[OT] Datafrågor - En samlingstråd

johan44 sa:
Tack! Vi är NOOBs och tycker det är läskigt att dra i kablarna men den startade fint och allt funkar med den aktuella samsung-disken urkopplad. Superbra. Får se vad som är nästa steg.

Förstår inte riktigt hur diskarna är tänkta att använda. Vi har en ssd som fortnight ligger på och två stora roterande diskar som är typ tomma. Datorn är köpt beggad så det är inte vi som byggt. Vad är de roterande diskarna tänkta till? Kan man ha spel på dem eller blir svarstiden för lång?

Tänk en dator som lego, sålänge man stänger av strömmen och är försiktig kan det mesta inte gå sönder.

De "roterande hårddiskarna" kallas HDD eller hårddisk, en SSD är en snabbare hårddisk.

Hur stora är era diskar?
Jag har en 128gb SSD med operativsystemet på och en 500gb HDD där jag har spel och andra filer.

Detta för att om hårddisken eller operativsystemet kraschar så har man allt separerat, sparar många timmar om datorn måste installeras om.

Svarstiden blir lite långsammare men spelar ingen roll i fortnite där man ändå måste vänta på andra spelare.

Dra även ner chrystalmal diskinfo för att se hälsostatus på diskarna så det inte är några problem på disken.
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Tack för info! Som iOS-människa så känns inte datorer som lego men nu finns en spelburk hemma som sagt. Nu semester men ska meka vidare när vi kommer hem. Spel på hdd kan funka alltså...

johan44 sa:
Tack för info! Som iOS-människa så känns inte datorer som lego men nu finns en spelburk hemma som sagt. Nu semester men ska meka vidare när vi kommer hem. Spel på hdd kan funka alltså...

välkommen till den ljusa sidan ;)
Nä men var sak har sin plats, ett ram-minne har en speciell passform som bara passar i ett "slot", ett grafikkort passar bara i ett annat "slot".
Det enda är om du har Intel eller AMD cpu. AMD har piggar/pins på CPUn medan dessa sitter på moderkortet för Intel. detta är om du får för dig att bygga en egen dator i framtiden
Läs igenom denna guiden och kolla lite på youtube om du känner dig osäker
https://www.nordichardware.se/test/...an.html/24?/byggnad-installation-av-ram-minne

Jag läste på nätet att man kan få snabbare och stabilare uppkoppling om man väljer en "egen kanal" på det trådlösa.
Det visade sig att jag körde på samma kanal som många av mina grannar (bor i flerfamiljshus)
Så jag valde en egen kanal till mitt trådlösa.
Någon av er som märkt förbättring i hastighet/stabilitet efter att ha valt en egen kanal?
(Kanalen kan man byta om man loggar in i routern)

Senast ändrad:
Scott_Blackstone 2 sa:
Jag läste på nätet att man kan få snabbare och stabilare uppkoppling om man väljer en "egen kanal" på det trådlösa.
Det visade sig att jag körde på samma kanal som många av mina grannar (bor i flerfamiljshus)
Så jag valde en egen kanal till mitt trådlösa.
Någon av er som märkt förbättring i hastighet/stabilitet efter att ha valt en egen kanal?
(Kanalen kan man byta om man loggar in i routern)

Upplevt skillnad, ja.
Uppmätt skillnad, nej.

Även om det kanske inte skulle göra så stor skillnad om man mäter - vilket jag aldrig gjort i dessa sammanhang - så är det alltid onödigt att trängas på samma utrymme i etern. Byt kanal.

Jag laddade förresten ner ett program till telefonen (Wifi Analyzer) som mäter trådlösa nätverk.

Senast ändrad:
Jag har ca 2 GB bilder som jag vill ladda upp någonstans, dit man kan länka från en hemsida. Gärna gratis eller billigt. Några tips?

