[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Skulle en sånt vara ok?
Spelen som är av intresse är Minecraft, scrap mechanics, mm...
Fortnite får han inte spela än pga det är våldsam och åldergränsen men det kommer säkert vara aktuellt inom en snart framtid!

Senast ändrad:
Skulle en sånt vara ok?
Spelen som är av intresse är Minecraft, scrap mechanics, mm...
Minecraft får han inte spela än pga det är våldsam och åldergränsen men det kommer säkert vara aktuellt inom en snart framtid!

Tjena!

PEGI-gränsen på Minecraft ligger väl på sju år så vitt jag minns. Sen finns det väl ett visst inslag av våld, men knappt mer än i Super Mario i mina ögon.
Roblox är liknande, ta en titt på det.

Tjena!

Ingen som har sagt att utvecklingen stannat, men utvecklingstakten har saktat ner märkbart. Eftersom TS har barn i mina barns ålder så gissar jag hejvilt att han är ungefär i min ålder. När vi var 15-16 och började köra LAN så var en tre år gammal toppdator nästan obrukbar för de senaste spelen. Utvecklingen då gick extremt fort, både på prestandan och hur mycket spelen utnyttjade den.
Titta på spelen Wolfenstein 3D och Quake, det är en galen skillnad i grafik och hur mycket prestanda som krävs av datorn. Men det är bara fyra år mellan spelen. Quake (släpptes våren 1996) gick inte ens att starta på en toppdator från tidigt 1994, eftersom Pentium 75 är minimikravet och den kom först oktober 1994. Dvs ett och halvt år innan spelet. Så är det ju inte idag.

Man sa väl på den tiden att datorprestandan dubblades varje år.

Då var ju allt nästan i sin linda. :P Kan inte riktigt jämföra. Ta en titt på CPU-marknaden nu. Senaste åren har vi gått från i princip 4 fysiska kärnor till 8, till 12, till 16 och upp till 32 om man så vill! MASSOR har hänt efter att AMD började lansera Ryzen och drog igång en annars helt avstannad bransch.

Då var ju allt nästan i sin linda. :p Kan inte riktigt jämföra. Ta en titt på CPU-marknaden nu. Senaste åren har vi gått från i princip 4 fysiska kärnor till 8, till 12, till 16 och upp till 32 om man så vill! MASSOR har hänt efter att AMD började lansera Ryzen och drog igång en annars helt avstannad bransch.

Stegen på CPU-sidan känns inte så revolutionerande längre, som tur är så läggs det mer krut på det runt om som GPU, bättre bandbredd till diskar och minne, osv. Det har ju verkligen gjort skillnad på hur snabb datorn känns. Även där har ju AMD verkat tänka till.

Visst går det snabbare med fler kärnor men det ger ju inte direkt linjär förbättring av prestandan, det gäller ju att mjukvaran kan nyttja kraften, men det går ju åt rätt håll på den fronten. =)

Stegen på CPU-sidan känns inte så revolutionerande längre, som tur är så läggs det mer krut på det runt om som GPU, bättre bandbredd till diskar och minne, osv. Det har ju verkligen gjort skillnad på hur snabb datorn känns. Även där har ju AMD verkat tänka till.

Visst går det snabbare med fler kärnor men det ger ju inte direkt linjär förbättring av prestandan, det gäller ju att mjukvaran kan nyttja kraften, men det går ju åt rätt håll på den fronten. =)
Precis. Men nu när det kommer nya konsoler lär kraven på hårdvaran ta ett hyggligt kliv uppåt igen eftersom spelen som körs på flera plattformar kan utnyttja mer hårdvara. Sedan kan tekniken fortsätta utvecklas snabbare än spelens krav i några år till.

Tjena!

PEGI-gränsen på Minecraft ligger väl på sju år så vitt jag minns. Sen finns det väl ett visst inslag av våld, men knappt mer än i Super Mario i mina ögon.
Roblox är liknande, ta en titt på det.
Sorry, jag menade fortnite.
Minecraft är ok, och Roblox är helt vidrigt i mina ögon ? jag förstår inte grejen med det?

Sorry, jag menade fortnite.
Minecraft är ok, och Roblox är helt vidrigt i mina ögon ? jag förstår inte grejen med det?

Tjena!

