[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Sorry, har inte något svar på frågan men ville ha ett inlägg på sidan 42...

Förresten du stänger ner helt, inte bara viloläge?
Är nog rädd att du får lov att 'hacka' in en rad i någon config-fil som körs vid uppstart för att 'mappa' upp mot en annan dator.

NFS är stabilare och bättre, men det ska gå att göra det med Samba med.

fstab är din vän. Jag tänker tvinga dig att använda terminalen. Den är ett kraftfull hjälpmedel och inte alls läskig!

1) Se till att smbfs är installerat:

sudo apt-get install smbfs

2) öppna fstab:

gksu gedit /etc/fstab

Lägg till raden:

//123.456.789.123/shared /shared smbfs username=xxx,password=xxx,auto,user 0 0

där du bytt ut 123.456.789.123 mot din servers IP-adress och shared mot den mapp du vill dela ut. xxx ska vara dit användarnamn resp. lösenord.

3) Spara och stäng filen.

4) Pröva att montera din disk (i terminalfönstret).
sudo mount -a

Disclaimer: Jag har gjort det mesta ur huvudet då jag inte har någon samba att testa mot så det kanske inte är helt korrekt.

Senast redigerad av en moderator:
Det är inte min dator. Jag kör NFS. Men att guida jansson99 till att installera NFS orkar jag inte göra. Tar du den pucken? :)

Tack för tipset med att montera en smbd-share i fstab förresten. Att jag inte tänkt på det tidigare. Gud vad smidigt att komma åt Windowshäcken direkt.

Är det någon som har den där bilden på en microsoft word förpackning.
Lite ironisk med några rappare, skall det väl likna, på bilden.

perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har den där bilden på en
> microsoft word förpackning.
> Lite ironisk med några rappare, skall det väl
> likna, på bilden.

Första sidan på en bildsökning på google, på ms word. =)

ms_word.jpg

Ahhhh, Tack!

Jag hade alldeles för många avancerade ord i min söksträng
"microsoft word package fun rap"
fungerade sådär
nu på sidan 30 utan träff

clnr skrev:
> NFS är stabilare och bättre, men det ska gå att
> göra det med Samba med.
>
> fstab är din vän. Jag tänker tvinga dig att
> använda terminalen. Den är ett kraftfull
> hjälpmedel och inte alls läskig!
>
> 1) Se till att smbfs är installerat:
>
> sudo apt-get install smbfs
>
> 2) öppna fstab:
>
> gksu gedit /etc/fstab
>
> Lägg till raden:
>
> //123.456.789.123/shared /shared smbfs
> username=xxx,password=xxx,auto,user 0 0
>
> där du bytt ut 123.456.789.123 mot din servers
> IP-adress och shared mot den mapp du vill dela ut.
> xxx ska vara dit användarnamn resp. lösenord.
>
> 3) Spara och stäng filen.
>
> 4) Pröva att montera din disk (i
> terminalfönstret).
> sudo mount -a
>
> Disclaimer: Jag har gjort det mesta ur huvudet då
> jag inte har någon samba att testa mot så det
> kanske inte är helt korrekt.

Nähärru! Det gick inte.

mount error: can not change directory into mount target /big

big är katalogen på disken som jag vill mappa

Från eller till?

//123.456.789.123/shared_source /shared_target smbfs username=xxx,password=xxx,auto,user 0 0

katalogen /shared_target måste finnas på klienten. Bör vara tom innan du monterar.

OK, det var lite skillnad.

Jag har skapat en katalog: /home/jocke/big
och lagt till följande rad i fstab: //123.456.7.8/big /home/jocke/big smbfs username=xxx,password=xxx,auto,user 0 0

Jag får följande resultat när jag kör sudo mount -a: mount error 6 = No such device or address Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g.man mount.cifs)

Läste på lite mer och det finns det lite motsägande uppgifter. Prova att byta ut smbfs mot cifs och se om det fungerar bättre.

Hej,

Jag har tröttnat på min gamla långsamma Dell inspiron 5160 och vill ha något med mer resurser. Jag bor norr om stan så jag har nära till de flesta stora handlare, dessutom kan jag tänka mig att handla ifrån nätet.

Jag har inte speciellt höga krav.

2 gig ram
minst 100 gig HD
HDMI
Wide skärm med bra upplösning
15-17''
och en mobil processor som inte kräver en jättefläkt som den jag har nu.
(finns kanske fler)

Pris är max 6000 kr

Är det någon som kan markanden och har ett bra tips?

HP? FS? Dell? ASUS?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=355180

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=326437 (Dock ingen HDMI)

Annars finns DVI, att tänka på är att inte så många datorer klarar av att leverera ljudet över hdmi om du tänkt koppla den till tv.