Hur bra som helst!!
Sådana skulle man ha några stycken. hoppas dom går ned i pris lite snart...
man får ju ändå punga ut med en 500lapp för varje...
ja, jag gör reklam för dom, men det är dom faktiskt värda..
På deras sida står dom vanliga användningsområdena, men det finns så många möjligheter med denna !
Dom ligger före sin tid, jag tror att detta kommer att växa
http://qubino.com/products/flush-shutter-dc/

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    52.2 KB · Besök: 139
Senast ändrad:
Hittar en sida som har det mesta av det innehållet, men inte auto-correct.
Får leta vidare lite senare.

Men ett stort tack för hjälpen.

1888 sa:
Hittar en sida som har det mesta av det innehållet, men inte auto-correct.
Får leta vidare lite senare.

Men ett stort tack för hjälpen.
Installera ett annat tangentbord från play store då. Gboard var default på min platta men jag kör SwiftKey med den delade layouten så att tangenterna hamnar i hörnen nära tummarna.

Scott_Blackstone 2 sa:
Hur bra som helst!!
På deras sida står dom vanliga användningsområdena, men det finns så många möjligheter med denna !

Funkar de ihop med Home Assistant?

Najjt sa:
Scott_Blackstone 2 sa:
Hur bra som helst!!

Z-wave är väl Z-wave. Har du en Z-wave-controller i HASS så funkar väl de där brytarna med den?

GustafH sa:
Najjt sa:
Scott_Blackstone 2 sa:
Hur bra som helst!!

Z-wave är väl Z-wave. Har du en Z-wave-controller i HASS så funkar väl de där brytarna med den?

Dom ska gå att få in i HA.
Det är nästan så enkelt med z-wave. Men det skiljer på vilken frekvens som används mellan EU och USA så lite koll får man ha.

Hej!

Jag har ett problem med min två år gamla HP Win10 pro (AMD A6) dator. Tänkte att jag skulle krypterar datorn med Bitlocker men får till svar att det är " fel i kommunikationen mellan BIOS och TPM". Jag uppdaterade BIOSn men det löste inte problemet så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Finns det någon som vet?

Tack på förhand
Calle

Bilagor

• 1.JPG
    1.JPG
    27.5 KB · Besök: 137
  • 2.JPG
    2.JPG
    23.3 KB · Besök: 136
sikkel sa:
Du måste gå in i BIOS och aktivera TPM om du nu har en sådan funktion på moderkortet.

//Ulf

Tack för ditt svar Ulf! Ok, jag ska kolla men du kan utröna huruvida den är igång eller inte av nedan skärmklipp? Står ju i och för sig att den är klar för användning, inte att den är aktiverad.

Bilagor

• 3.JPG
    3.JPG
    65.5 KB · Besök: 140
Jag är inte så erfaren på just HP BIOS men det är där man aktiverar och rensar TPM. OBS reseta aldrig om du redan har krypterat, då måste den installeras om.
TMP är en liten krets som man pluggar in i moderkortet. TPM funktionen brukar finnas på moderkortet men datorn kan vara levererat utan TPM kretsen.
//Ulf

sikkel sa:
Jag är inte så erfaren på just HP BIOS men det är där man aktiverar och rensar TPM. OBS reseta aldrig om du redan har krypterat, då måste den installeras om.
TMP är en liten krets som man pluggar in i moderkortet. TPM funktionen brukar finnas på moderkortet men datorn kan vara levererat utan TPM kretsen.
//Ulf

Ok, jag testar med att gå in ni BIOS!

OpenVPN till hemmet eller kontoret...
Fungerar kalas allt som oftast.
Används med fördel när man sitter på öppna nät, om man nu är petig med sånt.

Scott_Blackstone 2 sa:
Vilken vpn tjänst tycker ni är bäst? Det finns ju många att välja på där ute.
Och hur ofta använder ni vpn anslutningen och i vilka fall?

Sin egen via sitt eget nät har sina fördelar, men vill man enbart få till krypteringen vid mobilsurfande från publika nät så duger ju protonvpn eller liknande tjänst. De har(?) också gått använda för att kunna se BBC från sverige, men ryktesvis jagar de VPN IP adresser idag och blockar dem, så räkna inte med att det går längre.