Ja Fortnite är en helt annan sak. ?
Förstår inte heller grejen med Roblox, men grabben och hans kompisar spelar riktigt mycket. Fördel att man kan spela mot varandra även om man sitter på olika system (android och pc. Tex.)

Ja, det har väl varit en av diskussionerna sen Ryzen kom in i bilden igen att många mjukvaror och spel inte riktigt kan dra nytta av så många kärnor. Men det kommer! Däremot så är det ju skönt att kunna ha många bollar i luften på datorn utan att skiten havererar. :D Jag känner aldrig någon begränsning i prestanda med min Ryzen 1800X när det gäller att ha spel, Spotify, webbläsare, Photoshop och grejer igång samtidigt t.ex. :P Det är skönt!

Valde själv en NAS i stället för att bygga ihop en dator för att köra Plex och lite annat. Är mer än nöjd med min NAS. Fungerar klockrent, är tyst och drar väldigt lite energi.
Tredje året nu som jag har den och inga problem alls.

Jag hajar vad du menar, men jag har en gammal Synology, minst 5 år gammal, som har en trött ARM-CPU i sig, så det blir då baske mig ingen realtids-omkodning gjord med den. Och det känns knasigt att köpa en ny nas med krallig x86-CPU när jag redan har en nas, om du förstår.

Jag skall långtidsuthyra mitt boende.
Har ett gäng chromecasts inkopplade och jag antar att de hänger ihop med mitt Google konto på något sätt.
Borde jag plocka ner dem eller är det lugnt att lämna dem uppe för hyresgästerna att använda?

Har ett gäng chromecasts inkopplade och jag antar att de hänger ihop med mitt Google konto på något sätt.
Borde jag plocka ner dem eller är det lugnt att lämna dem uppe för hyresgästerna att använda?
Risken är väl att de försvinner.
De kan inte göra något olagligt med dem som inte kräver tillgång till internet.

Du borde kunna sätta dem i gästläge

Du kan ju fabriksåterställa allihop och låta hyresgästen lösa det själv om de vill.

Att konfigurera om dem sen är ju inget jobb att tala om.

Vilka erfarenheter har ni av mobilt bredband?
Är kapaciteten tillräcklig, och vilka operatörer + mobilt modem kan ni rekommendera.

Har nu Comhem, 150-200 Mbit. Men har tröttnat på deras ständiga prishöjningar.
Hallon har abonnemang som verkar prisvärda, dock vet jag inte hur de är som leverantör.

Är kapaciteten tillräcklig, och vilka operatörer + mobilt modem kan ni rekommendera.

Hallon har abonnemang som verkar prisvärda, dock vet jag inte hur de är som leverantör.
Funkade utmärkt för mig när jag körde så. Dock tuggar man väldigt snabbt i sig data stationärt och om man streamar media så kolla hur mycket du faktiskt gör av med först.

Skulle sitta still i båten tills 5G rullar ut till årskiftet(?). Kommer innebära andra hastigheter och troligtvis andra abbonemangsformer.
5G-licenserna auktioneras ut i oktober och efter det kommer det hända mycket på kort tid. Åtminstone i storstäderna.
Bor du inte där så håller jag med Rattnalle!

Skulle sitta still i båten tills 5G rullar ut till årskiftet(?). Kommer innebära andra hastigheter och troligtvis andra abbonemangsformer.
5G-licenserna auktioneras ut i oktober och efter det kommer det hända mycket på kort tid. Åtminstone i storstäderna.
Bor du inte där så håller jag med Rattnalle!
Fast frågan är om det blir så mycket billigare? Bor man med hygglig täckning är ju både bandbredd och svarstider helt ok för normal användning. Det är mängden data som bromsar.

Jag har för mig jag fick ur rätt stabilt ca 60/20 på Hallon med den trådlösa routern. Mobilen har oftast levererat bättre men då på Telias nät.

Tack för svaren. Jag har tidigare haft 50 Mbit/s, och det har räckt mer än väl för mina behov. Jag streamar inte så mycket.
Jag har kollat min förbrukning. Den snittar ca 2 GB per dygn, så ett 100 GB/månad abonnemang räcker mer än väl, kanske även 50 GB, med tanke på att Hallons abonnemang ger möjlighet att spara oanvänd surf, och att jag troligtvis inte använder så mycket under sommarhalvåret. Med mina behöv kan jag halvera månadskostnaden med lite tur.

