[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Ska man inte multitaska en massa räcker 16 långt. Jag knäcker min jobbdator med 16 men gör sällan av med så mycket hemma när jag spelar.

3050 har jag ingen direkt åsikt om.

Annars är ofta svagheten med såna byggen att ifall du t ex vill förlänga livslängden med ett nytt grafikkort så kan nätagget vara väldigt snålt dimensionerat (precis tillräckligt för ursprunglig spec) eller om det är en märkesdator typ Lenovo osv kan det ibland vara komponenter och placering som inte är exakt standard. men det får du ju avgöra om det är ett sannolikt problem eller inte.
Det är syrran till hennes barn. Jag hade nog inte köpt nåt så dyrt på elgiganten.

När man kollar pris på gpu så finns massor av varianter, de flesta 6G. Är det en billigare bakväxeltrimmad om det står 8G och inget mer?

Suktar efter ny hemmalaptop. Sitter på kraftig laptop via jobb, men vill ha egen för att skapa skarpare linje mellan jobb/fritid. Primär användning är fotohantering/redigering samt CAD till 3D-print. Och så mail, dokument, surf osv. Tänker att skärm är ganska viktigt. Gärna lite bättre grafikprocessor (inte bara integrerad eller vad det brukar kallas) vilket också skulle vara en bonus när man vill spela lite (vilket dock inte är prioritet). Budget sub 10k, gärna mindre. Har inga problem med att köpa begagnat.

Vad ska jag se efter? Hur bedömmer man om en laptop-skärm är bra eller inte?

Edit, tillägg: Nuvarande hemmalaptop är en Lenovo 14" från 2017-någonstans, köpt begagnad för några år sen. i7-7500U, 16Gb ram, ingen dedikerad GPU. Den hänger oftast med ok i bildhantering och CAD, men inte i spel. Men skärmen är trött och tråkig, nog främsta anledningen att jag vill uppgradera.

Senast ändrad:
Suktar efter ny hemmalaptop. Sitter på kraftig laptop via jobb, men vill ha egen för att skapa skarpare linje mellan jobb/fritid. Primär användning är fotohantering/redigering samt CAD till 3D-print. Och så mail, dokument, surf osv. Tänker att skärm är ganska viktigt. Gärna lite bättre grafikprocessor (inte bara integrerad eller vad det brukar kallas) vilket också skulle vara en bonus när man vill spela lite (vilket dock inte är prioritet). Budget sub 10k, gärna mindre. Har inga problem med att köpa begagnat.

Edit, tillägg: Nuvarande hemmalaptop är en Lenovo 14" från 2017-någonstans, köpt begagnad för några år sen. i7-7500U, 16Gb ram, ingen dedikerad GPU. Den hänger oftast med ok i bildhantering och CAD, men inte i spel. Men skärmen är trött och tråkig, nog främsta anledningen att jag vill uppgradera.

Skulle jag köpa en laptop idag och inte hade en separat skärm redan som var OLED så skulle jag kolla på en laptop med OLED-skärm: https://www.prisjakt.nu/search?query=laptop&category=pc:laptops-barbara-datorer&attr_113496=56950

Apple M4 Air väl tveklöst bäst när det gäller prestanda för pengarna?

En del tycker ju annars att oled är fint. Åk till elgiganten eller annan större elektroniklada och titta vetja

OLED känns som framtiden när man väl använder det, men det finns ju för den sakens skull bra LCD:er också. Bara att de flesta laptops man ser har helt usla LCD:er.

Finns rätt många träffar på "OLED eye fatigue" sen också. En bra skärm är en bra skärm oavsett teknik.

En anledning att förorda apple som alltid har minst helt okej skärmar

Men jag instämmer i att Apples laptops med M-processorerna verkar leverera otroligt bra i förhållande till pris, så länge det man ska köra funkar på plattformen.

Finns det några kända problem med (mini-) displayport och gammalt hederligt textläge?

Jag har en hög med datorer som bara har mini-displayport enligt Open Compute DC-SCM senaste rekommendationer (2.1 tror jag). Men får bara bild på skärmen med en gammal kabel mini-displayport till displayport, den kabeln finns inte lägre att köpa. Annan kabel ger ingen bild alls, skärmen bara blinkar till vitt lite emellanåt.

