[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Låter som en "accelerator" i IE8?

Högerklicka - Alla Acceleratorer - Hantera Acceleratorer.

Kanske finns någon fiffig inställning där under? Men jag vet inte...

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en triljard textfiler som jag vill merga
> ihop till en enda. Finns det något freeware för
> Windows som fixar biffen?
>
> Att det finns för Linux är jag övertygad om,
> men inte vad eller hur. Hjälp mig!

Cygwin, en bunt gnuverktyg till Windows, med ett komplett bash.

:)

HEj!

Har ett par filmklipp (100st) i formatet *.M2TS...
Dem ska omkonverteras till något format som passar Adobe Premiere Pro cs3.

Hur gör jag detta på smidigast sätt? (många klipp) och jag vill även behålla så mycket bildkvalite som möjligt. Och gärna något deinterlace filter så det inte blir suddiga cyklister i filmen.

några förslag?

Och använd gärna svenska för jag fattar inte datagrekiska så bra.

Tack om det finns någon som kan hjälpa :)

(Om någon mod vill merga denna tråden så skriv pm så att jag hittar den igen )

Om du har budget som tillåter så skulle jag rekomendera dig att inte köpa någon av oavstående utan att istället köpa dig en Mac.. Ja jag vet, Mac hit och Mac dit jada jada jada...

Jag är i grund och botten en PC (windows) människa, jobbar med det dagligen, men det absolut bästa jag gjort i mitt liv var att köpa en Macbook, har haft den i ett år snart och inte en enda gång haft problem, Windowsburkarna har behövt en årlig ominstallation ALLTID! men detta har jag sluppit undan med min Mac.

Köp Mac, du kommer inte ångra dig och vill du köra Windows så gör du det... VmWare Fusion tillåter dig att köra vilket annat OS du vill, bara att installera efter eget önskemål.

BaloO skrev:
...
> Köp Mac, du kommer inte ångra dig och vill du
> köra Windows så gör du det... VmWare Fusion
> tillåter dig att köra vilket annat OS du vill,
> bara att installera efter eget önskemål.

jo hade jag haft budget för det så hade jag köpt en mac, men nu kunde/ville jag inte lägga mer än 5000 så då fick det bli såhär. jag köpte för övrigt intel/geforce burken och den levererar helt klart det jag behöver. en mac får det bli nästa gång då jag förhoppningsvis är färdigutbildad och tjänar mängder av pengar :) tack för allt tyckande och tänkande

Det är mycket manuellt jobb... jag vet inget sätt att göra det i en batch. En fil i taget blir det. Och eftersom jag själv aldrig sysslat med dessa filformat blir det många kansken...

Men du demuxar först på något sätt, kanske med tsremux - http://forum.doom9.org/showthread.php?t=125447 sedan får du muxa ihop video och ljud med kanske avidemux http://mulder.dummwiedeutsch.de/home/?page=projects , eller mp4box till mp4 som jag antar cs3 hanterar. Är det mpeg2 i strömmen får du muxa till mpg med kanske http://www.videohelp.com/tools/ImagoMPEG-Muxer . Förslagsvis. Hoppas tsremux funkar på dina filer, det är första steget, efter det finns det fler verktyg att välja mellan.

Glömde att det var interlaced också, men det borde väl premiere kunna fixa vid redigeringen? Ladda annars hem megui och låt det analysera och erbjuda lämpligt filter efter du muxat ihop innehållet i transportströmmarna - http://sourceforge.net/projects/megui/. Spara en avisynthfil och koda den sedan till ett ickeförstörande/lossless format i avidemux - Huffyuv eller FFV1 exempelvis. Stora filer blir det, men du ska ju redigera och exportera i annat format i Premiere sedan.

Är datagrekiskan någotsånär dechiffrerbar förresten?

Problemet med boes googlesökning är att det nog bara blir länkar till köpesprogram, de jag länkade till är fria och gratisprogram.

Peadalisten skrev:
> Någon som kommer ihåg hur man kan ta bort
> enstaka adresser i Outlooks "autoifyllnads"
> funktion
>
> dvs när man skriver en bokstav i till fönstret
> listas alla på ex. bokstaven P
>
> Vet att jag gjort det medelst registerhack men det
> va läänge sen.

Tryck på delete-knappen på tangentbordet.
/G

Jag skulle vilja hitta ett bra och billigt sätt att ta backup på mina datorer hemma. Bränna skivor blir aldrig av. Om jag hittar någonstans där jag kan lägga över alla dokument för säker lagring oavsett vad jag har för bredbandsleverantör etc. så vore det bra.

Några tips?

Satt i samma tankar för ett tag sen och det slutade med att jag köpte en NAS, Netgear Readynas Duo med två stycken 1TB diskar som körs i raid 1.
Dvs, jag jobbar bara mot en disk och den andra speglar allt material så att båda diskarna har samma innehåll. Skulle en av diskarna gå sönder så finns allt material kvar på den andra disken.
Denna NAS enhet har även FTP support så jag kan komma åt allt från nätet.

Nackdelen med att bara ha en speglad disk är om NASen t.ex. blir stulen eller om huset brinner upp. Eller om du själv gör något klantigt och tar bort massa filer som sedan inte går att återställa.

Off-site-backup och dessutom något slags versionshantering är ett måste om man ska ha någorlunda trygghet.

Någon som har tips på en bra och billig hosting-firma? Någonstans man kan lägga up eventuell hemsida men framförallt där det är smidigt att lägga upp bilder mm...

Dirty_rider skrev:
> one.com kör jag på, funkar kalas, 12kr/månaden
> bra och enkelt galleri

Ok, tack, skall kolla!

*Gargh!!*

one.com var ju evil! Men nu är det försent! =(

ilosoft
Web Page Composer
version 1.2.4

Alla rättigheter reserverade
Tyvärr fungerar denna version av ilosoft Web Page Composer endast i Internet Explorer 6, 7 och 8.

Jaja, det måste ju gå att slippa deras webapplikation för att göra hamsida.. =)

RN skrev:
> 42Hz, det är bara att koda html i en texteditor
> ;)

Ja, det är allt jag behöver men att skapa en tom sida med deras webverktyg kräver IE!!

Som tur är kan man ladda upp en fil, hoppas det inte kräver IE! ;)

En liten telefonlur dök upp i det högra hörnet på min iPhone i morse. Vad betyder den? Har Apple kommit på att jag har en hackad telefon?

bild.jpg ht=480

Min 6 månaders son fick förs sig att leka banka datorn. Efter 3 sekunder så hade han lyckas få skärmen på sne! är det ngn som vet hur man löser detta? musen vart spegel vänd ett tag men nu funkar den inte alls.. tror dock detta beror på rotationen av skärmen.

Är det ngn som kanske är lite haj på detta med Datorer som kanske kan snurra tillbaka den med ngnt kort kommande eller liknande!

mycket tacksam för svar!

mvh C

Senast redigerad av en moderator:
Rock skrev:
> Går det att ringa med den?

Inga problem vad jag har märkt. Kanske att ljudet i högtalaren är lite lågt.

MagnusA skrev:
>
> Enligt en snabb googling så har du TTY påslaget,
> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=47326
> 2. Tydligen så är det någon form av hjälpmedel
> för döva.

Länken ger mig följande:
That symbol means you've got TTY enabled. Go to Settings > Phone and set TTY to OFF, that should make the symbol go away.

Men inte fan hittar jag någon inställning för TTY under Settings > Phone.....

jansson99 skrev:
> MagnusA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Enligt en snabb googling så har du TTY
> påslaget,
> >
> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=47326
>
> > 2. Tydligen så är det någon form av
> hjälpmedel
> > för döva.
>
> Länken ger mig följande:
> That symbol means you've got TTY enabled. Go to
> Settings > Phone and set TTY to OFF, that should
> make the symbol go away.
>
> Men inte fan hittar jag någon inställning för
> TTY under Settings > Phone.....

Vid närmare titt så ser symbolen för TTY annorlunda ut. Använder du någon applikation som iBlacklist eller Notifier möjligen?

MagnusA skrev:
>
>
> Vid närmare titt så ser symbolen för TTY
> annorlunda ut. Använder du någon applikation som
> iBlacklist.....

Check! Tack för hjälpen. Kul att se att iBlacklist funkar!

Installerade ett program på Mac:en som heter SyncMate för att synka en ny mobil med. Bestämde mig dock för ett annat upplägg och avinstallerade programmet.

Men likt förbannat så dyker det upp en synk-ruta med jämna mellanrum som frågar om jag vill synka. Hur fan får jag bort den och dödar SyncMate för gott?

tobhas skrev:
> Prova detta:
>
> delete:
>
> "/System/Library/Extensions/EltimaAsync.kext"
> "/Library/ApplicationSupport/EltimaSyncMate/SyncMateStarter.app"
> "/Library/ApplicationSupport/EltimaSyncMate/BackService.app"
>

Jag lyckades, hör och häpna, att Googla mig fram till det där själv för en stund sedan men kan inte radera BackService.app. det står att den används när jag försöker att skicka den till papperskorgen.

Kan du inte ens radera den från terminalen? "rm /Library/ApplicationSupport/EltimaSyncMate/BackService.app" borde funka.

Vad enkelt och bra det hära mac verkar :)

Tillbaka
Topp