[OT] Datafrågor - En samlingstråd

freber skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjälp......
> Död dator......vägrar att starta upp, svart
> skärm men startar ej upp
> Är en två år gammal HP bärbar.
> prövat att byta hårddisk men hjälpte inte.
> Varken Dos eller win startar,
> moderkort kasst eller vad kan det vara.
>
> / Fredrik
Hårdvarufel, kanske moderkort eller strömförsörjning. Har du garanti så lämna in, i annat fall släng och köp ny. HP tar antagligen för mycket betalt för att reparera utanför garantin för att det ska vara värt det. Plocka ur hårddisken och läs med annan dator för att rädda filerna.

Ta ur batteriet och dra ur alla sladdar. Sätt tillbaks och testa. Hade en gång en HP som låste sig så hårt att den inte svarade på strömbrytaren.

En annan sak du kan testa är att leta reda på batteriet till BIOS och ta ur det så att BIOS nollställs. Brukar vara en liten knappcell som sitter på moderkortet.

>
> En annan sak du kan testa är att leta reda på
> batteriet till BIOS och ta ur det så att BIOS
> nollställs. Brukar vara en liten knappcell som
> sitter på moderkortet.

Det har fungerat för mig ett par gånger, men då var datorn äldre.

Min Internet Explorer verkar ha buggat.
För varje uppdatering i fönstret (om man t.ex. klickar på ett inlägg) så krymper fönstret med någon cm. Fönstret blir mindre och mindre tills man justerar storleken på fönstret.

Är detta något kännt problem som man kan göra någonting åt?

Så här ser en skrärmdump ut:
IE_problem.JPG ht=567

Nedre delen av fönstret är alltså vitt.

Senast redigerad av en moderator:
du kan ju börja med att dumpa alla plugins du lyckats installera, eller byta webbläsare till firefox, chrome eller opera till exempel..

Fattar inte vad ni snackar om för plugins men nu ändrade jag uppe i toolbar-menyn så att man inte visade så många saker och nu verkar allt frid och fröjd igen! :-)

Ny datorfråga, nja relaterad till dator.
Mitt problem är att jag i köket efter senaste renoveringen stoppat in en HTPC i ett överskåp och dragit sladdar til högtalare och skärm snyggt efter väggen.
Problemet är att datorn alstrar värme och det känns inte helt bra att ha den instängd i skåpet med all värme som alstras.
Samtidigt vill jag som den estet jag är ha skåpet stängt varför kylningen blir ett problem.

Har någon någn ide hur lösa.
Termostatstyrd fläkt i skåpet?
Finns det?

alla ideer är välkomna.

/ Fredrik

freber skrev:
> Ny datorfråga, nja relaterad till dator.
> Mitt problem är att jag i köket efter senaste
> renoveringen stoppat in en HTPC i ett överskåp
> och dragit sladdar til högtalare och skärm
> snyggt efter väggen.
> Problemet är att datorn alstrar värme och det
> känns inte helt bra att ha den instängd i
> skåpet med all värme som alstras.
> Samtidigt vill jag som den estet jag är ha
> skåpet stängt varför kylningen blir ett
> problem.
>
> Har någon någn ide hur lösa.
> Termostatstyrd fläkt i skåpet?
> Finns det?
>
> alla ideer är välkomna.
>
> / Fredrik

Steg ett är att minska energiförbrukningen i datorn. Klocka ner cpu och grafikkort så gott det går, minska spänningar till minne och cpu så gott det går och dra ner hårddisk(arna) i stand-by så gott det går.
Ladda ner RMClock här för att sänka hastighet och spänning på cpun http://cpu.rightmark.org/download.shtml
Grafikkort vet jag inte vad du har för något eller vad för program som sköter sånt bra nuförtiden.

- Skumt problem med delning av internet. -

Såhär ser min setup ut:
Telenor < trådlöst bredband> LaptopA <WLAN ad-hoc?> LabtopB

LaptopA kör windows xp och delar med sig av anslutningen till telenor åt LaptopB.

