[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Rätta mig om jag har fel men det där är en sync-klient va? Det jag är ute efter är en webbsida som man kan surfa till och lägga filer på. Som ett alterntiv till att maila dokumentet till sig själv.

Dropbox verkar ha nåt webgränssnitt åxå men man verkar inte komma undan klienten. Å nån klient vill jag helst inte ha.

Fileupyours har möjlighet att leverera en länk direkt till ditt dokument vilket är rätt smidigt. (så länge man slipper det knasiga namnet då.

Stalle

OK, ett nytt superproblem från mig.

Jag ska vara med på ett möte via telefon, eller Skype men skulle samtidigt behöva se datorn de kör på mötet. Den datorn kör windows och jag kör Linux.

Finns det något sätt att lösa det på?

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Jansson: använd en sughävert.

Funkar inte, jag får inte in min laptop i slangen.

perzzon skrev:
> Med en tillräcklig pump så löser du det snabbt

Så sant, så sant.

Nätverk hemma:

Jag ska utnyttja befintlig rördragning för telefoni för att ersätta analoga telejack med rj45-uttag. Sätter en patchpanel på vinden hade jag tänkt.

I helgen tänkte jag börja dra kabel, frågan är vilken typ man ska gå på?

skärmad/oskärmad?
Cat 5 / 5e / 6?

Funkar biltemas billiga oskärmade cat5e för 1 gigabit?

Du behöver cat 5e, 1 Gbit eller cat 6, 10 Gbit . Cat 5 garanterar bara 100 Mbit. Skärmat eller inte har jag ingen kolla på.

Nåt skräp verkar ha hängt med i nån installation eller uppdaterin så i IE ser det ut såhär när man drar pekaren över ett ord:

skit.jpg ht=227

Alltså nåt skabbigt "A" i ett förstoringsglas och det den gör är att slå upp ordet man har pekaren över och förklarde det. Nån som vet va det är och vad som skall tas bort?

Jag misstänkte ju först att det var nåt Adobemög men efter att ha tagit bort alla Adobe-tillägg i IE så är skräpet fortfarande kvar.

Stalle

Installera Windows XP på eee pc första generationen, den utan riktig hårddisk utan bara en flashdisk. Hur fan gör man?

Tjena!
När jag skriver till någon i MSN messenger så försvinner text om jag gör ett uppehåll i konversationen på ca någon minut för att sedan skriva något nytt. Jag får all text vad andra skriver men det jag skriver försvinner.. ibland kan jag behöva skicka samma sak 5 gånger utan att det når mottagaren. har provat och sitta med två datorer bredvid varandra med olika och samma lina men det försvinner likförbannat text. Vad beror detta på? kan det vara virus?

teamthrone skrev:
> Tjena!
> När jag skriver till någon i MSN messenger så
> försvinner text om jag gör ett uppehåll i
> konversationen på ca någon minut för att sedan
> skriva något nytt. Jag får all text vad andra
> skriver men det jag skriver försvinner.. ibland
> kan jag behöva skicka samma sak 5 gånger utan
> att det når mottagaren. har provat och sitta med
> två datorer bredvid varandra med olika och samma
> lina men det försvinner likförbannat text. Vad
> beror detta på? kan det vara virus?

Dålig nätverksuppkoppling

Anders H skrev:
> Installera Windows XP på eee pc första
> generationen, den utan riktig hårddisk utan bara
> en flashdisk. Hur fan gör man?
Du måste ha en XP skiva och en lös cdläsare som kopplas till datorns USB-port.
Annars får du installera via ett USB-minne.

Ska du bara surfa på maskinen så skulle jag installera en linuxdist på den och se till att ha en minimal, om ens någon swap. XP kommer vara otroligt slött och skriva sönder disken. SSD-diskarna i Eee är skitdåliga på skrivningar och XP är notoriskt dålig på att använda RAM utan vill skriva saker till disk hela tiden.

Edit:
Eller, såklart ladda ned en lite bättre MacOS-dist som funkar på Eee, den vanliga gör ju inte det.

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> Fungerar Telias mobila 3G-puck på MacOS?

En huawei? Ja - det gör den. Såg nåt om att vissa fått problem med Snow Leopard pga att Huaweis drivisar körs i rosetta emulering.

Jag hittade flera datorproblemtrådar när ajg sökte så jag vet itne vilken jag ska skriva i. Men ajg valde denna coh ni ska nog vara nöjda med mig för jag startade ingen ny tråd..;)

Så nu till frågan!

Om jag gör en wordmall, Hur gör jag för att visa dokumentnamnet på en angiven platts på mallen?

Hej på er,

Försökte ta en bild från en av eniros kartor för spara ner, öppna i paint och rita in en rutt på, men det gick bara helhjärtat urdåligt. Den sparade bilden blir mindre än originalet, och det verkar inte gå att styra riktigt vilken del av originalbilden det är som sparas ned. Provade också med en print screen. Då kan jag visserligen få in hela originalbilden i ett worddokument, men då kan jag inte hitta ngt sätt att rita i bilden.

Nån på Happy som kan tipsa om en bra metod för att ta en kartbild från nätet och kunna rita i den?

inte nätet, men sporttracks funkade riktigt bra till det ändamålet, gratis är det också. kanske lite drygt att ladda ner o så bara för en karta.
annars gjorde jag ett tappert försök att köra print scr på eniros kartor inzoomade o byggde min egna fede upplösta karta. gjorde 3/4 sen tröttnade jag :)
sporttracks fixade biffen för min del

Senast redigerad av en moderator:
Testa medlemskap på funbeat.se, är en träningsdagbok på nätet med kartfunktion kopplad till googlemaps, där man kan rita in egna rutter riktigt smidigt. Den räknar ut distans, man kan döpa och spara rutterna online. Sen matar du bara in hur lång tid det tog på rutten du körde, och den räknar ut snitthastighet och lite sånt där jox och för diagram-loggar över det.

Klart bra sida.

Kartbilderna i många web-applikationer är sammansatta av flera små kartbilder, inte en enda stor. Mindre data att hämta när man panorerar eller ändrar storlek på fönstret, men "fel" när man vill spara bilden.

Det finns massor med ruttbeskrivningsmashups ute på interwebben.

För träningsdagböcker är väl
http://www.bikeroutetoaster.com/Course.aspx
http://www.mapmyride.com/
http://www.gpsies.com/
de mest populära.

Vill du bara rita rutter är nog http://maps.google.com/ http://www.hitta.se/ och http://kartor.eniro.se/ de som är bäst.

Men för att svara på den egentliga frågan så är det som sagt bara att klistra in skärmdumpen i valfritt ritprogram (min första favorit var Deluxe Paint).

För att svara på originalfrågan som jag helt missade (måste ha ätit dålig fisk) så kan du förrutom att ta skärmdump, vilket ju blir beroende av vad du faktiskt ser på skärmen, skriva ut sidan till en pdf. Verktyg för att skriva ut till pdf är inbyggt i osx (välj print->pdf->save as pdf). I windows får du installera Acrobat Distiller.

När du väl har skrivit ut en pdf kan du kopiera det området du vill ha i en pdfläsare och välja kopiera. Då får du chansen att få in det som vektorgrafik (skalbart) samt att du kan få med större bilder än vad du får vid en printscreen.

geologen skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> > ritprogram (min första favorit var
> > Deluxe Paint).
> Amiga? :D

Hoppas bara inte mzi sitter med ibrowse och surfar google maps.

Schreddan skrev:
> Skärmdump -> klistra in i Paint istället för
> Word är väl den enklaste lösningen.
> /F

Ah, Tack!

Undrar varför jag var så låst på att högerklicka och spara bild....

Tack även till er andra som tipsat. Sporttracks osv är säkert också bra, men skärmdump i paint är precis yxigt nog för vad jag hade tänkt mig.

Flippad_unge skrev:
> print screena sen rita sen spara som jpeg...
> klart, herregud hur svårt kan det bli?

Jojo, allt är lätt när man kan det...

Tillbaka
Topp