Främsta orsaken för mig att köra vpn är att slippa ha SSH portar exponerade mot internet på hemmanätet. Bättre att packa ner dem i ett krypterat VPN. Sen går det ju bra att tunnla RDP i det SSH kopplet mot en maskin med dubbla nicar som leker proxy så slipper man exponera RDP ens på egna nätet. Iofs är RDP tämligen säkert idag, så det förfarandet är kanske lite överdrivet, men kan vara bra ändå för att separera saker som inte hör ihop.

Om man kör egen server och öppnar port 80. (utan vpn)
Är man säkrad om man sedan kör vpn på samma dator? eller kan en hackare hacka även vpn på den datorn? och få tillgång till lösenord med mera?

Scott_Blackstone 2 sa:
Är man säkrad om man sedan kör vpn på samma dator? eller kan en hackare hacka även vpn på den datorn? och få tillgång till lösenord med mera?

En dator som är ansluten till internet är aldrig säker.

Scott_Blackstone 2 sa:

Varför köra VPN på port 80? Kör på någon mer obskyr port så blir det mindre mängd trälig traffik. Kanske inte säkrare emot en inspirerad angripare, men lugnare iaf.

Säkerhet är mycket relativt och fodrar kunskap för att hålla åtgärderna i paritet med riskerna och till värdet av vad man vill skydda.

En god ide att ha flera lag av försvårande åtgärder till det man vill skydda.

Jag skulle vilja ha en liten portsbel blu ray-spelare med utgång till Tv:n så att jag kan ta med den till landet. Allt jag hityar verkar ha skärm. Eller ska jag bara köpa en sån där stor svart stationär och ställa i ett skåp där?

Jag försökte titta på HBO på min android platta nyss men det var som att försöka titta på en surroundljudfil med centern avstängd, dvs dialogen försvann helt. Några tips? Appar som mixar ihop ljudet till stereo och löser det ?

Rattnalle sa:
Jag försökte titta på HBO på min android platta nyss men det var som att försöka titta på en surroundljudfil med centern avstängd, dvs dialogen försvann helt. Några tips? Appar som mixar ihop ljudet till stereo och löser det ?
Hard försökt googla en del också kan tilläggas men allt handlar om att få virtuell surround. Dvs typ motsatsen till mitt problem.

I grund och botten hänger det säkert ihop med att HBOs app är kriminellt usel.

Rattnalle sa:
Rattnalle sa:
Hard försökt googla en del också kan tilläggas men allt handlar om att få virtuell surround. Dvs typ motsatsen till mitt problem.

I grund och botten hänger det säkert ihop med att HBOs app är kriminellt usel.
En middag senare så funkar det helt plötsligt utan att jag gjort något. Visst, bra. Men vafan ..

ForesterGuy sa:
lundatok sa:
Jag skulle vilja ha en liten portsbel blu ray-spelare med utgång till Tv:n så att jag kan ta med den till landet. Allt jag hityar verkar ha skärm. Eller ska jag bara köpa en sån där stor svart stationär och ställa i ett skåp där?
Najs, är den fristående så den går att koppla direkt till Tv:n?

Uppgradera PC till sonen och ville studsa lite frågor
Current setup
MB - Asrock 970 Extreme 4
CPU - AMD FX8350 4GHZ 8Core
GPU - GeForce-GTX-1050-Ti-4GT-OC
RAM - Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz
PSU - EVGA Supernova 750 g2
Primary HD - Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB
Secondary HD - WD Green 1.5TB
Case - Fractal Design S
Screen - Benq ZOWIE XL2430 24" 144Hz e-Sports Monitor

Jag har tänkt att lägga ca 5000 för att få en bättre spelupplevelse när han spelar CS:GO, Fortnite eller Overwatch. Min tanke var att byta ut MB, processor och minne men funderar på om inte ett riktigt bra GPU slut vara smartare? Någon som har koll på framerates och PC bygge här inne?

Tillbaka
Topp