[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Har problem med en udda sak (ev udda).

Har en dator som är en stor diagnosmaskin för bilar. På denna ligger Win XP och man styr allt via den inbyggda skärmen som är touch.

Problemet nu är att touchen tror att jag högerklickar = jag kan inte komma vidare efter att jag startat burken. Kan man bara ansluta en mus till XP och så fattar den direkt att det är en mus inkopplad? Eller är jag körd?

Mini_me sa:
Har problem med en udda sak (ev udda).

Har en dator som är en stor diagnosmaskin för bilar. På denna ligger Win XP och man styr allt via den inbyggda skärmen som är touch.

Problemet nu är att touchen tror att jag högerklickar = jag kan inte komma vidare efter att jag startat burken. Kan man bara ansluta en mus till XP och så fattar den direkt att det är en mus inkopplad? Eller är jag körd?

Det borde fungera med PnP, bara koppla in så fungerar det, men eftersom det är en diagnosmaskin, är det någon specialdator? dessa kan ju ha lite andra drivrutiner osv. Men har den en vanlig XP version så borde det fungera med en vanlig mus

Man har det vanliga skrivbordet mm så borde vara vanliga xp (kanske är nån företagsmodell). Sen är det ett program som är diagnos delen. Visst den har massa in och utgångar som är lite udda men det borde inte spela in tycker jag.

Jag letar upp en mus och testar. Funkar det så har jag stans mest överdrivna multimeter :)

perzzon sa:
Ser ju lovande ut. Går det att uppgradera minnet? I så fall känns den ju som ett kap
Jag har sett någon enstaka uppgift på att det skulle gå med 8, men Asus säger 4 max på sin hemsida så det lär ju gälla.

daikai1 sa:
Det enda jag funderar på är eMMC minnet, ett inbyggd SD-kort på 128GB om jag förstår det, så ingen SSD, så du får köra SD-kort eller extern hårddisk om du vill ha mer utrymme.
Full HD är bra, och i den prisklassen får du nog inte så mycket bättre om du inte kollar på begagnat.
Jo, medveten om att det inte går att utöka, men behöver inte mycket plats till det den ska användas till. Allt som inte är program kommer att vara "molnlagrat" ändå.

Verkar som det var ett bra pris på den iaf. Sett många som tar en tusenlapp till typ. Men det är svårt att jämföra eftersom alla har en egen modell just för att man inte ska kunna jämföra.

Jag brukar räkna lite i excel på jobbet, tyvärr är arken 20-30 MB stora så min lågvoltade i5 och 8GB RAM lite i snävaste laget. Saknar jag processorkraft eller ramminne? Eller är det en kombination?

flaskhals170127.PNG

Kika lite under fliken performance, har inte datorn framför mig så kan inte precisera mer. Men nånstans där kan man se hur RAM används.

Utan att veta om det specifikt löser ditt Excelproblem så tror jag att du skulle uppleva verkligheten >5x snabbare med en Samsung 850 Evo SSD eller liknande (gissar att du kör en 5400 rpm megatrött hårddisk ???). I övrigt bör en i5 göra jobbet och kanske att dubbelt så mycket minne kan hjälpa Excel en del.

CPU-användningen är ju 100% varav Excel använder 99. Samtidigt är minnesanvändningen ganska låg, minnet är till för att användas, och din maskin behöver definitivt inte mer minne, den använder ju inte det den har.
Excelarket låter ju inte som att det innehåller alldeles för mycket data, men det kan ju vara en tung formel eller rent av en formel som är felaktig och leder till en oändlig loop (vet iofs inte hur Excel hanterar oändliga loopar?).

tinkerbell sa:
CPU-användningen är ju 100% varav Excel använder 99. Samtidigt är minnesanvändningen ganska låg, minnet är till för att användas, och din maskin behöver definitivt inte mer minne, den använder ju inte det den har.
Excelarket låter ju inte som att det innehåller alldeles för mycket data, men det kan ju vara en tung formel eller rent av en formel som är felaktig och leder till en oändlig loop (vet iofs inte hur Excel hanterar oändliga loopar?).

Visserliggen är Aktivitetshanteraren/Task Manager ett både enkelt och trubbigt verktyg men det
ger ändå en viss fingervisning.

Förutsatt att Excel använder 99% av processorkraften konstant tyder det på att något är galet med
det som görs i Excel-arket.

/Fedde

Om du kör 32bitars kan du inte addressera mer än 4mb minne. Försök få 64 så är problemen lösta. Nu måste du växla mot disk då OSet tar mängder av det addreserbara utrymmet.

