[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Carl A sa:
Tack för svar.
Är ju mest hastigheten och "tillförlitligheten" jag tänkte på.
Tror inte trafikmängden är billigare på det mobila bredbandet via dongeln.

20 gb räcker nästan alla månader för vår del (ofta förbrukas inte ens 10) . (förutom när det är tour de france, men eftersom ESP sällan funkar, så räcker det då också...)

(PS: det finns annat än internet och tv...)

Visst är det så. Vi har inte ens en tv i hushållet men för oss drog det iväg ca 50 gb i månaden iaf. Sommartid fungerade det för oss men inte vintertid.

Datamängden har du säkert redan koll på.

Givet en stabil telefon är tillförlitlighet och hastighet densamma som med dongel. Kör du telefonens som hot spot kanske det till och med blir bättre om du lägger den i ett fönster eller liknande.

+1 på att telefon funkar bra. Har kört så i fjällstuga utan problem förutom att batteriet drar ut fort men hemma lär du ju kunna ha den på laddning. Eventuellt kan telefonen också ha en begränsning på hur många enheter som tillåts ansluta till det utdelade Wi-Fi-nätet men det kanske inte är något problem (min jobbsamsung tillåter max 10 anslutningar).

För egen del skulle det vara svårt att hitta ett fungerande mobilabb. Kollade loggen på routern hemma och hade 480 GB data senaste 30 dagarna :)

/Johan

Carl A sa:
Asså, nu har jag bredband - dongel till datorn hemma samt såklart även mobilabb. med surf.

Är det ngn poäng att ha båda, eller kan jag lika gärna ha lite mer trafik i tfn -abb. och säga upp mobila bredbandsabonnemanget jag har till datorn - och sedan när jag sufar med datorn bara koppla tfn-ens internet till datorn via wifi ?

Är problemet att du måste ha ett USB-modem i datorn eller att du måste ha två abonnemang?

Lenovo Thinkpad med Win 10 går inte att stänga av.
Min Lenovo startar upp efter 2 sekunder när jag skall stänga av. Om jag får den att gå ner i strömsparläge startar den ändå upp efter 2-3 sekunder igen. Om jag använder stänga av-funktionen startar den också upp efter 2-3 skunder igen.
Den är drygt ett år gammal och har funkat fint annars...
Tacksam för hjälp!

Luzen sa:
Lenovo Thinkpad med Win 10 går inte att stänga av.
Min Lenovo startar upp efter 2 sekunder när jag skall stänga av. Om jag får den att gå ner i strömsparläge startar den ändå upp efter 2-3 sekunder igen. Om jag använder stänga av-funktionen startar den också upp efter 2-3 skunder igen.
Den är drygt ett år gammal och har funkat fint annars...
Tacksam för hjälp!

Hae du några uppdateringar som inte gått på?

Luzen sa:
mikipedia_ sa:
Samma grej fast du skriver stänga av kommandot i "dos" skärmen?
Ingen aning, hur går jag det?

Oj nu kommer jag inte ihåg komandot (var så länge sen jag hade windowsprodukt) men det bör vara något i still med "kill all" som du ska skriva in i dospromten, borde finnas i tillbehör i startmenyn.

Prova googla dödakomado för den windowsverion du har.

mikipedia_ sa:
Luzen sa:
mikipedia_ sa:

Oj nu kommer jag inte ihåg komandot (var så länge sen jag hade windowsprodukt) men det bör vara något i still med "kill all" som du ska skriva in i dospromten, borde finnas i tillbehör i startmenyn.

I kör fältet kan du skriva följande.
Shutdown -t1

Mheel sa:
mikipedia_ sa:
Luzen sa:
mikipedia_ sa:

I kör fältet kan du skriva följande.
Shutdown -t1

Bra att nån som vet komandot kommer här å styrupp!

Fast kommandot shutdown gör exakt samma sak som att trycka på knappen "Stäng av". Så om datorn stängs av och sedan startar igen bör det inte spela någon som helst roll.

Jag har bara haft problem med datorer som vaknat ur sleep. Då har jag behövt begränsa så att inte nätverkskortet kan väcka datorn. Men från avstängd låter mer suspekt.

format c:

Bör väl lösa eventuella problem att den startar?;)

Förtydligande! Det var ironiskt menat.
Kör man format c: så tömmer man operativssystemshårddisken

Senast ändrad:
Nej. Men det är två uppdateringar som inte går att slutföra.
Varav den ena är Windows (kb3200970) och den andra en Adobe FlashPlayer uppdat.

Har en högtalare med minneskortläsare i som klarar upp till 32 gb minneskort enligt manualen men vad händer om man sätter i ett större kort än vad det står att den klarar, funkar inte alls eller funkar det bara upp till den storlek som det står att den klarar av?

Belse sa:
Har en högtalare med minneskortläsare i som klarar upp till 32 gb minneskort enligt manualen men vad händer om man sätter i ett större kort än vad det står att den klarar, funkar inte alls eller funkar det bara upp till den storlek som det står att den klarar av?

I fallet SD-kort så är SD, SDHC och SDXC tre olika standarder i samma fysiska format. Framtagna för att överkomma storleksgränser.
Chansen är stor att om du stoppar i ett större minneskort än din apparat klarar av så kan den inte läsa det alls för det större kortet är av en annan standard.

Med det sagt så har jag sprungit på ett par olika kinesiska produkter som angett en maxgräns som bara råkade vara det största minneskort som gick att få tag på just då. I de fallen har det funkat med ett större av samma standard.

ceel sa:
Belse sa:

I fallet SD-kort så är SD, SDHC och SDXC tre olika standarder i samma fysiska format. Framtagna för att överkomma storleksgränser.
Chansen är stor att om du stoppar i ett större minneskort än din apparat klarar av så kan den inte läsa det alls för det större kortet är av en annan standard.

Med det sagt så har jag sprungit på ett par olika kinesiska produkter som angett en maxgräns som bara råkade vara det största minneskort som gick att få tag på just då. I de fallen har det funkat med ett större av samma standard.

Ok, står Micro SDHC i specifikationerna och et verkar vara 32 GB max på det kortet, vill jag ha ett större så blir det ett Micro SD XC så då funkar det antagligen inte då det är en annan standard. Får kolla om jag kan låne ett kort och prova förs få se vad som händer...

Belse sa:
ceel sa:
Belse sa:

Ok, står Micro SDHC i specifikationerna och et verkar vara 32 GB max på det kortet, vill jag ha ett större så blir det ett Micro SD XC så då funkar det antagligen inte då det är en annan standard. Får kolla om jag kan låne ett kort och prova förs få se vad som händer...

Skillnaden mellan SDHC och SDXC är filsystemet de använder. Windows ogillar att formatera SDXC-kort till att använda FAT32 (som SDHC) använder, men en del andra program kan göra det åt en. Om man formaterar ett SDXC-kort till FAT32 så kan det gå att använda med lite tur.

Ok, tackar för svaret, får se om det blir att prova, eller om man bara får städa bort en del musik ifrån kortet kanske, känns som att det är lättare...

Hej,

Jag undrar hur man installerar Linux/Ubuntu på en Windows(10) pc? Eventuellt på en urgammal (10 år) Windows XP pc.

Den skall vara dualboot, så att den går att använda både som Windows och Linux dator. Avsikten är att kunna använda den för att ex labba med drivrutin utveckling av Linux drivrutiner, och att utveckla program till Raspberry Pi kort. Vad jag förstår så finns det Linux/Ubuntu installationer, som använder Windows i botten, men det är inte sådan jag vill installera, utan något som är Linux från "drivrutin" nivå.

Tacksam för hjälp!

Kör en standardinstallation bara.
Installationsprogrammet kommer fråga dig om du vill ha kvar Windows eller om du vill använda hela disken till Ubuntu.
När allt är klart kommer du få välja linux eller Windows varje gång du startar datorn.
Se till att ha backup på allt innan du börjar leka bara. Det kan gå åt h-e. (Har hittills inte hänt mig)

Hej igen,

Tack för svaret. Jag vet bara inte hur jag skall komma igång, jag förstår att det finns standardinstallationer. Men var hämtar man dom, finns dokumentation, installerar man från Windowsmiljön etc.
Allt är säkert enkelt om man installerat någon gång, men jag börjar tyvärr utan någon kunskap.

Tack igen. Jag skall läsa igenom instruktionerna. PC'n jag primärt tänker installera Linux på saknar dvd. Men jag misstänker att det går att ladda på USB sticka och installera därifrån.

rois sa:
Tack igen. Jag skall läsa igenom instruktionerna. PC'n jag primärt tänker installera Linux på saknar dvd. Men jag misstänker att det går att ladda på USB sticka och installera därifrån.

Rekommenderar USB-sticka! Om den inte bootar på stickan får du ändra ordning i din bootsekvens i bios. Brukar stå vilken knapp du ska hålla ner när datorn startar upp.

Hej!
Behöver skriva kvadratmeter förkortat (m2). Man kan skriva tvåan smått och lite förhöjt vill jag minnas, men hur?? hyperskrift?
Tack på förhand...

Är det nån i GBG som har en ADSL-modem att låna/sälja? Min uppkoppling har blivit supersegt (typ 0.3Mbit isf vanligtvis 4-5) och enligt leverantören är det inget fel på deras prylar, utan rekommenderade mig att testa annan modem och/eller telefonkabel.

gabbeon sa:
Är det nån i GBG som har en ADSL-modem att låna/sälja? Min uppkoppling har blivit supersegt (typ 0.3Mbit isf vanligtvis 4-5) och enligt leverantören är det inget fel på deras prylar, utan rekommenderade mig att testa annan modem och/eller telefonkabel.

Vilken leverant;r har du?
Med lite modifikation fungerar många av Asus routrar direkt som ADSL-modem

daikai1 sa:
gabbeon sa:

Universal Telecom. Spännande, tror att jag har en ASUS-router. Ska googla lite.

gabbeon sa:
daikai1 sa:
gabbeon sa:

Universal Telecom. Spännande, tror att jag har en ASUS-router. Ska googla lite.

hittade detta på deras hemsida
Tyvärr är det längesen jag höll på med Routrar, men alla dessa ( http://www.webhallen.com/se-sv/dato...xt=&filter_price_min=85&filter_price_max=2790 ) ska fungera att koppla in i uttaget direkt.
Asus gör bra routrar, men det beror på funktioner och annat du vill ha också
Fungerar mitt gamla modem med ert bredband via telejacket?

Troligtvis. Så länge modemet använder sig av standard ADSL2+ ska det fungera med våra tjänster. Vissa modem är dock låsta till operatören som man fått modemet av. Kontrollera gärna först om modemet är operatörslåst.

Senast ändrad:
Inte en datafråga men väl en datorfråga...

Enklare laptops finns det ju en uppsjö av.
Någon som har något konkret tips med följande kravspec;

Pris max 4000kr
Processor oviktigt
Grafik oviktigt
RAM min 4GB (får gärna var utbyggbart om det inte är större)
Hdmi ut.
2st USB A (gärna 3.0)
1st USB C
<> tangenten mellan shift och Z
Min 128GB SSD
Max 14" men runt 12" gör inget.
Fläktlös.

eketjall sa:
Asus E403SA verkar fylla de flesta av mina krav.
Blev en beställning. Återstår att se hur tangentbordet ser ut. Det nordiska visas ju aldrig på produktbilderna.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-eeebook-e403sa-fa0032t/234043.8907/

Det enda jag funderar på är eMMC minnet, ett inbyggd SD-kort på 128GB om jag förstår det, så ingen SSD, så du får köra SD-kort eller extern hårddisk om du vill ha mer utrymme.
Full HD är bra, och i den prisklassen får du nog inte så mycket bättre om du inte kollar på begagnat.

Tillbaka
Topp