[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Kung Stalle skrev:
> Enklast vore ju en websida med länkarna (webbokmärken)

http://delicious.com/ är en bra sådan webbaserad, det går även att lägga in någon lokal komponent som gör att man kan bookmarka från explorern direkt till Delicious.

> med en tillhörande applikation

Vet inte om deras plugin jobbar åt båda hållen, men det hade ju varit smart isåfall.

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla dessa bokmärken
>
>
> Nån som känner till nån sån liten
> websida/appl?
>
> Stalle

Xmarks är bajset för dig!

http://www.xmarks.com/about/features/bookmark_sync

Synkar bokmärken mellan Firefox, Internet explorer, Safari och på nätet.

Edit: ... och på nätet.

Senast redigerad av en moderator:
Öhhh här mergar man trådar utan att säga till :(
Löst mitt skärmproblem nu iaf :D Visade sig att jag hade installerat en version av vlc och windows media player som INTE va för vista ;) dum man kan vara ja ber om ursäkt :)

den minsta wacom intuos, 3 eller 4. kör på A5 eller A6 istället för bamboo. den är inte så kul att jobba med.
oj, såg inte din prisanvisning. köp bamboo. bästa för dom pengarna. med plattorna är det otroligt viktigt( iaf för mig ) att dom känns bra att hålla i. gedigna och lite lyxiga.

okok sounds najs, tänkte lägga pristaket lite lågt med tanke på att jag hittils ritat allt för hand och tänkte ha nåt linanade det här bara för att underlätta färgläggningen.

Dock är det redigt kul kan det bli o köpa nått dyrare och då, bättre ?

Det är stor skillnad på budgetmodellen Bamboo och den dyrare Intuos4 i både känsla och funktioner så är du seriös i ditt målande så kan det vara värt att kika närmare på den bättre. Skillnaden i pris är också stor men har man testat så förstår man varför.

Har du tajt budget så är det kanske inte så mycket att göra åt men har du råd och tycker att det är värt det så kommer du ha mycket större glädje av en Intuos4. Men som sagt det hänger på hur ditt användande kommer se ut.

Jag köpte själv en Intuos4 i storlek medium för en dryg månad sen och den är en fröjd att arbeta med i t.ex. Photoshop. Hade tidigare en enklare Wacomplatta i storlek A6 (föregångaren till Bamboo) och det var som en pånyttfödelse att använda Intuos4 :)

EDIT: Hmm...låter nästan som jag totaldissar Bamboo men så är inte fallet. Den är mycket bra för sitt pris men som med allt annat... ju mer du betalar desto bättre blir det (oftast iaf) ;) Men om det är värt det för dig vet bara du.

Har till slut lyckats identifiera mitt Netgear WN111 USB nätverkskort som boven i dramat. Så fort man ska föra över större saker så hänger den sig så får man dra ur och koppla in igen. Torrents men även file attachment på hotmail låser den illa kvickt. Trodde först det var routern men anslöt med en laptop och pingade den under tiden och den gick inte ner utan det var nätverkskort till det trådlösa som kajkade ur.
Så nu ska skiten bytas. Behöver något tokstabilt som klarar av många anslutningar och höga hastigheter.

Några tips?

/C

Vet inte vad du menar med många anslutningar och höga hastigheter men jag kör 802.11g. Har ett Dlink och ett Linksys PCI-kort (om det var det du ville ha?) i båda mina stationära. Båda fungerar.

Hade nån frågat mig för något år sedan hade jag rekommenderat Linksys, men jag har haft strul med deras router och en brygga medan Dlink-grejerna har fungerat klanderfritt. De har nog skärpt till sig. Jag säger kör på ett nytt Dlinkkort.

Ett med extern antenn på kabel är att föredra. Ofta sitter pci-platserna lite dumt till ur antwennsyfte bakom hela metallburken. En usb dongel med kabel så man kan hitta den ultimata mottagarplatsen är många gånger en bra lösning.

/Jerka

Kapar/lånar tråden en smula. Om man lägger till kraven att det skall fungera bra under Linux (gärna kernel 2.4) samt att jag vill använda kortet som en "access point" (dvs min burk skall agera router), finns det några PCI-kort - gärna med extern antenn - som rekommenderas (eller bör undvikas)?

evo skrev:
> Vet inte vad du menar med många anslutningar och
> höga hastigheter men jag kör 802.11g.

