[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Min iPhone har börjat lagga när jag ska koppla upp mot WiFi (AirPort express 2.0). Den har full mottagning men själva internet går segt och en liten ring snurrar bredvid wifi-symbolen. Datorn fungerar klanderfritt sänder är inte uppkopplingen.

Är det någon som utifrån denna enkla beskrivning har en idé om vad som kan strula?

Muntis sa:
Min iPhone har börjat lagga när jag ska koppla upp mot WiFi (AirPort express 2.0). Den har full mottagning men själva internet går segt och en liten ring snurrar bredvid wifi-symbolen. Datorn fungerar klanderfritt sänder är inte uppkopplingen.

Är det någon som utifrån denna enkla beskrivning har en idé om vad som kan strula?

Glöm nätverket, starta om telefonen och gör en ny koppling mot wifi.

Muntis sa:

Nej, nu fungerar det inte alls. Är det någon som har någon idé? Jag har försökt googla men mina skillz räcker inte till att ringa in problemet. Full rulle på datorerna men inte på Iphonen som kan ansluta till Wifi men kommer inte ut på internet. Allar enheter är omstartade ett antal gånger och jag har glömt nätverket många gånger.

För att ringa in problemet kan du ju testa telefonen på ett annat nätverk till att börja med.
Om det fungerar så är det ju din router som strular troligtvis. Kör routern både på 2,4GHz och 5GHz? vad händer om du stänger av den ena eller den andra?

Aloha!

Vi har ett problem här med att byta mailserver till mobilerna. Det som händer är att, random, så ryker alla kontakter. Och i det här läget så duger inte iCloud/iTunes backup (det är ju egentligen ingen backup, det är ju en synk).

Så... vi behöver ett sätt att kunna ta backup på alla kontakter i en iPhone. DVS få ut kontakterna i en fristående fil eller liknande. Som sen skall kunna gå att läsas tillbaks.

Hur göra man?

(Själv använder jag Hemoroid så jag är lyckligt ovetande om hur iPhone fungerar.)

Stalle

Tydligen inte. Det finns olika appar för det vad jag har klurat ut men de verkar funka lite sådär. Så därför ställer jag frågan om nån vet hur man gör.

Annars kan ju jag åxå sitta och testa men det är lite svårt utan iPhone :-)

Stalle

Om det är iCloud-kontakter det handlar om, och ni har möjlighet att logga in på iCloud.com så går det att "Markera alla" och exportera som VCF-fil.

iCloud.png

Senast ändrad:
Kupa sa:
Om det är iCloud-kontakter det handlar om, och ni har möjlighet att logga in på iCloud.com så går det att "Markera alla" och exportera som VCF-fil.

Ok, ja det verkar ju enkelt. Men... kan man ha andra kontakter än de iCloud-synkade kontakterna? Typ kan man ha kontakter som ligger bara på telefonen och inte synkas?
DVS... kan jag, om jag gör som du visar ovan, missa några kontakter?

Stalle

Ja, de måste ju inte alls vara icloud-synkade, det kan finnas kontakter på SIM-kortet och/eller i andra tjänster, t.ex. Google. Men det går att välja i Kontakter-appen vilka konton som ska synas, så man kan åtminstone kolla var de är lagrade. Lite osäker på hur man flyttar/kopierar kontakter mellan konton.

Jag har en nära anhörig som successivt får allt sämre syn. Jag tror han skulle tycka det var enklare att hitta på hemsidor om han fick mobil-layouten på alla hemsidor på sin PC. Han kan inte sålla om det blir för mycket information i taget (gäller för övrigt rätt många av oss tror jag - åtminstone jag tycker exempelvis det är smidigare att surfa på plattan här på Happy än på datorn).
Hur får man till det?

Senast ändrad:
Lejon sa:
Jag har en nära anhörig som successivt får allt sämre syn. Jag tror han skulle tycka det var enklare att hitta på hemsidor om han fick mobil-layouten på alla hemsidor på sin PC. Han kan inte sålla om det blir för mycket information i taget (gäller för övrigt rätt många av oss tror jag - åtminstone jag tycker exempelvis det är smidigare att surfa på plattan här på Happy än på datorn).
Hur får man till det?

Gör såhär: https://www.howtogeek.com/139136/how-to-access-mobile-websites-using-your-desktop-browser/amp/

Fast man måste nog fake'a en mindre skärmstorlek också eftersom en hel del webbsidor ändrar sin layout helt beroende på det.
Det är väl information om skärmupplösning (dpi) tillsammans med visningsfönstrets bredd i bildpunkter som styr det gissar jag.

Jag har en bärbar dator som det senaste året har fått ett nytt problem (jag använder den bara vid cykelresor, därför har jag inte brytt mig tidigare).

En stund efter att jag har startat den går en process igång (se bilder) som tar mycket CPU och minne i anspråk. Jag googlade lite tidigare, men det verkade halvjobbigt att få bort. Någon på Happy som kan leverera en quick fix?

När jag ändå är i gång så konstaterar jag att jag inte kan köra Windows update. Den bara står och tuggar. Det har gått tidigare. För att ge lite bakgrund så är datorn en fd företagsdator som min pappa fick som kompensation för strul. Operativsystemet är Windows 7 Enterprise SP1. Skulle uppdateringsstrulet kunna på att företaget har förnyat sin maskinpark och licensen har gått ut eller är de eviga?

För båda frågor gäller att jag inte vill lägga alltför mycket tid. Jag har aldrig varit helt nöjd med datorn och den används bara för att göra backuper på cykelbilder och lite surfning under cykelresor. Däremot så vill jag inte köpa en ny dator för ett så smalt användningsområde.

Aktivitetshanteraren.PNG

Resursvervakaren.PNG

Förhoppningsvis finns någon som haft något liknande.

Men annars, var bor du? Jag kan inte hjälpa det men ser sånt som en utmaning.

Att någon licens för W gått ut är det inte.
Skulle tippa på att något antivirusprogram har vuxit sig för stort för RAM eller liknande.

Bele sa:
Jag har en bärbar dator som det senaste året har fått ett nytt problem (jag använder den bara vid cykelresor, därför har jag inte brytt mig tidigare).

En stund efter att jag har startat den går en process igång (se bilder) som tar mycket CPU och minne i anspråk. Jag googlade lite tidigare, men det verkade halvjobbigt att få bort. Någon på Happy som kan leverera en quick fix?

När jag ändå är i gång så konstaterar jag att jag inte kan köra Windows update. Den bara står och tuggar. Det har gått tidigare. För att ge lite bakgrund så är datorn en fd företagsdator som min pappa fick som kompensation för strul. Operativsystemet är Windows 7 Enterprise SP1. Skulle uppdateringsstrulet kunna på att företaget har förnyat sin maskinpark och licensen har gått ut eller är de eviga?

För båda frågor gäller att jag inte vill lägga alltför mycket tid. Jag har aldrig varit helt nöjd med datorn och den används bara för att göra backuper på cykelbilder och lite surfning under cykelresor. Däremot så vill jag inte köpa en ny dator för ett så smalt användningsområde.

Checka boxen till vänster om den som tar mycket CPU i resurshanterarens översikt, växla till CPU-tabben, se om det finns mer detaljerad information om orsaken i mitt-panelen där. I bästa fall står där namnet på den tjänst som går tokigt. Om det är Windows Update så tippa jag att den 'lagar sig sjalv' om du låter den tugga nån dag typ.

Intressant. Det är Windows update som spökar. Jag testar att låta datorn stå på ett dygn, så för vi se om det löser problemet. :-)

Resursvervakarendetaljer.PNG

Jag har inte fått igenom någon sen mars 2016 (men tänk då på att datorn nästan aldrig används). Hittade en sida från MS där de beskriver hur man ska fixa Windows update-fel för Win 7, 8.1 och 10. Artikeln var skriven dec 2016, så något borde det finnas.

