Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Prova att manuellt lägga in en DNS som inte är din internetoperatörs, t ex Googles. Antingen i din dators internetinställningar eller i din router. Adresserna till googles är 8.8.8.8 eller 8.8.4.4.gabbeon sa:Vad är det som händer med internet? Jag kan uppenbarligen surfa på vissa sidor (som happyride tex), men en hel del andra siter laddar inte utan jag får denna meddelande:
Är det hos mig, min ISP eller ute i den vida världen problemet ligger?
Rattnalle sa:Tänker jag rätt nu:
Den gamla laptopen som fungerat som HTPC senaste fyra åren dog precis. Den har matat TV:n med HDMI och 70-talsstereon via en DAC från den optiska utgången.
För att inte behöva lägga ut pengar tänker jag Chromecast. Vi kommer förmodligen inte vara nöjda med avsaknaden av full datorfunktion i längden men i övrigt verkar det täcka behoven av Spotify, Netflix och HBO.
Så jag tänker Chromecast i TV:n. Optisk från TV:ns optiska till DAC:en. Funkis lösning? Ska givetvis kolla närmare på om den optiska faktiskt är en utgång på TV:n. Brukar en USB-port på en TV räcka för att strömförsörja Chromecasten?
Nej man får klara sig utan lite finesser, annars hänger den med rätt bra :)fhloston sa:Rattnalle sa:Tänker jag rätt nu:
Den gamla laptopen som fungerat som HTPC senaste fyra åren dog precis. Den har matat TV:n med HDMI och 70-talsstereon via en DAC från den optiska utgången.
För att inte behöva lägga ut pengar tänker jag Chromecast. Vi kommer förmodligen inte vara nöjda med avsaknaden av full datorfunktion i längden men i övrigt verkar det täcka behoven av Spotify, Netflix och HBO.
Så jag tänker Chromecast i TV:n. Optisk från TV:ns optiska till DAC:en. Funkis lösning? Ska givetvis kolla närmare på om den optiska faktiskt är en utgång på TV:n. Brukar en USB-port på en TV räcka för att strömförsörja Chromecasten?
Jag hade chromecast i TV:n med optisk ut från TV till förstärkare. Min 8 år gamla TV orkade driva CC utan problem.
Nu har jag flyttat CC till förstärkaren och slipper då en sladd, även den 6 år gamla förstärkaren driver CC utan problem. Men det är ju inte en möjlighet på en 70-talsstereo :-)
Rattnalle sa:Prova att manuellt lägga in en DNS som inte är din internetoperatörs, t ex Googles. Antingen i din dators internetinställningar eller i din router. Adresserna till googles är 8.8.8.8 eller 8.8.4.4.gabbeon sa:Vad är det som händer med internet? Jag kan uppenbarligen surfa på vissa sidor (som happyride tex), men en hel del andra siter laddar inte utan jag får denna meddelande:
Är det hos mig, min ISP eller ute i den vida världen problemet ligger?
Då var det igång. Netflix och HBO tog en bra stund att få att fungera av oklara skäl. Bildkvaliteten är rätt "meh" från Netflix jämfört med på datorn*. Men det funkar och det var billigt.Rattnalle sa:Nej man får klara sig utan lite finesser, annars hänger den med rätt bra :)fhloston sa:Rattnalle sa:Tänker jag rätt nu:
Jag hade chromecast i TV:n med optisk ut från TV till förstärkare. Min 8 år gamla TV orkade driva CC utan problem.
Nu har jag flyttat CC till förstärkaren och slipper då en sladd, även den 6 år gamla förstärkaren driver CC utan problem. Men det är ju inte en möjlighet på en 70-talsstereo :-)
Låter bra. Får bli en sån lösning imorrn då. Så får vi se sen vad som händer.
Rattnalle sa:Chromecasten funkar genom att köra en egen kopia av appen som tar över streamen från telefonen. Vettetusan om det finns appar som fixar det med lokal media. VLC verkar inte göra det vad jag kan se i appen.
mikipedia_ sa:Rattnalle sa:Chromecasten funkar genom att köra en egen kopia av appen som tar över streamen från telefonen. Vettetusan om det finns appar som fixar det med lokal media. VLC verkar inte göra det vad jag kan se i appen.
Jahaa, vill ju kunna ”spegla” datorn till övervåningen. Får kolla efter nå annat då?
mikipedia_ sa:Om jag vill se på lagrade filmfiler från min hårddisk/macbook på nedervåningen på min tv på övervåningen, funkar det då med en chromecast?
mikipedia_ sa:Om jag vill se på lagrade filmfiler från min hårddisk/macbook på nedervåningen på min tv på övervåningen, funkar det då med en chromecast?
42Hz sa:mikipedia_ sa:Om jag vill se på lagrade filmfiler från min hårddisk/macbook på nedervåningen på min tv på övervåningen, funkar det då med en chromecast?
På en "PC" kan man spela upp video i Chrome som i sin tur kan skicka bilden till chromecast.
https://www.howtogeek.com/233810/how-to-watch-local-video-files-on-your-chromecast/
tinkerbell sa:42Hz sa:mikipedia_ sa:Om jag vill se på lagrade filmfiler från min hårddisk/macbook på nedervåningen på min tv på övervåningen, funkar det då med en chromecast?
På en "PC" kan man spela upp video i Chrome som i sin tur kan skicka bilden till chromecast.
https://www.howtogeek.com/233810/how-to-watch-local-video-files-on-your-chromecast/
Fast det är ju inte direkt idealiskt om man vill styra filmen om den ska castas från nedervåningen till tvn som står på övervåningen. Vill minnas att spegling av chrome till CC inte ger det bästa flytet i bilden heller.
Fast då börjar man närma sig en NUC i pris. Hela poängen med CC:n är väl priset.Jimel sa:Har både cromcast och Apple TV här hemma, skulle lätt välja Apple TV till allt.
marr sa:Vilken betal-vpn rekommenderas?
Rattnalle sa:Jag har undrat om mitt wifi hemma hållit på att dö senaste dagarna. Tappat det ibland och så. Gjorde en scan i routern och tydligen har jag fått nån ny granne som har sitt nät med bra styrka på samma kanal. Bytte kanal och vips var allt frid och fröjd igen.
Som ny granne kollar man väl först så man inte snor någon annans kanal? :-P
jonja sa:Ur dagens tidning: 'Den norska handbollsstjärnans telefon blev hackad i höst - och Mörks privata bilder spreds på nätet.'
Hur hackas en telefon? Tar man sig in på det google konto som är knutet till fånen och därifrån nås bilder som ligger i molnet? Eller hur går det till?