Har haft Telia mobilt bredband 20 GB sen 6 - 7 år tillbaka, har aldrig haft problem med det.
Testade nyss på bredbandskollen och får 30/25 ungefär.
Kanske lite fel tid på dygnet för att maxa det, men som sagt är JAG nöjd med det, kan tillägga att jag inte streamar filmer eller kör Zwift, kollar cykelcross på tuben i lägre upplösning ( 480 ) och surfar runt.

Tack för svaren. Jag har tidigare haft 50 Mbit/s, och det har räckt mer än väl för mina behov. Jag streamar inte så mycket.
Jag har kollat min förbrukning. Den snittar ca 2 GB per dygn, så ett 100 GB/månad abonnemang räcker mer än väl, kanske även 50 GB, med tanke på att Hallons abonnemang ger möjlighet att spara oanvänd surf, och att jag troligtvis inte använder så mycket under sommarhalvåret. Med mina behöv kan jag halvera månadskostnaden med lite tur.
Skulle du råka bo i Göteborg har jag routern jag använde med Hallon i garderoben, har inget behov men inte orkat sälja av dem.

Om man installerat Win10 och vill slå av så mycket snooping/spyware-beteende som möjligt utan att tappa t. ex. autouppdatering, vilket program rekommenderas? Göra det manuellt lockar föga..

Några andra tweaks som rekommenderas? (Förutom "Installera Linux.", det har jag redan gjort, på annan partition..)

Det vettigaste är nog att hitta en lista med urler som skall blockas och skriva in dessa i din hosts fil. Men det kanske var det du menade med manuellt?
Med reservation för att det var länge sen jag tittade på det här.

Det går lägga saker till blocklistan men det visste du säkert redan.
Japp, det är dock grymt bra program så tack för tipset iaf! Tänkte mest om det fanns tips om applikationer att köra alt. undvika. Jag fastnade för Blackbird till slut, klanske främst för att jag är svag för textbaserade GUI:n..

1582396914388.png

Om man installerat Win10 och vill slå av så mycket snooping/spyware-beteende som möjligt utan att tappa t. ex. autouppdatering, vilket program rekommenderas? Göra det manuellt lockar föga..

Några andra tweaks som rekommenderas? (Förutom "Installera Linux.", det har jag redan gjort, på annan partition..)

Jag kan rekommendera O&O Shut up 10. Enkelt att använda så när man gjort en uppdatering där Windows har återställt allt till default så kan man snabbt ändra tillbaks.

Japp, det är dock grymt bra program så tack för tipset iaf! Tänkte mest om det fanns tips om applikationer att köra alt. undvika. Jag fastnade för Blackbird till slut, klanske främst för att jag är svag för textbaserade GUI:n..

Visa bilaga 403450
Åååh, det gav sköna vibbar och nu saknar jag gamla hederliga Norton Commander och tiderna man hängde på en massa bbser.
Det var goda tider.

Excell fråga
Hur får jag till en formel där tiden räknas upp när jag kör intervaller
dvs, uppvärmning 10 min, första intervallen 3 min, då borde tiden på
klockan visa:
0-9:59 (uppvärmning) 10 min
10-12:59 (första intervallen) 3 min
osv

Tror inte det bara är jag som blir lite småkorkad när man är trött och kör intervaller

Passet börjar alltid på noll (0)

Bilagor

• Exempel.JPG
    Exempel.JPG
    46.2 KB · Besök: 142
Excell fråga
Hur får jag till en formel där tiden räknas upp när jag kör intervaller
dvs, uppvärmning 10 min, första intervallen 3 min, då borde tiden på
klockan visa:
0-9:59 (uppvärmning) 10 min
10-12:59 (första intervallen) 3 min
osv

Tror inte det bara är jag som blir lite småkorkad när man är trött och kör intervaller

Passet börjar alltid på noll (0)

Du kan skriva =sum(D$2:D2) i A2 och sedan dra neråt. $ gör att den första 2:an inte räknas om i nästa cell.

Borde funka som sodermarre skrev. Pröva att skriv in =summa(D$2:D2) i cell A2. Kopiera A2, markera A3 till och med A14. Klistra in. Skillnad?

