[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Dagens nöje. Tur den inte kräver passning tills den är klar.

Bilagor

• Screenshot_2019-04-13-12-12-51-167.jpeg
    Screenshot_2019-04-13-12-12-51-167.jpeg
    72.3 KB · Besök: 236
Hjälp önskas med att uppgradera surfdator.

Komponenter.
AsRock N3700 Moderkort (inbyggd CPU och grafik) 4-kärnig 1,6Ghz (2,4Ghz boost/turbo) DDR3 2x8Gb, Direct-X 11 / HD grafik.
Spelar aldrig någonsin spel, men ser på YouTube, streamar film och lyssnar på musik.

Är egentligen ganska så nöjd med den.
Gillar framför allt formfaktorn, m-ITX och dess fläktlösa design, den har endast passiv kylning.
Men jag märker av begränsningarna i den när jag några fåtal ggr. / år vill redigera något från actionkameran. Då hacker det så man inte kan använda tidslinjen och scrubba i redigeringsprogrammet.

Skulle därför vilja byta upp mig ett litet litet snäpp.
Har vänt mig till AsRock support och de rekommenderar deras senaste moderkort J5005.
Enligt hemsidan så har den 2,8Ghz boost/turbo vilket är 400Mhz snabbare. Den har också inbyggd grafik, Direct-x 12 / UHD.
Men den har fortfarande bara quad-core processor och bashastigheten på CPU'n är 1,5Ghz, alltså 100Mhz lägre än på den gamla!?.

Tog en screen shot på en benchmark och den verkar ju göra bättre ifrån sig. Moderkortet kostar ca. 1500 vilket inte är så mycket men den kräver DDR4-minne så det går på en tusing till för nytt RAM på den..
Så typ 2 500kr totalt i sådana fall.
Vad tror ni? Är prestandehöjningen så pass stor att det vore värt det eller är det bara att kasta pengarna i sjön?

Anteckning2019-09-04183400.png

Eller, finns det några andra alternativ som kanske är lämpligare? Borde det inte finnas något med 6-kärnig processor?
Krav är passiv kylning, dels är chassit så litet att fläkt och stora kylflänsar och dedikerade grafikkort är uteslutet.
För det andra så vill jag fortsatt ha en tyst dator...

Klavikel sa:
Hjälp önskas med att uppgradera surfdator.

Komponenter.
AsRock N3700 Moderkort (inbyggd CPU och grafik) 4-kärnig 1,6Ghz (2,4Ghz boost/turbo) DDR3 2x8Gb, Direct-X 11 / HD grafik.
Spelar aldrig någonsin spel, men ser på YouTube, streamar film och lyssnar på musik.

Är egentligen ganska så nöjd med den.
Gillar framför allt formfaktorn, m-ITX och dess fläktlösa design, den har endast passiv kylning.
Men jag märker av begränsningarna i den när jag några fåtal ggr. / år vill redigera något från actionkameran. Då hacker det så man inte kan använda tidslinjen och scrubba i redigeringsprogrammet.

Skulle därför vilja byta upp mig ett litet litet snäpp.
Har vänt mig till AsRock support och de rekommenderar deras senaste moderkort J5005.
Enligt hemsidan så har den 2,8Ghz boost/turbo vilket är 400Mhz snabbare. Den har också inbyggd grafik, Direct-x 12 / UHD.
Men den har fortfarande bara quad-core processor och bashastigheten på CPU'n är 1,5Ghz, alltså 100Mhz lägre än på den gamla!?.

Tog en screen shot på en benchmark och den verkar ju göra bättre ifrån sig. Moderkortet kostar ca. 1500 vilket inte är så mycket men den kräver DDR4-minne så det går på en tusing till för nytt RAM på den..
Så typ 2 500kr totalt i sådana fall.
Vad tror ni? Är prestandehöjningen så pass stor att det vore värt det eller är det bara att kasta pengarna i sjön?

Eller, finns det några andra alternativ som kanske är lämpligare? Borde det inte finnas något med 6-kärnig processor?
Krav är passiv kylning, dels är chassit så litet att fläkt och stora kylflänsar och dedikerade grafikkort är uteslutet.
För det andra så vill jag fortsatt ha en tyst dator...

Vad har du för chassi och budget? Frågan är väl om du märker av skillnaden även om det verkar vara en fördubbling av prestanda i vissa saker.

https://cpu.userbenchmark.com/Compa...-J5005-vs-Intel-Pentium-N3700/m487063vsm33474

Annars är intel NUC rätt trevliga maskiner, små små burkar.