Har provat flera skärmar, kablar och adaptrar från mini-displayport till VGA, HDMI och DVI. Men bara en skärm med gammal kabel ger bild.

Allra helst vill jag använda adapter till VGA att fungera med gamla KVM switchar.

Nej, jag har haft problem med störningar från adaptrar/ för många adaptrar. DP verkar fungera...Har aldrig märkt nåt. Vilka problem mini kan tillföra vet jag inte men utövat adaptrar så gissar jag samma skit.

Edit. Har haft nåt problem med dp från docka till TV. Funkade bara med hdmi direkt från datorn.

Verkar som jag har två adaptrar o en sladd. Kanske kan testa nästa vecka

Senast ändrad:
Har provat flera skärmar, kablar och adaptrar från mini-displayport till VGA, HDMI och DVI. Men bara en skärm med gammal kabel ger bild.
Det handlar mer om enheten som genererar bilden än kabeln. DP är ett eget protokoll men kontakten kan genom handskakning byta till alternativa lägen för VGA eller DVI/HDMI-signaler. Enheten måste själv generera VGA eller DVI/HDMI-signal, ingen konvertering sker. Gissningsvis kan dina DC-SCM-datorer bara generera DP-signal.

Det finns aktiva konverterare mellan DisplayPort och HDMI som brukade vara rätt dyra, men nu finns det för 4-500 kr. Oklart dock hur bra de funkar.

Det handlar mer om enheten som genererar bilden än kabeln. DP är ett eget protokoll men kontakten kan genom handskakning byta till alternativa lägen för VGA eller DVI/HDMI-signaler. Enheten måste själv generera VGA eller DVI/HDMI-signal, ingen konvertering sker. Gissningsvis kan dina DC-SCM-datorer bara generera DP-signal.

Det finns aktiva konverterare mellan DisplayPort och HDMI som brukade vara rätt dyra, men nu finns det för 4-500 kr. Oklart dock hur bra de funkar.

Förmiddagen har ägnats åt att köra runt och köpa adaptrar.

Hittade en adapter mini-dp till VGA hos Clas Olle för 70 kr av deras premiummärke Exibel. Den fungerade perfekt. Så nu ska jag beställa en hög med fler sådana, bara enstaka kvar i butikerna.

Tog äntligen tag i den där surdegen med Windows Update. Efter drygt två timmar med ChatGPT och några ändringar i register-inställningar och annat tror jag att det ska vara löst, så att inte datorn startar om automagiskt i tid och otid, eller får för sig att ladda ned uppdateringar i bakgrunden utan att jag bett om det. Det här borde jag ha gjort för många, många år sen.

Om man har en gammal Windows-version tycker jag inte WindowsUpdate behöver vara igång konstant. Du kan gå till Kontrollpanelen och ändra, <System & Security> eller ditåt. Min version är så gammal att jag kollar manuellt, för uppdateringarna kommer max. en gång i månaden. Avråder också från att uppdatera mer än "nödvändiga", inte "optional".

Jaha.. en månad kvar tills Windows 10 går ur tiden.
Så dags att byta dator här hemma.

Vi behöver en laptop.
Tycker 15,6-skärm är lagom.
Surfar.
Trainerroad.
Zwift.
Jag tänker mig någonstans 6-8000kr.
Är det bara att klicka hem något på kampanj på prisjakt i den summan eller finns det några fallgropar att gå i?

Jaha.. en månad kvar tills Windows 10 går ur tiden.
Så dags att byta dator här hemma.

Vi behöver en laptop.
Tycker 15,6-skärm är lagom.
Surfar.
Trainerroad.
Zwift.
Jag tänker mig någonstans 6-8000kr.
Är det bara att klicka hem något på kampanj på prisjakt i den summan eller finns det några fallgropar att gå i?
Har du testat att lägga in Windows 11 på den du har?

Har du testat att lägga in Windows 11 på den du har?
"Varningsinformationen" som dyker upp från Windows säger att hårdvaran inte är supportad eller något liknande. Går det ignorera?

Edit: Bild.

1758047567220.webp

Edit igen: Tillverkningsdatum verkar vara 2019.

