Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
42Hz sa:Ett par, tre rundor med 30-06 garanterar att ingen läser tillbaka nån data. :)
Simpa85 sa:Nätverks-fråga:
Har börjat få problem med uppkopplingen i tid och otid. Symtomen är att Chrome vägrar ladda sidor i ca 10 sec intervaller, Netflix meddelar att jag saknar internetuppkoppling med jämna mellanrum (men filmen spelar på ändå eftersom det löser sig innan färdigbuffrar film tar slut) och att onlinespel laggar en märkbart just när det är som mest häktiskt.
Inte världen största problem alltså men störande.
Har försökt se om kontinuerligt pingande droppar men har inte kunnat se något som ser fel ut.
Min lina består av dator-router-switch-routrer-coaxmodem.
Problemet uppstod för drygt en och en halv månad sedan efter flera problemfria år. Har testat att starta om allt men ingen effekt.
Någon som har någon tanke på vad det kan vara eller känner till något bra diagnostikprogram?
me.I.am sa:@Simpanovic, jag skulle aldrig sälja/skänka en hårddisk. Vill man så kan man förmodligen återskapa filer även efter formatering. Och oavsett hur troligt det än är så hade jag antagligen legat sömnlös och vridit mig i ångest över att någon skulle kunna göra det.
Simpa85 sa:Nätverks-fråga:
Har börjat få problem med uppkopplingen i tid och otid. Symtomen är att Chrome vägrar ladda sidor i ca 10 sec intervaller, Netflix meddelar att jag saknar internetuppkoppling med jämna mellanrum (men filmen spelar på ändå eftersom det löser sig innan färdigbuffrar film tar slut) och att onlinespel laggar en märkbart just när det är som mest häktiskt.
Har försökt se om kontinuerligt pingande droppar men har inte kunnat se något som ser fel ut.
Problemet uppstod för drygt en och en halv månad sedan efter flera problemfria år. Har testat att starta om allt men ingen effekt.
Någon som har någon tanke på vad det kan vara eller känner till något bra diagnostikprogram?
daikai1 sa:Simpa85 sa:Nätverks-fråga:
Vad för routrar och hur är dessa konfade?
Vad är anledningen till dubbla routrar?
Koppla bort router nummer 2 och köp en acesspunkt om det är för wifi
Miss Lycka 2.0 sa:Jag funderar på att köpa en beg. https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-revolve-810-g2-6
Har ni några förnuftiga tankar i avseende på inköp av denna?
Miss Lycka 2.0 sa:Jag funderar på att köpa en beg. https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-revolve-810-g2-6
gsb sa:Miss Lycka 2.0 sa:Jag funderar på att köpa en beg. https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-revolve-810-g2-6
Väldigt snålt tilltaget med Ram-minne är min synpunkt. Kan man uppgradera?
uandt sa:1366 X 768 var dåligt för 10 år sedan och nu är det ännu sämre.
Bele sa:Jag har köpt en ny Acer-dator. När jag öppnade kartongen fanns bara garantivillkor, Safety and green notice och user quick reference manual HDMI, dvs varken quick start manual eller riktig bruksanvisning för datorn. Är det normalt eller har jag fått ett ex som har varit hos en annan kund tidigare? Ska givetvis ringa butiken imorgon, men det vore intressant att veta vad som är praxis idag.
DanielS sa:Bele sa:Jag har köpt en ny Acer-dator. När jag öppnade kartongen fanns bara garantivillkor, Safety and green notice och user quick reference manual HDMI, dvs varken quick start manual eller riktig bruksanvisning för datorn. Är det normalt eller har jag fått ett ex som har varit hos en annan kund tidigare? Ska givetvis ringa butiken imorgon, men det vore intressant att veta vad som är praxis idag.
Det är ju inte helt ovanligt att elektronikprylar kommer helt utan guider numera. "Bruksanvisning" var det nog flera år sedan jag fick med dator eller mobil. Hur det förhåller sig med just Acer vet jag inte. Men om alla förseglingar var på plats och allt såg nytt ut så skulle jag inte reagerat.
Bele sa:DanielS sa:Bele sa:Jag har köpt en ny Acer-dator. När jag öppnade kartongen fanns bara garantivillkor, Safety and green notice och user quick reference manual HDMI, dvs varken quick start manual eller riktig bruksanvisning för datorn. Är det normalt eller har jag fått ett ex som har varit hos en annan kund tidigare? Ska givetvis ringa butiken imorgon, men det vore intressant att veta vad som är praxis idag.
Det är ju inte helt ovanligt att elektronikprylar kommer helt utan guider numera. "Bruksanvisning" var det nog flera år sedan jag fick med dator eller mobil. Hur det förhåller sig med just Acer vet jag inte. Men om alla förseglingar var på plats och allt såg nytt ut så skulle jag inte reagerat.
Packade upp en skärm från Acer. Det var helt annorlunda. Allt var ordentligt inplastat, det fanns en manual och dubbla elkablar. Dessutom hade den en annan förseglingstejp som det stod Acer på. Tyvärr en död pixel. Dubbel retur :-(
Bengt-re sa:Bele sa:DanielS sa:Bele sa:Jag har köpt en ny Acer-dator. När jag öppnade kartongen fanns bara garantivillkor, Safety and green notice och user quick reference manual HDMI, dvs varken quick start manual eller riktig bruksanvisning för datorn. Är det normalt eller har jag fått ett ex som har varit hos en annan kund tidigare? Ska givetvis ringa butiken imorgon, men det vore intressant att veta vad som är praxis idag.
