Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En disk som gett upp bara. Påslagen i princip dygnet runt sen 2011 så jag kan förlåta det.perzzon sa:Raid-ras?
Klavikel sa:Hjälp önskas med att uppgradera surfdator.
Komponenter.
AsRock N3700 Moderkort (inbyggd CPU och grafik) 4-kärnig 1,6Ghz (2,4Ghz boost/turbo) DDR3 2x8Gb, Direct-X 11 / HD grafik.
Spelar aldrig någonsin spel, men ser på YouTube, streamar film och lyssnar på musik.
Är egentligen ganska så nöjd med den.
Gillar framför allt formfaktorn, m-ITX och dess fläktlösa design, den har endast passiv kylning.
Men jag märker av begränsningarna i den när jag några fåtal ggr. / år vill redigera något från actionkameran. Då hacker det så man inte kan använda tidslinjen och scrubba i redigeringsprogrammet.
Skulle därför vilja byta upp mig ett litet litet snäpp.
Har vänt mig till AsRock support och de rekommenderar deras senaste moderkort J5005.
Enligt hemsidan så har den 2,8Ghz boost/turbo vilket är 400Mhz snabbare. Den har också inbyggd grafik, Direct-x 12 / UHD.
Men den har fortfarande bara quad-core processor och bashastigheten på CPU'n är 1,5Ghz, alltså 100Mhz lägre än på den gamla!?.
Tog en screen shot på en benchmark och den verkar ju göra bättre ifrån sig. Moderkortet kostar ca. 1500 vilket inte är så mycket men den kräver DDR4-minne så det går på en tusing till för nytt RAM på den..
Så typ 2 500kr totalt i sådana fall.
Vad tror ni? Är prestandehöjningen så pass stor att det vore värt det eller är det bara att kasta pengarna i sjön?
Eller, finns det några andra alternativ som kanske är lämpligare? Borde det inte finnas något med 6-kärnig processor?
Krav är passiv kylning, dels är chassit så litet att fläkt och stora kylflänsar och dedikerade grafikkort är uteslutet.
För det andra så vill jag fortsatt ha en tyst dator...
Allroad sa:Vad har du för chassi och budget? Frågan är väl om du märker av skillnaden även om det verkar vara en fördubbling av prestanda i vissa saker.
Allroad sa:Annars är intel NUC rätt trevliga maskiner, små små burkar.
Rattnalle sa:Svaret är nog i så fall Intel NUC. dvs komplett dator i fickformat. Finns med rätt mycket kräm i. Eller motsvarande från annan tillverkare. Finns fler varianter.
Rattnalle sa:Men sen går det inte att rakt av jämföra klockhastighet. Dels för att processorn blir snabbare per klockslag men också för att annat händer runt om. Nya instruktioner eller sätt att utnyttja gpu för att avlasta. Till just videoredigering lär du märka den där nästan dubblerade hastigheten i testet. Annars kanske mindre skillnad.
Allroad sa:Hur ser det ut med nätagget, vad levererar det? Har du kikat på typ tradera / Sweclockers marknad efter en nuc?
Personligen hade jag nog gått på en nuc, ja eller en AMD 2200G men då drar det iväg lite..
42Hz sa:Finns inget grafikkort med mer prestanda som får plats? Maxa minne och SSD. :)
42Hz sa:Någon här som har erfarenhet av M.2 SSD till SATAIII adapter? Har en Lenovo laptop med bara SATAIII och byter man dator så känns det dumt att spendera pengar på en större SSD som man sen inte kan använda.
Såg att det även fanns med dubbla M.2-platser så man kan köra RAID på olika nivåer. Givetvis tappar man ju den sjukt snabba I/O M.2 ger med en adapter, men ändå... =)
DanielS sa:42Hz sa:Någon här som har erfarenhet av M.2 SSD till SATAIII adapter? Har en Lenovo laptop med bara SATAIII och byter man dator så känns det dumt att spendera pengar på en större SSD som man sen inte kan använda.
Såg att det även fanns med dubbla M.2-platser så man kan köra RAID på olika nivåer. Givetvis tappar man ju den sjukt snabba I/O M.2 ger med en adapter, men ändå... =)
Har ingen erfarenhet, dock har jag ibland fått en del problem när jag stoppat i större SSD än vad som kommit med från början. Adapter kan ju vara känsligt på drivrutiner mm. Och sedan måste man kolla att M2-disken får plats på längden (men det kanske inte är något problem?).
Jag skulle nog se till att kunna returnera den nya disken, alternativt ha någon alternativ plan om det inte fungerar.
Dessutom är det ju många tillverkare som tar bort möjligheten att byta disk, så det är ju ändå inte 100% säkert att nästa dator kommer att kunna använda disken.
Raid via adapter på en laptop känns väl lite som att elda för kråkorna..
Raggamuffin sa:Den används inte mycket nuförtiden men nu börjar det bli för segt.
Asus P8P67
Intel i7-2600K med Antec vattenkylare
2x8 DDR3
GTX 770 4GB...