Jag vet att jag är sisådär 6 år efter alla andra men nu har jag fått för mig att jag behöver en platta då jag ska ut och långflyga lite. Någon som har/vet nåt vettigt under 4kkr med bra batteritid? Tänk Netflix och surf. Krav med plats för simkort att surfa på. Tittat lite på Samsung Galaxy Tab A men känner att jag vill ha lite second opinions.

Tack.

Jag kan ha fel men är inte det faktum att det står *32 på vissa processer ett bevis på att det redan är 64-bits os?

Det är ingen växling här, återigen, det är knappt hälften av fysiskt ram som används.

Kupa sa:
Jag kan ha fel men är inte det faktum att det står *32 på vissa processer ett bevis på att det redan är 64-bits os?

Det är ingen växling här, återigen, det är knappt hälften av fysiskt ram som används.

Jo det stämmer, det är ett 64 bits system.
Om datorn har en i5-processor så har den väl mer än en kärna, och då är det lite intressant att Excel lyckas utnyttja 99%. Det krävs att den tar all cpu-tid den kan i flera 'trådar' - minst en per kärna.

Det är ju bara stor humor att ni inbillar er att man måste ha 8GB minne, 64bitars OS och superprocessor för att köra Excel.

När det förmodligen egentligen beror på nån wannabe-programmerare som gått bananas i Excel.

Alltså, os går på 64, excel på 32. Beroende på bokens storlek ( exempelvis att det är en större rapport byggt av någon som har excel 64 bitars) kan det vara ett problem. Jag råkar nästan dagligen ut för att användare tar ut stora dataset och får problem med just detta.

Vanligtvis är det inte storleken på boken (gb) som är problemet utan antalet rader/kolumner som försöker läsas in.

dardos sa:
Jag vet att jag är sisådär 6 år efter alla andra men nu har jag fått för mig att jag behöver en platta då jag ska ut och långflyga lite. Någon som har/vet nåt vettigt under 4kkr med bra batteritid? Tänk Netflix och surf. Krav med plats för simkort att surfa på. Tittat lite på Samsung Galaxy Tab A men känner att jag vill ha lite second opinions.

Tack.

För det behovet lär allt fungera (ett sånt där tråkigt svar som man inte vill ha). Skärmkvalité lär vara av största prio. Angående simkort så är det ju rätt enkelt att smälla upp en hotspot med telefonen idag och där kapar du ju en del på budgeten, men det kanske du inte vill av någon anledning.

Någon som har erfarenhet av HDMI-splitter?
Det skall vara 2 källor till 1. Jag har googlat och hittat några, men vet av erfarenhet att HDMI-kablar av lite sämre kvalité (läs Clas Ohlson) kan ge problem med högupplöst film t.ex.

Så någon som kan rekommendera något?

Om jag har en ANT+ dongle med klassisk USB kan jag på något sätt få den till telefonen (iphone6s) och läsa av mina watt på det viset?

Henrik_E sa:
crilee sa:
Om jag har en ANT+ dongle med klassisk USB kan jag på något sätt få den till telefonen (iphone6s) och läsa av mina watt på det viset?
TrainerRoad och Zwift kan läsa watt från donglar.

Yes, det vet jag. Men min ANT+ dongle har USB och jag vill koppla den till min telefon som är iPhone6s. Fins det en adapter till detta och funkar den isf?
Försöker hitta en billig/smidig lösning att regga mina spinningpass som har ANT+.

marr sa:
me.I.am sa:
Någon som har erfarenhet av HDMI-splitter?
Det skall vara 2 källor till 1. Jag har googlat och hittat några, men vet av erfarenhet att HDMI-kablar av lite sämre kvalité (läs Clas Ohlson) kan ge problem med högupplöst film t.ex.

Så någon som kan rekommendera något?

Ja köpte denna: http://cdon.se/diverse/hdmi-switch-3-portar-1080p-hdtv-p32996056
Den har fungerat över förväntan.

Blev en på Elgiganten, men ser att den du köpte har fjärrkontroll. Vad har du för källor inkopplade? T.ex någon digitalbox med fullHD?

Dottern ska få en PC i present. Men jag är helt vilse i Laptop djungeln.

"Krav"

*Billig
*Ska gå att köra Star Stable online på den.

Ja där är kraven slut.

Om vi kan hålla oss kring 2500kr och nåt som inte laggar sönder vore great.

Detta är vad jag kan hitta som "krav" från spelet: https://www.starstable.com/se/article/3070

Detta skall inhandlas innan kl 13 imorgon (ute i god tid) = en fysisk butik med positivt saldo.

Tack på förhand.

Kan man köra det på en Chromebook (ser inte varför det inte skulle gå om det bara är online) så vore väl det ett givet val.

Edit: det verkar inte fungera tyvärr.

Senast ändrad:
Nej jag misstänkte det. Finns några på Elgiganten men det är massa norskar som ratar dom flesta.

Hur kan en sån här sak bli så komplicerad..

Kvällens aktivitet.
Screenshot15.png

Den där Win10-datorn jag skrev om tidigare som jag hade problem med att den går ner i sleep efter typ en halvminut har jag för övrigt inte fått ordning på. Fulhacket är att lämna en ruta av MPC-HC pausad/stoppad i bakgrunden, då håller den sig vaken tills den stängs av. Mysko men jag kan leva med det.

Ja nu fick jag "äntligen" utdelning när en disk gav sig efter att NAS:en varit igång sen någon gång sent 2011. Fick lite förvarning när den varnade för dåliga SMART-värden men bara några dagar senare var den död.

Senast ändrad:
Jag vill ha tillbaka min Ipad från tvååringen! Jag vill ha en billigare variant som fixar att köra Bolibompadrakens app och gärna ha ett läge där jag kan ställa in så att han inte kan hålla på att byta mellan appr och sånt (finns på ipad). När han behöver en kraftigare räknar jag med att den här har dött så den behöver inte vara så framtidssäker.

Såg att Samsung haft en variant som heter Galaxy tab Kids men den verkar inte finnas att köpa längre.

Vad har ni för plattor till era kids?

Jag köper ogärna nya slit och släng-saker men i det här fallet gör jag ett undantag. Jag har vägt upp det genom att köpa en begagnad Specialized springcykel :)

Jag kör openvpn hemma på en synology-nas och vill gärna kunna logga logga in via telefonen såklart. Har dessutom vpn-konto hos bahnhof.

Idag kör jag openvpn-clinten på Android men den har inte uppdaterats på snart ett år, känns sådär för en säkerhetsprodukt.

Finns det någon annan bra och trovärdig klient för Android att använda? Visen är ju att ha en så privat kommunikation som möjligt!

A

katten sa:
Jag kör openvpn hemma på en synology-nas och vill gärna kunna logga logga in via telefonen såklart. Har dessutom vpn-konto hos bahnhof.

Idag kör jag openvpn-clinten på Android men den har inte uppdaterats på snart ett år, känns sådär för en säkerhetsprodukt.

Finns det någon annan bra och trovärdig klient för Android att använda? Visen är ju att ha en så privat kommunikation som möjligt!

A

Tack för påminnelsen!
Tyvärr har jag inga bra idéer om ersättare.

Rattnalle sa:
Ja nu fick jag "äntligen" utdelning när en disk gav sig efter att NAS:en varit igång sen någon gång sent 2011. Fick lite förvarning när den varnade för dåliga SMART-värden men bara några dagar senare var den död.
Pluggade in disken i Windowsdatorn och läste av SMART-värdena nu. Ett gäng trasiga sektorer. Så NAS:en tyckte väl inte att disken var pålitlig nog att ha kvar i poolen. 38351 timmars driftstid på ganska exakt sex år höll den för.

Rattnalle sa:
SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB

Så kanske ingen idealisk disk för NAS-bruk. Köptes dock innan NAS:en var påtänkt :)

Det är ju det fina med ZFS, att det går att köra på lite vad som helst och det fixar ofta biffen när det väl blir strul. Jag har haft åtminstone en WD Green 2TB som har dött i NAS-drift. Nu kör jag som sagt 4x3TB RED:

9 Power_On_Hours 0x0032 050 050 000 Old_age Always - 36716
9 Power_On_Hours 0x0032 079 079 000 Old_age Always - 15632
9 Power_On_Hours 0x0032 054 054 000 Old_age Always - 34183
9 Power_On_Hours 0x0032 054 054 000 Old_age Always - 34164

Maskinen har gått i stort sett 24/7, så den äldsta har över fyra års kontinuerlig drift.

Har du något shell-kommando för att få fram driftstiden? Jag googlade lite men hittade inget uppenbart. Men mina *nix skills är rätt usla å andra sidan :-)

Rattnalle sa:
Har du något shell-kommando för att få fram driftstiden? Jag googlade lite men hittade inget uppenbart. Men mina *nix skills är rätt usla å andra sidan :-)

for d in 1 2 3 4 ; do sudo smartctl -a /dev/ada$d | grep Power_On; done

Dvs, använder smartctl som rapporterar "alla" parametrar och sen grep på det. Du får justera efter vad dina diskar heter i /dev-katalogen.

Jag kör "stora" FreeBSD, men det borde vara lika i FreeNAS, eller vad du nu kör.

Tillbaka
Topp