Senast ändrad:
Allroad sa:
Vad har du för chassi och budget? Frågan är väl om du märker av skillnaden även om det verkar vara en fördubbling av prestanda i vissa saker.

Bifogar bild på chassit.
Dimensionerna står i produktbeskrivningen. Som sagt, alldeles för litet för att få plats med särskilt mkt..
Skrmklipp.PNG

Alltså, egentligen så har jag väl råd att punga ut med 8-10 000kr men jag är snål mot mig själv när det gäller teknik, och jag är inte särskilt intresserad av datorer heller så vill ju komma billigt undan.

Börjar man uppgradera så är det lätt att det bara trillar på och vill gärna undvika detta... Nytt chassi = ny PSU etc. Sen är man rätt vad det är 7 000kr fattigare.

Så stora fråga är väl egentligen om det finns en "enkortsdator" som är snabbare än en 4-kärnig á 1,6Ghz...

Svaret är nog i så fall Intel NUC. dvs komplett dator i fickformat. Finns med rätt mycket kräm i. Eller motsvarande från annan tillverkare. Finns fler varianter.

Men sen går det inte att rakt av jämföra klockhastighet. Dels för att processorn blir snabbare per klockslag men också för att annat händer runt om. Nya instruktioner eller sätt att utnyttja gpu för att avlasta. Till just videoredigering lär du märka den där nästan dubblerade hastigheten i testet. Annars kanske mindre skillnad.

Senast ändrad:
Allroad sa:
Annars är intel NUC rätt trevliga maskiner, små små burkar.

Absolut, har spanat in dom.. Men dom är rätt dyra, har för mig att man hamnar kring 8 000kr för en barebone och närmare 11 000kr för en komplett.

Ser att AsRock's senaste J5005 kom ut på marknaden Q4 2017, borde finnas något annat alternat från annan tillverkare som kommit under de snart 2 år sedan den kom...
Undivker väldigt gärna att behöva köpa allt nytt så helst bara moderkort och kanske RAM-minne.

Rattnalle sa:
Svaret är nog i så fall Intel NUC. dvs komplett dator i fickformat. Finns med rätt mycket kräm i. Eller motsvarande från annan tillverkare. Finns fler varianter.

Absolut, det är jävligt intressant, men det är väl mest snålheten som sätter griller i huvudet. Tycker det är mkt pengar för vad man får, även om formfaktorn och designen är jävligt lockande. Nya versionen är dock ganska så rejält större än föregångaren.

Rattnalle sa:
Men sen går det inte att rakt av jämföra klockhastighet. Dels för att processorn blir snabbare per klockslag men också för att annat händer runt om. Nya instruktioner eller sätt att utnyttja gpu för att avlasta. Till just videoredigering lär du märka den där nästan dubblerade hastigheten i testet. Annars kanske mindre skillnad.

Jo, fast det beror även på om videoredigeringsprogrammet använder CPU alterntivt GPU för redigering/rendering.

Kan man se benchmark på inbyggd grafik på någon sida?
Den ena har ju HD och den andra UHD

Senast ändrad:
Hur ser det ut med nätagget, vad levererar det? Har du kikat på typ tradera / Sweclockers marknad efter en nuc?

Personligen hade jag nog gått på en nuc, ja eller en AMD 2200G men då drar det iväg lite..

Allroad sa:
Hur ser det ut med nätagget, vad levererar det? Har du kikat på typ tradera / Sweclockers marknad efter en nuc?

Personligen hade jag nog gått på en nuc, ja eller en AMD 2200G men då drar det iväg lite..

Klent som fan, 120W.. Alltså värsta pensionärdatorn...
Men jag gillar budgetvarianter när det gäller teknik..

Springer ju lätt iväg... Nytt MB, ny processor, GPU, PSU, Minne, Chassi etc...
Visst, 8-10 000kr är inte hela världen men det känns onödigt om man inte är en gamer.
Enda gångerna den inte duger är ju när man vill vara kreativ och leka youtuber

Någon här som har erfarenhet av M.2 SSD till SATAIII adapter? Har en Lenovo laptop med bara SATAIII och byter man dator så känns det dumt att spendera pengar på en större SSD som man sen inte kan använda.

Såg att det även fanns med dubbla M.2-platser så man kan köra RAID på olika nivåer. Givetvis tappar man ju den sjukt snabba I/O M.2 ger med en adapter, men ändå... =)

42Hz sa:
Någon här som har erfarenhet av M.2 SSD till SATAIII adapter? Har en Lenovo laptop med bara SATAIII och byter man dator så känns det dumt att spendera pengar på en större SSD som man sen inte kan använda.

