[OT] Datafrågor - En samlingstråd

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Har problem med rättigheter på en sambashare (som delas ut från min router som SMB2) i linux (ubuntu). Vill att användaren zinkpasta (uid=1000, gid=1000) ska ha läs/skrivrättigheter till Elements2, och innan jag mount:at ser det ut såhär: (Jag har chownat Elements2 till user..)
drwxr-xr-x
3​
rootroot
4096​
Jun
25​
2017​
BootInfo
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
6​
15:17​
Elements
drwxr-xr-x
2​
zinkpastazinkpasta
4096​
Jun
23​
21:16​
Elements2

/etc/fstab:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,uid=1000,gid=1000,_netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=
ntlmssp,nofail 0 0

(För att debugga så mountar jag även samma share till root som Elements:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=
ntlmssp,nofail 0 0)

..Den nedre funkar fint, dvs root får skrivrättigheter. Men den övre funakr inte alls, inget mount:as och jag kommer alltså inte åt utdelningen den vägen. Om jag plockar bort "uid=1000,gid=1000" så mount:as den, men då som root:
drwxr-xr-x
3​
rootroot
4096​
Jun
25​
2017​
BootInfo
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
6​
15:17​
Elements
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
23​
21:16​
Elements2

Vad jag har missat?

/linuxnoob
Har inga lösningar, men för vidare felsökning kommer lite tips:

1. Kolla loggarna. (Både på klient och server.)
2. Vad händer om du kör `mount -t smbfs` med parametrarna från din fstab?

Lycka till!

(Jag har själv problem med fstab-mountning av filesharen på jobbet. Det löstes med att inte använda fstab, utan istället Gnomes inbyggda mount i GUI:t. Kanske något för dig? Om du har ngt du vill skripta/slippa köra med GUI går ju den vägen inte att köra.)

zinkpasta

Aktiv medlem
Har inga lösningar, men för vidare felsökning kommer lite tips:

1. Kolla loggarna. (Både på klient och server.)
2. Vad händer om du kör `mount -t smbfs` med parametrarna från din fstab?

Lycka till!

(Jag har själv problem med fstab-mountning av filesharen på jobbet. Det löstes med att inte använda fstab, utan istället Gnomes inbyggda mount i GUI:t. Kanske något för dig? Om du har ngt du vill skripta/slippa köra med GUI går ju den vägen inte att köra.)
Se på fan, nu fick jag det att funka, utan att riktigt varför..

Ny fstab-linje:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,_netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=ntlmssp,nofail,uid=1000,gid=1000 0 0
Gammal:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,uid=1000,gid=1000,_netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=ntlmssp,nofail 0 0

..Dvs vad jag kan avgöra är det bara positionen på uid och gid som skiljer, vilket inte borde spela nån roll? Jaja, får väl vara nöjd att det funkar nu iaf.

xyz-saft

Aktiv medlem
Se på fan, nu fick jag det att funka, utan att riktigt varför..

Ny fstab-linje:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,_netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=ntlmssp,nofail,uid=1000,gid=1000 0 0
Gammal:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,uid=1000,gid=1000,_netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=ntlmssp,nofail 0 0

..Dvs vad jag kan avgöra är det bara positionen på uid och gid som skiljer, vilket inte borde spela nån roll? Jaja, får väl vara nöjd att det funkar nu iaf.
Nu har jag ingen koll på fstab, men den gamla linjen avslutas ju med en växel utan argument, följt av siffror. Skulle ju kunna vara något parser-fel? Annars är det väl inte helt konstigt om det finns krav på ordning för in-argumenten?

perzzon

Aktiv medlem
Ok nu är jag lite trött på Facebook. Använder det sparsamt. Alltid i anonym flik i Firefox på telefonen. (android)
Surfar shopping i Chrome och plötsligt dyker reklam för det jag surfat upp i Facebook.
Hur läcker infon?

trailbiker

Aktiv medlem
Ok nu är jag lite trött på Facebook. Använder det sparsamt. Alltid i anonym flik i Firefox på telefonen. (android)
Surfar shopping i Chrome och plötsligt dyker reklam för det jag surfat upp i Facebook.
Hur läcker infon?
Räcker ju med device id och ip-adress i stort sett. Inprivate-läget skyddar ju inte särskilt bra. Och om du surfar shopping utanför inprivate så konsumerar ju FB dessa kakor snabbare än kakmonstret. Vill du "vara osynlig" torde TOR-browsern vara ett bättre val. Vet dock inte om den finns till mobila enheter.

perzzon

Aktiv medlem
Hur kan de göra det. Det är olika browsers. Men om fb pixlarna (finns de fortf?) eller motsv. registrerat device id så är man väl torsk ändå antar jag.
På datorn så är insta fb och annat Facebook ägt DNSblockat så där finns inget sånt läckage.
Edit hjärnan är i semestermode så jag kan ha tänkt helt jävla fel

Foxis

Aktiv medlem
Hur kan de göra det. Det är olika browsers. Men om fb pixlarna (finns de fortf?) eller motsv. registrerat device id så är man väl torsk ändå antar jag.
På datorn så är insta fb och annat Facebook ägt DNSblockat så där finns inget sånt läckage.
Edit hjärnan är i semestermode så jag kan ha tänkt helt jävla fel
Blocka Facebook helt är en mycket bra lösning. :)

uandt

Aktiv medlem
Finns det någon isp som gör det här åt en? Jag är redo att byta snart och är beredd att byta till en med saker som inbyggt pi-hole och allra helst möjligheten att blocka facebook och annat elände. Finns det någon sådan?

