[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag hade det problemet när jag hade en annan wacom-penna för nära plattan: muspekar fick helt fnatt och det var stört omöjligt att träffa rätt.

hmm. det kommer o går typ. kanske bara räcker att försiktigt ta av Skyddet på plattan o torka av med en microfiberduk eller liknande..

Jag känner igen problemet Morfum, dock från en Compaq härstammande från urtiden, och med en sån där liten styrkula nere till höger om skärmen. Det var rena rouletten att försöka pricka rätt!
Tyvärr fick jag aldrig ordning på det, men gamla smutsavlagringar kanske kan ha nåt med saken att göra..

Idag dök det upp en ny symbol på min iPhone som jag inte har sett tidigare. En liten rund ring där Edge-symbolen brukar vara.

iphone.jpg ht=24

Vad betyder den? Ja, att jag inte har Edge-hastighet hajjar jag.

Jag har 2 datorer hemma, har fått bägge gratis, men nu behöver en uppgraderas.

1. P4 2.8 GHZ 1GB RAM. Funkar till allt jag behöver
2. P4 2 GHz 500 kB RAM. Seg som attan. Allt utom minne, chassi och processor har bytts under åren. (moderkort, diskar, transformator, grafikkort osv)

Hur gör jag för att få ut mesta möjliga ur mina slantar? Ska 2:an få nytt RAM eller ska jag köpa en annan burk? Beganat, nytt eller vad? Jag kan inte tänka mig att betala över 4000:-, helst under 2000:- Hur är det nu för tiden, lönar det sig att bygga ihop nåt av delar eller?

Octagon skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har 2 datorer hemma, har fått bägge gratis,
> men nu behöver en uppgraderas.
>
> 1. P4 2.8 GHZ 1GB RAM. Funkar till allt jag
> behöver
> 2. P4 2 GHz 500 kB RAM. Seg som attan. Allt utom
> minne, chassi och processor har bytts under åren.
> (moderkort, diskar, transformator, grafikkort
> osv)
>
> Hur gör jag för att få ut mesta möjliga ur
> mina slantar? Ska 2:an få nytt RAM eller ska jag
> köpa en annan burk? Beganat, nytt eller vad? Jag
> kan inte tänka mig att betala över 4000:-, helst
> under 2000:- Hur är det nu för tiden, lönar det
> sig att bygga ihop nåt av delar eller?

Vad ska du ha dom till? Vill du få ut mesta möjliga av dina slantar så ska de ju optimeras efter användningsområde.
För allmänt bruk skulle jag tveka till att uppgradera datorerna bortsett från 512MB extra i dator 2. Formatera hårddiskarna och installera XP från scratch på båda datorerna, det gör underverk.

Octagon skrev:
> 1. P4 2.8 GHZ 1GB RAM.

> 2. P4 2 GHz 500 kB RAM.
>
> Hur gör jag för att få ut mesta möjliga ur
> mina slantar?

Prova detta ett tag på den sega datorn för att se om du trivs.
http://www.ubuntu.com/
Utan att ge sig in i "linux vs windows"-debatten så kan man iaf konstatera att linux generellt är betydligt mindre prestandakrävande än windows.

Vad jag gör med datoterna... Surfar, kör fjärrskrivbord, skypar och förvarar samt redigerar mina bilder. Mest sånt. Inget speciellt krävande. Bildmojsandet går bra på den snabbare datorn, men så har kameran bara 6 Mpix eller nåt i den stilen.

Ubuntu har jag testat, men det var nog en 4 år sen. Riktigt bra, men jag var tvungen at överge det eftersom det inte gick att köra Garmins GPS-program. Har funderat på att kanske stoppa in det i gammeldatorn... vi får se.

Jag får kaske testa att stoppa i mer minne och ominstallera XP. Ominstallation gör inte alltid saker bättre, när datorn laddat ner alla uppdateringar brukar det vara samma skit igen, men nu var det många år sen jag ominstallerade. Urk, tråkgöra.

En fråga bara, vad kostar en bra ny dator utan skärm? Inte en spelmaskin, utan en som klarar vardagsanvändning och inte pajar på en gång.

Octagon skrev:
...
> En fråga bara, vad kostar en bra ny dator utan
> skärm? Inte en spelmaskin, utan en som klarar
> vardagsanvändning och inte pajar på en gång.

En MacMini kostar knappt 7000.

Hej där alla datorkunniga! Vad är felet när man klickar på en pdflänk så "låser" sig internet.
Enda jag kan göra är logga ur och starta upp på nytt. Mycket irriterande när man inte vet/begriper
vad man ska göra. HJÄÄLP!

Då anar du inte hur störda vi blir när du låser internet...

Mer allvarligt, det kan vara något strul med autouppdatering av Adobe Acrobat Reader (el.dyl.) som kickar igång när du öppnar en pdf, hade problem med det själv

Jag har problem med samma sak. Måste spara ned pdf filen och öppna den därifrån. Annars kickar adobe in och försöker öppna den och datorn hänger sig.

Någon som vet hur man får IE att låta bli att använda adobe reader? PDF filer är INTE associerade med adobe så de öppnas korrekt om man dubbelklickar på filen. IE vägrar dock fatta detta, hur gör man?

Det finns ett plugin om du använder Firefox som ger dig en fråga när du klickar på en PDF-fil om du vill öppna filen internt i webbläsaren, externt i Adobe reader, eller ladda ner filen.
Förövrigt tycker jag att firefox funkar sämre ihop med Adobes plugin än internet explorer. Men öppnar du filen externt i direkt i Adobe reader får du sällan problem även i firefox.

Senast redigerad av en moderator:
MangeO skrev:
> Byt ut Adobes pdf-läsare mot någonting annat.
> Foxit pdf, kanske. Adobe är bloatware.

+1

s skrev:
> Utskrifter? En gammal skokartong.

Oj, förlåt. Det är inte lätt att uttrycka sig så att alla förstår. Jag har redan en jättefin skokartong. Jag tänkte mera på ett program där man kan placera bilderna med olika mallar för utskrift på t ex ett A4. Det följer ibland med ett sånt program med kameror men det jag har är ganska otympligt att använda.

En annan fråga: Håller på med att försöka nedgradera laptopen till XP från det hopplösa Vista. Problemet är att installationsprogrammet inte hittar hårddisken eftersom det är en SATA-disk (eller nåt). Den hittar inte heller diskettstationen (USB-enhet) om man trycker F6 och ska lägga till drivrutinen från diskett. Det går ju att rigga en egen installationskiva till XP men var på den lägger man då drivrutinerna till hårddisken för att göra F6-varianten?

sjooons skrev:
> MangeO skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byt ut Adobes pdf-läsare mot någonting annat.
> > Foxit pdf, kanske. Adobe är bloatware.
>
>
> +1

Nja, en halvsanning. Reader är skit men Adobe Acrobat som fullt program är riktigt bra. Om man inte inräknar kostnaden för anskaffning.

Jag har köpt Air Sharing till min iPhone för att flytta över PDF-filer från iMac:en.
Problemet är att när jag gör enligt anvisningarna, dvs;
AirPort: På
Öppnar Air Sharing i iPhone'n
Öppna Finder >Gå >Anslut till server och anger Air Sharing's IP-adress, så står det och tuggar en stund och sedan säger datorn att "Det gick inte att ansluta till servern eftersom den inte hittades på nätverket. Försök igen senare eller försök med en annan URL".

Vad gör jag för fel?

Spinner vidare...

Jag har klickat på AirPort symbolen >Skapa Nätverk. Sen har jag valt detta nätverk under Wi-Fi-inställningarna i iPhonen.
När jag gör en ping-kontroll i "Terminal" på datorn så får jag fram att enheterna inte pratar med varandra.

Vad gör man då?

Nullsession skrev:
> Hepp, guide och allt:

Kanoners! Tackar för det!

Jag har ett problem:
Kör Mac OSx, när jag kör windows genom parallels så verkar kortkommandona vara aktiverade så att så fort jag trycker på vissa bokstavstangenter så sätter nåt skit igång - utforskaren, kör etc.
Hur tar man bort detta?

Frolicc skrev:
> Jag har problem med samma sak. Måste spara ned
> pdf filen och öppna den därifrån. Annars kickar
> adobe in och försöker öppna den och datorn
> hänger sig.
>
> Någon som vet hur man får IE att låta bli att
> använda adobe reader? PDF filer är INTE
> associerade med adobe så de öppnas korrekt om
> man dubbelklickar på filen. IE vägrar dock fatta
> detta, hur gör man?

Öppna Reader, Edit->Preferences->Internet, bocka ur 'Display PDF in browser'

/G

Jag loggar in på en linuxburk från en annan linuxburk för att installera Skype. Får då detta felmeddelande:

Screenshot.png ht=544

Jag hajjar ungefär vad det innebär, men vet inte varför det blir så eller hur jag ska åtgärda det.

Skön feature. Vem vill logga in lokalt på alla maskiner för att installera något?

Vad blir det för fel om du öppnar en terminal, loggar in på den andra maskinen och installerar där?:

linuxburk$ ssh -X annanlinuxburk
annanlinuxburk$ sudo rpm -Uvh /home/jocke/Downloads/skype-2.0.0.72.fc5.i586.rpm

Jag har ett problem med mitt nätverk som hoppas någon kan hjälpa mig med. Allt har fungerat bra tills häromdagen när jag skulle kopiera lite filer till min nas. Jag inte åt den från den stationära datorn, från laptopen går det bra.

Problemet är alltså att jag inte får upp något i "visa datorer i arbetsgruppen". Det går att pinga nas:en från datorn och det går att pinga datorn från laptopen. Det går dock bara att pinga med ipnummret och inte datornamnet. Dock går det att pinga nas:en med dess namn.

Det jag kommer på att jag gjort på senaste tiden är att installera en ny version av nod32, kan det ställa till det?

Någon som är Tarzan på Office? Vill göra nån slags koppling eller makro som klistrar in innehållet i vissa xl-celler på förutbestämda platser i ett worddokument.

Om det hjälper: andra googleträffen: (otestat, eftersom jag varken kör office eller windows...)

"Hi, Not sure if this is what you are after and I am working in Exl 2003 but,

You can copy the value in the cell in excel and paste it into word, you can't write the cell reference directly e.g Sheets1("$A$5") . Then in my version there is a small 'paste options' icon . Clicking this gives you a drop down list where you can select 'keep source formatting and link to Excel'
If the cell in excel is changed , the value in word can be manually updated by right clicking on the field and selecting 'update link'"

Jag ska hjälpa kompisen Hans med hans telia E-post. En dator med XP och Outlook Express samt en dator med Vista och Windows mail.

Är det någon som vet om IMAP funkar till Telias mailkonton och om så är fallet, vilka inställningar skall användas?

MagnusA skrev:
> IMAP vet jag inte vad det är, men här finns
> inställningar för Telias mailkonton http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/saker_epost.page

Där har jag varit och kollat men inte hittat vad jag söker. IMAP är protokollet för hur E-posten lagras och behandlas på mailservern. Den där guiden behandlar POP3 som är ett annat protokoll.

Tack ändå.

Någon som är bra på FileZilla? Jag gör min hemsida i FrontPage 2003, tidigare kunde jag publicera med hjälp av FP extensions men nu har mitt webhotell slutat supporta det och rekomenderar mig att publicera via FTP med hjälp av FileZilla. Jag har gjort detta några gånger men har inte fattat hur man bara publicerar uppdateringar istället för hela hemsidan inkl alla bilder etc varje gång. Finns det någon form av jämförelse mellan den lokala sidan i datorn och den på webhotellet och tala om för FileZilla att bara publicera sidor som är nyare än på webhotellet? Tack på förhand.

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> IMAP är protokollet för hur E-posten
> lagras och behandlas på mailservern.