Senast ändrad:
Det är det inte säkert att det går att ignorera. Det krav som gör att min skräpdator inte funkar med w11, är att det saknas ett TPM-chip på CPUn. Det kommer jag inte runt, så jag måste byta CPU och troligtvis även moderkort. 🤷

Det är det inte säkert att det går att ignorera. Det krav som gör att min skräpdator inte funkar med w11, är att det saknas ett TPM-chip på CPUn. Det kommer jag inte runt, så jag måste byta CPU och troligtvis även moderkort. 🤷
Precis, ibland går det inte.
Men man kan ju testa, det kommer även upp varningar som går att ignorera.
TPM kan ha val i BIOS för att välja ett som Windows 11 sväljer.

Det är för all del dags att byta dator ändå.
Vore iofs kul om dottern kunde fortsätta använda den gamla för lite Minecraft/Roblox.

Ett år till ska man kunna får ur den. Sen ska antivirus osv funka till 2028 i vilket fall.

Jag uppgraderar nog en och installerar linux på en. Sen har jag en laptop med xeon eller vad det är. Den är nog kokt.

Extended Security Updates for Windows 10:

For individuals: An enrollment wizard will be available through notifications and in Settings, making it easy to enroll in ESU directly from your personal Windows 10 PC. Through the enrollment wizard, you’ll be able to choose from three options:
Use Windows Backup to sync your settings to the cloud—at no additional cost..
Redeem 1,000 Microsoft Rewards points—at no additional cost..
Pay $30 USD (local pricing may vary

Min stationära, som jag dual bootar Linux och win 10 stöder inte heller win 11 pga TPM.
Jag har en win 11 laptop vid trainern, och en jobbdator jag kan använda. Så jag måste inte ha win 10 på den stationära...
Men vad ska man ha idag Intel eller Amd? Nuvarande cpu och moderkort är ca 8 år gammal, så jag uppgraderar gärna till något hyfsat, som kanske kan leva lika många år.

Jag kommer i så fall köpa
Cpu + kylare
Moderkort
Minne
Psu om nuvarande inter räcker, tror den är på 800 W.

Chassi och SSD får leva vidare.

Min stationära, som jag dual bootar Linux och win 10 stöder inte heller win 11 pga TPM.
Jag har en win 11 laptop vid trainern, och en jobbdator jag kan använda. Så jag måste inte ha win 10 på den stationära...
Men vad ska man ha idag Intel eller Amd? Nuvarande cpu och moderkort är ca 8 år gammal, så jag uppgraderar gärna till något hyfsat, som kanske kan leva lika många år.

Cpu + kylare
Moderkort
Minne

Det ska nog mycket till om PSU:n inte ska räcka.

Jag har ett sånt där ballt nätagg med USB-kontakt till datorn (det fick bra recensioner i övrigt..), och maxbelastar jag ser det ut såhär:
1758055052691.webp

Jag bytte min överklockade i5 i750 mot den här AMD:n (beggad) för typ ett och ett halvt år sen eller nåt. Det känns inte direkt som den svettas oavsett vad jag gör, grafikkortet är flaskhalsen i spel.

Cpu + kylare
Moderkort
Minne

Ungefär något sådant här kör jag med. När jag byggde datorn så var det med budget i åtanke och för att kunna spela något så när moderna spel.

Cpu + kylare
Moderkort
Minne

Ute efter samma men vill helst inte betala mer än runt 5000. Max.
Nån riktig spelrig för 15-25000 blir det inte.

Verkar mest vara komplett som har billigare paket?

Kanske vänta på black Friday?

Jag tog en - vad jag trodde - risk när jag för ett par år sedan hoppade över Windows på speldatorn, och gick över helt på Linux. Det kanske finns något skitgammalt spel i min Steamkatalog som inte stöds, men allt jag har spelat de senaste.. 10? åren har funkat, i alla fall på den stationära. Men det mesta även på Steamdeck.

Jag tog en - vad jag trodde - risk när jag för ett par år sedan hoppade över Windows på speldatorn, och gick över helt på Linux. Det kanske finns något skitgammalt spel i min Steamkatalog som inte stöds, men allt jag har spelat de senaste.. 10? åren har funkat, i alla fall på den stationära. Men det mesta även på Steamdeck.

Det är ju det rationella för mig, att helt enkelt ta bort Windowspartitionen på den stationära. Jag bootar normalt till Linux. Jag spelar aldrig på pc, men har alltid köpt en kraftfull dator (som sen har fått leva många år)...

