[OT] Datafrågor - En samlingstråd

hur hittar jag ipadressen till servern, jag har bara fått ett namn: ts08.dis.uu.se?

kommandot:
rdesktop -k sv -u eral8443 -T ts08 -g 80% ts08.dis.uu.se

ger felmeddelandet:
disconnect: Internal licensing error.

nslookup ts08.dis.uu.se

ger:
Name: ts08.dis.uu.se
Address: 130.238.174.201

Senast redigerad av en moderator:
vad står ns för i det här sammanhanget?

rdesktop -k sv -u UU-LOCAL\eral8443 -T ts08 -g 80% 130.238.174.201

ger dock samma
disconnect: Internal licensing error.

härko skrev:
-------------------------------------------------------
> hur hittar jag ipadressen till servern, jag har
> bara fått ett namn: ts08.dis.uu.se?

Sorry, jag använde ip, går lika bra med namnet
> kommandot:
> rdesktop -k sv -u eral8443 -T ts08 -g 80%
> ts08.dis.uu.se
>

rdesktop -k sv -u eral8443 -T ts08 -g 1024x768 ts08.dis.uu.se

Ska fungera

> ger felmeddelandet:
> disconnect: Internal licensing error.

Aha, givetsvis, för många klienter är redan anslutna till Windooze servern, skolan måste betala mer pengar till M$ för att fler skall kunna jobba samtidigt.

Prova igen vid ett annat tillfälle, eller ring IT på skolan.

SuperApe skrev:
> Jag har en USB-adapter för micro sd kort. När
> jag kör in den i burken med med mitt gamla 2 GB
> kort funkar det fint, men inte med detta nya 8 GB
> som följde med nya mobilen, Nokia 5800.
>
> När jag kopplar mobilen (med 8 GB minneskort i)
> via USB så ser jag luren och minneskortet i
> burken men när jag försöker kopiera över mina
> gamla sköna Roxy Music MP3or så går det
> dåligt. Vissa filer går bra, medan de flesta
> nekas inträde till kortet.
>
> Vad gör jag för fel?
Är du säker på att det nya kortet är "vanlig" micro sd och inte någon högkapacitetsvariant (märkt "sd hc") eller liknande? Det kan behövas andra drivrutiner för USB-läsaren om det är så. Eller en annan USB-adapter.

Att du får problem när du kopplar in telefonen med sladd kan bero på massor av saker, ofta verkar tillverkaren stoppa olika överföringar av okänd anledning. Jag kan t.ex. inte ladda ner kartan från min gps till datorn via sladd men om jag stoppar sd-kortet i en usb-läsare så får jag full kontroll.

zapiens skrev:
> > ger felmeddelandet:
> > disconnect: Internal licensing error.
>
> Aha, givetsvis, för många klienter är redan
> anslutna till Windooze servern, skolan måste
> betala mer pengar till M$ för att fler skall
> kunna jobba samtidigt.
>
> Prova igen vid ett annat tillfälle, eller ring IT
> på skolan.

Kan man inte få det meddelandet när man har ogiltlig klient-version. Säg t.ex. om dom gått över till nyaste versionen av terminal services?

Samt på xp och vista maskiner kan man få det meddelandet efter man varit uppkopplad mot andra servrar och man får in och rota lite i registret.

Finns många scenarion som gäller både klient och server för det meddelandet

rejser skrev:
> zapiens skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > ger felmeddelandet:
> > > disconnect: Internal licensing error.
> >
> > Aha, givetsvis, för många klienter är redan
> > anslutna till Windooze servern, skolan måste
> > betala mer pengar till M$ för att fler skall
> > kunna jobba samtidigt.
> >
> > Prova igen vid ett annat tillfälle, eller ring
> IT
> > på skolan.
>
> Kan man inte få det meddelandet när man har
> ogiltlig klient-version. Säg t.ex. om dom gått
> över till nyaste versionen av terminal services?
>

Klienten kan knappast vara ogiltig (om inte M$) hittat på npåt nytt men det tror jag inte. rdesktop är ett open source projekt som inte håller på med licens trams.

> Finns många scenarion som gäller både klient
> och server för det meddelandet

Det finns det alltid ;-) jag tog bara det mest troliga.

Som rejser är inne på...
de har tydligen bytt/uppgraderat servrarna helt nyligen och hade även de identifierat det här problemet, logga in en gång, därefter stendött. Någon var satt att lösa det, så inom ett par dagar ska det vara uppe och snurra igen.

zapiens.
windows server kräver en licensiering och godkännande av protokoll-version och en "licens". Den licensen är dock någon form av versions-godkännande gentemot servern om jag fattat saken rätt. Och den tror jag sätts oavsett linux-klient eller icke för terminal services släpper inte in klienten annars. Och det kan skruva på sig ibland.
Alltså ingen licens, knappa in din produkt-nyckel och datum här. Ni får vara 14 st.

Hur linux-klienten reagerar på detta kan jag dock inte svara på då jag aldrig haft problemet.

Hej!
Jag fick ny dator idag men den beter sig konstigt...
Kvittar vilken film jag än öppnar så får jag bara en svart bild i vilket program sme hellst. Jag kan höra ljudet från filmen men ingen bild :/
vad göra?

ja vlc och i vlc när jag klickar på "video" i menyn sen "skärmbild" kommer videon upp i ca 2 sekunder sen försvinner den.... mystikst...

är det en laptop kan den göra så om den tror att den ska visa video på annan skärm. hade en som betedde sig så fastän jag aldrig hade haft skärm kopplad. brukar vara fn + knapp som ser ut som |O|
på någon blå text. inte ovanligt på typ kanske f5, f6 eller f7 tangent där runtomkring

Jag har en sån där ny platt tv med någon fin ingång (HDMI?). Vad behöver jag för utrustning för att visa datorskärmen på tv:n? Datorskärmen är för liten när lillkillen ska kolla på traktorfilmer.

Fast...

" * Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha * "

... du kanske behöver en VGA till HDMI-adapter.

=D

oxr skrev:
> Jag tror inte jag har DVI-utgång från datorn.
> Ser ut att bara vara USB och VGA, eller är det
> något jag missat?

Jag mitt senaste inlägg...

Det finns, men det är hyfsat komplicerade boxar. Gissar att det kanske är billigare med nytt grafikkort.

Funkar att kolla filmer på internet med fast inte på datorn...

vaFAAAAAANNNN är det för fel :S Köpte ny dator just för att redigera film med :/

oxr skrev:
> Jag har en sån där ny platt tv med någon fin
> ingång (HDMI?). Vad behöver jag för utrustning
> för att visa datorskärmen på tv:n?
> Datorskärmen är för liten när lillkillen ska
> kolla på traktorfilmer.

Kolla om Du har VGA-ingång på den nya fina TV:n, vilket inte är helt ovanligt. Då funkar det med en vanlig VGA-kabel (skärmsladd) och en audiokabel med 3,5 mm hanar i båda ändar.

Kan du inte läxa upp trådskaparna och deras rubriksättning istället för att komma här med självklarheter.

=D

Inte helt trivialt det heller. Behövs en box där med eller om man är händig och fipplar liiite med grafikkortet så: http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

EDIT: Synkar tydligen lite olika plus att datorn ger progressive scan medans scart är interlaced.

Det kan inte vara så att det är skärmen som inte är "HDCP compliant"? Med HDMI kan ju denna "säkerhetsstandard" checkas. If not = ingen video visas. Prova med vanlig VGA om det går.

Vild gissning, men om du har grafikkortet inställt på att visa klon/extended så kan det spöka sådär.
Jag kör iof alla mina diskfilmer (mkv och allt annat roligt) direkt i mediaplayern med ffdshow-tryout och fysiska BluRay samt HD-DVD-filmer i power-dvd. Kolla i egenskaper för kortet om du kan fippla med extended skärm...är den på vill den visa videon i extendedfönstret.
Kan kanske vara samma sak med VLC.

Provade med att byta till vanlig VGA sladd men inget hände :S:S WTF hatar detta skiten! har man köpt dator för många tusen och så ska man inte ens kunna se film på skiten!!!!!

Codec saken gjorde ingen nytta alls... Ja blir galen snart. Tänkte om det kunde vatt fel upplösning så ja testade ALLA upplösningar men inget hände.
vad göra nu?

Surfa till ATI och kika om de har någon nyare driver.

Flippad_unge skrev:
> ATI

Alla dessa bokmärken

Man samlar ju på sig massa bokmärken men dom ligger ju bara lokala datorer. Men ofta när man lånar nån dator så hittar man ju nåt intressant. Och då vill man ju enkelt kunna spara sina URLer.

Ett sätt är ju att öppna sin webmail och maila URLen åt sig men det är ju lite bökigt.

Enklast vore ju en websida med länkarna (webbokmärken) med en tillhörande applikation som man kan ha på sin mest använda dator som snyggt å prydligt läser bokmärkena från nätet istället för lokal disk.

Nån som känner till nån sån liten websida/appl?

Stalle

Tillbaka
Topp