[OT] Datafrågor - En samlingstråd

jonas-ni

Aktiv medlem
Kollat så det finns tillräckligt med ledig plats på "c:"?
Man kan ju även ladda ner uppdateringarna manuellt, se vilken som skiter sig. Gissar att det ligger en log-fil någonstans man kan se var uppdateringen hakar upp sig.
Testat laga windows update med den inbyggda felsökaren? Den rensar cache och startar om installations-tjänsterna.

Annars Linux som sagt. =)
Cirka en halv terabyte är ledigt, har inte haft en tanke på att det skulle kunna vara något problem.

Tidigare har det varit den generiska 'Något gick fel'-felkoden.

Det får nog bli Linux, Microsoft Windows 10 verkar inte vara färdigt för desktop.

jonas-ni

Aktiv medlem
Reparera Windowsinstallationen eller installera om Windows med en jungfruinstallation. Krånglande Linuxinstallationer är inte heller roliga.
Om dina föräldrar lyckas ändra konfigurationer i datorn kanske de skall köra utan adminrättigheter?
Fast när linux krånglar behöver man inte fråga happy om råd.

Vem har sagt att de kör adminrättigheter?

Loftberg

Aktiv medlem
En idiotfråga som jag säkert hade kunnat googla, men vill hellre se Happys husmorstips. Hur tvättar jag lämpligast skärmen på min laptop? Vanligtvis på min stationära tar jag bara en trasa och sveper av. Men skärmen på min laptop är så jäklarns tunn och 'bänglig' att jag blir nervös över hur hårt jag kan gå över den med trasa eller dylikt. Är relativt nybliven laptopägare så därav min undran. En pensel för att få bort damm mellan tangenter är ungefär så långt som jag kommit...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
En idiotfråga som jag säkert hade kunnat googla, men vill hellre se Happys husmorstips. Hur tvättar jag lämpligast skärmen på min laptop? Vanligtvis på min stationära tar jag bara en trasa och sveper av. Men skärmen på min laptop är så jäklarns tunn och 'bänglig' att jag blir nervös över hur hårt jag kan gå över den med trasa eller dylikt. Är relativt nybliven laptopägare så därav min undran. En pensel för att få bort damm mellan tangenter är ungefär så långt som jag kommit...
IPA på mikrofiberduk.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det beror nog på skärm. Till min Panasonic TV avråds från medel med alkohol. Men en sån där mikrofiberduk för glasögon tar väldigt mycket med bara lite vatten faktiskt. En mikroskopisk mängd diskmedel funkar också fint.

xyz-saft

Aktiv medlem
Det beror nog på skärm. Till min Panasonic TV avråds från medel med alkohol. Men en sån där mikrofiberduk för glasögon tar väldigt mycket med bara lite vatten faktiskt. En mikroskopisk mängd diskmedel funkar också fint.
Den här menade jag: https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk

Den är helt utan alkohol. Jag har testat med bara vatten men med små barn med kletiga fingrar räcker inte det. Diskmedel lämnade en liten hinna på skärmen upplevde jag, men jag kanske hade för mycket.

Allroad

Medlem
20% ättika, resten vatten och några droppar diskmedel och vips så har du ett fungerande fönsterputsmedel som inte gör någon åverkan på displayer.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Jag har en Powerpointpresentation med ett videoklipp från Youtube där jag vill tona ut filmklippet efter 1:42. Kontrollen för att tona in och ut i PP är utgråat. Beror det på att det är Youtube? Någon som har en lösning?

1584526161124.png

jonas-ni

Aktiv medlem
Howto permanently fix the problem with an endless loop on boot after updating Microsoft Windows 10 on a Lenovo Ideapad z710 computer.

First if you have any files you would like to keep on the computer make sure you have them backed up because the hard drive will be completely rewritten during the install, another option is to remove the old hard drive, keep it as the backup and replace it with a fresh new one but that is beyond this howto.

The z710 has an optical drive, get a CD or DVD with a Linux install of your choice or download Linux and burn a CD or DVD yourself (for computers without an optical drive use an USB-stick as the install media, this will also work on a z710).

To prepare your z710 for installation, during boot repeatedly press the keys Fn and F2 to enter the bios, for other ways to access the bios on z710, see https://support.lenovo.com/us/en/solutions/ht500216

In the bios, disable Secure Boot, set Boot Mode to Legacy Support, set Boot Priority to Legacy First, make sure that USB boot is enabled if booting from USB, save and exit the bios, as described here https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo...SB-on-Ideapad-Z710/m-p/1771091?page=1#1771557

Insert the CD/DVD and reboot, during boot repeatedly press the keys Fn and F12 or press the little Novo button. In the boot menu select to boot from the CD/DVD. Wait a while while the CD/DVD spins up and prepares to start the installation. Then answer a few questions and choose a username and password. Reboot once and you are done.

After the installation you might want to change the driver for the nvidia components the z710 comes equipped with to the proprietary one, then you will have to reboot one more time.

Let the update manager in your Linux distro update the installed software and then do a search for other recommended things to to after installation of your Linux distro.

Senast ändrad:

jonas-ni

Aktiv medlem
Mina föräldrars win10-dator tycks ha problem med Microsoft 1903. Nu vill datorn bara 'Ångra ändringarna'. ...
En snabb sökning med google eller ditt eget favoritalternativ avslöjar att mina föräldrars dator långt ifrån var den enda som Microsofts nu aktuella uppdateringar gjort obrukbar.

Jämför med hur Firefox och Chrome hanterar förändringar som enbart rör respektive webbläsare:

"Firefox had phased out support for the deprecated TLS 1.0 and 1.1 protocols in version 74, but due to the COVID19 pandemic the company decided to revert that change because it prevented access to some government web pages. Chrome, which had planned to ship a similar change in version 81, has put new browser releases on hold for now."

Gör Microsofts beslut att skicka ut uppdateringar utan att ha verifierat att de a) överhuvudtaget fungerar och b) om de skulle misslyckas är möjliga att återställa efter än mer obegripligt. Enligt uppgift är det ca 1/3 av mänskligheten som ska vara i någon sorts karantän just nu.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer