[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Scott_Blackstone sa:
Frågor om Windows 10:
Funderar på att byta mitt Win 7 mot Win 10
Ni som har bytt:
1 Är win 10 snabbare än win 7?
2 Saknar ni någon funktion i win 10 som fanns i win 7?
3 Hur många externa enheter fick ni byta ut, köpa nya på grund av att gammal hårdvaras drivrutin inte finns för win 10?
4 Fördelar som win 10 har mot win 7?
5 Hade win 10 drivrutiner för erat gamla system vid installationen? Chipset, grafik, nätverkskort, ljudkort med mera`

1. Ja
2. Med Anniversery Update (1607) så avinstallerades min Cisco-klient och den går inte längre att installera. Kan alltså inte ansluta till vår antika brandvägg på jobb. Antingen ansluta via Macen eller helt enkelt skita i att jobba hemifrån.
3. Inga
4. Snabbare, mer resurssnålt, stöd för nyare programvara och det kommer uppdateringar.
5. Ja, min dator är i grunden från 2010 men har fått lite nya delar efter hand. CPU och minne är "original", medan moderkort, GPU och SSD-diskar är av senare snitt. Moderkortet har såklart gamla styrkretsar mm då det är för en i7-2600k, så ålder är ju inte allt. Det är hårdvaran som faktiskt används som avgör hur pass kompatibelt det är.

Rattnalle sa:
Min nätverksskrivare är väl halvny, köpt 2011 men modellen är nog ytterligare lite äldre. Brother släppte W10-drivrutiner till den redan i W10-betan. Tror de är bundlade med W10 till och med för jag har inte ens gjort något aktivt för att installera skrivaren, den har bara ploppat upp på datorerna i nätverket självmant. Annars har jag inte så mycket gamla enheter. Datorerna är från 2010 respektive 2011.

Generellt har allt som fungerade i W7 x64 fungerat klockrent i såväl W8 som W10. Övergången från XP till XP x64 däremot var strulig, ont om drivrutiner då. Från XP till Vista x64 också. Därefter har saker mest fungerat för mig.
XP x64 var väl aldrig speciellt bra? Ungefär som Windows Server 2003 x64. Från och med Vista med sp1 så var väl 64-bitars Windows på skrivbordet något att ha (först då Vista var nåt att ha öht), medan det var i mitt tycke inte förrän Windows Server 2008 R2 man faktiskt var redo för x64 på serversidan.

Tack för alla svar, Nu i helgen kommer jag nog att uppdatera mitt system från Win 7 till Win 10
En till fråga: Vid installationen, ser allt ut ungefär som på 7an? Alltså, man får välja vilken partition systemet ska installeras på? Och finns det en del verktyg vid installationen? Att ta bort en partition? Formatera en hårddisk med mera?

Chrome.

Installationen fungerar ungefär likadant. Men det fungerar perfekt att köra uppgraderingen också faktiskt. Till min stora förvåning får jag erkänna.

IMHO. Inget behöver tweakas.

Lite som när Vista kom och folk ville stänga av Superfetch eller vad det nu hette för att spara minne så att allt behövde laddas från hårddisken istället.

Scott_Blackstone sa:
Skogssnigeln, tack för ett seriöst och bra svar
Vilka saker på 10an tweakar du? Kör du något tweakprogram?
Jag tar gärna emot dina tweaks

Varsågod, kul att du fann nått användbart i svaret.

Jag hackar oftast registret manuellt om det inte finns inställningar för det.

Borde ha en lista på saker som jag justerat men hittar den inte just nu... Tar några ur minnet bara.
- Superfetch som nämnts ovan är bara ett otyg i mitt (och många andras) tycke.
- Telemetry och Data Collection samlar och skickar data automatiskt till Microsoft.
- Windows Defender skannar disk i tid och otid.
- Windows update tvingar på en uppdateringar och installerar automatiskt. Kan tom använda din dator för att hämta andras uppdateringar.

De är nog de västa syndarna men har minst 10 saker till som jag har ändrat inställningarna på innan jag blev nöjd. Det går relativt lätt att hitta vad som är problemet med Resurs Monitorn och lösningar med Google.

