[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Testade utan minnet precis men det går inte alls, händer inte ett dugg...

Har ingen boot på USB men kopplade på mitt gamla moderkort och testade att installera om Ubuntu och då fungerade det direkt så min distribution / ISO är ok..

Kontaktade webhallens support och de tyckte det lät som nåt som butiken bör få kolla på så jag packar ned grejerna i kollar med dem redan i morrn.

Klavikel sa:
Testade utan minnet precis men det går inte alls, händer inte ett dugg...

Har ingen boot på USB men kopplade på mitt gamla moderkort och testade att installera om Ubuntu och då fungerade det direkt så min distribution / ISO är ok..

Kontaktade webhallens support och de tyckte det lät som nåt som butiken bör få kolla på så jag packar ned grejerna i kollar med dem redan i morrn.

Med windows kan man ju få konstiga problem om man byter för mycket hårdvara utan att installera om. Oklart hur det är med linux, därför vore det schysst att testa med usb tänkte jag.
Har du tillgång till en annan dator? Då kan man ganska enkelt göra ett bootbart usb minne med linux på.

Alternativt boota från cdskiva? Eller de har du kanske testat, har hängt med lite dåligt här.

Säker på att ditt nya kort inte har en 8-polig extra strömkontakt istället för den 4-poliga?

Vad heter ditt nya moderkort och vad heter processorn? Ditt nätagg ser ut att vara på typ 65 W och det är inte jättemycket. Ditt gamla var väl AMD E350 som drar typ 18 W max. Det finns ITX-kort med processorer som drar betydligt mer som mest.

Jag hittade förövrigt ett mini-itx nätagg (vad heter standarden?) nu när jag packade för flytten. Är nog på en 300w, om du kommer på att du behöver ett nytt.
Jag trodde de var kass, men de var en felande hårddisk då, men då va de redan bytt.

marr sa:
Jag hittade förövrigt ett mini-itx nätagg (vad heter standarden?) nu när jag packade för flytten. Är nog på en 300w, om du kommer på att du behöver ett nytt.
Jag trodde de var kass, men de var en felande hårddisk då, men då va de redan bytt.
Finns nog ingen standard. mini-ITX är bara moderkortets formfaktor. Sen finns ett gäng små sorters nätagg så som pico-PSU:er med extern nätdel som det ser ut som om Klavikel har eller bara SFF-saker som är som vanligt fast små, typ.

Rattnalle sa:
marr sa:
Finns nog ingen standard. mini-ITX är bara moderkortets formfaktor. Sen finns ett gäng små sorters nätagg så som pico-PSU:er med extern nätdel som det ser ut som om Klavikel har eller bara SFF-saker som är som vanligt fast små, typ.

Jag såg det nu att de var en extern han hade.--

Jag återkommer, skiter i det här nu och kör en plaskvåt happyride i stället för att släppa på uppdämda datamaskins-krångel-aggresioner =)

När du vill ta tag i det igen föreslår jag att du skriver exakt vad ditt moderkort heter :)

Själv har jag precis bytt nätagg i filservern. Det gamla dog och tog med sig säkringen, känns ju bra... Blev helt svart om fingarna när jag skruvade och rensade dammfilter. Insåg efter en stund att det måste vara toner från skrivaren som står precis intill. Men imponerande lite damm i servern för att ha varit på 24/7 i typ fem år nu utan att jag haft anledning att öppna den.

Senast ändrad:
Det är ett ASRock med integrerad CPU. Processorn är en Intel Pentium N3700.

Kändes som mest bang 4 buck för min del. Pris/prestanda samt att den är helt fläktlös.
Bytte från en 5-6 år gammal Asus E-350 så det hade varit rejäl uppgradering för mig om den bara fungerade.

Har en pc hemma som slutat fungera.
Den försöker starta up, men ungefär när windowsloggan kommer upp blir det tvärstopp.
Samma om man går in i bioskonfig, så går den en liten stund innan den stannar på samma vis.
Skärmen slocknar, chassi och grafikfläktar blir att gå på tomgång, samtidigt börjar röda cpu led indikatorn lysa på moderkortet.
Så fortsätter den ända tills man slår av strömbrytaren på strömkällan. Moderkortet lyder alltså inte chassits påknappar längre.

Moderkortet paj, eller kan det vara processorn ändå? Minne och grafik tror jag inte felar.
Asus M5a97 evo r2,0 (FX 6300 och Corsair Ram. Samsund SSD systemdisk.)
Vad göra?

Låter som överhettning tycker jag. Behöver inte nödvändigtvis vara processorn utan kan vara någon annan krets med kylning på där det värmeledande limmet släppt lite.

Rattnalle sa:
Låter som överhettning tycker jag. Behöver inte nödvändigtvis vara processorn utan kan vara någon annan krets med kylning på där det värmeledande limmet släppt lite.

