[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Krux!

Min skärm blir vit emellanåt, har installerat om drivrutinerna till grafikkortet och installerat orginal vista för att utesluta att det skulle vara det.

någon som vet något? är en acer travelmate med 17" och amd processor.

drar man ner locket och lyfter upp det igen så försvinner det, men ibland kan man få hålla på ett tag. Detta är med andra ord mycket irriterande och garantin är slut. I övrigt är datorn bra så har ingen lust att köpa en ny...

Köpte en Linsys WRT54GL på inrådan av bland andra herr Larsson och nu funkar det trådlösa klockrent för surf mm. hemma men torrents får jag urusla DL farter på.
Av vad jag har förstått så måste man ange en fast ip adress samt ställa in port forwarding men hur jag än vrider och vänder på det funkar det inte och den säger i olika test som ska kolla port forwarding att det inte forwardas korrekt och nedladdningshastigheterna suger givetvis också jämfört med kabel.
Vi pratar 2-15kb/s på en 8Mbit com hem lina.

Bifogar bilder på mina inställningar, någon som kan komma på vad fanken som spökar? Windows interna brandvägg är tills vidare avstängd så den bör det inte vara.
ipcfg2.jpg ht=412

ipsets1.jpg ht=455

rout2.jpg ht=565

rout.jpg ht=495

vuze.jpg ht=336

vuzeporttest.jpg ht=287

Blir galen på detta. Tycker allt ser rätt ut??

Hej, har ny dator med Vista :-( -är det någon känd vistafeature att det hänger sig några gånger om dagen (utan kontakt med tangentbord/mus) och att den har fel avatar i adressfältet längst upp i IE (tex ebay loggan till http://www.happymtb.org /eurosportstjärnan till ck valhalls hemsida osv osv) ?? :-/ T

> Blir galen på detta. Tycker allt ser rätt ut??
Du använder DHCP men sätter IP-adressen statiskt på datorn? Det får jag inte ihop, det du borde göra är att köra DHCP men se till att din "nedladdningsdator" alltid får samma IP-adress. Det borde finnas i som val i Linksysen, "Address reservation" eller nåt. Finns iaf som val min enkla Netgear. Eller så kör du inte DHCP utan med statiska adresser.
På dina bilder ser jag annars inga konstigheter.
/F

Edit. La till lite

Senast redigerad av en moderator:
*Editar lite*

clnr: Vuze = Azureus. Det har bytt namn. Har följt guiden men tyvärr funkade det ändå inte då någon liten detalj säkerligen ställer till det.

Schreddan: Hittade en tråd om detta. Verkar som att Linksysen med original firmware inte har den inställningen:

http://www.wirelessforums.org/alt-i...-ips-linksys-wrt54g-wireless-router-5434.html

Men om jag väljer 'disable DHCP' i menyn på bild 3 första tråden och sparar inställningarna så tappar jag Internetuppkopplingen?

glitch skrev:
> Men om jag väljer 'disable DHCP' i menyn på bild
> 3 första tråden och sparar inställningarna så
> tappar jag Internetuppkopplingen?
Ok, då ska du inte disabla det, för då kör ju ComHem DHCP för din externa IP-adress.
Hmm , men du kan sätta antalet maximala användare till 1, då får du ju adressen 192.168.1.12 varje gång...men det förutsätter nästan att du bara har en dator. Annars blir det ju trixande varje gång.

eller så är det bara att byta firmware..det finns väl nån Linux-dist för de där Linksysarna har jag för mig. Men det står väl i länkarna.
/F

Nu har jag bytt till Tomato vilket gick sådär. Började med DDR WRT och krashade routern då flashingen sket sig men lyckades sedan rädda den genom tomato. Har nu satt static dhcp på datorn som det ska port forwardas till men det hjälper inte heller så nåt vajsing är det fortfarande någonstans :/

1) Byt till uTorrent :-)

2) Om du inte fått ordning på det de närmaste dagarna så ska jag hjälpa dig. Jag missionerar gärna WRT54GLs lov, speciellt om du kör Tomato.

AVG har tydligen slutat med sin gratisversion och vill ha licensnr (och pengar). Förslag på annat gratis antivirus, tack!

Jaha, tack. Märkte att jag har F-secure gratis från Telia så jag snörde in det så länge. Vi får se hur det sköter sig.

TBone:
Inga. Kanske AppCleaner.. resten finns där. Kolla in automator och alla smågrejer så behöver man inte komplettera speciellt mycket.
Eller är det något speciellt du tänker på?

rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> TBone:
> Inga. Kanske AppCleaner.. resten finns där. Kolla
> in automator och alla smågrejer så behöver man
> inte komplettera speciellt mycket.
> Eller är det något speciellt du tänker på?

Typ en vettig mediaspelare. Sen har jag ingen koll alls på mac os. Det kanske finns untar med, och möjlighet att mounta virtuella diskar direkt via kommadorad odyl.

Sen undrar jag var man hittar knappen för att maximera ett fönster... :-)

virtuella diskar = dubbelklicka. För mer specifika som t.ex. vhd, vmsdk så finns det stöd som är lite sådär. iso och dmg är bara att dubbelklicka så mountas dom.

