara irriterande att det inte fungerade direkt.

Var tvungen att bråka en del med Google och Gmail för att få det att fungera både med Thunderbird och Geary (deras j-a applösenord, kan ge vem som helst gråa hår i förtid) så jag är ganska luttrad vid det här laget ;)

Det är väl snarare huruvida man alls kommer uppgradera man kan fundera kring. Drar man till med 32GB ram nu direkt känns det rätt osannolikt att man skulle behöva göra några direkta ändringar innan hela plattformen ändå är så gammal att det är dags att överväga att byta allt igen..

Mm, 2x8GB extra kostar 863 spänn. Verkar finns 4 platser också.
Tycker 16 funkar bra men kanske dumt att krångla.

Sen borde man kanske kosta på sig en modern disk..vet inte hur mycket det skiljer. Har en vanlig sata ssd

Det finns motsvarande AMD men då har jag ännu mindre koll.

Kan man anta att en 500kr dyrare ryzen är 500 bättre än ovan?

Hade nog hellre valt detta

Visst, det är dyrare (och kanske t.om över gränsen vad du är villig att spendera) men du är mer framtidssäkrad

https://fydeos.io/ tänker jag på.

Verkar seriöst men förstår inte hur de får in google play lagligt

EDIT. Nej, google play är inte med - men man kan enable dev mode och installera 3rd party store

Senast ändrad:
Ok, fydeos, om man läser manual och går igenom 4 steg och 3 reboots så finns visst Google play. My bad.

Snabb sökning indikerar att det kan ha med cpu och eller gpu att köra.
Det finns flera versioner av fydeos så kanske går om man provar en annan.
Tveksamt om jag orkar. Poängen med Chrome os försvinner lite om det ske mekas och köras i dev mode.

Det är synd man inte kan använda allt gammalt skit. Å andra sidan är det gammalt skit och man kan köpa en beggad xbox för 600 spänn och få ett mycket bättre resultat

Edit. Jag tror det stod att play support är experimental så det var väl ledtråden.

Jag borde tillägga att det finns massor med appar i deras egen store inkl Google apps.
Så det kan vara en bra lösning men inte för zwift och roblox.

Enligt internet har min gamla HP Folio 1020 G1 stöd för TPM 2.0, vilket plötsligt känns relevant när W10 går end of support.

Dock hittar jag ingenstans att aktivera 2.0 under TPM-inställningarna i BIOS?

IMG_1243.webp

Om du just valde enable kan du behöva starta om innan fler val syns.
Nej den var enabled redan. Kollade närmre, jag har 1.2 och modellen har inte firmware för uppgradering till 2.0. Fair enough, har kört på maskinen sedan 2016.

Ny (nästan) dator kommer på posten imorrn med 12:e gen i5 vilket borde hålla ett tag. Men vad gör jag med den gamla? Gör om till Chromebook så dottern kan använda för läxor när hon glömt sin i skolan?

Nej den var enabled redan. Kollade närmre, jag har 1.2 och modellen har inte firmware för uppgradering till 2.0. Fair enough, har kört på maskinen sedan 2016.

Ny (nästan) dator kommer på posten imorrn med 12:e gen i5 vilket borde hålla ett tag. Men vad gör jag med den gamla? Gör om till Chromebook så dottern kan använda för läxor när hon glömt sin i skolan?
Kör Win 11 iso:n genom Rufus och tar bort kravet på TPM är ett alternativ.

1.Ladda ned iso-fil,
2.Skriv den till en sticka med Rufus,
3.Klicka i rutan om att ta bort tpm
4.Sätt stickan i datorn som ska få win11
5.Installera.
Plättlätt
Ok tack. Har inte hållit på med iso-filer sedan mitt första Xbox (ehm) och inte uppdaterat ett os sedan W7 -> W10.. kan man välja att spara W11 som iso direkt från MS i samband med uppgraderingen?