Som märks är jag allergisk mot att datorn gör saker automatiskt utan att jag har sagt åt den att göra det. Windows är så pass ostadigt att det är alltid något som går fel när den håller på att mixtrar själv. Är du inte lika anti så överlever du nog lättare med Windows 10.

Scott_Blackstone sa:
Vid installationen, ser allt ut ungefär som på 7an? Alltså, man får välja vilken partition systemet ska installeras på? Och finns det en del verktyg vid installationen? Att ta bort en partition? Formatera en hårddisk med mera?
Japp, det funkar som vanligt.

En rekommendation som blir starkare och starkare för varje Windows version är att ha fler diskar (fysiska diskar inte partitioner) så att du kan ha en system disk med bara Windows på.

Behovet av systemdisk har snarast minskat. På XP-tiden när datorn behövde installeras om var sjätte månad var det ett krav. Nu funkar det mycket längre. Jag har iofs fortfarande en separat systemdisk av gammal vana.

Stänger man av Superfetch och annat blir även moderna OS lika slöa som XP. Men vill man ha det så får man väl göra det.

Scott_Blackstone sa:
Frågor om Windows 10:
Funderar på att byta mitt Win 7 mot Win 10
Ni som har bytt:
1 Är win 10 snabbare än win 7?
2 Saknar ni någon funktion i win 10 som fanns i win 7?
3 Hur många externa enheter fick ni byta ut, köpa nya på grund av att gammal hårdvaras drivrutin inte finns för win 10?
4 Fördelar som win 10 har mot win 7?
5 Hade win 10 drivrutiner för erat gamla system vid installationen? Chipset, grafik, nätverkskort, ljudkort med mera`

1 Ja, för det mesta.
2 Ja.
3 Inga.
4 Inga förutom lite snabbare ibland.
5 Va?

Jag har testat W10 och gick tillbaka till W7 för att det är smidigare och inte så påträngande. Många som mig som ångrat sig och gått tillbaka. Många som ångrar sig men inte ens kan gå tillbaka också.

Noteras skall att jag aldrig stänger av datorn. Därav märker jag ingen skillnad alls mellan W7 och W10 vad det gäller prestandan.

Cadde sa:
ForesterGuy sa:
Jag tog för givet att han inte ville dra kabel...
Och jag tog för givet att han inte såg kabeldragning som ett problem utan att det snarare var tal om att ha en router i hallen och en i mediabänken.

Men visst, skall man köra trådlöst så är ju bryggade routers via WIFI en lösning.
Fast jag hatar allt vad trådlöst heter. Så lätt att det blir störningar.

Apples hårdvara funkar bra för min del, men de har mer eller mindre lagt ned det segmentet...
Kräver dessutom en Mac, Ipad eller Iphone (eller Windows, rys!) för administrationen. AirPlay gör det värt besväret.

Jag har på en karta i Google maps lagt till en s.k. marker för att markera att det är ett pass som vi har cyklat. När jag lägger till foton till markern så blir de flesta rättvända, men vissa blir felvända (upp och ner eller ligger på sidan) och vissa går överhuvudtaget inte att ladda upp. Jag hittar ingen systematik. Det händer för bilder tagna med olika kameror. Möjligtvis är bilder där en person står framför en skylt överrepresenterade, men annars är det svårt att se något samband mellan motiven.

Jag hittar inte heller någon work around. Det går inte att vrida bilden inne i maps. Om en bild läggs upp upp och ner så hjälper det inte att jag vänder orginalet upp och ner, bilden läggs fortfarande upp upp och ner.

Någon som har stött på problemet tidigare eller har förslag till en lösning?

Spara om bilden på rätt håll i Paint eller någon annan "dum" bildhanterare så försvinner metadata om på vilket håll bilden ska visas och problemet borde försvinna.

Tack Rattnalle! Det funkar. Kan du förklara varför bilderna visas rätt i bildhanterare som Foton och Xnview? De måste ju också läsa metadata och då vänds bilderna rätt, det är bara i Google maps som vissa vänds fel.