T.ex. om man kör torrents så blir det ju en jäkla massa anslutningar då det skickas småfragment och tas emot småfragment av data till höger och vänster. Dvs. nätverkskortet ligger och skickar och tar emot konstant och då lägger det ner. Surfar man t.ex. bara där man bara laddar in en sida åt gången så är det oftast inga problem.

rekrej: Har du några konkreta tips på produkter? Det jag har nu sitter ju på kabel men det spelar ingen roll. Det är heller inte mottagningen som verkar vara problemet, den är full hela tiden utan så fort man drar igång t.ex. torrents så låser det sig. Stänger jag av torrentklienten och drar ut och stoppar in donglen igen så funkar det tills det att jag startar torrentarna. Detta händer också i vissa andra sammanhang, t.ex. när man ska attacha i hotmail men torrents är det enklaste och snabbaste sättet att krascha nätverkskortet :)

Utan erfarenhet av just trådlösa kort så skulle jag satsa på kort med kretsar från Linksys, 3COM eller Intel. Mina erfarenheter från vanliga nätverkskort är att Intel och digital var helt klart bäst med 3COM strax efter. Digital-kort lär du inte hitta numer (men deras korttillverkning köptes av Intel) så satsa på kända tillverkare. Linksys ägs ju av Cisco, så där lär det finnas en hel del kompetens. Linksys routrar/accesspunkter gillas ju av många och stöd finns ju hos FOS-rörelsen.

pers skrev:
> Jag vill också kapa tråden!
>
> Vilken router ska man köpa när man ledsnat på
> att zyxel-routern kopplar ner hela tiden :(

Jag tröttnade på min Linksys och köpte Dlink. Happy since, än så länge.

glitch, OK. Nätverkskort ska nog tåla lite tycker jag. Det var längesedan jag använde torrents men jag kan inte minnas att det skulle ställa till det.

Är du säker på att det är nätverkskortet? Om du vill kan du låna en sådan här för att se om du får samma problem.

evo skrev:
> Är du säker på att det är nätverkskortet? Om
> du vill kan du låna en sådan här för att se om
> du får samma problem.

Skulle tro det. Jag gjorde så här (vilket i mitt huvud borde funka men jag är ingen nätverksguru):
- Linksys router kopplad med kabel till com hem modem
- Stationär dator med USb dongle kopplad mot linksys trådlöst
- laptop kopplad med kabel till com-hem modemet

Sen tog jag IP-adressen som linksysen visade i sin admininfobox 192.168.0.11 och pingade den med ping -t från både den datorn som var kopplad med fast lina till com hem modemet och den som var trådlöst kopplat till linksys routern.

Drog igång allsköns torrents och dylikt och inom någon minut så blev det request timed out på pingningen på datorn som körde trådlöst mot routern. Datorn som var kopplad till modemet fortsatte pinga för glatta livet.

Drog ur och kopplade in donglen igen, internetuppkopplingen startades igen och allt var frid och fröjd, startade lite torrents och annat och vips så dog den igen. Den som var kopplad med kabel till modemet pingade på som sig bör.

Testade nu att dra ur routern för att säkerställa att det var den jag pingade. Mycket riktigt "request timed out" direkt även på den kabelkopplade datorn så fort routern drogs ur.

I min värld innebär detta att det är USB-donglen som lägger ner eller finns det något grundläggande fel i min testmetodik?

Nejdå, din uteslutningsmetod är det inget fel på. Men det behöver inte vara donglen i sig. Har du uppdaterat drivisar och firmware t.ex. (om det finns nyare vill säga)?

Och se över den trådlösa konfigurationen i routern. Det kanske är den trådlösa delen i den som krånglar.

evo skrev:
> Nejdå, din uteslutningsmetod är det inget fel
> på. Men det behöver inte vara donglen i sig. Har
> du uppdaterat drivisar och firmware t.ex. (om det
> finns nyare vill säga)?
>
> Och se över den trådlösa konfigurationen i
> routern. Det kanske är den trådlösa delen i den
> som krånglar.

Testat byta drivisar på donglen, testat byta firmware och drivisar på routern. Får samma nedkopplingsfenomen om jag kör trådlöst direkt mot com hems modem vilket torde tyda på donglen återigen.

Gällande trådlösa konfigurationen så har jag lattjat med olika inställningar men är inget direkt proffs på inställningar, ser dock inte varför det inte skulle funka.

Lätt frustrerad med andra or :) Ska förbi webhallen efter jobbet och försöka byta så får vi se :)

Då var det dags för elddopet. Linksys PCI-card har införskaffats och nu belastas linan fullt ut, får se hur länge det håller.

