[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Mini_me sa:
Nån som har några tips? Dessa 2 (plus fler) går inte att radera. Dom har typ fastnat.

Har testat att fixa via iTunes men funkar inte. I inställningar finns dom inte.

Dottern uppdaterade till iOs10 igår...

Förmodligen är apparna köpta/nedladdade med annat Apple-ID. Om du kan logga in med det saknade Apple-id:t så borde det lösa sig

Boromir sa:
Mini_me sa:
Nån som har några tips? Dessa 2 (plus fler) går inte att radera. Dom har typ fastnat.

Har testat att fixa via iTunes men funkar inte. I inställningar finns dom inte.

Dottern uppdaterade till iOs10 igår...

Förmodligen är apparna köpta/nedladdade med annat Apple-ID. Om du kan logga in med det saknade Apple-id:t så borde det lösa sig

Nu kan man få den till "vänta" med mitt ?Id.

Får helt enkelt vänta ?

Ok det står fortfarande "väntar" och dom går inte att radera. Det måste ha blivit så här när hon uppdatera telefonen.

Är det bara blåsa telefonen och hoppas det försvinner??

Nya mer akuta problem:

Sitter på en laptop (Dell Latitude E5530 - 2-3 år gammal) där batteri lampan blinkar (Orange/vit om vart annat).
Kollar status på batteriet men den säger att Batteri 1 inte är tillgängligt men att Batteri 2 är ok och fulladdat.

Drar jag hur nätadaptern (Laddaren) Så dör datorn.

Har testat att ta ur och sätta i batteriet men nada händer.

Hittar inte att man kan "byta" vilket batteri den ska köra på. Nån som har nån ide eller är det dax att köra en backup och sen byta burk?

Mini_me sa:
Nya mer akuta problem:

Sitter på en laptop (Dell Latitude E5530 - 2-3 år gammal) där batteri lampan blinkar (Orange/vit om vart annat).
Kollar status på batteriet men den säger att Batteri 1 inte är tillgängligt men att Batteri 2 är ok och fulladdat.

Hittar inte att man kan "byta" vilket batteri den ska köra på. Nån som har nån ide eller är det dax att köra en backup och sen byta burk?

Att ett batteri lägger av efter 2-3 år är inte så konstigt, datorn kommer säkert att funka länge till om du kör med nätadaptern. Finns säkert batterier att köpa på e-bay men det brukar vara ganska dyrt.

Strava buggar. Den slutar logga så fort skärmen slocknar. Senaste 5-6 rundorna loggade med iPhone 6.

Alla turer blir 2-4 sek...

Någon mer som haft problem?

mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:
Fjärdebrunn sa:
Strava buggar. Den slutar logga så fort skärmen slocknar. Senaste 5-6 rundorna loggade med iPhone 6.

Borde vara en inställning i positioneringsmenyn lr i strömhanteringen.

Telefonens inställning alltså?

Kollade det igen. Står att strava alltid har tillgång till platstjänster...

Funkar bra med Garmin men den har jag inte när jag pendlar

Fjärdebrunn sa:
mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:
Fjärdebrunn sa:

Borde vara en inställning i positioneringsmenyn lr i strömhanteringen.

Telefonens inställning alltså?

Kollade det igen. Står att strava alltid har tillgång till platstjänster...

Funkar bra med Garmin men den har jag inte när jag pendlar

Då vetefan?

DanielS sa:
Mini_me sa:
Nya mer akuta problem:

Att ett batteri lägger av efter 2-3 år är inte så konstigt, datorn kommer säkert att funka länge till om du kör med nätadaptern. Finns säkert batterier att köpa på e-bay men det brukar vara ganska dyrt.

Jo sant men varför snackar den om batteri 1 och 2?

Självklart får den gå på nätadaptern tills jag skaffar en ny. :)

Fjärdebrunn sa:
BuTTuS sa:
Fjärdebrunn sa:

Tillåt bakgrundsuppdatering för den appen?

Står redan på...

Funderar på att installera om på luren eller om gpsen buggar

Börja med att kolla så att appen är uppdaterad. Sen kan du avinstallera appen och installera igen.

Den korta frågan: Bör man konvertera .mp4-filen från gopro i GP Studio innan man börjar redigera i iMovie?

Den långa varianten: Har kört in mina mp4-filer från min Session direkt till iMovie vilket funkar utmärkt, tills man exporterar färdig film, då blir det konstigt resultat. Kan säga att det växlar i kvalitet ca. 3 sek in i varje klipp så man ser en skillnad i filmen hela tiden.
När jag konverterar mp4:orna i GoPro Studio till .mov-filer så blir det inte så. Så ja, man kanske alltid bör konvertera dem innan iMovie? Hur gör folk? Nackdelen med detta är att det tar en massa tid, samt att filstorleken blir typ 5x större.

Vad gör jag för fail?
Efter byte av moderkort vill inte DATAMASKINEN fungera...

IMG_20160929_125712.jpg

Klavikel: Har du kört fsck? Det ser ut som att du triggat en kontroll av filsystemet vid moderkortsbytet. Antagligen låg väl räknaren för det i Bios eller nå't minne på moderkortet.

Henrik_E: Ja, det låter ju troligare när jag tänker på det.

me.I.am: Master's programme in Mathematical Sciences / Physics

clnr och HE tack.. Men vad då "hårdvaruklockan" vad gör jag åt det? Nån inställning eller måste jag köpa ny hårdvara? Enda hårdvara jag har (tror jag) är SSD och DVD om inte prylar på kortplatser räknas till hårdvara...

Google it: http://unix.stackexchange.com/questions/107876/fcsk-died-with-status-code-4

På svenska: fortfarande fel i filsystemet, du måste köra fsck igen och "fixa" det. Länken ovan bjuder på några tips.

Hårdvaruklockan, även känt som ModerModemet, har inte med saken att göra.

http://cdn.array.se/files/2009/02/modermodemet.jpg

Kan rekommendera det stängda och livsfarliga operativsystemet "Windows" som kommer med ett grafiskt gränssnitt styrt av "datamusen" och på senare tid även pekskärm. Gillar man grafik men inte pekskärm har Äpplet datorer baserade på äldre hårdvara men med BSD i botten.

trailbiker sa:
Google it: http://unix.stackexchange.com/questions/107876/fcsk-died-with-status-code-4

På svenska: fortfarande fel i filsystemet, du måste köra fsck igen och "fixa" det. Länken ovan bjuder på några tips.

Kollade min SSD men blir inget klokare...
Jo visst, Windows finns, men gillar tanken med Open Source och alternativ till monopol.

IMG_20160929_164431.jpg

Hårddisken har hängt med i typ fem år och har aldrig krånglar, lite konstigt att det skulle gå sönder exakt precis när jag bara ska uppgradera den, det måste vara nåt enkelt problem och inte att den är sönder.

Jag hade en AMD-processor innan och det nya moderkortet har en Intel. Kan det vara det som gör att det blir "fel" på filsystemet?

Jag har förresten fått förslaget att ominstallera OS men det går inte för datorn bara startar om hela tiden innan jag hinner göra något.
Om den stått nån kvart så brukar den starta om efter kanske 4 minuter, efter första omstart brukar det sen bara stå och starta om var 20:e sekund.
Om jag sedan drar ut strömkabeln och låter den vila några minuter så går den att köra i cirka 3-4 minuter igen tills det blir samma grej igen..

Ungefär tre gånger har jag lyckats logga in som vanligt i OS innan den någon minut senare bara stänger av och startar om...

Omstarter tyder på nåt annat fel än bara trasigt filsystem på disken. Av din beskrivning gissar jag på överhettning (3-4 min från kall, därefter mer eller mindre kontinuerligt). Överhettade CPU:er brukar förvisso hellre bara stanna än starta om, men du kanske skall kolla så kyflänsen sitter på ordentligt och att den som skruvade ihop petade dit lagom mycket värmeledande gucka mellan cpu och kyl?

Kan också vara nätagget som är för klent och/eller överhettar och då klipper strömmen med omstart som resultat. Vid närmare eftertanke kanske troligare än cpu-överhettning. Om burken stått på golvet kan agget vara mer eller mindre dammfyllt, lite dammsugning kan göra underverk (men se till att hålla i dammsugarens alurör så du inte får statiska urladdningar mot datorn).

Intressant teori det där med överhettning och underdimensionerat nätaggregat.

Kollade i BIOS live nu för att följa temp.
Efter ca. 4-5 min stängde datorn av sig, då låg M/b-temp på ca. 42 och CPU på 33,5 grader.
Så överhettning kan nog strykas från listan över tänkbara orsaker.

Strömtillförseln har jag inte någon bra plan att utvärdera lika lätt.
Äger inga prylar att mäta uttag/effekt med.

Men tänker likadant där, osannolikt att nätaggregatet råkar gå sönder exakt samtidigt som jag byter moderkort.

Och det är ju en mini-itx med allt integrerat på moderkortet så borde inte va problem med strömförsörjning heller tycker jag.
Ingen maxad speldator eller nån där det körs tunga simuleringar så borde räcka rätt långt...

Några andra bra tankar?
Det mest störande med sådana här grejer är att det nästan alltid är nåt enkelt när man väl kommer på vad som är fel...

Senast ändrad:
Det finns ingen systemlogg du hinner kika på innan den startar om?
EDIT: alltså om den registrerat något från föregående omstart

När den startar om, avslutar den då korrekt eller den bara "klipper" direkt?

Senast ändrad:
Btw, jag noterade att gamla moderkortet hade 2 strömanslutningar från chassit.

En ATX-PWR med typ 20 pin som delar sig i två härvor/delar.

En ATX med 24 pin till moderkort och sen en lös sockerbit med 4 pin också moderkortet.

Det nya moderkortet har endast en anslutning för strömmen.. Alltså det stora med 24 pin.

Så den andra härvan med 4 pin (två svarta och två gula) är alltså över och har ingen passande kontakt på nya kortet...

Vet inte om min förklaring går att förstå eller om det krävs foto för stöd? =)

marr sa:
Hur många ram minnen har du? Om svar är mer än 1. Ta bort övriga utom 1 och pröva.

Kör på ett minne..
Har dubbelkollat så att det är rätt kort och att det är på rätt plats.
DDR3L 8Gb 1600Mhz
Finns två minneskortplatser och enligt användarguiden ska den sitta på SO-DIMM A1 om man bara kör med ett kort, så det är som det ska..

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Det finns ingen systemlogg du hinner kika på innan den startar om?
EDIT: alltså om den registrerat något från föregående omstart

Den klipper direkt, helt utan förvarning så blir skärmen helt svart sen omstart nån sekund senare.

Ang. systemlogg får jag återkomma, har inte hunnit se något sådant...

Btw. Nr.2
När man kopplar SSD:n till moderkortet gör man väl bara det med strömkontakt och SATA?

Eller ska man använda en serieport/COM1 header också?

Klavikel sa:
me.I.am sa:
Den klipper direkt, helt utan förvarning så blir skärmen helt svart sen omstart nån sekund senare.

Jag har en 10 år gammal laptop där fläkten lagt av. En varm dag blev det för mycket för den stackars processorn, men då fick jag upp ett snyggt meddelande om det, typ "Processorn har blivit överhettad, datorn stängs av för att skydda, tryck <F4> för att...", kommer inte ihåg exakt men något sånt. Om en 10 år gammal dator stänger av så kontrollerat så borde din också göra det om det är något "normalt" kan jag tycka.

Jag hade nog kollat upp det här med strömkopplingarna till moderkortet som du beskrev.

Klavikel sa:
Intressant teori det där med överhettning och underdimensionerat nätaggregat.

Kollade i BIOS live nu för att följa temp.
Efter ca. 4-5 min stängde datorn av sig, då låg M/b-temp på ca. 42 och CPU på 33,5 grader.
Så överhettning kan nog strykas från listan över tänkbara orsaker.

Strömtillförseln har jag inte någon bra plan att utvärdera lika lätt.
Äger inga prylar att mäta uttag/effekt med.

Men tänker likadant där, osannolikt att nätaggregatet råkar gå sönder exakt samtidigt som jag byter moderkort.

Och det är ju en mini-itx med allt integrerat på moderkortet så borde inte va problem med strömförsörjning heller tycker jag.
Ingen maxad speldator eller nån där det körs tunga simuleringar så borde räcka rätt långt...

Några andra bra tankar?
Det mest störande med sådana här grejer är att det nästan alltid är nåt enkelt när man väl kommer på vad som är fel...

CPU:n är kall så där är det lugnt ja. nätagg brukar vad jag vet inte ha övervakning (i dessa prisklasser) så de är hopplösa att kolla temp på.

Vad har du för effekt på nätagget, det låter lite som att det är rätt gammalt?
Dvs matchar det den modernare moderkakan utan överbelastning?

Är du f.ö. helt säker på att det inte finns nån 4-polig kontakt nånstans på moderkakan, gärna i fysisk närhet till processorn?
Kollade precis på en modern maskin jag råkar ha på skrivbordet med nån ASUS-kaka i och den har som väntat både 24-polig och 4-polig kontakt.

4-polig 12v på gamla Asus-kortet.
Japp, helt säker på att denna kontakt ej finns på nya kortet från ASRock. Där sitter bara en vanlig 24-pin

IMG_20160930_150817.jpg

Gamla aggregatet kom med chassit när jag köpte det för typ fem år sedan, men det (nätaggregatet) gick sedan sönder och jag köpte ett nytt (agg) för kanske ett år sedan.

Hittar inget om Watt men Volt och Ampere ser väl bra ut? Bild på det ett år gamla aggregatet.

IMG_20160930_151233.jpg

Senast ändrad:
Testa starta utan minnet och se vad som händer.

Minimera mängden hårdvara så mycket du kan.

btw. har du testat att boota från usb? dvs en linuxdist från usb och se om ditt operativ är slut som artist bara?

Tillbaka
Topp