[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Tänker jag rätt nu:

Den gamla laptopen som fungerat som HTPC senaste fyra åren dog precis. Den har matat TV:n med HDMI och 70-talsstereon via en DAC från den optiska utgången.

För att inte behöva lägga ut pengar tänker jag Chromecast. Vi kommer förmodligen inte vara nöjda med avsaknaden av full datorfunktion i längden men i övrigt verkar det täcka behoven av Spotify, Netflix och HBO.

Så jag tänker Chromecast i TV:n. Optisk från TV:ns optiska till DAC:en. Funkis lösning? Ska givetvis kolla närmare på om den optiska faktiskt är en utgång på TV:n. Brukar en USB-port på en TV räcka för att strömförsörja Chromecasten?

Vad är det som händer med internet? Jag kan uppenbarligen surfa på vissa sidor (som happyride tex), men en hel del andra siter laddar inte utan jag får denna meddelande:
dns.JPG

Är det hos mig, min ISP eller ute i den vida världen problemet ligger?

gabbeon sa:
Vad är det som händer med internet? Jag kan uppenbarligen surfa på vissa sidor (som happyride tex), men en hel del andra siter laddar inte utan jag får denna meddelande:

Prova att manuellt lägga in en DNS som inte är din internetoperatörs, t ex Googles. Antingen i din dators internetinställningar eller i din router. Adresserna till googles är 8.8.8.8 eller 8.8.4.4.

Rattnalle sa:
Tänker jag rätt nu:

Den gamla laptopen som fungerat som HTPC senaste fyra åren dog precis. Den har matat TV:n med HDMI och 70-talsstereon via en DAC från den optiska utgången.

För att inte behöva lägga ut pengar tänker jag Chromecast. Vi kommer förmodligen inte vara nöjda med avsaknaden av full datorfunktion i längden men i övrigt verkar det täcka behoven av Spotify, Netflix och HBO.

Så jag tänker Chromecast i TV:n. Optisk från TV:ns optiska till DAC:en. Funkis lösning? Ska givetvis kolla närmare på om den optiska faktiskt är en utgång på TV:n. Brukar en USB-port på en TV räcka för att strömförsörja Chromecasten?

Jag hade chromecast i TV:n med optisk ut från TV till förstärkare. Min 8 år gamla TV orkade driva CC utan problem.
Nu har jag flyttat CC till förstärkaren och slipper då en sladd, även den 6 år gamla förstärkaren driver CC utan problem. Men det är ju inte en möjlighet på en 70-talsstereo :-)

fhloston sa:
Rattnalle sa:
Tänker jag rätt nu:

Jag hade chromecast i TV:n med optisk ut från TV till förstärkare. Min 8 år gamla TV orkade driva CC utan problem.
Nu har jag flyttat CC till förstärkaren och slipper då en sladd, även den 6 år gamla förstärkaren driver CC utan problem. Men det är ju inte en möjlighet på en 70-talsstereo :-)
Nej man får klara sig utan lite finesser, annars hänger den med rätt bra :)

Låter bra. Får bli en sån lösning imorrn då. Så får vi se sen vad som händer.

Rattnalle sa:
gabbeon sa:

Prova att manuellt lägga in en DNS som inte är din internetoperatörs, t ex Googles. Antingen i din dators internetinställningar eller i din router. Adresserna till googles är 8.8.8.8 eller 8.8.4.4.

Tack, det har hunnit laga sig under tiden. Men det är bra att ha lite dns-er ifall det kniper framöver.

Rattnalle sa:
fhloston sa:
Rattnalle sa:
Tänker jag rätt nu:

Nej man får klara sig utan lite finesser, annars hänger den med rätt bra :)

Låter bra. Får bli en sån lösning imorrn då. Så får vi se sen vad som händer.
Då var det igång. Netflix och HBO tog en bra stund att få att fungera av oklara skäl. Bildkvaliteten är rätt "meh" från Netflix jämfört med på datorn*. Men det funkar och det var billigt.

*Den var total katastrof innan jag förstod att jag stoppat Chromecasten i ett annat HDMI-uttag än det jag kalibrerat bildinställningarna på. Fattar inte att någon kan stå ut med att se på TV med de fabriksinställningarna..

Senast ändrad:
Om jag vill se på lagrade filmfiler från min hårddisk/macbook på nedervåningen på min tv på övervåningen, funkar det då med en chromecast?

Chromecasten funkar genom att köra en egen kopia av appen som tar över streamen från telefonen. Vettetusan om det finns appar som fixar det med lokal media. VLC verkar inte göra det vad jag kan se i appen.

Rattnalle sa:
Chromecasten funkar genom att köra en egen kopia av appen som tar över streamen från telefonen. Vettetusan om det finns appar som fixar det med lokal media. VLC verkar inte göra det vad jag kan se i appen.

Jahaa, vill ju kunna ”spegla” datorn till övervåningen. Får kolla efter nå annat då?

mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:

Jahaa, vill ju kunna ”spegla” datorn till övervåningen. Får kolla efter nå annat då?

Installera Plex på datorn och plex-appen i telefon så kan du casta lokalt lagrad media. Eftersom det är trådlöst till CC så blir det lite långa svarstider och okomprimerad Bluray kan du glömma. Har kört så ett tag men tröttnade på att vissa filmer hackade (inte bara bluray) så vi skaffade en Apple TV 4k istället. Väldigt skönt med fjärrkontroll kan jag säga. Plex fungerar dessutom smidigare i ATV. Nu ska det sägas att den är ansluten till nätverket via tråd så det kan förklara varför den upplevs som mycket snabbare.

Rekommenderar plex ifall du har filmerna på datorn, du bygger ett bibliotek så det blir som ditt egna netflix.

Såg en film i väldigt låg upplösning,240p. Uppskalningen gav en bild som var betydligt bättre. Är inte så känslig mot lagg osv, men märkte inget dåligt med bilden.

Annars är servern lite jobbig att lära sig, har några serier där 2-3 avsnitten indexerat sig i samma fil, detta beror på filnamnen.
Har även haft problem där det hämtat metadata från en helt annan film då avsnittet hetat samma eller liknande som en film

Senast ändrad:
42Hz sa:
mikipedia_ sa:
Om jag vill se på lagrade filmfiler från min hårddisk/macbook på nedervåningen på min tv på övervåningen, funkar det då med en chromecast?

På en "PC" kan man spela upp video i Chrome som i sin tur kan skicka bilden till chromecast.

https://www.howtogeek.com/233810/how-to-watch-local-video-files-on-your-chromecast/

Fast det är ju inte direkt idealiskt om man vill styra filmen om den ska castas från nedervåningen till tvn som står på övervåningen. Vill minnas att spegling av chrome till CC inte ger det bästa flytet i bilden heller.

tinkerbell sa:
42Hz sa:
mikipedia_ sa:

På en "PC" kan man spela upp video i Chrome som i sin tur kan skicka bilden till chromecast.

https://www.howtogeek.com/233810/how-to-watch-local-video-files-on-your-chromecast/

Fast det är ju inte direkt idealiskt om man vill styra filmen om den ska castas från nedervåningen till tvn som står på övervåningen. Vill minnas att spegling av chrome till CC inte ger det bästa flytet i bilden heller.

Nä låter lite halvkast i mitt fall. Ska köpa en CC och fixa Plex så får jag helt enkelt se hur jag tycker det funkar.

Vilken betal-vpn rekommenderas? För att hålla sig lite hemlig.

Obs, inte för trollkontona här, de löser jag på andra sätt.

Ur dagens tidning: 'Den norska handbollsstjärnans telefon blev hackad i höst - och Mörks privata bilder spreds på nätet.'
Hur hackas en telefon? Tar man sig in på det google konto som är knutet till fånen och därifrån nås bilder som ligger i molnet? Eller hur går det till?

Hackad i media betyder ofta stulet lösenord till nån tjänst. Exvis Google som du gissar.
Hade ju gett en fin live uppdatering av alla bilder som tas om telefonen är uppsatt så.

Jag har undrat om mitt wifi hemma hållit på att dö senaste dagarna. Tappat det ibland och så. Gjorde en scan i routern och tydligen har jag fått nån ny granne som har sitt nät med bra styrka på samma kanal. Bytte kanal och vips var allt frid och fröjd igen.

Som ny granne kollar man väl först så man inte snor någon annans kanal? :-P

Rattnalle sa:
Jag har undrat om mitt wifi hemma hållit på att dö senaste dagarna. Tappat det ibland och så. Gjorde en scan i routern och tydligen har jag fått nån ny granne som har sitt nät med bra styrka på samma kanal. Bytte kanal och vips var allt frid och fröjd igen.

Som ny granne kollar man väl först så man inte snor någon annans kanal? :-P

Precis, respekt för individen!!

jonja sa:
Ur dagens tidning: 'Den norska handbollsstjärnans telefon blev hackad i höst - och Mörks privata bilder spreds på nätet.'
Hur hackas en telefon? Tar man sig in på det google konto som är knutet till fånen och därifrån nås bilder som ligger i molnet? Eller hur går det till?

Är man bara i närheten av telefonen och bluetooth är påslaget så kanske Blueborne användes.
<https://www.armis.com/blueborne/>
Då kan man få full tillgång till telefonen (säger de, trot om nu vill).

Jag väntar på att Samsung ska släppa en uppdatering till min TV som tydligen är sårbar.

Excel fråga:

Jag vill addera olika flikar i Excel i en "Summering".

Så tex vill jag att värdet från cell D37 i flik JAN - FEB -MARS ska adderas ihop och hamna i flik SUMMERING i Cell B2.

Jag testa att göra som nån Excel sida sa men värdet blev noll.

Nån som kan skriva formeln så jag kan copy/paste? Har Office 2007 om det går nån skillnad.

Tja.

Nja ,jag använda "autosumma" men det blev fel.

Men =sum (eller summa som jag skrev) och sen klicka funka nästan. Jag gjorde nog fel men jag fick justera fliknamnen. Men nu funkar det iaf. Så nu ska jag bara bygga ett nytt fint summeringsblad.

Tack :)

Mesh nätverk?
Jag har en tvåvåningslgh som verkar notoriskt svår att täcka.
Har idag en Asus router som jag trodde var bra men nu strular den mer än lovligt.
Tänker mig ett mesh system. Plug and play osv.
Men vill helst kunna köra ddns och vpn hem till systemet när man är ute och flänger.
Annars vill jag nog inte ha några specialfunktioner alls, tror jag.
Någon som kört Exvis netgear Orbi som kör eget vpn eller Google WiFi med en vpn nod innanför, tillåts det?

Tydligen kan man roota Google WiFi och få in open vpn men det känns liksom som att missa hela poängen. Vill verkligen inte ha ett system som kräver att fler än nödvändigt av mina tekniska högskolepoäng engageras :)

Senast ändrad:
Oklart, kanske kan vara så. men med en sån lösning så kommer inte meshnätet fungera som det skall riktigt utan bara vara just acccesspunkter som jag förstått det (bara läst på om googles lösning i detta hänseende.)

Det måste väl gå att använda mesh även utan att använda routing-funktionerna?

Det är ju inga problem att fixa ett sammanhängande nät manuellt med flera accesspunkter bara att det är lite mer pyssel.

Men det är förstås lättare om det går att rigga en VPN utan att behöva krångla :-)

Någon måste väl ha designat en OpenVPN manick som är som en chromecast ungefär? Liten och enkel.

Senast ändrad:
Tydligen måste Google sköta routingen om man skall köra den i mesh. Men som sagt, andra tillverkare har söker gjort annorlunda.
Ang open vpn "dongle" :
Ja, rimligen. Skall ta reda på om det går att få igenom en vpnuppkoppling utifrån in genom google-wifi.

Tillbaka
Topp