Packade upp en skärm från Acer. Det var helt annorlunda. Allt var ordentligt inplastat, det fanns en manual och dubbla elkablar. Dessutom hade den en annan förseglingstejp som det stod Acer på. Tyvärr en död pixel. Dubbel retur :-(
Brukar inte kraven vara 3 döda pixlar för godkänd retur?
plumse sa:Bengt-re sa:Bele sa:DanielS sa:Bele sa:Jag har köpt en ny Acer-dator. När jag öppnade kartongen fanns bara garantivillkor, Safety and green notice och user quick reference manual HDMI, dvs varken quick start manual eller riktig bruksanvisning för datorn. Är det normalt eller har jag fått ett ex som har varit hos en annan kund tidigare? Ska givetvis ringa butiken imorgon, men det vore intressant att veta vad som är praxis idag.
Den frivilliga ångerrätten (ofta 30-60 dagar) saknar krav på orsak, och samma gäller för den tvingande ångerrätten på två veckor vid distansköp.
geologen sa:plumse sa:Bengt-re sa:Bele sa:DanielS sa:Bele sa:Jag har köpt en ny Acer-dator. När jag öppnade kartongen fanns bara garantivillkor, Safety and green notice och user quick reference manual HDMI, dvs varken quick start manual eller riktig bruksanvisning för datorn. Är det normalt eller har jag fått ett ex som har varit hos en annan kund tidigare? Ska givetvis ringa butiken imorgon, men det vore intressant att veta vad som är praxis idag.
Den frivilliga ångerrätten (ofta 30-60 dagar) saknar krav på orsak, och samma gäller för den tvingande ångerrätten på två veckor vid distansköp.
Exakt!
Därför köper jag bildskärmar enbart via distans, så jag garanterat kan utnyttja ångerrätten. Men de har varit felfria i mitt fall. Tydligen är det väldigt ovanligt med döda pixlar på skärmar på senare år.
Bele sa:Separat grafikkort, behövs det till annan användning än datorspel?
Bengt-re sa:Bele sa:Separat grafikkort, behövs det till annan användning än datorspel?
De är bra att räkna med... om man råkar behöva köra hashcat eller liknande.
Bele sa:Bengt-re sa:Bele sa:Separat grafikkort, behövs det till annan användning än datorspel?
De är bra att räkna med... om man råkar behöva köra hashcat eller liknande.
Det är även min bild. Jag frågar åt en kompis som ska köra DNA-programvara för släktforskning på, vad jag förstår, en ganska hög nivå. Exakt vilken programvara han ska använda i fortsättningen är fortfarande oklart, men han lämnar enklare programvara (som jag tyvärr har glömt namnet på) bakom sig. Fram till nu har han använt sin arbetsplats datorer, men vill nu köpa en egen dator. Utan att lägga en del tid är det svårt att förstå vad de olika progamvarorna gör och vilka systemkrav som ställs. Vid ett snabbt försök landade vi i att "a 64-bit machine with 8 GB RAM, 2 GHz quad-core processor, and about 500 GB of hard disk space." borde räcka. Kan ett separat/bättre grafikkort möjligen snabba på den typen av beräkningar?
Bele sa:Tack för bra svar! Han får nog bestämma vilken programvara han vill köra först och sen ta ställning till vilken dator som är lämplig. Hur bedömer man om koden är dåligt optimerad?
perzzon sa:Vet du inte att du behöver det så behöver du det inte. Spel undantaget.
Menar du internetdelning eller med kabel? Det förstnämnda gör jag ofta och det funkar utmärkt så länge täckningen är ok. Med kabel har jag inte provat på väldigt länge men förr funkade det också.rois sa:Någon som har erfarenhet av att använda smartphone som modem vid PC-surfning?
rois sa:Någon som har erfarenhet av att använda smartphone som modem vid PC-surfning?
rois sa:Någon som har erfarenhet av att använda smartphone som modem vid PC-surfning?
Min erfarenhet är att det går så fort är jag glömmer att jag är på mobilt och sedan har det gått åt massor med datatrafik..Bengt-re sa:rois sa:Någon som har erfarenhet av att använda smartphone som modem vid PC-surfning?
Ja. Fungerar bra. Idag med LTE går det rätt snabbt också.
Enklast är ju att köra interdelning över Wifi, men USB fungerar om man inte har Wifi i datorn.
Rattnalle sa:Min erfarenhet är att det går så fort är jag glömmer att jag är på mobilt och sedan har det gått åt massor med datatrafik..Bengt-re sa:rois sa:Någon som har erfarenhet av att använda smartphone som modem vid PC-surfning?
Ja. Fungerar bra. Idag med LTE går det rätt snabbt också.
Enklast är ju att köra interdelning över Wifi, men USB fungerar om man inte har Wifi i datorn.
jansson99 sa:Använd "skicka en kopia" då får du valet att ladda ner till filmrullen.
Bengt-re sa:Går ju ha 50Gb per månad idag till rimligt pris.