Bara att installera Linux och se glad ut. 🙂

Det finns en parameter man kan ange i en kommandopromt när man kör igång Win11 uppgraderingen för att
skippa kravet på TPM 2.0
Eller är det ett reg hack möjligen.

Ok tack. Har inte hållit på med iso-filer sedan mitt första Xbox (ehm) och inte uppdaterat ett os sedan W7 -> W10.. kan man välja att spara W11 som iso direkt från MS i samband med uppgraderingen?

Ja, eller nej. Tror du måste använda media creator eller vad det kan heta for att skapa en iso.
Inga större svårigheter.

Jag fick det inte att funka på den ännu äldre jag har men om det funkar så är det rätt enkelt vad jag förstår från andra.

Annars är väl chrome os en bra idé.
Jag tror bara inte att man ska räkna med att få igång varken zwift eller roblox utan större insatser.

Just det, det ska gå att lura uppgradering också så du slipper meka med ISO. Jag har inte testat det eftersom datorn används.

Till sist kan man förlänga ett år gratis på olika sätt. Bland annat genom att installera one drive tror jag.

Jag kommer att uppgradera en dator, köra linux på en och sen har jag en laptop jag inte vet vad jag ska göra med.

Kan man köra RAID1 mellan hårddiskar med olika storlekar, och gärna utnyttja överblivet utrymme på den större hårdisken?

Dvs tänkt mig nåt sånt här:
HD1: 3TB
HD2: 8TB

Skapar en 3TB-partition på HD2, och kör RAID1 mellan denna och HD1. Har då ~5TB över på HD2 att lagra annat som jag inte vill/behöver RAID:a.

(Tänkt att sitta i en Synology DS223j om det spelar nån roll.)

Jooo... det gick i alla fall sist jag försökte vilket väl var 20 år sedan. Bara volymerna var lika stora så gick det ju att slå ihop dem. Men det beror förstås på OS och mjukvara.

ok, har ni koll på windows 10 och den senaste utvecklingen?
Ser i windows update att det står att jag inte får updates - men jag får uppdates.
Var det de sista igår eller skojar de lite?

Vad jag förstår så räcker det att logga på onedrive för att få ett år till.

På tal om det så verkar det de stänger ner local account mer och mer i win11. Det vettiga måste vara att skapa separata konto för detta om det nu inte går att undvika windows helt?
Privacy är sin sak men jag vill kunna logga på dator och xbox utan att det eventuellt är vidöppet till email och fan vet vad.
Hur har ni gjort?

Det kanske är större problem om man har hotmail / outlook än om man har gmail? Jag fattar inte riktigt hur det funkar... Jag kanske är helt snett ute men poängen är att jag inte vill bara påloggad med kontot jag använder för privata saker.

ok, har ni koll på windows 10 och den senaste utvecklingen?
Ser i windows update att det står att jag inte får updates - men jag får uppdates.
Var det de sista igår eller skojar de lite?

Vad jag förstår så räcker det att logga på onedrive för att få ett år till.

På tal om det så verkar det de stänger ner local account mer och mer i win11. Det vettiga måste vara att skapa separata konto för detta om det nu inte går att undvika windows helt?
Privacy är sin sak men jag vill kunna logga på dator och xbox utan att det eventuellt är vidöppet till email och fan vet vad.
Hur har ni gjort?

Det kanske är större problem om man har hotmail / outlook än om man har gmail? Jag fattar inte riktigt hur det funkar... Jag kanske är helt snett ute men poängen är att jag inte vill bara påloggad med kontot jag använder för privata saker.

I går gick den sista ordinarie uppdateringen till win 10.

Efter det fick jag tillslut erbjudandet om ett år till.

Det enda du behöver är rätt support pack 22Hx något Samt onlinekonto, inget one drive

I går gick den sista ordinarie uppdateringen till win 10.

Efter det fick jag tillslut erbjudandet om ett år till.

Det enda du behöver är rätt support pack 22Hx något Samt onlinekonto, inget one drive
ok, ja onlinekonto = one drive läste jag det som.

Var fick du erbjudande? På ditt online konto som jag saknar?

Hur har ni gjort?

Visst, det kanske är lite omständigt, men har man kvar installationsmediat för w10, så skulle man kunna göra en ren installation av det med lokalt konto och sen uppgradera till 11. Under förutsättning att datorn klarar av Microsofts kompabilitetskrav...

Alternativt om man har en tidig variant av .iso filen för 11, innan de började med den här skiten, köra från den.

Jag har kör med 11, med lokalt konto och jag gjorde det första alternativet (mest för att w10 var vad jag hade till hands, förutom diverse linux baserade operativ)
Körde dessutom titustechs script (WinUtil) vid installation för att få en så ren installation som möjligt
Har tack o lov inte blivit förpestad med en massa rekommendationer om att skaffa konto, one drive osv.

ok, ja onlinekonto = one drive läste jag det som.

Var fick du erbjudande? På ditt online konto som jag saknar?

Ja, du behöver onlinekonto, men du behöver inte synka data till onedrive, så dina filer kan du behålla lokalt.
På min dator synkar jag med onedrive, men min mammas dator synkar inte.

Erbjudandet kommer i settings -> Windows update, men du måste (nog) vara inloggad online, åtminstone för att aktivera.

Jag hade länge bara att erbjudandet kommer, men efter sista uppdateringen kom det.

Den första (ordinarie) uppdateringen man missar är andra tisdagen I november om man inte har aktiverat extended.

Du kan även kolla här

och framförallt här

om du fortfarande inte får erbjudandet om du uppfyller kraven.

Ja, du behöver onlinekonto, men du behöver inte synka data till onedrive, så dina filer kan du behålla lokalt.
På min dator synkar jag med onedrive, men min mammas dator synkar inte.

Erbjudandet kommer i settings -> Windows update, men du måste (nog) vara inloggad online, åtminstone för att aktivera.

Jag hade länge bara att erbjudandet kommer, men efter sista uppdateringen kom det.

Den första (ordinarie) uppdateringen man missar är andra tisdagen I november om man inte har aktiverat extended.
My bad, det finns ju ett erbjudande där ja. Ok.

Hur funkar det med online konto? Jag har för mig att jag råkat fippla någon gång så jag får in email i nån windows email app. Det vill jag absolut inte. Det borde vara ett mindre problem om man har gmail eftersom ett MS passport inte har access till gmail även om fanskapet heter @gmail.com?

Så länge vi kör win 10 är det nog ett icke problem eftersom jag borde kunna enrolla på ett konto men sen fortsätter att använda andra lokala konto.
Tyvärr verkar det bli svårare och svårare på win11 och på xbox har det helt kört

Visst, det kanske är lite omständigt, men har man kvar installationsmediat för w10, så skulle man kunna göra en ren installation av det med lokalt konto och sen uppgradera till 11. Under förutsättning att datorn klarar av Microsofts kompabilitetskrav...

Alternativt om man har en tidig variant av .iso filen för 11, innan de började med den här skiten, köra från den.

Jag har kör med 11, med lokalt konto och jag gjorde det första alternativet (mest för att w10 var vad jag hade till hands, förutom diverse linux baserade operativ)
Körde dessutom titustechs script (WinUtil) vid installation för att få en så ren installation som möjligt
Har tack o lov inte blivit förpestad med en massa rekommendationer om att skaffa konto, one drive osv.

Det verkar vara kört på så gamla grejor som vi har. Rufus funkar inte. installations iso kan inte hitta diskarna.
Möjligen fungerar inplace upgrade med reg hack. Jag testade bara med annan disk eftersom jag inte orkar förstöra win 10 installationen.

Jag tror jag gett upp. Kommer att uppgradera en dator, hårdvara menar jag och köra linux på en annan. Sen har jag jag en laptop som jag kanske får försöka fixa. Den är nyare men har en xeon.

Tillbaka
Topp