Lite märkligt bara att den från kall dator inte skulle orka gå längre än några sekunder innan överhettning.
Och att den sedan stannar ungefär på samma ställe gång efter gång.
Hur beter det sig om PSUn håller på att haverera då?

Att det är exakt samma ställe är i och för sig lite suspekt. Men att den dör i BIOS är också lustigt för där är strömförbrukningen konstant till skillnad från under uppstarten.

Jag har bara haft två PSU:er som faktiskt dött.

Den ena dog och tog säkringen med sig.

Den andra behövde stå tio minuter eller så med strömmen på innan datorn kunde startas, annars hände ingenting. De där tio minutrarna blev längre och längre... :)

Men kan du testa med ett annat nätagg så gör det.

Jo, det är så att jag köpt en floppydriverengöringsdiskett, och nu undrar jag hur ofta jag ska köra den?
Räcker det med en gång i veckan, eller ska den köras dagligen?

Signaturen C= 1530

ForesterGuy sa:
Jo, det är så att jag köpt en floppydriverengöringsdiskett, och nu undrar jag hur ofta jag ska köra den?

Lika ofta som du postar clickbait-trådar typ, men då helst istället för.

ForesterGuy sa:

Signaturen C= 1530
Du behöver inte rengöra floppyläsare mer än någon gång om året vad jag minns.

Antivirusprogram, syrran har egen firma med PC hemma, och kör traditionellt med Norton 360 flermaskinslicens, som verkar gå på 1100/år, som börjar kännas lite mkt med tanke på firmans stl.
Vad rekommenderas ist? Själv har jag Malwarebytes för 250/år, som verkar göra vad den ska.

RN sa:
ForesterGuy sa:

Signaturen C= 1530
Du behöver inte rengöra floppyläsare mer än någon gång om året vad jag minns.

Floppydrive? diskett? vad är det? :D

Men för att vara lite seriös, Är det inte bättre att dra över filerna på disketten till en usb-sticka som är framtidssäkrare?

Går din läsare sönder så är det ju inte säkert att du får tag i en ny som funkar med windows 10.

Jeppe_E sa:
marr sa:
Påtal om helt annat.

Beställde en i3 6100
Mitx kort av näst billigaste sort typ. : https://www.inet.se/produkt/1900052/asus-b150i-pro-gaming-aura
8gb ddr4 ram.

Tänkte byta ut mitt gamla amd e350 kort med inbyggd cpu i tv datorn.
Borde bli en klar förbättring hoppas jag.
Tänkte köra med den inbyggda gpun, borde räcka för film och stream. Eller?

Jupp. Den har ju tom. Stöd för 4K i 60hz

Haha min tv fixar knappt 720 :p

Klavikel sa:
Intressant teori det där med överhettning och underdimensionerat nätaggregat.

Kollade i BIOS live nu för att följa temp.
Efter ca. 4-5 min stängde datorn av sig, då låg M/b-temp på ca. 42 och CPU på 33,5 grader.
Så överhettning kan nog strykas från listan över tänkbara orsaker.

Strömtillförseln har jag inte någon bra plan att utvärdera lika lätt.
Äger inga prylar att mäta uttag/effekt med.

Men tänker likadant där, osannolikt att nätaggregatet råkar gå sönder exakt samtidigt som jag byter moderkort.

Och det är ju en mini-itx med allt integrerat på moderkortet så borde inte va problem med strömförsörjning heller tycker jag.
Ingen maxad speldator eller nån där det körs tunga simuleringar så borde räcka rätt långt...

Några andra bra tankar?
Det mest störande med sådana här grejer är att det nästan alltid är nåt enkelt när man väl kommer på vad som är fel...

Så där, dags att uppdatera tråden lite.
Hade ju problem med en dator som startade om hela tiden efter att jag hade bytt moderkort och det visade sig att ani hade rätt väldigt omgående. Det var för klent med effekt i det gamla chassit.

Efter hela två felsökningar hos Webhallen så kom vi fram till att det troligen var chassi/PSU som var för klen. Jag chansade och slog till på ett nytt chassi och nu funkar det klockrent sedan någon vecka.
Det förra aggregatet levererade knappt 50W och det nya ligger på 120W enligt den gamla hederliga P = I * U (effekt är lika med ström gånger spänning för icke-teoretikerna)

En ny extern PSU (ville ha extern pga. formfaktor samt avsaknad av fläkt) skulle kosta ca. 6-700kr när jag kollade runt lite.
Lyckades i stället hitta ett helt nytt chassi för 800kr som jag slog till på, och då var detta inkl. ext. PSU.
Då slapp jag samtidigt risken att köpa ett löst agg. som kanske inte hade haft exakt samma kontakt. Blev bra till slut efter några veckors krångel.

Hur som helst, tack för hjälpen, happy, och särskilt ani som löste saken på några timmar. *tummarna upp*

Senast ändrad:
Någon som har tips på bra och fungerande hdmi switchar? Har gamla tv apparater. Med bara en hdmi ingång. Skulle vilja ha både digitalbox och chromecast eller dator i dem.