Foxis

Aktiv medlem
Finns det någon isp som gör det här åt en? Jag är redo att byta snart och är beredd att byta till en med saker som inbyggt pi-hole och allra helst möjligheten att blocka facebook och annat elände. Finns det någon sådan?
Tveksamt. Finns det är jag också spekulant. Det närmaste man kommer i Sverige är nog Bahnhof som har överkomlig VPN m.m.

perzzon

Aktiv medlem
Du kan ju säga till routern att dnsservern är någon pihole liknande och låta devicesen lyssna på det. Oklart hur bra det blir.

uandt

Aktiv medlem
Fast så funkar ju pi-holen jag har nu och den fungerar bra. Lite jobb att administrera bara så det vore värt ha någon som gör jobbet åt en. Om man sen kan välja bort saker som typ facebook, få ens eget internet låtsas som om det inte finns. Det vore en jättebonus som jag är beredd betala några tior för

perzzon

Aktiv medlem
Tänkte mest att du inte ville hålla på och underhålla en server själv. Men ja, det vore nice med en leverantör med webinterface och valbarhet.

42Hz

Aktiv medlem
Någon som har tips på bra och billig domän och web-hosting leverantör?

Har one.com men dom har chockhöjt priserna och de är inte längre prisvärda!

mzi

Aktiv medlem
För web så finns ju
eller om du inte gillar microsoft

42Hz

Aktiv medlem
Tack för tipsen, fast det är främst domänhosting jag är ute efter webplats är sekundärt.

zinkpasta

Aktiv medlem
Helt plötsligt måste jag fylla i massa CAPTCHAs från Cloudflare när jag surfar på hemmanätet. Jag vill ju tro att jag inte har nåt virus/annat som skickar ut skräptrafik, men samtidigt tror jag ju att min leverantör (Bahnhof) har ännu bättre koll på sina grejer.. Nån som har förslag på felsökning eller idé om vad som kan orsaka det hela?

Har några RPi som kör LibreELEC (kodi) och en lubuntumaskin, men allt är bakom brandvägg/router med väldigt få öppna portar.

jonte987

Aktiv medlem
Helt plötsligt måste jag fylla i massa CAPTCHAs från Cloudflare när jag surfar på hemmanätet. Jag vill ju tro att jag inte har nåt virus/annat som skickar ut skräptrafik, men samtidigt tror jag ju att min leverantör (Bahnhof) har ännu bättre koll på sina grejer.. Nån som har förslag på felsökning eller idé om vad som kan orsaka det hela?

Har några RPi som kör LibreELEC (kodi) och en lubuntumaskin, men allt är bakom brandvägg/router med väldigt få öppna portar.
Ja, fast blockerar den lan >int? Fanns mycket skit i kodi add-ons tidigare .....

thomalin

Aktiv medlem
Sonen 10 har sparat ihop 5k, dealen är att jag dubblar det han sparat. Nu vill han köpa en gamingdator. Jag kan tänka mig att lägga någon tusing till för ökad livslängd och spelbarhet. Men hur trött är en gamingdator för 10-12k?

Typ denna?

daikai1

Medlem
Vänta ett tag tills nvidia gtx 30xx serie släppts, det är största grafikkortshoppet på många generationer.

Vad vill sonen spela? kan ni montera eller ska ni köpa en färdig dator?
Något sånt här skulle jag kolla på

thomalin

Aktiv medlem
Vänta ett tag tills nvidia gtx 30xx serie släppts, det är största grafikkortshoppet på många generationer.

Vad vill sonen spela? kan ni montera eller ska ni köpa en färdig dator?
Något sånt här skulle jag kolla på
Han spelar vanliga spel som tioåringar spelar :) just nu mkt roblox, minecraft, plants vs zombies etc, men snart så lär han vilja spela andra spel, fortnite verkar vissa kompisar få spela, vi är dock inte där än. Jag tänker mig färdig dator.... kollar in ditt förslag.

glitch

Aktiv medlem
Google Drive fråga - Jag har ett excel som jag delar med en polare, när jag går in på google drive med min jobbdators browser så är arket uppdaterat, men när jag öppnar det i Google Drive appen på Androidtelefonen så finns inte ändringarna med?
Borde inte den autosynka mot molnet?

DanielS

Aktiv medlem
Borde inte den autosynka mot molnet?
Jo det borde den.

Kontrollera att du valt att synka google drive, åtminstone på Android så kan man välja att slå av automatisk synkning. Men annars borde den refresha när du går in i app:en tycker man.

Annars prova att uppdatera app:en och ev. tömma cache.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer