[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Har provat en iMac i några dagar nu, riktigt kul dator. Har dock gått bet på en sån enkel sak som hur man ändrar teckenstorleken i hela systemet så det inte blir så plottrigt&litet på den stora 21.5" skärmen. I windows kan man ju dra upp allt till t.ex. 110% i inställningarna för grafiken. Hur gör man på en Mac? (Det är OSX Snow Leopard på den)

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Jag brukar öka textstorleken med cmd-+ i webläsaren titt som tätt, 1680x1050 på 15" bärbar blir smått ibland.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar öka textstorleken med cmd-+ i
> webläsaren titt som tätt, 1680x1050 på 15"
> bärbar blir smått ibland.

Det funkar med pinch zoom i både safari och firefox för den som inte orkar sträcka sig efter tangenterna på sin mac book.

Är det någon som har en länk till en guide över hur man skapar statistikfunktioner till sin hemsida? Jag ligger på ett webbhotell så är inte ute efter att skapa ett konto någonstans där räknaren finns.

Antal besökare och referer skulle räcka som funktioner egentligen. Samt möjligthet att välja bort mitt egna IP. Visserligen har jag pysslat lite med SQL för 10 år sen =) men absolut inte hemsiderelaterat... en guide som håller en i handen behövs.

Jag har spanat in Google analytics tidigare och ratade det för knackning "kan ju vara kul". Läste infon lite mer noga nu och skall nog ge det ett försök.

Tille skrev:
> Varför blir jag utloggad från happy hela tiden?

Din dator tycker inte om kakor?

Problemet med chrome verkar vara för mig att den kräver massa minne om man som jag kör tjugoelva flikar öppna. FF verkar onda IT-pojkarna ha spärrat.

Någon borde göra något!
Om du (som jag) inte får installera program själv på jobbdatorn, så går det ibland att lura systemet genom att installera ett program i en temp-mapp. Jag lyckades iaf göra det med Spotify.

skrotfot skrev:
> Någon borde göra något!

Verkligen! Hindra mig från att surfa happy på jobbet. Hur tänkte de?

Jag flyttade häromnyss och var då tvungen att lämna det utmärkta Ownit som internetleverantör och sitter nu i klorna på ComHem.

Det funkar OK, förrutom att Youtube är extremsirap. Har youtube segat ner sig senaste tiden eller är det comhem som ful-nedprioriterar youtube-trafik?

Eller krävs det en 100 Mbit lina för att se en tonåring göra sig illa på skateboard/BMX/whatever? ;-)

Hur länge har det varit segt? Har du testat http://www.bredbandskollen.se/ för att se vad du har för hastighet? För min del räcker det oftast med 3-5 Mbit/s för att kunna se på youtube utan problem (sitter på mobilt bredband). Ibland blir det som du säger segt som sirap även för mig, men det brukar vara övergående.

Magnus, vad kör du för DNS? Youtube funkar väldigt dåligt med OpenDNS eller GoogleDNS. Tuben levererar antagligen olika IP-adresser till olika DNS:er beroende på var i världen de står och när du slår upp videoservrarna via de USA-baserade tjänsterna så skickas du till en videoserver i USA och då går det segt. En spekulation bara, men för mig funkar det bättre med svensk dns-tjänst just när det gäller youtube.

jomper skrev:
> Magnus, vad kör du för DNS? Youtube funkar
> väldigt dåligt med OpenDNS eller GoogleDNS.
> Tuben levererar antagligen olika IP-adresser till
> olika DNS:er beroende på var i världen de står
> och när du slår upp videoservrarna via de
> USA-baserade tjänsterna så skickas du till en
> videoserver i USA och då går det segt. En
> spekulation bara, men för mig funkar det bättre
> med svensk dns-tjänst just när det gäller
> youtube.

Tack för det tipset! Sitter ofta på OpenDNS eftersom 3's dns ganska ofta fungerar dåligt.

fastforward skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen undrar jag om det finns några tungt
> vägande
> > skäl att inte slå till på en Boxee Box? Jag
> är
> > en mycket o-avancerad användare som bara vill
> > kolla foton, komma åt musik och kolla SVT
> Play,
> > typ. (Vet att det ännu inte funkar klockrent
> med
> > Play.)
>
> Det enda skälet är väl att den är omotiverat
> dyr för det du vill använda den för. Har du
> någon dator som du kan koppla till AV-systemet
> är det ett bättre val för dig. Då får du alla
> play-kanalerna och kan koppla in en extra, mindre
> skärm också så att du slipper ha TV:n igång
> bara för att spela musik. Hade alla
> play-kanalerna funkat 100% så hade Boxen varit
> klockren men nu är det bara gränssnittet som
> skiljer denna mot spelare för under 1000-lappen.

Tänker du enbart använda den för musik, foton och SVT Play är det nog inte riktigt rätt maskin.

Musikspelaren kräver att teven är igång och har ett fult gränssnitt med en färggrann animation istället för en spellista som exempelvis Spotify. Dessutom låter musiken rätt illa även om man spelar FLAC och har bra prylar i resten av kedjan. Å andra sidan finns det ju många som lyssnar på musik med hårdkomprimerade MP3-filer eller Spotify free och sedan kör ut det genom laptophögtalarna eller ett par datorhögtalare de köpt för hundrafemtio spänn på Classe och för dessa är Boxee box givetvis tillräckligt bra.

SVT Play funkar som du redan vet sådär, om man är snäll. Kanske löser de problemen, kanske inte. Det finns appar för SVT Play, TV3 och TV4 men dessa är i betastadium ännu.

Jag använder min Boxee box för filmer som är sparade på en NAS och det fungerar utmärkt. Dessutom finns streamingtjänster för att hyra film som Headweb och så finns det ju massor av gratisinnehåll att streama, tyvärr är det mesta jag hittat ointressant.

jomper skrev:
> Magnus, vad kör du för DNS? Youtube funkar
> väldigt dåligt med OpenDNS eller GoogleDNS.
> Tuben levererar antagligen olika IP-adresser till
> olika DNS:er beroende på var i världen de står
> och när du slår upp videoservrarna via de
> USA-baserade tjänsterna så skickas du till en
> videoserver i USA och då går det segt. En
> spekulation bara, men för mig funkar det bättre
> med svensk dns-tjänst just när det gäller
> youtube.

Ah, det har jag inte tänkt på. Tack!

@Finnen: typ 20Mbit, så det funkar iaf...

Hej Happy,

Har länge varit sugen på att föra över den gamla traven kassettband till mp3, och hittade en mojäng på kjell & Co som gör just det, se länk: http://www.kjell.com/?item=33208&path=470000000,521500000,521520000
Men så snokade jag vidare lite och upptäckte att programvaran (audacity) är freeware...
så då undrar jag:
-är det egentligen något att vinna på att köpa den där plexgear-mojängen, eller kan jag lika gärna skaffa programmet och sen bara koppla upp datorn mot gammelstereon istället?
-nån som har provat audacity? det ser ju OK ut, men vad vet jag....

OK, tack. Då blir det till att spana på vilken sorts sladd man ska ha då. Mic-ingången är väl bara mono? Undrar hur laptopen därhemma ser ut på baksidan egentligen....

dabac skrev:
> OK, tack. Då blir det till att spana på vilken
> sorts sladd man ska ha då. Mic-ingången är väl
> bara mono? Undrar hur laptopen därhemma ser ut
> på baksidan egentligen....

Det är inte säkert, testa

är det inte bättre att slänga alla gamla kassetband, spara tiden och ladda ner de låtar du vill ha från tpb eller lyssna på dem via spotify? du lär spara dryga 1h per band och du får mycket bättre ljudkvalitet

En Macfråga till. Kan man ställa in ljudet på något sätt i OSX 10.6.6, dvs bas/diskant eller EQ? Finns det något bra tilläggsprogram(gratis?) för det annars?

/Leo

Tackar för Boxee kommentarerna!

Men vad ska jag ha istället, då? Vilka prylar behöver jag för att surfa på tv:n, komma åt bilder från hårddisk, köra Spotify och film. Helst bör det vara trådlöst och användarvänligt. Har en bärbar pc och snabbt trådlöst nätverk.

Varför vill man surfa på en tv? Det är ju till och med högre upplösning på mobilskärmen! Låter som du vill ha nån for av HTPC för att kunna göra allt det där.

Jag är nöjd med min billiga WDTV HD Live, den har inte surf eller spotify men funkar för film, musik, youtube och diverse webradios och webtv-sändningar. Finns dessutom en del hemmbryggda firmwares för den äventyrliga. :)

http://techreport.com/articles.x/16565

Senast redigerad av en moderator:
42Hz skrev:
> Varför vill man surfa på en tv? Det är ju till
> och med högre upplösning på mobilskärmen!
> Låter som du vill ha nån for av HTPC för att
> kunna göra allt det där.

Jag vet inte vad du har för mobil men jag har 1080x1920 på TV:n och 320x480 på telefonen.

Freddie L skrev:
> Tackar för Boxee kommentarerna!
>
> Men vad ska jag ha istället, då? Vilka prylar
> behöver jag för att surfa på tv:n, komma åt
> bilder från hårddisk, köra Spotify och film.
> Helst bör det vara trådlöst och
> användarvänligt. Har en bärbar pc och snabbt
> trådlöst nätverk.

Äh, du vill säkert ha en Boxee ändå. Funkar hjälpligt att surfa med (bokmärken går att lösa med exempelvis delicious), kan visa bilder och är riktigt bra på film, både streamad och lokalt lagrad. Jag har inte sett någon kommentar om något filformat den inte klarar. Inget Spotify och den låter som sagt inget vidare som digitalspelare. Noteras ska då att den enda övriga digitalspelare jag jämfört med är min Linn Sneaky DS som kostar sex gånger så mycket och "bara" kan spela musik. Dock sägs det att Logitechs olika Squeezeboxar ska låta bra för pengarna och nu är visst Spotifyintregration också på gång. Jag har inte lyssnat på någon och har väl ingen koll på priserna heller men gissar att du hittar något användbart för ett par tre tusenlappar. Två olika maskiner men tillsammans borde de klara det du är intresserad av.

Alternativet är som föreslagits att koppla din PC till teven. Bättre som surfmaskin och i övrigt en PC med allt vad det innebär av krångel och meck för att få saker att funka. En dedikerad maskin må vara buggig men den tvingar dig sällan leta codecs manuellt, uppdatera drivrutiner eller byta grafikkort för att det är för lite minne på det du har. Eftersom du redan har en PC kanske du ska börja med att testa den.

perpo skrev:
> är det inte bättre att slänga alla gamla
> kassetband,

Det är ju det som är planen, så småningom.

perpo skrev:
> spara tiden och ladda ner de låtar du
> vill ha från tpb

Visst, det kan säkert spara en del kalendertid, men fråga är hur mycket arbetstid det spar. Om jag gör nåt så ärkeprimitivt som att spara varje sida som en ljudfil så sköter ju kassettbanden sig själva i 45 minuter åt gången, tillräckligt länge för att man ska kunna göra ngt annat vettigt under tiden.

perpo skrev:
>...eller lyssna på dem via
> spotify?

Nja, jag vill ha min musikhistoria tillgänglig offline...

perpo skrev:
> du lär spara dryga 1h per band

En del är ju gamla goa blandband, vet inte ens om jag kan alla artist/låtnamn. Kan nog ta en stund att plocka ihop ersättare.

perpo skrev:
> du får mycket bättre ljudkvalitet

Det har du helt säkert rätt i. Fast jag tror inte att jag låter lite brus stoppa mig om jag känner för en sentimental tripp tillbaka till min tonårsmusik. Med tanke på hur jag lyssnade då bidrar det nog närmast till autenticiteten...

zarkov skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Varför vill man surfa på en tv? Det är ju
> till
> > och med högre upplösning på mobilskärmen!
> > Låter som du vill ha nån for av HTPC för att
> > kunna göra allt det där.
>
> Jag vet inte vad du har för mobil men jag har
> 1080x1920 på TV:n och 320x480 på telefonen.

Fel fråga, fråga vad jag har för upplösning på min tv! ;)

dabac skrev:

> perpo skrev:
> -----
> >...eller lyssna på dem via
> > spotify?
>
> Nja, jag vill ha min musikhistoria tillgänglig
> offline...

Om man har spotify premium kan man synka de spellistor man vill ha till offline.

Sladd till tv/stereo och trådlöst tangentbord är ju en enkel lösning. Jag har ju faktiskt hdmi-utgång på datorn... Jag är ju RIKTIGT dålig på sånt här, men det borde väl inte vara så svårt att få till? Jag provar i kväll.

Eller så köper jag Boxee. Vi får se! ;-)

Någon som har ett tips på ett någorlunda kraftfullt AGPx8-kort med minst 512MB minne och inte alltför våldsam strömförbrukning?

Jag har köpt ett sånt där datorspel som man måste trampa själv, dvs en VR-uppgradering till min gamla tacxtrainer. Med lite tur ska min uråldriga pc, en MSI Mega 180 vara tillräckligt kraftfull om jag uppgraderar minnet till max, men jag måste definitivt skaffa mig ett vettigt grafikkort om jag ska kunna få låtsascykla uppför Mont Ventoux under våren :-)

/s-o

s-o skrev:
> Någon som har ett tips på ett någorlunda
> kraftfullt AGPx8-kort med minst 512MB minne och
> inte alltför våldsam strömförbrukning?
>
> Jag har köpt ett sånt där datorspel som man
> måste trampa själv, dvs en VR-uppgradering till
> min gamla tacxtrainer. Med lite tur ska min
> uråldriga pc, en MSI Mega 180 vara tillräckligt
> kraftfull om jag uppgraderar minnet till max, men
> jag måste definitivt skaffa mig ett vettigt
> grafikkort om jag ska kunna få låtsascykla
> uppför Mont Ventoux under våren :-)
>
> /s-o

Frågan är om det inte är enklare och billigare att köpa ny/beggad dator än att uppgradera den där. Dessutom kan det vara svårt att få in ett annat grafikkort i ett sådant där litet chassi.

Jag har en bärbar dator som inte vill starta. Jag tänkte plocka ut hårddisken, en wd1200bevs, och tömma den på informationen på samma sätt som man kan göra med större hårddiskar. Via en adapter och USB in i en annan dator.

Hur gör jag på enklaste sätt för att ansluta min wd1200bevs till någonting så att jag kan få över informationen?

Den ser ut så här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94722

Tacksam för tips.

Tillbaka
Topp