So far so good. Kan meddela att Netgear WN111 är värsta dyngan stay away. Med nya Linksys PCI-kortet funkar det trådlösa numera som ett sådant ska funka.

Ni måste hjälpa mig här. Är totalt lost i dessa nya beteckningar och skit som finns nu. Förr kunde man kolla på ex. processorn och avgöra om den var snabb eller ej. Men nu är det duo, quad eller vad fasen allt heter. Jag behöver nog skaffa en ny dator. Och ni får gärna tipsa om vad som skulle kunna passa mig:

Budget: Max 8-9 lakan helt inkl skärm ( Minst 22" )
Användningsområde: Ej spel som prio 1. Utan till att kolla film, ladda ner...eller jag menar ....ähh... Vanlig användning. Den får gärna arbeta snabbt om man vill handskas med massa filer samtidigt, och sen ska den vara tyst !!! Inte någon jädra monster som står och brölar jämte skrivbordet. Kan man få allt detta på en och samma gång utan att behöva slänga ut massa stålar ?! Är det bättre att köpa i delar ?! Jag är kapabel att bygga ihop datorn om jag får hem delar. Men jag vet inte alls vilka jag ska ha....

Så.... tips någon/några ?!

EDIT: Kladdat lite...

9000+frakt:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347366

Då får du en kompetent dator som håller sig modern ett par år + en 22 tums skärm

Lite enklare dator men fortfarande helt OK:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787
Då sparar du 1000 spänn som du kan lägga på större/bättre skärm eller cykeldelar.

Alla komponenter är från kända tillverkare och jag har bara bra erfarenheter av att handla av Komplett. Bor du i Göteborg så kan du hämta grejorna hos dem så slipper du fraktkostnaden.

Har använt Windows och de flesta varianter av Linux/Unix. I fredags fick jag min första Mac.
Plötsligt känns allt annat puckat.

Brorsan lurade mig att öppna ett Twitterkonto men det ser för taskigt ut i en vettig webläsare. Nåt att göra åt saken?

Hejsan!

Mitt trådlösa Dell USB tangentbord har slutat att fungera på endast mitt konto under Vista, allt ser bra ut med usb-kontakt mm men det gå inte att skriva med det. Det funkar på alla andras konton på samma dator.

Vad är det som är fel?

Tack på förhand och mvh:

Har sökt men ej funnit svar. Jag vill veta hur stor hårddisk man kan ha med följande moderkort:

FUJITSU SIEMENS
Model: D1826-G
Version: 26361-D1826

Någon som vet max kapaciteten ?

Sen skulle jag vilja ha tips på bra datorforum.

EDIT: Ska byta ut hårddisken då denna börjar strula. Det är en gammal dator och hårddisken är av typ SATA150, en WD 160GB. Jag hittar bara ATA-100 diskar. SATA-300 har jag hittat en massa, men fungerar dessa tillsammans med ovanstående moderkort ?

jthuress skrev:
> Har sökt men ej funnit svar. Jag vill veta hur
> stor hårddisk man kan ha med följande
> moderkort:
>
> FUJITSU SIEMENS
> Model: D1826-G
> Version: 26361-D1826
>
> Någon som vet max kapaciteten ?
>
> Sen skulle jag vilja ha tips på bra datorforum.
>
> EDIT: Ska byta ut hårddisken då denna börjar
> strula. Det är en gammal dator och hårddisken
> är av typ SATA150, en WD 160GB. Jag hittar bara
> ATA-100 diskar. SATA-300 har jag hittat en massa,
> men fungerar dessa tillsammans med ovanstående
> moderkort ?
Sata 300 är bakåt kompatibla

94d
Disken i min Asus Eee 900 är av flashminnestyp och har gett upp. Bootade inte upp efter uppgraderingen till Ubuntu 9.04 och därefter rapporterar diskkontrollen fel och installation av operativet går inte att få till. (Vägrar bygga filsystem på disken. Via USB rullar det på fint just nu.)

Tacksam för tips på var man lättast får tag på en ersättare. Mini PCI-e kallas de visst och finns som flash (SSD) eller hårddisk från amerikanska siter, men här hemma har jag inte hittat dem än.
Tex här: <http://www.mydigitaldiscount.com/SPD/runcore-64gb-pro-sata-70mm-mini-pci-e-pcie-ssd-for-asus-eee-pc-900-900a-901-and-s101---in-stock-runcore-64gb-pro-70mm-sata-mini-pcie-solid-state-drive-ssd-for-asus-eee-pc-900-900a-901-s101--8000092B-1231822344.jsp>

Det verkar finnas både större och snabbare varianter än orginalets 16 GB flash. Har kollat komplett, dustin, webhallen och dataprince. Dustin hade en 32 GB variant på listad men inte i lager och det finns ju 64 GB från samma tillverkare:

PL64GPEPCSSDR_300px.gif

Hittade ett alternativ:
<http://www.netshop.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=128159>

jansson99 skrev:
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla dessa bokmärken
> >
> >
> > Nån som känner till nån sån liten
> > websida/appl?
> >
> > Stalle
>
> Xmarks är bajset för dig!
>
> http://www.xmarks.com/about/features/bookmark_sync
>
>
> Synkar bokmärken mellan Firefox, Internet
> explorer, Safari och på nätet.
>
> Edit: ... och på nätet.

Xmarks verkar vara bajset för mig! Tack!

Firebug för Firefox är ganska bra för att leta flaskhalsar på webbsidor, men finns motsvarande för Internet Explorer? Dvs en gratis add-on man kan ladda ner.

Har själv mest använt firebug också, men kollegorna bredvid brukar ibland prata om IE Developer Toolbar. Har inte använt det mycket själv men kan kanske vara värt att kolla upp...

/J

Jag är inte så haj på det här med datorer men nu skulle jag behöva kompilera (heter det så på svenska?) ett program (skrivet i C om det gör någon skillnad).

Jag kommer så långt som på bilden nedan visar men har inte lyckats avhjälpa problemet.

Picture1.png ht=357

Något tips för dummies?

Hej,

Är det någon som testat keepit unlimited? (www.keepit.com) Finns det bättre konkurrenter?
Hur tar du backup av foton och viktiga dokument på din pc?

Jag är emot att ge andra tillgång till mina bilder så att säga. Jag backuppar mina grejer på två olika datorer. Det är kanske en lyx många andra inte har. Men en extern hårdisk t.ex. kostar inte så många hundralappar. Det är mitt tips till dig, snarare än att ladda upp dem på en extern tjänst.

Klaes skrev:
> Jag är emot att ge andra tillgång till mina
> bilder så att säga. Jag backuppar mina grejer
> på två olika datorer. Det är kanske en lyx
> många andra inte har. Men en extern hårdisk
> t.ex. kostar inte så många hundralappar. Det är
> mitt tips till dig, snarare än att ladda upp dem
> på en extern tjänst.

skyddar ej mot brand dock

eaglez skrev:
> Klaes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är emot att ge andra tillgång till mina
> > bilder så att säga. Jag backuppar mina grejer
> > på två olika datorer. Det är kanske en lyx
> > många andra inte har. Men en extern hårdisk
> > t.ex. kostar inte så många hundralappar. Det
> är
> > mitt tips till dig, snarare än att ladda upp
> dem
> > på en extern tjänst.
>
> skyddar ej mot brand dock

Det beror på var du förvarar den. Jag har två backupdiskar som jag alternerar mellan och tar med till jobbet för förvaring.

Storklas skrev:
> Jag är inte så haj på det här med datorer men
> nu skulle jag behöva kompilera (heter det så på
> svenska?) ett program (skrivet i C om det gör
> någon skillnad).
>
> Jag kommer så långt som på bilden nedan visar
> men har inte lyckats avhjälpa problemet.
>
>
>
>
> Något tips för dummies?

Det står ganska tydligt i felutskriften - du behöver installera glib20, eller eventuellt ett devel-paket av detsamma. Jag vet ju inte vad du har för operativsystem, men oavsett vilket borde det finnas ett färdigt sådant paket att installera.

Jag försöker skapa ett punktdiagram i excel 2007.

på x-axeln vill jag ha varvtid och på y-axeln vill jag ha ett kraft/viktförhållande. Men framförallt så vill jag att x-axeln inte ska vara ha ett värde som motsvarar vilken rad data står på, utan varvtiden.

om man bara tittar på diagrammet som det ser ut nu, måste man hovra över punkten för att se vilket värde den har. Den första punkten har t.ex. x-värdet 77.1... men enligt axeln alltså värde 1.

någon som vet vad jag gör för fel?
någon som vet hur jag ska göra för att göra rätt?

Tillbaka
Topp