Ytterligare en fråga om Google maps. När man sätter en marker kan man inte se dess beskrivande text om man inte klickar på den. Det vore önskvärt att antingen få se den hela tiden eller när man för musen över den. Förslag?

Bele sa:
Tack Rattnalle! Det funkar. Kan du förklara varför bilderna visas rätt i bildhanterare som Foton och Xnview? De måste ju också läsa metadata och då vänds bilderna rätt, det är bara i Google maps som vissa vänds fel.
Olika kameror och olika bildvisare verkar komma olika bra överens helt enkelt. Merm så har jag inte analyserat problemet.

Bele sa:
Jag har på en karta i Google maps lagt till en s.k. marker för att markera att det är ett pass som vi har cyklat. När jag lägger till foton till markern så blir de flesta rättvända, men vissa blir felvända (upp och ner eller ligger på sidan) och vissa går överhuvudtaget inte att ladda upp. Jag hittar ingen systematik. Det händer för bilder tagna med olika kameror. Möjligtvis är bilder där en person står framför en skylt överrepresenterade, men annars är det svårt att se något samband mellan motiven.

Jag hittar inte heller någon work around. Det går inte att vrida bilden inne i maps. Om en bild läggs upp upp och ner så hjälper det inte att jag vänder orginalet upp och ner, bilden läggs fortfarande upp upp och ner.

Någon som har stött på problemet tidigare eller har förslag till en lösning?

Det beror på att jpg filer har en metadata som talar om hur bilden ska vridas, det ligger i bilden tillsammans med t.ex. koordinater från kamerans GPS osv. Vissa program läser metadatan och vrider bilden, andra skiter i det och visar bilder utan vridning.

Irfanview med plugins är bra på att hantera sånt, man kan batcha en hel hög "rotate according to xif info".

Tack för info Octagon!

Tyvärr förklarar den inte varför bilderna visas rätt i bildhanterare som Foton och Xnview. Det är bara i Google maps som ett antal bilder blir felvända.

Hej alla.
Vet att detta är riktigt OT och har ingen annan som kan hjälpa mig.
Köpte för ett tag sedan en beg stationär dator.
Funkade hur bra som helst första tiden och använde mig att det trådlösa WiFi nätverket. En dag tänkte jag kolla hur uppkopplingen blev om jag istället drog en nätverkskabel mellan dator och router.
Gjorde detta och märkte inte någon skillnad.
Nu när jag då skulle köra på Wifi nätet igen funkar det knappt. Jag kan ansluta som vanligt men kommer inte upp i några hastigheter alls och den är fruktansvärt seg.
Har testat på bredbandskollen och kommer upp i hastigheter runt 1-3 Mbit/s. Innan var jag uppe runt 20-40.
Funderar lite på om det är nätverkskortet som gjort sitt?
Men om nätverkskortet inte funkar, då borde jag väl inte kunna surfa alls?
Någon som kan detta och kan tipsa mig om hur jag skall göra för att åtgärda detta eller felsöka?
Tacksam för hjälp..

Edit: jajamen detta är Off Topic och ska märkas med OT! // ModeratorJocke

Senast redigerad av en moderator:
Efter att ha sökt lite info om markers i Google maps så tror jag mig nu förstå att de är händelsestyrda (event driven) och därmed kan jag inte få dem att synas hela tiden eller åtminstone när man för muspekaren över dem som jag vill. Däremot ska det gå att få in åtminstone en bokstav i respektive marker enligt koden nedan, men det blir nästa label som inte är använd ännu. Det ser jag dock ingen större vits med utifrån mina önskemål. Skulle det däremot gå att bestämma vad som ska stå i respektive label och då helst med mer än ett tecken vore det intressant. Bifogar kodexempel från Google.

Jag har mycket begränsad kunskap om kodning och har inte arbetat med JSFiddle eller API:er och är inte beredd att lägga någon längre stund på att få det att fungera. Ska jag lägga ner direkt?

https://developers.google.com/maps/documentation/javascript/examples/marker-labels#try-it-yourself

Try it yourself

Hover at top right of the code block to copy the code or open it in JSFiddle.

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta name="viewport" content="initial-scale=1.0, user-scalable=no">
<meta charset="utf-8">
<title>Marker Labels</title>
<style>
/* Always set the map height explicitly to define the size of the div
* element that contains the map. */
#map {
height: 100%;
}
/* Optional: Makes the sample page fill the window. */
html, body {
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}
</style>
<script src="https://maps.googleapis.com/maps/api/js?key=YOUR_API_KEY"></script>
<script>
// In the following example, markers appear when the user clicks on the map.
// Each marker is labeled with a single alphabetical character.
var labels = 'ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ';
var labelIndex = 0;

function initialize() {
var bangalore = { lat: 12.97, lng: 77.59 };
var map = new google.maps.Map(document.getElementById('map'), {
zoom: 12,
center: bangalore
});

// This event listener calls addMarker() when the map is clicked.
google.maps.event.addListener(map, 'click', function(event) {
addMarker(event.latLng, map);
});

// Add a marker at the center of the map.
addMarker(bangalore, map);
}

// Adds a marker to the map.
function addMarker(location, map) {
// Add the marker at the clicked location, and add the next-available label
// from the array of alphabetical characters.
var marker = new google.maps.Marker({
position: location,
label: labels[labelIndex++ % labels.length],
map: map
});
}

google.maps.event.addDomListener(window, 'load', initialize);
</script>
</head>
<body>
<div id="map"></div>
</body>
</html>

Det går att lägga till en längre label genom att lägga till följande i koden: (Man blir dock tvungen till att byta ut ikonen till en som går att skala med texten)

// Skapa en egen ikon
var enBraIkon = {
url: 'länk till bild/icon',
size: new google.maps.Size(80, 30),
origin: new google.maps.Point(0, 0),
anchor: new google.maps.Point(0, 30)
};

// Sätt titel på marker
label: "En bra titel",
icon: enBraIkon,
});

// Ändra width på ikonen beroende på längden på titlen
marker.icon.size.width = marker.label.length * 7.3;
// Återställ x position
marker.icon.anchor.x = marker.icon.size.width/2);
}

Senast ändrad:
Tack Berran!

Fick lite hjälp på jobbet och kom då så långt att jag lyckades lägga dit en bild (som var för stor så man såg bara delar av den) och skriva in en text. Så långt funkade det precis som önskat. Det small dock på
// Återställ x position
}
Jag antar att den kodsnutten ska göra så att markören ställer sig i mitten av ikonen.

När jag försöker göra samma sak hemma får jag det inte att fungera. Kan det vara så att han som hjälpte mig loggade in på JSFiddle och/eller skrev in en API-nyckel utan att jag noterade det eller är det något annat som jag gör fel? Vet ej om det har någon betydelse, men när jag klickar på öppna i JSFiddle kommer koden i Javascriptfönstret "ostrukturerad", dvs jag måste manuellt särskilja kod- och kommentarsraderna.

Edit: Förtydligande - hemma kan jag inte ens få Googles exempel att fungera.

Senast ändrad:
Tobbegubben sa:
Hej alla.
Vet att detta är riktigt OT och har ingen annan som kan hjälpa mig.
Köpte för ett tag sedan en beg stationär dator.
Funkade hur bra som helst första tiden och använde mig att det trådlösa WiFi nätverket. En dag tänkte jag kolla hur uppkopplingen blev om jag istället drog en nätverkskabel mellan dator och router.
Gjorde detta och märkte inte någon skillnad.
Nu när jag då skulle köra på Wifi nätet igen funkar det knappt. Jag kan ansluta som vanligt men kommer inte upp i några hastigheter alls och den är fruktansvärt seg.
Har testat på bredbandskollen och kommer upp i hastigheter runt 1-3 Mbit/s. Innan var jag uppe runt 20-40.
Funderar lite på om det är nätverkskortet som gjort sitt?
Men om nätverkskortet inte funkar, då borde jag väl inte kunna surfa alls?
Någon som kan detta och kan tipsa mig om hur jag skall göra för att åtgärda detta eller felsöka?
Tacksam för hjälp..

Edit: jajamen detta är Off Topic och ska märkas med OT! // ModeratorJocke

Hur länge körde du med kabel? Ett par minuter? Ett par månader?