Är det lönt med ett kolfiberstyre på den här stålhojjen eller lika bra att köpa en ny s-works?
Vad skulle göra skillnad?
daikai1 sa:Raggamuffin sa:Den används inte mycket nuförtiden men nu börjar det bli för segt.
Asus P8P67
2x8 DDR3
GTX 770 4GB...
Är det lönt med ett kolfiberstyre på den här stålhojjen eller lika bra att köpa en ny s-works?
Vad använder du den till? 2600k är kompetent även idag om du inte spelar.
SSD?
Annars skulle jag satsa på ryzen 3xxx serien, typ ryzen 3600. Men allt beror på budget och behov.
Men ska du uppgradera för spel så är det som kolfiberstyre på biltemacykel, ett mycket bättre grafikkort så flaskhalsar CPUn, och en bättre processor så flaskar GPUn.
GTX 1650/1660 skulle fungera, men de är i bottensegmentet idag
Raggamuffin sa:daikai1 sa:Raggamuffin sa:Den används inte mycket nuförtiden men nu börjar det bli för segt.
Asus P8P67
2x8 DDR3
GTX 770 4GB...
Vad använder du den till? 2600k är kompetent även idag om du inte spelar.
SSD?
Annars skulle jag satsa på ryzen 3xxx serien, typ ryzen 3600. Men allt beror på budget och behov.
Men ska du uppgradera för spel så är det som kolfiberstyre på biltemacykel, ett mycket bättre grafikkort så flaskhalsar CPUn, och en bättre processor så flaskar GPUn.
GTX 1650/1660 skulle fungera, men de är i bottensegmentet idag
Den används till bokföring och lite BF3/4 ;)
OS ligger på en samsung SSD, resten av spelen ligger på lite olika ssd från corsair.
Den fungerar väl till BF3/4 men drar man på lite på Skyrim tex som ändå är gammalt tar det stopp. Gräsänklig en vecka så tänkte köra igenom senaste TB men det laggar bara precis lite sådär störigt.
8 år får man ändå vara nöjd med ;)
Om jag köper nytt GPU, fixar resten av datorn det jag får bara inte ut full kapacitet av det? Isåfall klarar jag mig till vintern så får jag se om jag orkar bygga nytt och ta resten då.
me.I.am sa:Hjälp!
Kan inte se videos på Youtube längre. Använder Firefox, v. 69, tror att problemen började då. Googlade lite och verkar vara något med att Flash-player skall fasas ut.
Någon som vet hur man fixar det?
me.I.am sa:Tack för tipsen, men hjälpte tyvärr inte.
Nån som har FF v 69.03, på Win7 x64 som kan se om Youtube funkar?
Booten sa:me.I.am sa:Tack för tipsen, men hjälpte tyvärr inte.
Nån som har FF v 69.03, på Win7 x64 som kan se om Youtube funkar?
Funkar bra för mig. Kör FF 69.0.3 64bitar på Win 7 professional x64.
Såg en film på tuben nyss.
thomaslundstrom sa:Här har du några saker att testa: https://support.mozilla.org/en-US/kb/fix-common-audio-and-video-issues
Funkar videospelare annorstädes, typ på Vimeo?
så föll det ner en pollett. Har köpt ett lite mer avancerat ljudkort för att kunna spela in etc. Ett Focusrite 6i6 2nd gen, det är dock ett sorgebarn, det hänger sig titt som tätt, tänkte inte på det nu. När jag kör Spotify associerar jag direkt till det när det strular, men iom att bilden fryser i Youtube så kopplade jag inte.länken sa:HTML5 audio and video
Firefox has built in support for open media formats usually associated with WebM, Ogg and Wave containers. However MP3 and MP4 containers usually depend on platform decoders for MP3, AAC and H.264 audio and video streams
Rattnalle sa:Låter som en sunkig drivrutin.
såkket sa:Drivrutiner till ”billiga” USB ljudinterface brukar ofta vara ganska sunkiga.
Testa höj bufferstorleken
Byt USB port
Ha inget annat inkopplat på samma USB buss.
me.I.am sa:Nu så, uppdatera drivrutinerna hjälpte men inte helt. Hittade en gammal tråd om diverse Focusrite ljudkort, ett tips var att de inte gillar USB 3.0. Satte den i en USB 2 och nu verkar det funka bra.
Panasonic OLED av 2019 års modell.me.I.am sa:Är det en LG?
Rattnalle sa:Varför kan jag helt plötsligt inte använda TVns fjärr för att styra Chromecasten? Pausa osv.
För tydlighetens skull så har jag inte rört något. Varken från början för att få det att börja fungera eller nu när det la av. Båda enheterna är omstartade genom att dra ur sladden en stund. Chromecasten kan fortfarande starta TVn men sedan kan TVn inte styra Chromecasten. Fjärran funkar till funktionerna på TVn.
Rattnalle sa:YouTube slutade med flash för en evighet sedan så det borde inte vara det..
Eller det är möjligt att det funnits kvar som reserv men inte som förstahandsalternativ.