Såg att det även fanns med dubbla M.2-platser så man kan köra RAID på olika nivåer. Givetvis tappar man ju den sjukt snabba I/O M.2 ger med en adapter, men ändå... =)

Har ingen erfarenhet, dock har jag ibland fått en del problem när jag stoppat i större SSD än vad som kommit med från början. Adapter kan ju vara känsligt på drivrutiner mm. Och sedan måste man kolla att M2-disken får plats på längden (men det kanske inte är något problem?).

Jag skulle nog se till att kunna returnera den nya disken, alternativt ha någon alternativ plan om det inte fungerar.

Dessutom är det ju många tillverkare som tar bort möjligheten att byta disk, så det är ju ändå inte 100% säkert att nästa dator kommer att kunna använda disken.

Raid via adapter på en laptop känns väl lite som att elda för kråkorna..

DanielS sa:
42Hz sa:

Har ingen erfarenhet, dock har jag ibland fått en del problem när jag stoppat i större SSD än vad som kommit med från början. Adapter kan ju vara känsligt på drivrutiner mm. Och sedan måste man kolla att M2-disken får plats på längden (men det kanske inte är något problem?).

Jag skulle nog se till att kunna returnera den nya disken, alternativt ha någon alternativ plan om det inte fungerar.

Dessutom är det ju många tillverkare som tar bort möjligheten att byta disk, så det är ju ändå inte 100% säkert att nästa dator kommer att kunna använda disken.

Raid via adapter på en laptop känns väl lite som att elda för kråkorna..

Jag får googla lite till.. :)

Fast en m.2 sata iii är ju inte bättre än en 2.5" sata iii, och jag tror inte det finns adapters för m.2 nvme till sata iii.
m.2 i sig är ju bara formfaktorn.

Den används inte mycket nuförtiden men nu börjar det bli för segt.

Asus P8P67
Intel i7-2600K med Antec vattenkylare
2x8 DDR3
GTX 770 4GB...

Är det lönt med ett kolfiberstyre på den här stålhojjen eller lika bra att köpa en ny s-works?
Vad skulle göra skillnad?

Vad gör du med den för att den ska kännas seg? Det avgör ju lite.

Nu har den stått nerpackad ett tag men min stationära dator är ytterligare en generation äldre med första core i5 och den har aldrig visat några särskilda tecken på ålder annat än i vissa nyare spel.

Raggamuffin sa:

Asus P8P67
2x8 DDR3
GTX 770 4GB...

Är det lönt med ett kolfiberstyre på den här stålhojjen eller lika bra att köpa en ny s-works?

Vad använder du den till? 2600k är kompetent även idag om du inte spelar.
SSD?

Annars skulle jag satsa på ryzen 3xxx serien, typ ryzen 3600. Men allt beror på budget och behov.

Men ska du uppgradera för spel så är det som kolfiberstyre på biltemacykel, ett mycket bättre grafikkort så flaskhalsar CPUn, och en bättre processor så flaskar GPUn.
GTX 1650/1660 skulle fungera, men de är i bottensegmentet idag

daikai1 sa:
Raggamuffin sa:

Asus P8P67
2x8 DDR3
GTX 770 4GB...

SSD?

Annars skulle jag satsa på ryzen 3xxx serien, typ ryzen 3600. Men allt beror på budget och behov.

Men ska du uppgradera för spel så är det som kolfiberstyre på biltemacykel, ett mycket bättre grafikkort så flaskhalsar CPUn, och en bättre processor så flaskar GPUn.

Den används till bokföring och lite BF3/4 ;)
OS ligger på en samsung SSD, resten av spelen ligger på lite olika ssd från corsair.

Den fungerar väl till BF3/4 men drar man på lite på Skyrim tex som ändå är gammalt tar det stopp. Gräsänklig en vecka så tänkte köra igenom senaste TB men det laggar bara precis lite sådär störigt.

8 år får man ändå vara nöjd med ;)
Om jag köper nytt GPU, fixar resten av datorn det jag får bara inte ut full kapacitet av det? Isåfall klarar jag mig till vintern så får jag se om jag orkar bygga nytt och ta resten då.

Raggamuffin sa:
daikai1 sa:
Raggamuffin sa:

Asus P8P67
2x8 DDR3
GTX 770 4GB...

SSD?