Min första teori är att någon annan i närheten installerat ett trådlöst nätverk som sänder på samma kanal som ditt. Då stör ni varandra. Det finns en del analysverktyg att köra i din mobiltelefon, t.ex. Wifi Analyzer (Android), som visar alla trådlösa nätverk i närheten, vilka kanaler de sänder på och deras signalstyrka. Byt kanal på ditt nätverk till den kanalen som är minst utnyttjad.

I övrigt: inte en j-a aning. Avinstallera kortet och installera om det? Testa med ett annat kort? En annan router?

Felsöka trådlösa nätverk är knepigt.
Har du samma låga fart om du surfar med mobiltelefon eller surfplatta?
Hur långt ifrån den trådlösa routern/AP sitter datorn?
Har du möjligen en trådlös telefon kopplad till fasta nätet i närheten som kan störa?

I övrigt håller jag med redan givna tips; installera ett analys verktyg
på PC'n eller mobilen och kolla om nån granne har en stark sändare på samma kanal som din.
Prova i så fall att byta kanal i routern.

Bele sa:
Tack Berran!

Fick lite hjälp på jobbet och kom då så långt att jag lyckades lägga dit en bild (som var för stor så man såg bara delar av den) och skriva in en text. Så långt funkade det precis som önskat. Det small dock på
// Återställ x position
}
Jag antar att den kodsnutten ska göra så att markören ställer sig i mitten av ikonen.

När jag försöker göra samma sak hemma får jag det inte att fungera. Kan det vara så att han som hjälpte mig loggade in på JSFiddle och/eller skrev in en API-nyckel utan att jag noterade det eller är det något annat som jag gör fel? Vet ej om det har någon betydelse, men när jag klickar på öppna i JSFiddle kommer koden i Javascriptfönstret "ostrukturerad", dvs jag måste manuellt särskilja kod- och kommentarsraderna.

Edit: Förtydligande - hemma kan jag inte ens få Googles exempel att fungera.

Jo precis man behöver hämta och ladda in maps tillsammans med sin nyckel som man genererat. Se external "External Resources" i JSFiddle. Testade att lägga in det i JSFiddle. Se följande:

https://jsfiddle.net/bearpersson/yc...ebsite&utm_medium=embed&utm_campaign=ycfqxjtr

Klockrent!

Skrev om koden lite.

//var labels = 'ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ';
//var labelIndex = 0;

function initialize() {
var Timmelsjoch = {
lat: 46.90735,
lng: 11.09756
};
center: Timmelsjoch
});

});

addMarker(Timmelsjoch, map);
}

// Skapa en egen ikon
var enBraIkon = {
url: 'https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Solid_orange.svg/1000px-Solid_orange.svg.png',
};

// Sätt titel på marker
label: "Timmelsjoch",
});

// Återställ x position
marker.icon.anchor.x = marker.icon.size.width / 2;
}

Det jag vill uppnå är en karta med ett layer för varje resa. När man väljer att titta på ett eller flera layer vill jag kunna se de pass vi har cyklat under respektive resa och att man då kan klicka på respektive marker för att se mer info om passet inkl foton. Anta att jag vill se var vi cyklade under 2017. Då tänker jag mig att jag väljer det layer och då får upp ett antal markers med passnamnen på. Genom att klicka på en av dem får jag mer info om passet inkl de foton som är uppladdade till den markern.

Frågor:
1. Finns det några hinder till att det skulle fungera? Vad jag kan se borde det inte göra det.
2. Jag antar att man måste skapa en variabel för varje pass och man sätter lat och lng för var och en av dem. Korrekt?
3. Kan man deklarera alla variabler i en kodsnutt?
4. Om så är fallet - hur får man i så fall position att ändras? position: location är väl satt av lat och lng?
5. Texten i label är väl "dum" och används väl inte till något? Då borde man kunna använda samma text till variabelnamnet och labeltexten? Verkar ju fungera. Finns det någon nackdel med det?

Bele sa:
Klockrent!

Skrev om koden lite.