Detta fungerar finfint, men inte på alla sidor!!!
LaptopB kommer t.ex. inte åt http://www.skaneleden.se http://www.skanetrafiken.se eller http://www.friluftsvaror.se men de flesta andra sidor (t.ex. happymtb.org)
LaptopA kommer däremot åt alla sidor. Vad kan detta bero på?
Inte heller pingning funkar från LaptopB, däremot funkar DNSningen som den ska:
PING skaneleden.se (213.180.94.188) 56(84) bytes of data.
^C
--- skaneleden.se ping statistics ---
332 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 332940ms

Google krånglar.

Någon mer som har problem med Google, för jag förutsätter att det är ett problem hos dem, inte mig......

Jag kommer inte in på bloggar från som ligger på blogspot.com utan får istället det här käcka meddelandet:

Google
Fel

Tyvärr...

... din fråga liknar den begäran som skickas automatiskt från datorvirus eller spionprogram. För att skydda våra användare kan vi inte hantera din begäran nu.

Vi kommer att återställa din åtkomst så fort som möjligt så att du kan försöka igen. Om du misstänker att din dator eller ditt nätverk har smittats kan du köra ett program som gör en viruskontroll eller tar bort spionprogram för att se till att systemen inte har drabbats av virus eller någon annan skadlig programvara.

Om du får det här felet upprepade gånger kan du lösa problemet genom att ta bort din Google-cookie och gå in på Google igen. Webbläsarspecifika anvisningar finns i webbläsarens supportcenter online.

Om hela nätverket är påverkat finns mer information i hjälpcentret för Googles webbsökning.

Vi ber om ursäkt för eventuella besvär och hoppas att du besöker Google snart igen.

Nå, vad säger ni?

Vill minnas att jag fått ungefär något sådant meddelande när jag gjort sökningar på Google via TOR (the onion router, anonymiseringsnätverk) i samband med att jag fått en ny exit-nod och i och med detta en ny ip-adress. Men jag kan minnas fel, det var ett tag sedan.

jansson99 skrev:
> Google krånglar.
>
> Någon mer som har problem med Google, för jag
> förutsätter att det är ett problem hos dem,
> inte mig......
>
> Jag kommer inte in på bloggar från som ligger
> på blogspot.com utan får istället det här
> käcka meddelandet:
>
> Google
> Fel
>
> Tyvärr...
>
> ... din fråga liknar den begäran som skickas
> automatiskt från datorvirus eller spionprogram.
> För att skydda våra användare kan vi inte
> hantera din begäran nu.
>
> Vi kommer att återställa din åtkomst så
> fort som möjligt så att du kan försöka igen.
> Om du misstänker att din dator eller ditt
> nätverk har smittats kan du köra ett program som
> gör en viruskontroll eller tar bort spionprogram
> för att se till att systemen inte har drabbats av
> virus eller någon annan skadlig programvara.
>
> Om du får det här felet upprepade gånger
> kan du lösa problemet genom att ta bort din
> Google-cookie och gå in på Google igen.
> Webbläsarspecifika anvisningar finns i
> webbläsarens supportcenter online.
>
> Om hela nätverket är påverkat finns mer
> information i hjälpcentret för Googles
> webbsökning.
>
> Vi ber om ursäkt för eventuella besvär och
> hoppas att du besöker Google snart igen.
>
> Nå, vad säger ni?

jomper skrev:
> Delar du IP-adress med många?

Nä, jag har en egen.

Det är lite andra siter som också krånglar. Jag börjar misstänka FELIA....

jomper skrev:
> Delar du IP-adress med många?