Det är väll ingen risk att någon tror på det DU skriver i datafrågetråden, men för säkerhetsskull går jag ändå in och besserwissar mig lite. =D

IMAP är ett protokoll som används i kommunikationen mellan mejl-server och mejl-klient. Servern bestämmer själv hur den vill lagra och behandla mejlen.

Min sambo använder Windows Live Mail och har lite problem. Det är nämligen så att en felaktig e-postadress står som default avsändare. När hon skriver eller svarar på mail måste hon, i en rullista uppe till höger, välja sin korrekta adress. Glömmer hon detta kommer inte mottagaren att kunna svara på hennes mail.

Det finns alltså två adresser knutna till Windows Live Mail, varav en är felaktig (felstavad) och satt som default. Hon vet inte hur den dykt upp och inte heller hur hon får bort den. Har letat överallt men inte lyckats hitta var man i programmet man administrerar detta.

Min beskrivning är inte den bästa eftersom jag själv inte använder WLM men någon kanske kan hitta lösningen ändå.

Tack på förhand

/Skuggan

Ja visst.
Gå in för att skriva ett nytt mail, klicka i listan där man väljer vilken adress som ska skickas ifrån och välj där "Lägg till en e-post adress". Då får du alternativ för vilka mailadress som ska finnas med i den listan, och vilken som ska vara standard.

Jag har inget "lägg till en e-postadress" som alternativ, fast så har jag redan 5 olika konton konfigurerade, om det har med det att göra.
Vad jag skulle vilja kalla "rätt sätt" att göra det på är dock följande:
I Windows Live Mail, välj "Konton.." i menyn "Verktyg"
Välj det kontot som har rätt adress, och klicka på "Ange som standard" och sen är det färdigt. Jag förutsätter då att alla befintliga konton är rätt konfigurerade, alternativet är annars att ta bort det felaktiga, (icke fungerande dubblett, exempelvis) alternativt rätta till icke fungerande konfigurationer.
B!

Nu verkar det vara fixat och klart. Vet dock inte vilket av ovanstående tips som hon slutligen använde, så jag får tacka er båda lika mycket.

Tack!

Jag har en USB-adapter för micro sd kort. När jag kör in den i burken med med mitt gamla 2 GB kort funkar det fint, men inte med detta nya 8 GB som följde med nya mobilen, Nokia 5800.

När jag kopplar mobilen (med 8 GB minneskort i) via USB så ser jag luren och minneskortet i burken men när jag försöker kopiera över mina gamla sköna Roxy Music MP3or så går det dåligt. Vissa filer går bra, medan de flesta nekas inträde till kortet.

Vad gör jag för fel?

Jag sitter i Ubuntu och försöker koppla upp mig mot universitetet med hjälp av klienten för terminalserver.

Innan jag prickade in rätt domän på rätt plats osv. var det lite knackigt att komma igång, men när bitarna väl föll på plats kickade det hela igång och jag kunde koppla upp mig mot institutionen.

Dock råkade jag klicka på fel kryss och stängde sessionen snarare än programmet jag körde i sessionen, och hamnade på Ubuntus skrivbord igen. När jag sen försöker att återansluta till terminalen med samma inloggningsuppgifter får jag följande felmeddelande.

"Autoselect keyboard map sv disconnect: Internal licensing error."

Ahh! Tangentbordsmappningen kruppar upp, tänkte jag, och ändrar mappningen till "sv".

får då följande felmeddelande.
"disconect: Internal licensing error."

Någon som har några tips eller idéer?

Prova först att döda eventuella skräpprocesser från tidigare start:

ps aux | grep rdesktop

identifiera processernas pid och kör, ersätt <pid> med de riktiga numren

kill -9 <pid>

starta sen remote desktop från ett terminalfönster för att se om något skrivs där, t.ex:
byt ut din user storlek och ipadress till det som passar

rdesktop -k sv -u dag -a 16 -T "Windooze XP Win" -g 1500x1000 192.168.2.195:3389

Se om du får några andra felutskrifter

Tillbaka
Topp