//var labels = 'ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ';
//var labelIndex = 0;

function initialize() {
var Timmelsjoch = {
lat: 46.90735,
lng: 11.09756
};
center: Timmelsjoch
});

});

addMarker(Timmelsjoch, map);
}

// Skapa en egen ikon
var enBraIkon = {
url: 'https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Solid_orange.svg/1000px-Solid_orange.svg.png',
};

// Sätt titel på marker
label: "Timmelsjoch",
});

// Återställ x position
marker.icon.anchor.x = marker.icon.size.width / 2;
}

Det jag vill uppnå är en karta med ett layer för varje resa. När man väljer att titta på ett eller flera layer vill jag kunna se de pass vi har cyklat under respektive resa och att man då kan klicka på respektive marker för att se mer info om passet inkl foton. Anta att jag vill se var vi cyklade under 2017. Då tänker jag mig att jag väljer det layer och då får upp ett antal markers med passnamnen på. Genom att klicka på en av dem får jag mer info om passet inkl de foton som är uppladdade till den markern.

Frågor:
1. Finns det några hinder till att det skulle fungera? Vad jag kan se borde det inte göra det.
2. Jag antar att man måste skapa en variabel för varje pass och man sätter lat och lng för var och en av dem. Korrekt?
4. Om så är fallet - hur får man i så fall position att ändras? position: location är väl satt av lat och lng?
5. Texten i label är väl "dum" och används väl inte till något? Då borde man kunna använda samma text till variabelnamnet och labeltexten? Verkar ju fungera. Finns det någon nackdel med det?

Allt det du nämner är självklart möjligt. Det krävs dock lite kunskaper inom webb & javascript utveckling, men det skall inte vara några problem om man tycker det är roligt :) Finns en hel del resurser på nätet. Om jag hade gjort detta så skulle jag först skapa en klass (https://coderuse.com/2016/09/JavaScript-Objects-Functions-Classes-In-ES5/) som definiera ett pass, dvs lat & long, titel, info om pass, länk till bilder mm). Därefter skulle jag skapat det du kallade ”layers”, dvs en grupp/kategori av pass. Detta hade jag gjort genom att göra en Array (https://www.w3schools.com/js/js_arrays.asp) för varje kategori. I Array skulle jag sedan skapat mina instanser av klassen pass. För att sedan kunna rendera samtliga markers för en specifik kategori/layers (antar att man ska välja layer genom en navigation/lista) så hade jag skapat/ändrat funktionen ”initialize” så att den tar emot kategori Array:n som in parameter. I funktionen skulle jag sedan loopa (https://www.w3schools.com/js/js_loop_for.asp) igenom varje objekt/pass i array:n vilket i sin tur kallar på ”addMarker” funktionen.

Booten sa:
Har du möjligen en trådlös telefon kopplad till fasta nätet i närheten som kan störa?

på PC'n eller mobilen och kolla om nån granne har en stark sändare på samma kanal som din.

Tack för svaret.
Nej, har jag inte. Går hur bra som helst på telefon och surfplatta.
Datorn står precis sidan om routern så mottagningen borde där inte vara fel på.
Vi har ingen fast hemtelefoni så det är inte problemet.
Skall kolla upp det med stark sändare. Hur gör man för att byta kanal på routern?
Är tyvärr inte den mest tekniska personen av mig så förklara för mig som till en 5 åring. :)

berran sa:
Bele sa:

Frågor:

Allt det du nämner är självklart möjligt. Det krävs dock lite kunskaper inom webb & javascript utveckling, men det skall inte vara några problem om man tycker det är roligt :) Finns en hel del resurser på nätet. Om jag hade gjort detta så skulle jag först skapa en klass (https://coderuse.com/2016/09/JavaScript-Objects-Functions-Classes-In-ES5/) som definiera ett pass, dvs lat & long, titel, info om pass, länk till bilder mm). Därefter skulle jag skapat det du kallade ”layers”, dvs en grupp/kategori av pass. Detta hade jag gjort genom att göra en Array (https://www.w3schools.com/js/js_arrays.asp) för varje kategori. I Array skulle jag sedan skapat mina instanser av klassen pass. För att sedan kunna rendera samtliga markers för en specifik kategori/layers (antar att man ska välja layer genom en navigation/lista) så hade jag skapat/ändrat funktionen ”initialize” så att den tar emot kategori Array:n som in parameter. I funktionen skulle jag sedan loopa (https://www.w3schools.com/js/js_loop_for.asp) igenom varje objekt/pass i array:n vilket i sin tur kallar på ”addMarker” funktionen.