Den används till bokföring och lite BF3/4 ;)
OS ligger på en samsung SSD, resten av spelen ligger på lite olika ssd från corsair.

Den fungerar väl till BF3/4 men drar man på lite på Skyrim tex som ändå är gammalt tar det stopp. Gräsänklig en vecka så tänkte köra igenom senaste TB men det laggar bara precis lite sådär störigt.

8 år får man ändå vara nöjd med ;)
Om jag köper nytt GPU, fixar resten av datorn det jag får bara inte ut full kapacitet av det? Isåfall klarar jag mig till vintern så får jag se om jag orkar bygga nytt och ta resten då.

Du kan nog kräma ut lite mer effekt genom att klocka processorn.

Ett rtx 2070 super Så klarar du dig länge. CPUn kommer flaskhalsa lite, men grafikkortet är sämre än processorn.

Dagens spel behöver snabbare RAM och fler trådar i CPUn.

Hjälp!
Kan inte se videos på Youtube längre. Använder Firefox, v. 69, tror att problemen började då. Googlade lite och verkar vara något med att Flash-player skall fasas ut.

Någon som vet hur man fixar det?

me.I.am sa:
Hjälp!
Kan inte se videos på Youtube längre. Använder Firefox, v. 69, tror att problemen började då. Googlade lite och verkar vara något med att Flash-player skall fasas ut.

Någon som vet hur man fixar det?

Ibland kan det kärva lite med Flash-pluginen i Firefox och andra webbläsare. Gå in i menyn där du ser vilka plugins som är installerade och kolla upp "Shockwave Flash" eller något sånt där. Aktivera/Installera/ominstallera eller vad som nu krävs.

YouTube slutade med flash för en evighet sedan så det borde inte vara det..

Eller det är möjligt att det funnits kvar som reserv men inte som förstahandsalternativ.

Senast ändrad:
Om du går in på "(?)Hjälp" i menyn så kan du välja att "Starta om utan tillägg..." och testa om det funkar i "felsäkert läge", då är det något tillägg som spöka, som sagt Flash lär det inte vara längre. :)

Start Firefox in Safe Mode

Click the menu button , click help Click the menu button , click Help and select Restart with Add-ons Disabled…. Firefox will start up with the Firefox Safe Mode dialog. ...
When the Firefox Safe Mode window appears, press the button Start in Safe Mode.

Booten sa:
me.I.am sa:
Tack för tipsen, men hjälpte tyvärr inte.
Nån som har FF v 69.03, på Win7 x64 som kan se om Youtube funkar?

Funkar bra för mig. Kör FF 69.0.3 64bitar på Win 7 professional x64.
Såg en film på tuben nyss.

Tack, då behöver jag inte sitta och vänta på någon uppdatering.
(hittade dessutom felet efter jag läst detta)

thomaslundstrom sa:
Här har du några saker att testa: https://support.mozilla.org/en-US/kb/fix-common-audio-and-video-issues

Funkar videospelare annorstädes, typ på Vimeo?

Vimeo? tror alltid det varit problem med det :)
Tack för länken, när jag läste detta:
länken sa:
HTML5 audio and video

Firefox has built in support for open media formats usually associated with WebM, Ogg and Wave containers. However MP3 and MP4 containers usually depend on platform decoders for MP3, AAC and H.264 audio and video streams
så föll det ner en pollett. Har köpt ett lite mer avancerat ljudkort för att kunna spela in etc. Ett Focusrite 6i6 2nd gen, det är dock ett sorgebarn, det hänger sig titt som tätt, tänkte inte på det nu. När jag kör Spotify associerar jag direkt till det när det strular, men iom att bilden fryser i Youtube så kopplade jag inte.

Så tack!

Nu behöver jag hjälp med Focusrite 6i6 2nd gen. Någon som kör det på Win7 x64 där det funkar? Det är inte minnesproblem, iaf inte storleken, har precis uppgraderat till 2x8 GB. Det fryser ganska ofta, väldigt irriterande. Ibland räcker det att skifta Playback device och tillbaka, men ibland måste jag starta om ljudkortet. Hilfe!

Drivrutiner till ”billiga” USB ljudinterface brukar ofta vara ganska sunkiga.

Testa höj bufferstorleken
Byt USB port
Ha inget annat inkopplat på samma USB buss.

Rattnalle sa:
Låter som en sunkig drivrutin.

Hatar när det händer. Isf lär det inte hjälpa med (det sunkiga) standardtipset installera om. Har åtgärdat en del problem genom åren med att rota i registry, har aldrig hjälpt att ominstallera. Det enda som ev. åtgärdas vid ominstallation är väl om man själv gjort någon konstig inställning.

såkket sa:
Drivrutiner till ”billiga” USB ljudinterface brukar ofta vara ganska sunkiga.

Testa höj bufferstorleken
Byt USB port
Ha inget annat inkopplat på samma USB buss.

Med "billiga" menar du Focusrite?

Har redan testat byta USB-port, har inget annat på den bussen. Ska testa buffertstorleken, men är det inte lägre man ska testa isf?

Större buffert ger mindre belastning (men högre latency)

Nej jag menar inte focusrite specifikt utan rent allmänt i prisklassen som Scarlett ligger i, vilket jag antar det rör sig om här?
Drivrutiner brukar kunna vara buggig och nyaste flera år gamla osv.
med "billiga" avser jag ju att de ändå kostar en bra slant även om de ändå får anses som billiga vid jämförelse vad som finns.

Scarlet låter ju annars väldigt bra om de bara rullar och får väl anses tillhöra de bättre prisklassen när det väl fungerar.

Jo, är en Scarlett, och stämmer att det är ett Svenssonljudkort, om än ett av dom bättre.
Känns dock lite konstigt om det är buggigt på Windows, borde vara ganska många som kör så. Eller det kanske är Mac dom flesta kör när det är ljud.

Uppdaterade drivrutinerna, men vill inte jinxa...

Nu så, uppdatera drivrutinerna hjälpte men inte helt. Hittade en gammal tråd om diverse Focusrite ljudkort, ett tips var att de inte gillar USB 3.0. Satte den i en USB 2 och nu verkar det funka bra.

me.I.am sa:
Nu så, uppdatera drivrutinerna hjälpte men inte helt. Hittade en gammal tråd om diverse Focusrite ljudkort, ett tips var att de inte gillar USB 3.0. Satte den i en USB 2 och nu verkar det funka bra.

Jag kör nästan bara Scarlett 2i2 med Windows 10 på jobbet och har väldigt lite problem med drivrutinen, så det ska kunna funka fint. Drivrutinerna är kanske inte perfekta men har aldrig gett värre symptom än att det stannar, men startar igen när nästa app använder det.

Det är nog vettigt attalltid koppla USB 2.0 ljudkort till native 2.0 port på Windows.

USB är allmänt kaos på Windows, pga. att MS duckade att göra officiell drivrutin för USB3 host-hårdvaran länge och när den väl kom så funkade den inte identiskt med motsvarande för USB 2, så drivrutin ett steg upp i stack, för framför allt ljudkort och dylikt funkar dåligt ovanpå USB 3 drivrutinen.

Varför kan jag helt plötsligt inte använda TVns fjärr för att styra Chromecasten? Pausa osv.

För tydlighetens skull så har jag inte rört något. Varken från början för att få det att börja fungera eller nu när det la av. Båda enheterna är omstartade genom att dra ur sladden en stund. Chromecasten kan fortfarande starta TVn men sedan kan TVn inte styra Chromecasten. Fjärran funkar till funktionerna på TVn.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Varför kan jag helt plötsligt inte använda TVns fjärr för att styra Chromecasten? Pausa osv.

För tydlighetens skull så har jag inte rört något. Varken från början för att få det att börja fungera eller nu när det la av. Båda enheterna är omstartade genom att dra ur sladden en stund. Chromecasten kan fortfarande starta TVn men sedan kan TVn inte styra Chromecasten. Fjärran funkar till funktionerna på TVn.

Ibland så fungerar det inte för mig när jag slår en session, och sedan går tv:n ned i strömsparläge eller liknande. Men det verkar ju inte vara så i ditt fall då du provat att starta om.

På min Philips-TV finns det någon inställning för Easy-link som jag har för mig har med HDMI-styrningen att göra. Ibland kan ju sådana inställningar ändras genom reset vid strömavbrott eller liknande. De kan också ställas om pga en bug i programvaran. Kolla om det finns några relaterade inställningar som kan ha ändrats.

Rattnalle sa:
YouTube slutade med flash för en evighet sedan så det borde inte vara det..

Eller det är möjligt att det funnits kvar som reserv men inte som förstahandsalternativ.

Alla borde slutat med flash för länge sedan...

Jag avinstallerade flash från datorn för ett antal år sedan. Det var länge sedan jag stötte på någon sida som kräver flash.

Tillbaka
Topp