Mina föräldrars win10-dator tycks ha problem med Microsoft 1903. Nu vill datorn bara 'Ångra ändringarna'. Efter att ha sökt på Microsofts webb och forum utan att hitta något relevant, ger en snabb googling att detta är ett sånt problem där lösningen verkligen är att installera Linux. Någon här som har någon annan sida jag kan titta på innan jag löser problemet med hjälp av Linux?

problem där lösningen verkligen är att installera Linux. Någon här som har någon annan sida jag kan titta på innan jag löser problemet med hjälp av Linux?
Vad skulle Linux installationen lösa? Har förvisso bara provkört Windows Linux för ett tag sedan och då var det ett terminalfönster utan koppling till Windows filstruktur.
Windows senaste version är 1909. Kan du inte uppdatera till den? Annars kanske en "repair" löser problemet.

Vad skulle Linux installationen lösa?...Kan du inte uppdatera till den? Annars kanske en "repair" löser problemet.

Vad skulle Linux lösa? Nu hänger dator vid boot med meddelandat om att 'Ångrar ändringarna ..' , så Linux skulle ge dem en fungerande dator typ.

Uppdatera? Det är ju just det som är problemet, den ångrar ändringarna efter uppdateringen. Utan framgång också.

Om win10 på den burken är reggad hos MS är det ju bara att bygga en win 10 boot grunka och reparera, alternativt blåsa datorn med den. Har för mig det finns lite raparations och backupalternativ på de usb stickorna också

Mina föräldrars win10-dator tycks ha problem med Microsoft 1903. Nu vill datorn bara 'Ångra ändringarna'. Efter att ha sökt på Microsofts webb och forum utan att hitta något relevant, ger en snabb googling att detta är ett sånt problem där lösningen verkligen är att installera Linux. Någon här som har någon annan sida jag kan titta på innan jag löser problemet med hjälp av Linux?
Har samma problem själv. Har försökt uppdatera 4-5 gånger, och alla gånger ångrar den ändringarna när jag startar den igen...

När mina föräldrar 80+ körde Windows fick jag lägga ner massor med energi på att hjälpa dem och fixa fel. De kör sedan något år tillbaka Linux Mint och behöver ingen hjälp alls längre. De hanterar tom uppdateringar själva vilket de nästan aldrig klarade av i Windows.

Kollat så det finns tillräckligt med ledig plats på "c:"?
Man kan ju även ladda ner uppdateringarna manuellt, se vilken som skiter sig. Gissar att det ligger en log-fil någonstans man kan se var uppdateringen hakar upp sig.
Testat laga windows update med den inbyggda felsökaren? Den rensar cache och startar om installations-tjänsterna.

Annars Linux som sagt. =)

När mina föräldrar 80+ körde Windows fick jag lägga ner massor med energi på att hjälpa dem och fixa fel. De kör sedan något år tillbaka Linux Mint och behöver ingen hjälp alls längre. De hanterar tom uppdateringar själva vilket de nästan aldrig klarade av i Windows.

Det är verkligen bekant. Nu senast var det oförklarliga problem med att hitta filer. Förklaringen var att Microsoft lagt en stor reklamruta för Onedrive överst i utforskaren, då syntes ju inte filerna där de skulle ...

Jo, Linux Mint är en av huvudkandidaterna.

Vad skulle Linux lösa? Nu hänger dator vid boot med meddelandat om att 'Ångrar ändringarna ..' , så Linux skulle ge dem en fungerande dator typ.
Reparera Windowsinstallationen eller installera om Windows med en jungfruinstallation. Krånglande Linuxinstallationer är inte heller roliga.
Om dina föräldrar lyckas ändra konfigurationer i datorn kanske de skall köra utan adminrättigheter?

Kollat så det finns tillräckligt med ledig plats på "c:"?
Man kan ju även ladda ner uppdateringarna manuellt, se vilken som skiter sig. Gissar att det ligger en log-fil någonstans man kan se var uppdateringen hakar upp sig.
Testat laga windows update med den inbyggda felsökaren? Den rensar cache och startar om installations-tjänsterna.

Annars Linux som sagt. =)

Cirka en halv terabyte är ledigt, har inte haft en tanke på att det skulle kunna vara något problem.

Tidigare har det varit den generiska 'Något gick fel'-felkoden.

Det får nog bli Linux, Microsoft Windows 10 verkar inte vara färdigt för desktop.

Tillbaka
Topp