VLC är väl smidigaste mediaspelaren över lag för dom flesta. Annars har du itunes för mp3
untar ligger med i. Så bara glad och köra. Du kan kolla upp UnRarX, vettigt tillägg.

Sedan har du kringla + shift + 3 eller 4 som är skärmdump respektive skärmklipp. Lägger du in alt där i också så hamnar den i utklipp. Annars på skrivbordet i png.
Dra text till skrivbordet skapar text-filer med innehållet.
Några småsaker som jag använder varje dag.

Jag kör lite Ville-skills för att ni ska förstå enklare.

lan.jpg ht=648

Jag behöver nätverksuttag till flera datorer på övervåningen. Wlan är uteslutet.

T.ex.

4 portar http://www.dustin.se/pd_5010015047.aspx

7 portar http://www.dustin.se/pd_5010013805.aspx

Eller vilken prisvärd switch som helst. Tror inte att märket spelar så stor roll på en liten switch. Flaskhalsen blir ändå din ADSL-lina mot Internet.

Du bör kontrollera att din ADSL burks DHCP-server fixar att dela ut mer än fyra ip-nummer. Har aldrig hört talas om en som inte klarar det, men men.

s skrev:
> T.ex.
>
> 4 portar http://www.dustin.se/pd_5010015047.aspx
>
> 7 portar http://www.dustin.se/pd_5010013805.aspx
>
> Eller vilken prisvärd switch som helst. Tror inte
> att märket spelar så stor roll på en liten
> switch. Flaskhalsen blir ändå din ADSL-lina mot
> Internet.
>
> Du bör kontrollera att din ADSL burks DHCP-server
> fixar att dela ut mer än fyra ip-nummer. Har
> aldrig hört talas om en som inte klarar det, men
> men.

beror ju på om adsl burken är en router, är den inte det så äre ju inte så säkert att det funkar. telia t.ex. tillåter väll bara ett IP?

Jensen skrev:
> beror ju på om adsl burken är en router, är den
> inte det så äre ju inte så säkert att det
> funkar. telia t.ex. tillåter väll bara ett IP?

Eftersom den har fyra utgångar så är det ett rimligt antagande.

s skrev:
> + 0,97 %

Tänk vad lite kompletterande uppgifter kan göra!

Tack för hjälpen.

Förresten, vem har en lång borr? Mina väggar är jättetjocka.

clnr skrev:
> totem, mplayer (i någon form), xbmc. Du kan ju
> redan Plex vid det här laget så kör på XBMC!
>
> totem är väl standard tror jag (kör inte Ubuntu
> utan Linux Mint som baseras på Ubuntu).
>
> XBMC:
> http://www.ubuntu-unleashed.com/2008/11/introducti
> ng-xbmc-media-center-for.html

OK, via den länken kommer man ju till någon sida där man ska ladda ner någonting. Hur gör jag?

Hej
Hur avinstallerar man Norton virusprogram? Vill hellre ha ett annat program men det går ju liksom
inte att installera förrän det andra är borttaget.

Lägg till / ta bort program i XP eller programhanteraren i vista? Eller från nortons mapp i startmenyn. Eller uninstall.exe i nortons programmapp i programs foldern. Eller har du prövat ovanstående? det är ju basic tänker jag.

jansson99: Du fick ju instruktioner på sidan jag länkade till...

Men du kan få dem här också:

Howto Install:
Open System->Administration->Software Sources->Third Party Software
Click on Add
Add the source specific to your version of Ubuntu:

8.04:
deb ppa.launchpad.net/team-xbmc-hardy/ubuntu hardy main
deb-src ppa.launchpad.net/team-xbmc-hardy/ubuntu hardy main

8.10:
deb ppa.launchpad.net/team-xbmc-intrepid/ubuntu intrepid main
deb-src ppa.launchpad.net/team-xbmc-intrepid/ubuntu intrepid main

(Lägg till http:// innan ppa i alla länkar innan. Jag tog bort dem pga Happys formatering)

Du behöver veta vilken version av Ubuntu du kör, 8.04 eller 8.10. (Hardy resp. Intrepid).

Sen installerar du med Synaptic eller via terminalen: sudo apt-get update && apt-get -y install xbmc

Tack för svaren men det funkar alltså inte att bara avvinstallera genom kontrollpanel osv.(basic)
Får svar att vissa filer inte går att ta bort pga att de används.

Tips om hur man kan köra Mac OS X på en HP 530 mottages varmt! Såg att det var en sådan till salu på K&S nyligen men hann inte maila och fråga... Just nu kör jag Ubuntu, men har behov av att kunna köra två Mac-program som inte finns i win- eller Linux-version.

Det var min du såg på K&S, men eftersom det inte var cykelrelaterat (fastän jag ville byta den mot cykelprylar ;-) så modererades den bort.

Det är lite meck, men det går att få in det.
Jag hade tänkt att dokumentera hur jag gjorde men glömde bort det.
Tips är att kolla http://wiki.osx86project.org
Där finns hur mycket information som helst, sedan får man prova sig fram en del och ha en del tur i hårdvaru-konfigurationen för det finns säkert varianter på den även på HP530.

Tillbaka
Topp