Gärna en med separat ljudutgång. Digitalt med toslink.
Samt en utan.

Har någon nått som fungerar bra och smidigt?

marr sa:
Någon som har tips på bra och fungerande hdmi switchar? Har gamla tv apparater. Med bara en hdmi ingång. Skulle vilja ha både digitalbox och chromecast eller dator i dem.

Samt en utan.

Kollat hemmabioförstärkare?

42Hz sa:
marr sa:

Samt en utan.

Ja, fast ändå inte. Har en soundbar som täcker behovet av ljud.
I sovrummet finns varken platsen eller behovet.

Som ni förstår så söker jag två lösningar. En med externt ljud eller vad det kallas och en utan det.

marr sa:
42Hz sa:
marr sa:

Samt en utan.

Som ni förstår så söker jag två lösningar. En med externt ljud eller vad det kallas och en utan det.
Är du nöjd med soundbar har du inget behov av ljud till att börja med ;-)

Rattnalle sa:
marr sa:
42Hz sa:
marr sa:

Samt en utan.

Är du nöjd med soundbar har du inget behov av ljud till att börja med ;-)

För att se på tv, typ nyheter så är det bra med en soundbar. Främst med tanke på att den tvns högtalare inte riktigt fungerar :p

mikipedia_ sa:
Vad är så dåligt med soundbars??

Ärlig fråga av nyfikenhet
Dåligt och dåligt. De gör det de ska, ger bättre ljud än en platt TV.

Men det är en kompromiss. Små högtalare kan inte ge "stort" ljud på samma sätt som stora högtalare eftersom det krävs större högtalarelement och en större resonanslåda. Istället är vinsten att det tar lite plats och inte syns.

Mängden ljud per krona är sådär också.

Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
Vad är så dåligt med soundbars??

Ärlig fråga av nyfikenhet
Dåligt och dåligt. De gör det de ska, ger bättre ljud än en platt TV.

Men det är en kompromiss. Små högtalare kan inte ge "stort" ljud på samma sätt som stora högtalare eftersom det krävs större högtalarelement och en större resonanslåda. Istället är vinsten att det tar lite plats och inte syns.

Mängden ljud per krona är sådär också.

Okej, jag är iaf positivt överaskad av min. Klart trevligare än ipadhögtalaren till musik?

Tur det finns alternativ för alla preferenser :-)

Som tur är har min sambo inget emot fullvuxna högtalare.

Inte för att jag har några värstingar heller. Ett par Dux från tidigt 70-tal med en förstärkare som matchar i ålder och en vettig DAC som matar från datorn. Men väldigt behagliga att lyssna på och bra tryck om man skruvar på lite.

Min fru "hade inget emot" fullvuxna högtalare heller, men när det skulle investeras i nytt försteg och slutsteg för att få 7-kanals surround blev det lite hostande om budgeten... Fullt förståeligt. Cyklar ju hellre så Sonos blev ju "billigt" i sammanhanget och så fick jag ju råd med en ny cykel. Win - win :)

På den nivån är jag iofs inte. Surround är rätt lågt prioriterat så länge det låter bra där framme. De används ändå primärt till musik :-)

Asså, nu har jag bredband - dongel till datorn hemma samt såklart även mobilabb. med surf.

Är det ngn poäng att ha båda, eller kan jag lika gärna ha lite mer trafik i tfn -abb. och säga upp mobila bredbandsabonnemanget jag har till datorn - och sedan när jag sufar med datorn bara koppla tfn-ens internet till datorn via wifi ?

Jag har inga jättekrav på internet, men visst jag vill det ska funka att kolla på film via tex SVT -play olikn.

hoppas frågan gick fram, annars är det jag som inte fattar ngt.

Carl A sa:
Asså, nu har jag bredband - dongel till datorn hemma samt såklart även mobilabb. med surf.

Är det ngn poäng att ha båda, eller kan jag lika gärna ha lite mer trafik i tfn -abb. och säga upp mobila bredbandsabonnemanget jag har till datorn - och sedan när jag sufar med datorn bara koppla tfn-ens internet till datorn via wifi ?

Jag har inga jättekrav på internet, men visst jag vill det ska funka att kolla på film via tex SVT -play olikn.

hoppas frågan gick fram, annars är det jag som inte fattar ngt.

Vi hade så innan men potten på 40 GB i månaden räckte inte till vårt surfande och streamande vilket vi inte gör särskilt mycket. Men själva hastigheten var inget problem. Vi hade en platta med ett extrakort som fungerade som "router".

Tack för svar.
Är ju mest hastigheten och "tillförlitligheten" jag tänkte på.
Tror inte trafikmängden är billigare på det mobila bredbandet via dongeln.

20 gb räcker nästan alla månader för vår del (ofta förbrukas inte ens 10) . (förutom när det är tour de france, men eftersom ESP sällan funkar, så räcker det då också...)

(PS: det finns annat än internet och tv...)

Tillbaka
Topp