Vet inte riktigt vad jag svarade på förut. Jag är ju ensam på min bredbandsrouter, men den delar ut internetuppkoppling till upp till 7 andra enheter.

jansson99 skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Delar du IP-adress med många?
>
> Vet inte riktigt vad jag svarade på förut. Jag
> är ju ensam på min bredbandsrouter, men den
> delar ut internetuppkoppling till upp till 7 andra
> enheter.

NATti, natti.

Hallå!
Ska först säga att jag inte läst igenom hela tråden och letat efter mitt svar då den är ganska ... lång.
Men till min fråga; vi har en Dell stationär från sådär 04-05. Den senaste veckan har den börjat med att fläkten varvar upp hiskligt när man sätter på den, lampan lyser orange istället för gul och skärmen förblir svart.
Har tagit av sidan på datorn och gjort rent från damm etc. Beteendet är dock detsamma. Startar oftast tillslut, men kan ta upp till tio försök innan den kommer igång som vanligt.
Någon som har en idé om detta är fixbart och vad det i så fall kan bero på? eller om det är ättestupan nästa. Tack! /Carl

Hellman skrev:
> Hallå!
> Ska först säga att jag inte läst igenom hela
> tråden och letat efter mitt svar då den är
> ganska ... lång.
> Men till min fråga; vi har en Dell stationär
> från sådär 04-05. Den senaste veckan har den
> börjat med att fläkten varvar upp hiskligt när
> man sätter på den, lampan lyser orange istället
> för gul och skärmen förblir svart.
> Har tagit av sidan på datorn och gjort rent från
> damm etc. Beteendet är dock detsamma. Startar
> oftast tillslut, men kan ta upp till tio försök
> innan den kommer igång som vanligt.
> Någon som har en idé om detta är fixbart och
> vad det i så fall kan bero på? eller om det är
> ättestupan nästa. Tack! /Carl

Använd detta som skäl till ättestupa...

Annars kan du byta strömaggregat, cpu och chassifläkt. Samt sätta ny kylpasta under flänsarna på cpu:n. Så kommer du billigt undan och har en dator som hänger med ett tag till. Skulle tro att fläktmotorerna helt enkelt är för trötta för att de slitits ut innan du gjorde rent ordentligt.

Hallå!
Tack för svar så snabbt! Kan verkligen inte något om datorer (varken mjuk- eller hårdvara) men, skäl till ättestupa skriver du; tror du att det helt enkelt inte lönar sig att lämna in den till ngn i förhållande till att köpa en ny (har inga högre krav på prestanda). Har inte jättemycket pengar att tillgå :/ Tack! /Carl

Det som jag nämde gör du själv och kommer kosta dig 4-500:- om någon annan gör jobbet kanske en tusing. En ny dator utan extraprestanda kostar ungefär 3000. Gissningsvis kan du klämma ur 2 år till ur din nuvarande, speciellt om du köper lite mera ramminne oxå. Kostar ungefär 2-300. Så har du inte så mycket pengar skulle jag lägga ner lite energi på den du har.

Lycka till!

Om fläkten varvar upp direkt när du slår på den och skärmen förblir svart så är det inte tecken på problem med kylningen. Det tar ett tag innan datorn blir varm.

s skrev:
> Om fläkten varvar upp direkt när du slår på
> den och skärmen förblir svart så är det inte
> tecken på problem med kylningen. Det tar ett tag
> innan datorn blir varm.

Sant, smart där... men fläktarna matar oftast tillbaks info till moderkortet och är de trasiga kan man ha en parameter som gör att datorn stänger ner sig själv. Så att bli av med problemet går till på samma sätt hursomhelst. Man kan ju börja med den fläkt som verkar spåra mest först...

Dell hade ett par allvarliga problem för fyra - fem år sedan. På en modell (Optiplex 270 vill jag minnas) svällde elekrolytkondensatorna på och där fick man byta moderkort. På en annan modell (Optiplex 280 tror jag) gav kraftaggregaten upp på löpande band. Det är standard kraftaggregat MEN strömintaget sitter på andra kanten.