Uppenbart men glöm inte att ha internetuppkoppling aktiv, inte alltid man har det på en laptop man har undanstoppad för det mesta. :)

Den är ansluten till en router med kabel, då är väl internetuppkopplingen alltid aktiv?

Ändrade så att datorn aldrig går i strömsparläge.

Senast ändrad:
perzzon sa:
Win 7 får väl inga uppdateringar längre?!

Jodå, för att kolla så gjorde jag nyss Check for Updates på datorn med Windows 7 för första gången sen jag installerade den förra året (ominstallation av OEM-Win7 Pro på begagnad workstation) (den är inställd på att bara kolla om trycker på knappen.) Elva av uppdateringarna är för OS:et och resten .NET eller malware-grejor.

Bilagor

• WindowsUpdate1.png
    WindowsUpdate1.png
    34.7 KB · Besök: 103
qma sa:
perzzon sa:

Jodå, för att kolla så gjorde jag nyss Check for Updates på datorn med Windows 7 för första gången sen jag installerade den förra året (ominstallation av OEM-Win7 Pro på begagnad workstation) (den är inställd på att bara kolla om trycker på knappen.) Elva av uppdateringarna är för OS:et och resten .NET eller malware-grejor.

Det du fick var de gamla uppdateringarna. Mainstreamsupporten för Windows 7 upphörde januari 2015.
https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

Att ha en Windows 7 maskin uppkopplad på Internet idag är en stor säkerhetsrisk.

s sa:
qma sa:
perzzon sa:

Det du fick var de gamla uppdateringarna. Mainstreamsupporten för Windows 7 upphörde januari 2015.
https://support.microsoft.com/en-us/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

Att ha en Windows 7 maskin uppkopplad på Internet idag är en stor säkerhetsrisk.

Nä, vissa av uppdateringarna är från i år, se skärmbild från nyss. Som du ser i denna tabell så görs security updates även under fasen "Extended Support" vilken Windows 7 har tills 14 Januari 2020. https://support.microsoft.com/en-us/help/14085

Jag använder inte datorn mycket, men skulle nån/nånting haxxa sönder den så skulle nån kanske få tag på en och annan sunkig mobilbild på cykelgrejor, och jag skulle kunna installera om burken. :) Inte värt att köpa nytt OS till en gammal dator, men den är fortfarande användbar som min enda dedikerade windowsburk.

Bilagor

• Updates1.png
    Updates1.png
    45 KB · Besök: 126
Om win7 update fortfarande drar cpu under lång tid så kan nedan länk ha lösningen, fungerade för mig för ett halvår sedan, uppdateringar går på någon minut nu.

http://wu.krelay.de/en/

Edit: För mig gick det bra att bara klicka igång varje nedladdad update från file explorer, behövs inget command shell. Se till att vara inloggad som admin bara. Kan vara bra skapa återställningspunkt innan. Ta backup på viktigaste data innan också.

Senast ändrad:
qma sa:
Checka boxen till vänster om den som tar mycket CPU i resurshanterarens översikt, växla till CPU-tabben, se om det finns mer detaljerad information om orsaken i mitt-panelen där. I bästa fall står där namnet på den tjänst som går tokigt. Om det är Windows Update så tippa jag att den 'lagar sig sjalv' om du låter den tugga nån dag typ.

Visst ja. Gör en note to self om det. Har fixat en del problem på datorer jag haft genom åren. Lika snabbt som jag löst dom har jag glömt hur jag gjorde.

Jag skulle dra igång en gammal bärbar själv bara för några dagar sen. Tror den stått något halvår/år. Den bara stod och tuggade. I mitt fall var det antivirus, RAM för litet. Jag körde felsäkert läge och avinstallerade antivirus, problem solved (men kanske andra problem...).

Har man en gammal PC som typ reserv, som blivit lite seg kan det vara idé att öka RAM. Jag gjorde det på nämnda bärbara för några år sedan och fick den att leva några år till. Dom gamla tar ju inte RAM med så mycket minne så det brukar vara hyfsat billigt.

Dottern önskar sig en surfplatta och familjen är Apple-utrustad i övrigt och ingen erfarenhet eller kunskap om andra produkter (kör iPad 2 och en 3 så gamla erfarenheter dessutom). Nu är dock en Apple lite för dyrt, hur funkar det med ex vis en lenovo för 1000:-? Några Bra förslag?

qma sa:

Tack för hjälpen! Det tog närmare två dygn, men det löste sig. Läste på MS hemsida att vissa uppdateringar inte längre är valbara och att de körs igenom med tvång (vilket uppenbarligen kan ta mycket tid). Det vore bra om man upplyser kunden om det på ett tydligare sätt, rätt frustrerande när datorn bara står och tuggar och man inte förstår vad som händer.

Efter tvångsuppdateringen kom en Windows uppdatering "på vanligt sätt".

Funderar på att KÖPA en hemdator. Har aldrig köpt nån förut, bara fått gamla avlagda från jobb och kompisar.

Hemdatorn vi har nu är en sådan avlagd jobb-HP laptop: Stabil mekaniskt, tangenter pekplatta osv och bra skärm 1920x1200 men Intel Core2 Duo 2,4 GHz, 4GB RAM, Nivida Quadro FX 1600M. Lite för slö för dom spel som barnen (7 och 10) vill köra, scrap mechanic osv. Och så är den trög att klippa film på, men det kan jag göra på jobbdatorn (som blir min efter semestern 2018). Jag gillar den, men andra i familjen tycker annorlunda....

Om jag vill ha en dator som fungerar någorlunda till barnens spel och kan betala max 5000:- finns det något då? Jag tittade som hastigast på nån näthandlare (NetonNet) och det är svårt att veta vad jag behöver. Vi har en skärm, så stationär skulle eventuellt funka, men laptop är enklare att städa undan. Men dom laptops man får för 5000:- utan att leta ihjäl sig ser lite sisådär ut med låg upplösning på skärmen, 8 GB RAM osv. Misstänker att det mekaniska inte heller är så bra. För 5000:-, vad ska man köpa?

anslutningsproblem.png
Jag har problem med mn Internetanslutning. Primärt är den en dator som strular. Med den får jag följande felmeddelande:
anslutningsproblem.png

Någon som kan hjälpa mig vidare?

Bele sa:
Jag har problem med mn Internetanslutning. Primärt är den en dator som strular. Med den får jag följande felmeddelande:

Någon som kan hjälpa mig vidare?
Har du den inställd att få IP automatiskt?
Om du har det testa att ställa in den manuellt.

Visste inte vad jag skulle ange, så jag försökte med samma som den andra datorn (bärbar), men då blev det en konflikt eftersom de inte kunde ha samma IP-adress. Sen tappade den andra datorn också anslutningen. Då startade jag om routern. Då fick den stationära kontakt igen, men den bröts när jag startade om den bärbara.

Sånt här strul är vekligen en tidstjuv. Jag hinner inte testa mer idag, men tar tacksamt emot förslag.

Bele sa:
Visste inte vad jag skulle ange, så jag försökte med samma som den andra datorn (bärbar), men då blev det en konflikt eftersom de inte kunde ha samma IP-adress. Sen tappade den andra datorn också anslutningen. Då startade jag om routern. Då fick den stationära kontakt igen, men den bröts när jag startade om den bärbara.

Sånt här strul är vekligen en tidstjuv. Jag hinner inte testa mer idag, men tar tacksamt emot förslag.
Eftersom du inte vet vad du ska ange så ska du med 99,99% säkerhet ha alla datorer inställda på att få ip-adress automatiskt.

Ändrade tillbaka så att IP-adress och DNS erhålls automatiskt. Nu får jag meddelande att giltig IP-konfiguration saknas.

+1 på @eketjall
Kan ju t.o.m vara så att den bärbara har inställt på automatiskt, och att du kopierat de inställningar den då får som manuella på den stationära.

Tillbaka
Topp