Fortnite, roblox och minecraft? Åtminstone de två första är problematiskt.

Eventuellt löser någon chromevariant roblox men Fortnite är svårt.

Det är ju det rationella för mig, att helt enkelt ta bort Windowspartitionen på den stationära. Jag bootar normalt till Linux. Jag spelar aldrig på pc, men har alltid köpt en kraftfull dator (som sen har fått leva många år)...
Har precis lagt till Ubuntu på min bärbara dator som inte heller kommer stödja Win 11. Partitionerat just nu men hoppas vänja mig och slippa Windows helt i framtiden. Störningsmoment hittills:
  • Stödjer inte BankID på fil
  • Har inte lyckats få ner min MS outlook-mail till mailklienten (Thunderbird)
  • Något skeptisk till alternativ till Officepaketet. För ordbehandlare är det mest irriterande att inte hitta funktionerna man är van vid från Word och för "Excelersättare" verkar det inte finnas någon som har all funktionalitet.
Men i allmänhet är Linux riktigt smidigt nu för tiden. Känns som man betydligt mera sällan behöver gå in i kommandotolken för att fixa saker.

TPM-chip finns ju lösa till de flesta moderkort, se ex https://www.tomshardware.com/news/where-to-buy-tpm-2.0-for-windows-11 för en liten lista. Sonens dator är 8 år gammal och där köpte jag ett på Webhallen. Min Zwift-burk använde jag Rufus till installationen och tog bort TPM-kravet, gråzon men fungerar.

Gränsen går kanske någonstans vid 8-10 år. Jag testade med vår urgamla men fick olika problem med Rufus. Främst att diskarna inte hittades.
Drog slutsatsen att det är dags att släppa de som har CPU generation 3. (2011-2012)
Kan inte lägga hur mycket tid som helst.

Laptopen är nyare men har en processor som inte stöds alls. Jag vet inte vad det innebär, men kanske värt att testa Rufus.

Har precis lagt till Ubuntu på min bärbara dator som inte heller kommer stödja Win 11. Partitionerat just nu men hoppas vänja mig och slippa Windows helt i framtiden. Störningsmoment hittills:
  • Något skeptisk till alternativ till Officepaketet. För ordbehandlare är det mest irriterande att inte hitta funktionerna man är van vid från Word och för "Excelersättare" verkar det inte finnas någon som har all funktionalitet.
Men i allmänhet är Linux riktigt smidigt nu för tiden. Känns som man betydligt mera sällan behöver gå in i kommandotolken för att fixa saker.

Vad gäller office, så går ju det ju att köra på webben, vilket jag iofs nästan aldrig gör... Men kan tänka mig att göra om jag fimpar win på den stationära.

Just nu betalar jag typ 900 per år för privat office (HUP-licens) men nästa gång jag betalar har de höjt till 1200, och då kommer jag att säga upp den, och bara köra med jobbets office. På web och jobbdator.

Och då minskar behovet för uppgradering ännu mer just nu, och kan skjutas på framtiden. Sen kommer jag nog att uppgradera någon gång för att det är kul 😃

Vad gäller office, så går ju det ju att köra på webben, vilket jag iofs nästan aldrig gör... Men kan tänka mig att göra om jag fimpar win på den stationära.

Just nu betalar jag typ 900 per år för privat office (HUP-licens) men nästa gång jag betalar har de höjt till 1200, och då kommer jag att säga upp den, och bara köra med jobbets office. På web och jobbdator.

Och då minskar behovet för uppgradering ännu mer just nu, och kan skjutas på framtiden. Sen kommer jag nog att uppgradera någon gång för att det är kul 😃
Samma för mig med office på webben: funkar bra men använder det nästan aldrig. Sen gillar jag av någon anledning att ha program tillgängliga offline även om jag i 95% av fallen ändå har datorn uppkopplad.

BankID på fil är bara till att feteglömma, det är (mig veterligen) bara mobilt bankID som fungerar när man använder linux baserade operativ. (Den svenska communityn har gnällt över det här i flera år)

Har du provat med det här, för att få det att fungera?

Misstänker att det är Libre office det handlar om, och har de inte tagit bort möjligheten, så skall det gå att få microsofts "ribbon interface" där, så det går att hitta det man behöver

Tillbaka
Topp