Hallå! Hur som antar jag att det har med fläkten att göra på något sätt eftersom det är den som drar på på högvarv. Har inte någon av optiplex - modellerna, det är en dimension 5000. Men kanske kan ha liknande problem (har lite svårt att hänga med i terminologin)?
Kanske får höra med någon lokal - gbg - data - fixarfrasse vad dom tror. Vet inte varför, men känns ändå dumt att skrota så mycket elektronik som kanske går att fixa i ordning till ett ok pris. Om det är någon som känner till en sådan datafixare i Gbg får den gärna hojta! Tack för hjälpen så länge! /Carl

Jag har delat ut min mac:s nätverkskoppling till dotterns dator som inte kommer åt det vanliga trådlösa nätet eftersom mitt hus är så jäkla stort......

Hur skall jag göra för att komma åt film och musikservern som hänger på det vanliga nätverket?

jansson99 skrev:
> Jag har delat ut min mac:s nätverkskoppling till
> dotterns dator som inte kommer åt det vanliga
> trådlösa nätet eftersom mitt hus är så jäkla
> stort......
>
> Hur skall jag göra för att komma åt film och
> musikservern som hänger på det vanliga
> nätverket?

Systeminställningar->Delning

Markera Internetdeling och hur du vill dela din nätverkskoppling.

s skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har delat ut min mac:s nätverkskoppling
> till
> > dotterns dator som inte kommer åt det vanliga
> > trådlösa nätet eftersom mitt hus är så
> jäkla
> > stort......
> >
> > Hur skall jag göra för att komma åt film och
> > musikservern som hänger på det vanliga
> > nätverket?
>
> Systeminställningar->Delning
>
> Markera Internetdeling och hur du vill dela din
> nätverkskoppling.

Men det är väl det jag har gort?

Jag har delat ut mac:ens nätverksuppkoppling trådlöst till dotterns dator. Det är nog bäst att jag ritar en sån där fin bild av hur jag menar.....

ntvrk.png ht=366

Jag kommer åt mac:en från dotterns dator, men vet inte hur jag ska komma åt servern.

Nu har jag fått låna min macbook också och testat din setup.

screen-capture.png ht=549

Välj sedan AirPort-alternativ

screen-capture-1.png ht=547

Och kryssa i rutan Internetdelning

Från macbooken så kommer jag åt både Internet och en server (windows) som sitter på samma ethernet-segment som minin. Servern kommer jag dock bara åt med ip-adressen. Namnuppslagning funkar inte.

Det funkade fint. Snacka om att jag är poppis nu! Fyra tjejer har suttit som klistrade framför datorn kollandes på Harry Potter hela dan.

En dag ska jag berätta för dottern att det var s som hjälpte mig på traven. Tack ska Du ha!

Vad skall man ha för såndär trådlös routermidevitt nuförtiden? Den magiska röken har läckt ut ur min Netgear WRG614 så jag är på jakt efter en ny router. Gärna med 802.11N. I hemmet finns Mac + Linux + PC fördelat över de olika falangerna i familjen. Stenväggar, så det får gärna vara nån med lite löd i radion. Tips?

Filer på nätet

Jag har behov av någon gratistjänst där man kan ha filer, i huvudsak dokument, på nätet. Google Docs gör ju om allt till just Google Docs så det blir ju sallad av word-dokumenten. Så det går bort.

Jag fastnade för FileUpYours.com och den är riktigt bra. Ingen limit, alla filtyper, enkelt gränssnitt och man kan länka direkt till dokument.

Det är bara namnen som suger... Så det är lite lökigt om man skall länka till sitt CV och URLen blir http://www.fileUPYOURS.com/äösjoadfäskadjflsdafjk.doc typ. Man kan säkert maska med tinyurl men det känns onödigt bökigt.

Så tips på gratis fillagring på nätet mottages tacksamt.

Xmarks fungerade för övrigt förträffligt!

Stalle

Tillbaka
Topp