Ett stort tack för all info! Tyvärr har jag inte tid för en så ambitiös lösning, även om det skulle vara kul att lära sig mer.

Om vi tittar på kravspecen igen och sänker ambitionsnivån till att klippa och klistra borde det gå att uppnå den ändå. Layers är ju inbyggd funktionalitet i Google maps. Jag kanske har fel, men borde det inte gå att skapa en kodsnutt för varje pass? I respektive kodsnutt lägger man in en variabel för passet, dess koordinater (lat och lng), klistrar in variabelnamnet vid center och addMarker, samt klistrar in passnamnet vid label. Om man står i rätt layer och kör koden för vart och ett av passen som vi har cyklat den resan borde man väl kunna uppnå det önskade?

Exempel: anta att vi cyklade bl.a. Timmelsjoch och Gletscherstrasse 2017. Då går jag in layern för den resan. Ställer mig vid markern för Timmelsjoch och kör sedan koden för Timmelsjoch (egentligen borde det vara överflödigt att ställa sig vid markern då positionen anges i koden, så det kanske räcker med att säkerställa att jag är i rätt layer). Därefter ställer jag mig (om det behövs) vid markern för Gletscherstrasse och kör koden för Gletscherstrasse. Sen upprepar jag det hela tills alla pass har fått sin label.

Det blir en del manuellt pyssel med att klistra in/skriva in de varibelnamn m.m., men det kommer rimligtvis att gå snabbare än om jag skulle lära mig din mycket snyggare lösning.

Tror du att det är en framkomlig väg?
I så fall borde koden kunna funka som den är nu. Hur gör jag i så fall för att faktiskt implementera den i vår Google maps karta, dvs gå från JSFiddle till Google maps?

Edit: Delvis skrivit om texten för att försöka förtydliga.

Edit 2: Efter att ha läst på mer har jag insett att där vi vill göra våra markers och där det finns inbyggt stöd för layers är Google My maps, vilket inte är samma sak som Google Maps. En i allra högsta grad avgörande skillnad är att det inte finns något API för My maps. Det har tydligen funnits 2009, men har tagits bort och inte ersatts. Så i det avseendet var det mycket jobb utan resultat. Till uppsidan hör mer kunskap. Tack berran för all hjälp!

Senast ändrad:
Tobbegubben sa:
Booten sa:

Tack för svaret.
Skall kolla upp det med stark sändare. Hur gör man för att byta kanal på routern?
Är tyvärr inte den mest tekniska personen av mig så förklara för mig som till en 5 åring. :)

Om datorn står så nära så föreslår jag att du kör med kabel. Finns ingen anledning att köra trådlöst till en stationär
dator om det inte är absolut nödvändigt. Om detta inte går av någon anledning så fortsätt med följande:

Eftersom datorn står så nära routern borde det inte vara störning el svag signal.
Kolla därför egenskaperna på nätverkskortet i datorn. Det går att ställa hastighet & duplex etc på många
nätverkskort, sätt speed & duplex i auto läge alternativt till högsta bandbredd & full duplex.
Låter märkligt att dessa inställningar skulle vara fel men jag har sett märkligare saker..

För att byta kanal etc på routern loggar du normalt sett in via ett webgränssnitt.

Om du inte får ordning på det så återkom med följande:
Tillverkare och modell på routern
Tillverkare och modell på nätverkskort
Vilket operativsystem har du på datorn
Vad har du för uppkoppling? Är det fiber, ADSL el mobilt bredand?

Booten sa:
Tobbegubben sa:
Booten sa:

Tack för svaret.

Om datorn står så nära så föreslår jag att du kör med kabel. Finns ingen anledning att köra trådlöst till en stationär
dator om det inte är absolut nödvändigt. Om detta inte går av någon anledning så fortsätt med följande:

Eftersom datorn står så nära routern borde det inte vara störning el svag signal.
Kolla därför egenskaperna på nätverkskortet i datorn. Det går att ställa hastighet & duplex etc på många
nätverkskort, sätt speed & duplex i auto läge alternativt till högsta bandbredd & full duplex.
Låter märkligt att dessa inställningar skulle vara fel men jag har sett märkligare saker..

För att byta kanal etc på routern loggar du normalt sett in via ett webgränssnitt.

Om du inte får ordning på det så återkom med följande:
Tillverkare och modell på routern
Tillverkare och modell på nätverkskort
Vilket operativsystem har du på datorn
Vad har du för uppkoppling? Är det fiber, ADSL el mobilt bredand?

Tack för ditt svar. Har testat att köra med kabel men blir inte ett dugg bättre.
Utan blir samma kassa hastighet. Just därför jag tror att nätverkskortet är kasst.
O andra sidan borde jag inte få någon hastighet alls om det nu är sönder?
Eller hur funkar det?

Med tanke på att det är samma dåliga fart både med kabel och med trådlöst är det förmodligen inget fel på nätverkskortet.
Det är med största sannolikhet två kort, ett för kabel och ett för trådlöst och jag betvivlar att bägge är dåliga framför allt med tanke
på att du hade bra fart vid användning av kabel tidigare.

Har du testat att starta om routern och dessutom inaktivera nätverkskorten i datorn och sen aktivera dom?
Du inaktiverar och aktiverar dom genom att högerklicka på resp kort och väljer det alternativet i en rullmenu. Exakt hur det hittar till nätverkskortet beror på vilket operativsystem du använder.

Har du testat om farten är bättre om du avslutar allt surfande på alla andra enheter? Dvs koppla ner smartphones, läsplattor etc
så dom inte använder något internet alls. Märks någon skillnad på datorn?

Om det är så att du använder din internetleverantörs router tycker jag du ska ringa deras support. Det bör ingå gratis support i ditt
abonnemang. Kör du med egen router är supporten inte lika pigg på att hjälpa till men det skadar inte att ringa och fråga.

Återkom gärna med följande:
Vad har du för uppkoppling? ADSL, Fiber eller mobilt bredband?
Tillverkare & modell på routern?

Har du en halvlångsam ADSL så märks det fort om flera enheter delar på linan och laddar ner/upp mycket samtidigt.

Har tydligen fått mitt Google konto hackat. En gammal mejl som blivit "snodd" från Dropbox intrång för längesen var "namnet".

Jag fick sms om detta från nåt skumt nr så jag sket i det. Men sen kom fler och jag var utloggad från Youtube på mobilen.

Logga då in och hade nåt försök från USA och nåt från Mellanöstern. Har bytt lösen + bytt mejl på kontot och loggat ut alla enheter.
La även till Google två-stegs autentisering.

Har även kopplat loss alla appar som fått tillgång till viss info.

Vad mer bör jag göra? (Har inga betal saker kopplade till det kontot vad jag vet.)

Mini_me sa:
Har tydligen fått mitt Google konto hackat. En gammal mejl som blivit "snodd" från Dropbox intrång för längesen var "namnet".

Jag fick sms om detta från nåt skumt nr så jag sket i det. Men sen kom fler och jag var utloggad från Youtube på mobilen.

Logga då in och hade nåt försök från USA och nåt från Mellanöstern. Har bytt lösen + bytt mejl på kontot och loggat ut alla enheter.
La även till Google två-stegs autentisering.

Har även kopplat loss alla appar som fått tillgång till viss info.

Vad mer bör jag göra? (Har inga betal saker kopplade till det kontot vad jag vet.)

Du kan söka alla dina användarnamn och email här
https://haveibeenpwned.com

Har de varit med e de stora läckorna (kanske ej de senaste dock) så finns det där.

Annars är det lösenbyte och tvåstegsverifiering som gäller. Och att aldrig ha samma lösen till flera hemsidor, särskilt inte ihopkopplade.
Är du medlem på flera sidor du inte bryr dig om/inte har något viktigt kan du ha samma, men till sociala medier, mail och viktiga sidor är det unika lösen som gäller

Tillbaka
Topp