Skulle kollat på dessa om jag vore dig! Hur har du tänkt använda den? Ska du bara sitta hemma och fulsurfa på happy så kan de ju ev. vara trevligare att välja en 17", men de kommer till kostnad av en lite sämre processor samt i sistnämnda fallet dyrare burk! +500 om man väljer webhallen dvs.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=352668

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=329574

Compaq/HP har bättre finish på sina maskiner och lite roligare design kontra Acer. Skall du kika på en Dell, vänta tills de har något bra erbjudande. Dyker upp titt som tätt eller kika på www.rabattkod.se lr liknande sida.

Mvh
Per

jag var på media markt och såg en Lenovo N500 för 4850 som hade det jag specade och HDMI, men finns det alltså HDMI som inte har ljud? datorn verkade vara den som gav mest för pengarna iaf.

annars var det mest skitdatorer i prisklassen <5000kr

Både jag och nej! HDMI är ju överföring av bild och ljud i digitalform. Hur skall man säga det på ett enkelt sätt, de är inte sammankopplat i datorn. Typ "de sitter ingen kabel som fraktar ljudet från ljudkortet till hdmi utgången dvs den skeppar bara ut bilden.." Säger inte att de är så på just den du kollade på, men kan vara värt att kolla upp så du inte blir besviken!

Lenovo N500 verkade ju rätt sjyst, bra märke också. Kollar man på den via nätet verkar den dock bara ha 1GB ram? Mot de jag specade har den lite slöare processor samt enklare grafik. Dock bättre batteritid..

Den på media market hade 3gig ram och en core duo T3200 enligt skylten brevid. Helt ok att surfa, spela musik/film och ordbehandla på.

Det verkar vara svårt att få något billigare och bättre

För guds skull, se till att dumpa Vista. Efter det kommer vilken dator som helst att funka bra =)
Det skiljer t.ex 900 Mb i skillnad på minnesåtgången att starta firefox under Vista jämfört med Ubuntu och Suse. Och då var ALLT lull-lull avstängt i Vista...

squarepusher skrev:
> Den på media market hade 3gig ram och en core duo
> T3200 enligt skylten brevid. Helt ok att surfa,
> spela musik/film och ordbehandla på.
>
> Det verkar vara svårt att få något billigare
> och bättre

Det låter bra, bara tuta och köra isf tycker jag! =) Som du säger, tror du har svårt
att hitta något billigare med likvärdig prestanda om den gick för 4850:-

nenja skrev:
> Rubriken... Jag... Klarar... Det... Inte....
> Hjälp!

Ledsen om jag klev någon på tårna... jag har som minnes regel att engelska är sär skrivet och svenska oftast ihop skrivet... jag missade på laptop.

;)

Hejsan!

Nätuppkopplingen har blivit grymt slött så jag är rätt övertygad om att jag har dragit på något spyware eller virus. Vilka antivirus och antispyware program rekommenderas till vista?

Tack på förhand och mvh:

squarepusher skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rubriken... Jag... Klarar... Det... Inte....
> > Hjälp!
>
>
> Ledsen om jag klev någon på tårna... jag har
> som minnes regel att engelska är sär skrivet och
> svenska oftast ihop skrivet... jag missade på
> laptop.
>
> ;)

Haha, jag bara fjantar mig. Snyggare nu dock. :)

Om du ska ha den till all round....

Våga slå till på en modern kompakt resurssnål maskin med Linux. Jag har haft diverse datorer med Windows, laptop och stationära, privat och i jobbet. Hemma finns det tre stationära XP-maskiner som jag byggt ihop och installerat på egen hand. Men den maskin jag spenderar mest tid med (efter jobbdatorn då men det får jag ju betalt för) är min Asus Eee PC med Ubuntu Linux. Snyggt GUI, fungerande uppdateringar och (gratis) uppgraderingar. Stabilt. Känns rätt. Jag dumpar WinXP på stationära datorn så snart jag hittar ett vettigt videoredigeringsprogram.

Men om du ska ha HDMI så kanske du vill ha videoredigering, och en processor som orkar dra runt högupplöst material.

om man vill ha HDMI, och dessutom ska kosta runt 6tusen kan ni ju lika gärna rekommendera en brödrost som en Mac...

Köpte en Lenovo 10" burk i veckan, är helt ok, hyffsat snabb, bra batteritid och snyggast i klassen.

Jag är beredd att hålla med kapten här ovan, Mac är sällan billigt. Att den inte skulle fixa HDMI men det finns andra som "fixar hdmi utan ljud" är ju ett roligt konstaterande dock när de båda är samma sak. Men kan man bara leva med att ha en extra sladd för ljudet är ju DVI inget problem.. :)

Köp min MacBook vetja, så kan jag köpa en tablet PC... :)

Tjenare,

helt enkelt som ämnet säger, ska man köpa in iWorks eller office for mac till datorn?

Använder datorn främst för e-post, nätet och musik, men man är ju smått handikappad utan något "paket" för att ta hand om allt annat

/Carl

Tillbaka
Topp